Uczeń niewidomy i słabowidzący w ogólnodostępnej szkole śewdniej - Stanisław Jakubowski.txt

(489 KB) Pobierz

Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu










UCZE� NIEWIDOMY 
I S�ABO WIDZ�CY 
W OG�LNODOST�PNEJ 
SZKOLE �REDNIEJ






PORADNIK DLA NAUCZYCIELI












Praca zbiorowa pod redakcj� Stanis�awa Jakubowskiego

Warszawa 2005



SPIS TRE�CI
Od autora	 5
Rozdzia� I
Szko�a �rednia - nowy etap w �yciu ucznia
1. Zanim decyzja zostanie podj�ta; szko�a masowa czy specjalna � Stanis�aw Jakubowski	 7
2. Kszta�cenie w klasach integracyjnych wymaga wszechstronnego wsparcia � Lucyna Kremer	 8
3. Zalety i niedostatki kszta�cenia w szko�ach specjalnych a og�lnodost�pnych � Stanis�aw Jakubowski	 11
4. Co w tej sprawie s�dz� sami uczniowie	 13
4.1. Przerwa w integracji nie wysz�a mi na dobre � Arkadiusz Gr�dzki	 13
4.2. Dobrze mi �y� po�r�d ludzi pe�nosprawnych � Magdalena Bartyna	 16
4.3. By�am chowana pod kloszem � Ma�gorzata Harla	 18
5. Rozwi�zania edukacyjne dla niewidomych w Unii Europejskiej � Stanis�aw Jakubowski	 20
Rozdzia� II 
Najwa�niejszy jest ucze� 
1. Zanim zostaniesz uczniem szko�y �redniej � Stanis�aw Jakubowski	 24
2. Od ucznia zale�y najwi�cej � Stanis�aw Kotowski	 27
2.1. Powiniene� wiedzie�, jakie masz ograniczenia a jakie mo�liwo�ci	 27
2.2. Poznaj wybitnych niewidomych	 27
3. Wyb�r szko�y i zawodu � Stanis�aw Kotowski	 30
4. Inni ju� to prze�yli wcze�niej � Justyna �wi�ta	 31
5. Pom� sobie sam, a inni ci pomog� � �ukasz �elechowski	 33
Rozdzia� III 
Rola klasy 
1. Niech klasa post�puje z klas� � Ma�gorzata Go�awska	 36
2. Integracja mimo wszystko � Emilia Rzepecka	 38
3. Tolerancja to za ma�o � Artur Laskowski	 40
4. Zdobywam wiedz� pomimo dw�ch dysfunkcji � Przemys�aw Bekas	 42
Rozdzia� IV 
Rodzina powinna by� oparciem 
1. Rola rodziny dziecka niepe�nosprawnego � Anna Kowalska	 44
1.1. Rodzicielskie postawy wobec dziecka niepe�nosprawnego	 44
1.2. Mi�o�� i tylko mi�o��	 47
1.3. B�d� twoimi oczami	 47
2. Wiele b��d�w mo�na jeszcze naprawi� � Anna Kowalska	 48
2.1. Od samoakceptacji do samodzielno�ci	 48
2.2. Niewidomy nastolatek w grupie	 49
2.3. Samoocena	 50
2.4. Odstawmy parasol ochronny	 51
3. Aktywna pomoc rodzic�w w nauce � Stanis�aw Jakubowski	 51
4. Jestem jedn� z wielu matek � Wanda Bartyna	 52
5. Wspieram syna w jego d��eniu do samodzielno�ci � Aleksander �elechowski	 53
6. Czy by�a z�� matk�? � Stanis�aw Jakubowski	 55
Rozdzia� V 
Nauczyciel wobec ucznia niepe�nosprawnego 
Stanis�aw Jakubowski 
1. Niepe�nosprawny ucze� to wyzwanie	 59
2. Dyrektor nie mo�e sta� z boku	 61
3. Wp�yw nauczyciela na edukacj� ucznia	 62
Rozdzia� VI 
Matura i co dalej 
1. Zasady nowej matury od 2005 roku � Magdalena Hawry�kiewicz	 65
2. Jak zorganizowa� egzamin maturalny ucznia z dysfunkcj� wzroku � Magdalena Hawry�kiewicz	 67
3. Wyb�r dalszej drogi kszta�cenia; wa�ne nie tylko zainteresowania � Stanis�aw Kotowski	 70
3.1. Zdolno�� niewidomych i s�abo widz�cych do nauki i pracy	 70
3.2. Znaczenie pracy zawodowej dla os�b niewidomych i s�abo widz�cych	 70
3.3. Mo�liwo�ci zatrudnienia, funkcjonowanie w zak�adzie pracy i kariera zawodowa	 71
3.4. Czynniki ograniczaj�ce i wspieraj�ce zatrudnienie niewidomych i s�abo widz�cych	 71
Rozdzia� VII 
Instytucje i organizacje we wspieraniu edukacji niepe�nosprawnej m�odzie�y 
Stanis�aw Jakubowski 
1. Nowe oblicze szko�y specjalnej jako o�rodka wspomagaj�cego kszta�cenie integracyjne	 73
2. Organizacje pozarz�dowe	 74
3. Wspomaganie edukacji uczni�w z dysfunkcj� wzroku przez Pa�stwowy Fundusz Rehabilitacji 
Os�b Niepe�nosprawnych	 75
Rozdzia� VIII 
Najnowsze zdobycze elektroniki i informatyki a ich zastosowanie w edukacji i rehabilitacji 
uczni�w z dysfunkcj� wzroku 
1. Utrwalanie publikacji w systemie Daisy � Jacek Zadro�ny	 77
2. Zalety i perspektywy zastosowania monitor�w dotykowych przez osoby z dysfunkcj� wzroku � 
S�awomir Strugarek	 80
3. Oprogramowanie rozszerzaj�ce zakres zastosowania pisma brajla	 82
3.1. Drukowanie tekst�w brajlowskich przygotowanych w systemach Windows � Dariusz Miku�owski	 82
3.2. Wykonywanie rysunk�w brajlowskich za pomoc� technik informatycznych � Dariusz Miku�owski	 83
3.3. Translator - program konwersji zapisu matematycznego edytora TeX na system brajla � 
Dariusz Miku�owski	 84
3.4. Programy konwersji zapisu nutowego na system brajla � Stanis�aw Jakubowski	 85
3.5. Program optycznego rozpoznawania pisma brajla � Stanis�aw Jakubowski	 87
4. Wykorzystania grafiki wektorowej i p�czniej�cego papieru do sporz�dzania wypuk�ych rysunk�w � 
Marek Jakubowski	 89
5. M�wi�ce witryny internetowe � �ukasz Osowski	 90
6. Elektroniczne systemy wspomagaj�ce poruszanie si� os�b niewidomych � Ryszard Kowalik	 92
6.1. GDASKON � Gda�ski System Informacyjny dla Os�b Niepe�nosprawnych.	 92
6.2. Nawigator � urz�dzenie u�atwiaj�ce niewidomym orientacj� w terenie	 96
7. Rewolucja w komunikowaniu si� za po�rednictwem Internetu i sieci bezprzewodowych � 
Stanis�aw Jakubowski	 98
7.1. Bezp�atne rozmowy przez Internet	 98
7.2. Nowa generacja telefon�w kom�rkowych i perspektywy ich wielorakiego zastosowania	 99
Rozdzia� IX 
Rosn�ca rola narz�dzi informatycznych w edukacji os�b z uszkodzonym wzrokiem 
1. Techniki informatyczne najpopularniejsz� metod� pozyskiwania publikowania i prezentowania informacji �
Dariusz Miku�owski	 101
1.1. Tworzenie witryn internetowych przez uczni�w z uszkodzonym wzrokiem	 101
1.2. Zastosowanie programu PowerPoint do przygotowania i prowadzenia w�asnych prezentacji	 102
2. System Linux dost�pny r�wnie� dla uczni�w niewidomych i s�abo widz�cych � Henryk Rzepka	 103
2.1. Przyczyny rosn�cej popularno�ci Linuxa	 103
2.2. Synteza mowy i programy czytaj�ce ekran	 104
2.3. Mo�liwo�ci korzystania z urz�dze� brajlowskich	 108
2.4. Wspomaganie s�abego widzenia w systemie Linux	 109
3. Narz�dzia informatyczne przydatne do utrwalania i przetwarzania d�wi�ku � Henryk Rzepka	 110
3.1. Nagrywanie d�wi�ku	 110
3.2. Rodzaje informacji d�wi�kowej	 111
3.3. Przechowywanie, udost�pnianie d�wi�ku oraz zmiana zapisu analogowego na cyfrowy	 111
3.4. Programy komputerowe s�u��ce do nagrywania d�wi�ku	 111
3.5. Nagrywanie audycji radiowych	 112
3.6. Obr�bka plik�w d�wi�kowych	 112
3.7. Formaty plik�w d�wi�kowych	 114
4. Zagro�enia powodowane nieumiej�tnym korzystaniem z komputera	 114
4.1. Techniki pracy z komputerem os�b o s�abym wzroku � S�awomir Strugarek	 114
4.2. Wt�rny analfabetyzm skutkiem odej�cia od pisma brajla � Stanis�aw Jakubowski	 115
Rozdzia� X 
Osoby z dysfunkcj� wzroku w spo�ecze�stwie informacyjnym 
1. Informatyzacja jako czynnik podnosz�cy mo�liwo�ci niepe�nosprawnych w sferze integracji 
ze spo�ecze�stwem � Czes�aw �lusarczyk	 117
2. Internetowe zasoby informacji a ich dost�pno�� dla os�b z uszkodzonym wzrokiem �       
Krzysztof Markiewicz	 119
3. Internetowe radio i telewizja � Krzysztof Markiewicz	 121
4. Publiczne biblioteki internetowe � Krzysztof Markiewicz	 122
5. Inne teleus�ugi przydatne osobom z dysfunkcj� wzroku � Krzysztof Markiewicz	 123
6. Niepe�nosprawni a teleedukacja � Czes�aw �lusarczyk	 124
7. Telepraca jako nowoczesny spos�b zatrudniania niepe�nosprawnych � Krzysztof Markiewicz	 126
Dodatek A 
Polski i obcoj�zyczne alfabety brajlowskie	 129
Dodatek B 
Adresy szk� dla dzieci i m�odzie�y z dysfunkcj� wzroku	 132
Dodatek C 
Adresy jednostek PZN	 137
Dodatek D 
Czasopisma tyflologiczne	 140
Dodatek E 
Adresy firm sprzedaj�cych sprz�t i oprogramowanie dla os�b z dysfunkcj� wzroku	 142
Dodatek F 
Witryny internetowe o tematyce zwi�zanej z rehabilitacj� i edukacj� niewidomych	 144
Dodatek G 
Internetowe witryny teleedukacyjne	 146
Dodatek H 
Biblioteki internetowe i witryny po�wi�cone literaturze	 147
Bibliografia	 148

Od autora
Niniejszy Poradnik jest drug� z kolei pozycj� dotycz�c� kszta�cenia dzieci i m�odzie�y 
z dysfunkcj� wzroku w szko�ach og�lnodost�pnych, kt�rej redakcja zosta�a mi powierzona 
przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Sportu. Pierwsza z tych publikacji ukaza�a si� 
nak�adem tego samego wydawcy w 2001 roku i nosi tytu� �Poradnik dydaktyczny dla 
nauczycieli realizuj�cych podstaw� programow� w zakresie szko�y podstawowej 
i gimnazjum z uczniami niewidomymi i s�abo widz�cymi". Obecny poradnik, stanowi�cy 
kolejn� pozycj� z zakresu dydaktyki integracyjnej dzieci i m�odzie�y z dysfunkcj� wzroku, 
jest kontynuacj� i uzupe�nieniem wcze�niejszego. W ksi��ce tej postanowi�em nie 
zamieszcza� opracowa� metodycznych, gdy� opublikowane w poprzednim Poradniku s� 
aktualne r�wnie� w odniesieniu do uczni�w szk� �rednich. 
W rozdziale I om�wione zosta�y zagadnienia zwi�zane z nauczaniem integracyjnym - jego 
zalety i niedostatki. Nie zamierzam rozstrzyga� sporu o to, kt�ry z system�w, integracyjny 
czy specjalny, jest lepszy. Decyzja o skierowaniu ucznia do jednego lub drugiego systemu 
edukacji powinna by� podejmowana w ka�dym przypadku indywidualnie. Sp�r o wy�szo�� 
jednego systemu nad drugim, jak si� wydaje, ogarn�� w wi�kszym stopniu pedagog�w ni� 
samych niepe�nosprawnych uczni�w. W opinii tych ostatnich, edukacja integracyjna jest 
mo�liwa i konieczna. Problem tylko w tym, w jakim momencie �ycia niepe�nosprawnego 
ucznia powinna nast�pi� oraz jakie s� niezb�dne warunki dla jej pomy�lnego przebiegu. 
Dla wielu niepe�nosprawnych uczni�w integracja zaczyna si� dopiero wraz z przej�ciem ze 
specjalnego o�rodka szkolno-wychowawczego do og�lnodost�pnej szko�y �redniej. Rodzi to 
wiele trudno�ci tak dla uczni�w niepe�nosprawnych, jak i pe�nosprawnych. Integracja to 
proces obustronny. Starania pierwszych musz� spotka� si� ze zrozumieniem, akceptacj� 
i dzia�aniem tych drugich. W rozwa�aniach tych mo�emy p�j�� krok dalej. Klas� mo�na 
potraktowa� jako zbiorowo��, w kt�rej wprawdzie na niewielk� skal�, ale z wielk� 
intensywno�ci� kszta�tuj� si� rozmaite relacje pomi�dzy uczniami. W relacjach tych 
niepe�nosprawny ucze� powinien odgrywa� jak najpe�niejsz� rol�. 
Warto zauwa�y�, �e 13-letni gimnazjalista, a...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin