Cele:
1. Zapoznanie z 2 punktem Prawa Zucha
2. Integracja zuchów z naboru ze „starymi”
3. Zachęcenie do zdobywania sprawności „Egipcjanina”
PZZBP :
1. Wytłumaczyć, co to znaczy być dzielnym
2. Podać znaczenie piramid dla starożytnych Egipcjan
Plan zbiórki :
L.p.
Nazwa
Forma
Czas
Rozpiska
1
Obrzędowe rozpoczęcie zbiórki
Zuchowe znaki, zwyczaje , obrzędy i tajemnice
5 min
Drużynowy ustawia wskazówki zaczarowanego zegara na „Egipt” i „dziś”. Zuchy kręcą się tak jak zegar wokół własnej osi wypowiadają zaklęcie „Polano Zaczarowana przenieś nas tam gdzie kraina nieznana”
2
Gawęda – wprowadzenie do tematu zbiórki
Gawęda
10 min
Doktor Skorupka (drużynowy) opowiada o tym, co to są i do czego służyły piramidy, mówi o ostatnim odkryciu egiptologów, prosi dzielne zuchy o pomoc w zbadaniu dopiero, co odkrytej piramidy
3
Przejście po sznurze
Gry i ćwiczenia
Wchodzimy do wnętrza piramidy. Zuchy poruszają się po ciemku, wyczuwając stopa rozłożoną linę – mają poruszać się wzdłuż niej.
4
Odczytanie hieroglifów
Jesteśmy w ogromnej komnacie (harcówka). Na ścianach wiszą plansze z hieroglifami, każda szóstka odczytuje jedną. Hasło: „skarb jest w kącie”. Znajdujemy arkusz papieru i glinianą figurkę.
5
Berek-ratuj z mumią
15 min
Do sali wpada mumia powiewając papierem toaletowym J (przebrany przyboczny). Usiłuje odebrać nam skarb. Gramy w berka- ratuj, który polega na tym, że mumia łapie tylko tego, kto ma skarb. Goniony chcąc uchronić się przed złapaniem przekazuje przedmiot komu innemu. Uciekamy do szatni, a stamtąd przekradamy się do zuchówki.
6
Figurki z masy solnej
Majsterka
20 min
Zastanawiamy się, dlaczego mumia nas goniła. Doktor Skorupka wyjaśnia, że Egipcjanie zostawiali swoje figurki w piramidach na znak swojego przywiązania do władcy. W ramach przeprosin lepimy swoje własne figurki z masy solnej .
7
Zawody w bandażowaniu
Aby mumia nas nie zaatakowała gdy będziemy zanosić nasze wizerunki musimy przebrać się za mumie. Każda szóstka wyznacza jedna osobę, która owija papierem toaletowym.
8
Rzut do celu
Z papieru pozostałego po mumiach każdy robi kulkę i celuje nią do worka na śmieci.
9
Krąg Rady
Zuchowe znaki, zwyczaje, obrzędy i tajemnice
Okazuje się , że zwitek papieru, który znaleźliśmy w piramidzie zawiera wymagania sprawności Egipcjanina. Głosujemy, czy chcemy ja zdobywać. Rozmowa, co to znaczy być dzielnym, kiedy musieliśmy być dzielni na zbiórce, kiedy jesteśmy dzielni na co dzień. Wprowadzenie 2 punktu Prawa Zucha.
10
Obrzędowe zakończenie zbiórki
Iskierka, wyznaczenie zadania międzyzbiórkowego ( przyniesienie narzędzi archeologicznych ) , powrót do domu.
Materiały i narzędzia:
- zaczarowany zegar ( stały element obrzędowości gromady )
- lina lub gruby sznur
- plansze z hieroglifami
- duuuużo papieru toaletowego
- masa solna
- figurka z piramidy
- kartka ze spisanymi wymaganiami sprawności
- worki na śmieci
Załączniki :
1) hieroglify
2) klucz
Uwagi:
Prześcieradła zdecydowanie nie nadają się do zasłaniania okien, bo przepuszczają za dużo światła J. Podczas zawodów w bandażowaniu zwrócić uwagę, aby każdy zuch miał co robić, że to jest praca zespołowa.
1. Zapoznanie z pracą archeologa
2. Zapoznanie z 4 punktem Prawa Zucha
3. Wciągniecie do zabawy dzieci z podwórka
4. Przybliżenie pojęcia „obowiązkowość”
5. Współdziałanie w grupach
PZZBP:
1. Powiedzieć dlaczego ludzie maja obowiązki, jakie są jego obowiązki, dlaczego czasem trzeba poświęcić własna przyjemność na rzecz obowiązku.
2. Opowiedzieć, jak wygląda praca archeologa, jakimi narzędziami się posługuje
Plan zbiórki:
Opis
Zzzoit
Opowiadanie o tym, jak się prowadzi wykopaliska archeologiczne. Nacisk na obowiązki archeologów i na żmudność ich pracy.
...
czuczi84