SZKOŁA PODSTAWOWA NR 17
UL. WARSZAWSKA 19
GORZÓW WLKP.
dla szkół podstawowych realizowanej
w ramach nauczania zintegrowanego.
Danuta Kaniewska, Małgorzata Miszczak, Małgorzata Sikorska
PRZYRODA GORZOWA WLKP.
Zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie uczeń powinien poznawać także poza szkołą. Dlatego bardzo ważne jest wykorzystanie ciekawych i pięknych pod względem przyrodniczym miejsc naszego regionu, jako wspaniałego warsztatu edukacyjnego.
Gorzów Wlkp. jest miastem, w którym parki i ogrody w połączeniu z bogatą konfiguracją terenu nadają mu niepowtarzalny wygląd. Jeśli z dumą mówimy i uczymy o pięknie naszego miasta, to właśnie myślimy wówczas najczęściej o bogatej, gorzowskiej roślinności. I tej prawie naturalnej, rosnącej na wielkich przestrzeniach leśnych parków: Czechówka i Lasu Wieprzyckiego, i tej wypielęgnowanej w parkach: Wiosny Ludów, Siemiradzkiego i Kopernika, i wreszcie tej wręcz wypieszczonej rosnącej w Parku Róż oraz na śródmiejskich skwerach. Nasze miasto może poszczycić się pokaźną liczbą drzew, uznanych przez władze wojewódzkie i miejskie za pomniki przyrody. Aktualnie w granicach administracyjnych miasta uznanych jest 189 drzew, które podlegają ochronie prawnej w formie pomnika przyrody (jako pojedyncze drzewo czy też grupa drzew).
Bliski kontakt dzieci z przyrodą daje im radość i budzi podziw dla piękna i różnorodności przyrody. Stąd tak ważne jest realizowanie programu poprzez wycieczki, które umożliwiają obserwacje organizmów w ich naturalnym środowisku. Spostrzeżenia poczynione w czasie wycieczek ułatwiają zrozumienie potrzeby ochrony przyrody, celowość tworzenia parków narodowych, uświadamiają sens ochrony rzadkich gatunków roślin i zwierząt. Istotnym elementem proponowanej ścieżki jest integracja międzyprzedmiotowa od przyrody i ekologii poprzez sztukę, historię po wychowanie i podstawowe wartości humanistyczne.
OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU
Zaprezentowany program ścieżki przyrodniczo – ekologicznej ma obejmować klasy I -III szkoły podstawowej (nauczanie zintegrowane), zgodnie z wprowadzoną reformą oświaty od 1999 roku.
O potrzebie ochrony środowiska przyrodniczego mówi się coraz częściej. Społeczeństwo bardziej niż dotychczas zaczyna domagać się działań hamujących procesy degradacji środowiska przyrodniczego. Szkole, zatem przypada bardzo ważne zadanie w kształtowaniu świadomości i kultury ekologicznej uczniów.
Program nauczania w kl.I-III powinien mieć szeroko rozumianą koncepcję wychowania przez świat przyrody, w skład której wchodziłyby trzy obszary, a mianowicie:
1) poznanie najbliższego otoczenia;
2) osobliwości przyrodnicze miasta, w którym uczeń mieszka;
3) ochrona środowiska;
Wdrożenie programu ścieżki przyrodniczo – ekologicznej przebiegać będzie poprzez:
edukację ekologiczną w ciągu całego roku szkolnego z uwzględnieniem specyfiki pór roku i planu dydaktyczno – wychowawczego szkoły;
czynny udział w kształtowaniu środowisk
imprezy, festyny, konkursy, wycieczki;
CELE OGÓLNE PROGRAMU:
1. Poznanie przyrody Gorzowa Wlkp. i okolic;
2. Pobudzanie wrażliwości uczniów na piękno świata i wartości życia;
3. Zrozumienie, że człowiek jest odpowiedzialny za środowisko, w którym żyje;
METODY I FORMY NAUCZANIA
Osiąganie celów na zajęciach ścieżki przyrodniczo-ekologicznej będzie realizowane, poprzez twórcze stosowanie odpowiednich form i metod pracy, uwzględniając właściwości i potrzeby psychofizyczne dziecka, jego naturalnej ciekawości i aktywności.
Preferujemy następujące metody nauczania, aktywizujące i pobudzające zainteresowania uczniów:
1) metody eksponujące – polegające na obserwacji: pokaz, wystawa, sesja, plakatowa, film
2) metody podające – oparte na słowie, informujące: opis, opowiadanie, pogadanka
3) metody problemowe – odkrywanie: dyskusja:„burza mózgów”, metoda grup raportowych, debata „za” i „przeciw”, aktywizująca: inscenizacja
4) metody praktyczne – działanie: ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia praktyczne, wywiad
Opracowując program ścieżki przyrodniczo- ekologicznej uwzględniono:
specyfikę klas; poziom i możliwości uczniów, liczbę godzin, liczbę uczniów; wyposażenie w środki dydaktyczne, mające na celu wszechstronny rozwój dziecka.
DZIAŁ
TREŚCI
POZNANIE NAJBLIŻSZEGO OTOCZENIA.
Dom rodzinny
Mój dom przyjazny ekologii.
nasze codzienne działania i zachowania a stan środowiska.
Nawyki mojej rodziny a ochrona środowiska.
energooszczędne urządzenia techniczne w domu;
wyjaśnia pojęcie śmieci
segregowanie odpadów
oszczędne gospodarowanie wodą
Mój dom pełen kwiatów.
1
flek