EGIPCJANIN_1.doc

(123 KB) Pobierz
Temat: Wyprawa w głąb piramidy

EGIPCJANIN

 

Temat: Wyprawa w głąb piramidy

 

Cele:

1.     Zapoznanie z 2 punktem Prawa Zucha

2.     Integracja zuchów z naboru ze „starymi”

3.     Zachęcenie do zdobywania sprawności „Egipcjanina”

PZZBP :

1.     Wytłumaczyć, co to znaczy być dzielnym

2.     Podać znaczenie piramid dla starożytnych Egipcjan

Plan zbiórki :

L.p.

Nazwa

Forma

Czas

Rozpiska

1

Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki

Zuchowe znaki, zwyczaje , obrzędy i tajemnice

5 min

Drużynowy ustawia wskazówki zaczarowanego zegara na „Egipt” i „dziś”. Zuchy kręcą się tak jak zegar wokół własnej osi wypowiadają zaklęcie „Polano Zaczarowana przenieś nas tam gdzie kraina nieznana”

2

Gawęda – wprowadzenie do tematu zbiórki

Gawęda

10 min

Doktor Skorupka (drużynowy) opowiada o tym, co to są i do czego służyły piramidy, mówi o ostatnim odkryciu egiptologów, prosi dzielne zuchy o pomoc w zbadaniu dopiero, co odkrytej piramidy

3

Przejście po sznurze

Gry i ćwiczenia

10 min

Wchodzimy do wnętrza piramidy. Zuchy poruszają się po ciemku, wyczuwając stopa rozłożoną linę – mają poruszać się wzdłuż niej.

4

Odczytanie hieroglifów

Gry i ćwiczenia

10 min

Jesteśmy w ogromnej komnacie (harcówka). Na ścianach wiszą plansze z hieroglifami, każda szóstka odczytuje jedną. Hasło: „skarb jest w kącie”. Znajdujemy arkusz papieru i glinianą figurkę.

5

Berek-ratuj z mumią

Gry i ćwiczenia

15 min

Do sali wpada mumia powiewając papierem toaletowym J (przebrany przyboczny). Usiłuje odebrać nam skarb. Gramy w berka- ratuj, który polega na tym, że mumia łapie tylko tego, kto ma skarb. Goniony chcąc uchronić się przed złapaniem przekazuje przedmiot komu innemu. Uciekamy do szatni, a stamtąd przekradamy się do zuchówki.

6

Figurki z masy solnej

Majsterka

20 min

Zastanawiamy się, dlaczego mumia nas goniła. Doktor Skorupka wyjaśnia, że Egipcjanie zostawiali swoje figurki w piramidach na znak swojego przywiązania do władcy. W ramach przeprosin lepimy swoje własne figurki z masy solnej .

7

Zawody w bandażowaniu

Gry i ćwiczenia

15 min

Aby mumia nas nie zaatakowała gdy będziemy zanosić nasze wizerunki musimy przebrać się za mumie. Każda szóstka wyznacza jedna osobę, która owija papierem toaletowym.

8

Rzut do celu

Gry i ćwiczenia

10 min

Z papieru pozostałego po mumiach każdy robi kulkę i celuje nią do worka na śmieci.

9

Krąg Rady

Zuchowe znaki, zwyczaje, obrzędy i tajemnice

20 min

Okazuje się , że zwitek papieru, który znaleźliśmy w piramidzie zawiera wymagania sprawności Egipcjanina. Głosujemy, czy chcemy ja zdobywać. Rozmowa, co to znaczy być dzielnym, kiedy musieliśmy być dzielni na zbiórce, kiedy jesteśmy dzielni na co dzień. Wprowadzenie 2 punktu Prawa Zucha.

10

Obrzędowe zakończenie zbiórki

Zuchowe znaki, zwyczaje, obrzędy i tajemnice

5 min

Iskierka, wyznaczenie zadania międzyzbiórkowego ( przyniesienie narzędzi archeologicznych ) , powrót do domu.

 

Materiały i narzędzia:

-          zaczarowany zegar ( stały element obrzędowości gromady )

-          lina lub gruby sznur

-          plansze z hieroglifami

-          duuuużo papieru toaletowego

-          masa solna

-          figurka z piramidy

-          kartka ze spisanymi wymaganiami sprawności

-          worki na śmieci

 

 

Załączniki :

1)     hieroglify

2)     klucz

Uwagi:

Prześcieradła zdecydowanie nie nadają się do zasłaniania okien, bo przepuszczają za dużo światła J. Podczas zawodów w bandażowaniu zwrócić uwagę, aby każdy zuch miał co robić, że to jest praca zespołowa.

 

Temat: Wykopaliska archeologiczne

 

Cele:

1.     Zapoznanie z pracą archeologa

2.     Zapoznanie z 4 punktem Prawa Zucha

3.     Wciągniecie do zabawy dzieci z podwórka

4.     Przybliżenie pojęcia „obowiązkowość”

5.     Współdziałanie w grupach

 

PZZBP:

1.     Powiedzieć dlaczego ludzie maja obowiązki, jakie są jego obowiązki, dlaczego czasem trzeba poświęcić własna przyjemność na rzecz obowiązku.

2.     Opowiedzieć, jak wygląda praca archeologa, jakimi narzędziami się posługuje

Plan zbiórki:

 

L.p.

Nazwa

Forma

Czas

Opis

1

Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki

Zzzoit

5 min

Drużynowy ustawia wskazówki zaczarowanego zegara na „Egipt” i „dziś”. Zuchy kręcą się tak jak zegar wokół własnej osi wypowiadają zaklęcie „Polano Zaczarowana przenieś nas tam gdzie kraina nieznana”

2

Gawęda – wprowadzenie do tematu zbiórki

Gawęda

10 min

Opowiadanie o tym, jak się prowadzi wykopaliska archeologiczne. Nacisk na obowiązki archeologów i na żmudność ich pracy.

3

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin