Tropiciele dębowych tajemnic.doc

(127 KB) Pobierz
TROPICIELE DĘBOWYCH TAJEMNIC

Materiał edukacyjny rozdawany bezpłatnie w ramach szkolenia.

 

TROPICIELE DĘBOWYCH TAJEMNIC

PRZYKŁADOWY PROGRAM KOLONII ZUCHOWEJ - przyrodnicza kolonia zuchowa


LEŚNE WAKACJE
Na ściany zużyję drzewa,
Na dach koronę z gniazdem ptasim.
Ściany zaczną szumieć, sufit śpiewać,
Mech pod nogi rozścieli atłasy.

Taki będzie mój dom w środku lasu,
A przy nim blisko
Słońce, które od razu
Rozpalę jak ognisko.

Józef Ratajczak


Jest to zapewne propozycja kolonii zuchowej na czasie. Dużo się mówi o przyrodzie, jej dewastacji i ochronie. Wykorzystałam tu wiele propozycji naszego Związku, które tylko trzeba wyszukać, odświeżyć i dostosować do możliwości naszych zuchów. Powodzenia!

"Żmijka"

Uczestnikami kolonii zuchowej "Tropicieli Dębowych Tajemnic" są zuchy - dzieci bez ograniczeń wieku. Kolonia przewidziana jest na dwa tygodnie. Najlepiej, jeżeli na miejscu kolonii będziemy mieli do dyspozycji namiot 10-osobowy, gdzie zuchy przygotują swoją bazę. Do realizacji tej kolonii niezbędny jest las, jezioro, łąka i czyste powietrze.

ZAŁOŻENIA PROGRAMOWE

a) w czasie kolonii zuchy zdobędą sprawności zespołowe: "przyrodnika", "leśnika" oraz "ekoludka".

b) przez całą kolonię zuchy będą miały możliwość zdobywania sprawności indywidualnych: "astronom", "meteorolog", "dziennikarz", "przyjaciel innych", "dekorator", "dobry opiekun", "gimnastyk", "krawiec", "kuchcik", "łamigłowa", "majster do wszystkiego", "malarz", "mistrz gier i zabaw", "mistrz...", "przyjaciel książek", "pływak", "rzeźbiarz", "sobieradek", "turysta", "śpiewak", "bajarz", "higienista", "zbieracz grzybów".

1. CEL KOLONII

- poznawanie motywów i sposobów ochrony i kształtowania środowiska
- kształtowanie umiejętności dostrzegania zjawisk w ekosystemach, przewidywania i oceny pewnych następstw obserwowanych zjawisk przyrodniczych i czynów człowieka
- kształtowanie emocjonalnego stosunku do określonych zjawisk i obiektów w środowisku człowieka
- formowanie i umacnianie pozytywnych przekonań i postaw wobec określonych zjawisk i obiektów przyrodniczych środowiska człowieka, a także w stosunku do elementów i całości tego środowiska.

2. FABUŁA

Fabuła kolonii jest zbudowana na podstawie trzech cykli sprawnościowych: "przyrodnika", "ekoludka" i "leśnika". Przewodnikiem zuchów po krainie przyrody jest Dębowy Duch, który przy pomocy drużynowego - Szyszkowego Wodza uczy młodych Miłośników Przyrody, jaki piękny jest świat. Zuchy otrzymują klucze do poszczególnych żywiołów, nad którymi panuje Duch.

W połowie kolonii Szyszkowy Wódź opowiada zuchom swój koszmarny sen. Miłośnicy Przyrody zamieniają swoją zieloną bazę w wehikuł czasu i wyruszają w podróż w przyszłość. Po tych katastrofalnych widokach postanawiają "przekwalifikować się" w Zielonych Detektywów i założyć w bazie klub. Tam rozwiązują niebywale trudne problemy związane z ochroną przyrody (bo wiele jest drzew na drodze do...). I z tą maksymą , którą mają wypisaną np. na koszulkach lub strojach, wyruszają w środowisko, aby zlokalizować wszelkie źródła zanieczyszczeń. W międzyczasie poznają pracę i problemy leśników, strażników, strażaków itp. Dębowy Duch jest niebywale zadowolony z pracy i postaw zuchów i postanawia co jakiś czas uczestniczyć w zuchowej zabawie. Na apelu kończącym przyznaje zuchom trzy sprawności za trud i wysiłek włożony w ratowanie jego królestwa.

3. RAMOWY ROZKŁAD DNIA


8.00 - pobudka
8.00 - 9.00 - gimnastyka, toaleta poranna, porządki
9.00 - 9.30 - śniadanie
9.30 - 9.45 - apel poranny
9.45 -13.00 - zajęcia programowe
13.00-14.00 - obiad
14.00-16.30 - odpoczynek poobiedni
16.30-18.30 - zajęcia programowe
18.30-19.00 - kolacja
19.00-21.00 - zajęcia programowe
21.00-22.00 - toaleta wieczorna
22.00- 8.00 - cisza nocna

4. OBRZĘDOWOŚĆ

Nazwa kolonii

Tropiciele Dębowych Tajemnic

Inne propozycje:
Odkrywcy Zielonego Horyzontu
Odkrywcy Leśnych Tajemnic
Poszukiwacze Leśnych Przygód

Nazwy szóstek

NAZWY DRZEW: Sosenki, Brzózki, Dęby, Jarzębinki, Buki
NAZWY ZWIERZĄT LEŚNYCH: Sarenki, Dziki, Borsuki, Wilki, Żubry
NAZWY PTAKÓW: Jastrzębie, Orły, Wilgi, Pliszki, Zimorodki
NAZWY LEŚNYCH STWORÓW: Szyszkowe Elfy, Zielone Sobieradki, Jagodowe Skrzaty, Sosnowe Rusałki, Szumiące Nimfy

Kadra

Drużynowy - Szyszkowy Wódz
Przyboczny - Leśny Pomocnik
Opiekunowie szóstek - (nazwa szóstki) + Brat - jeśli harcerz, Siostra - jeśli harcerka, np. Jagodowy Brat, Jarzębinowa Siostra Zuchy - w pierwszej fazie - Miłośnicy Przyrody, w drugiej - Zieloni Detektywi;

Strój

Strój "Tropiciela Dębowych Tajemnic" przygotowujemy wraz z rodzicami przed wyjazdem na kolonię. Może być to na przykład zielona bluza najprostszego kroju, oparta na kształcie prostokąta, z wyciętym otworem na głowę, przepasana sznurkiem lub paskiem. Możemy wykonać własnoręcznie szablon z logo kolonii i wspólnie z zuchami nadrukować je na przód bluzy. Wykończenie stroju możemy bez obaw powierzyć inwencji twórczej zuchów. Pamiętajmy o wykonaniu leśnej biżuterii itp. Strój towarzyszy nam przez cały dzień, oprócz obrzędowego apelu i "wyjść do ludzi", gdzie reprezentujemy nasz Związek.

Totem

Totemy szóstek, podobnie jak stroje, wykonujemy wcześniej, w ciągu pracy śródrocznej. Bardzo wskazana jest pomoc rodziców: może wśród nich jest jakiś stolarz lub majsterkowicz hobbysta. Totem wykonany jest na palu i, w zależności od nazwy szóstki, można do niego użyć wiele materiałów: np. "Sosenki" będą miały totem zrobiony z gałązek, w kształcie drzewa; "Jastrzębie" będą zrobione z wykorzystaniem piór, kory, powykręcanych korzeni, mchu itp., a "Szumiące Nimfy" będą miały totem przystrojony np. zwiewnymi kawałkami tkanin. Wiele elementów, głównie ozdobnych, mogą zuchy wykonać same. Jednak na kolonię jedziemy już z gotowymi totemami.

Kronika

Może być to kontynuacja śródrocznej kroniki gromady albo kroniki kolonii zuchowej w postaci liści, wykonana na plastrach drewna, wykonana na rozciągniętym płótnie, gdzie wodoodpornym flamastrem opisujemy nasz przyrodniczy żywot ozdabiając leśnymi motywami.

Piosenka

Hymn kolonii - "Ziemia - zielona wyspa"

Piosenki towarzyszące:
- Przygoda z przyrodą
- Leśnik lasem chodzi
- Świeci słoneczko
- Ptak
- Z przyrody bierz przykład
(Stefan Wojtkiewicz, Zuchy i przyroda)

Baza

Na mojej kolonii zuchowej zapewniliśmy gromadzie namiot 10-osobowy (może być naprawdę w opłakanym stanie). W nim urządziliśmy bazę tropicieli. Najpierw była to leśniczówka, potem wehikuł czasu, a na końcu Klub Zielonych Detektywów.

Jeżeli nie ma takiej możliwości, to można wspólnie zbudować leśny szałas. Namiot ma jedną zaletę. Otóż jest się na świeżym powietrzu, a w razie niepogody chroni przed deszczem. Umieszczamy w bazie skrzynię skarbów, listę spraw, półeczki, skrzynie do siedzenia, plansze na gazetki wykonane z aptecznych reklam itp.

Pionierka

Pajęczynka - Dębowy Duch co noc zaznacza punkty za wykonane zadania. Każda szóstka ma swój oznaczony promień, na którym wieszamy żołędzie lub szyszki.

Lista spraw - możemy umiejscowić ją na drzewie sąsiadującym z pajęczyną. Z gałęzi zwisają różnokolorowe wstążeczki z imionami, jeśli dziecko ma jakąś sprawę - wykonuje na niej supełek.

Postać Ducha - możemy zrobić np. mandelę z szyszek, piasku, liści i patyczków lub wykonać z korzenia i oklejać go papierem, aby utworzyć techniką papier mŕché postać opiekuna.
Reszta zależy od waszej wyobraźni i potrzeb.

Okrzyk kolonii

Zuch - pilnie się uczy!
Zuch - kocha przyrodę!
Zuchowi w lesie - łatwo o przygodę!

Pole - łąka!
Las - polana!
Wszystkim zuchom - dobrze znana!

Zuch przyrodnikiem zostać chce -
O przyrodzie wszystko wie!

Staw - i łąka!
Bór - polana!
Przyrodnikom - dobrze znana!

Las - woła!
Las - szumi!
Zuch dobrze - go rozumie!

Hej! -Las!
Hej! Hej! - W las!
Hej! Hej! Hej! - Las woła nas!

Pójdziemy! - Dziemy! Dziemy! (jak echo)
Zobaczymy! - Czymy! Czymy!
Pójdziemy! - Zobaczymy, co w lesie dzieje się!

Na drzewie - kukułka!
W dziupli - wiewiórka!
Co otacza nas - tajemniczy las!

Leśnych Tajemnic Kraina!
Nowy dzień rozpoczyna!

Pluszcze rzeka - szumi las!
Na wyprawę - woła nas!

Potok szemrze - potok gada!
Leśne dziwy - opowiada!

Kochamy las - kochamy przyrodę!
Wszystkim nam łatwo - o leśną przygodę!

Kochamy zwierzęta - kochamy las!
Leśna przygoda kocha nas!

Gimnastyka

PORANEK PIERWSZY
Szyk: zwarte koło z chwytem za ręce w przysiadzie skulnym.
Na hasło: słońce wschodzi - zuchy wolno wstają, podnosząc ręce do góry, stają na palce i wznoszą radosny okrzyk - hura!
Na hasło: jesteście różnymi ptakami - zuchy rozbiegają się po terenie, biegają, podskakują obunóż, stąpają jak bociany, naśladując ruch skrzydeł. Naśladują głosy ptaków: ćwierkają, gwiżdżą, kukają, kwaczą itp.
Na hasło: ptaki żerują i piją - zuchy składają dłonie w dziób, wykonują skłony w przód, prostują się i zadzierają głowę do tyłu.
Na hasło: jesteście owadami - zuchy szybko biegają w różnych kierunkach udając ważki czy bąki, motyle, naśladując ich lot rękami oraz ich głosy itp.
Zabawy:
Taniec integracyjny - "Wąż" - zuchy chwytają się za ręce. "Wąż" zwija się w kłębek, rozwija, zuchy syczą. Co jakiś czas zmieniamy kierunek.

PORANEK DRUGI
Zbiórka w kole. Drużynowy pyta, jakie zwierzęta leśne występują w polskich lasach. Zuchy głośno wymieniają. Następnie wyznacza zuchom ich role: zając, sarna, dzik, lis, niedźwiedź. Zuchy rozbiegają się po lesie naśladując ich chód i głosy.
Na hasło - wilki! zuchy idą wilczym chodem za przewodnikiem, stąpając bezszelestnie w ślady poprzednika.
Na hasło - zające! zuchy kicają w różne strony. Co jakiś czas wykonują słupek, prostują się nieruchomieją, nastawiając słuchy - dłonie przy uszach - milkną.
Na hasło - wilk i zając - w parach wyznaczone role - wilk goni zająca, po złapaniu wymiana ról.
Zabawa "Zając i kapusta" - zuchy ustawiają się w dużym półkolu o 20 kroków od "kapusty" (wyznaczone dziecko), która jest obrócona tyłem do "zajęcy". "Zające" kicają do "kapusty". Z chwilą gdy "kapusta" odwróci się, "zające" muszą znieruchomieć w słupku. Kto nie zdąży, odpada z gry. Wygrywa ten "zając", który dotknie pierwszy "kapustę".

PORANEK KOLEJNY
Zbiórka w kole. Drużynowy objaśnia i demonstruje, zuchy naśladują.
"Leśnik" budzi się - przeciąga się, staje na palcach, gimnastykuje się, wykonując parę przysiadów i skłonów. Potem idzie w las - szyk rzędem. Zuchy starają się iść cicho i bezszelestnie. Następnie skrada się, kryjąc za drzewami. Rozgląda się, obserwuje, zadziera głowę do góry i w skłonie szuka śladów zwierząt. Pije wodę ze strumyka - w klęku podpartym, uginając ręce i pochylając głowę (kilkakrotnie). Przechodzi kładkę z rękami u boku po leżącym drzewie lub narysowanej linii. Przeskakuje rów - zuchy z rozbiegu pokonują zagłębienie terenu lub wyznaczoną patykami przestrzeń. Wspina się na drzewo - zuchy na współćwiczących - obserwuje teren. Zmiana. Na dany sygnał leśnik biegnie do leśniczówki.

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin