ŚCIEŻKA PRZYRODNICZO - EKOLOGICZNA.doc

(313 KB) Pobierz
OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROJEKTU

SZKOŁA PODSTAWOWA NR 17

UL. WARSZAWSKA 19

GORZÓW WLKP.

 

 

Program autorski

ścieżki przyrodniczo – ekologicznej

dla szkół podstawowych realizowanej

w ramach nauczania zintegrowanego.

 

Autorki:

 

Danuta Kaniewska, Małgorzata Miszczak, Małgorzata Sikorska

 

 

 

PRZYRODA GORZOWA WLKP.

 

Zjawiska i procesy zachodzące w przyrodzie uczeń powinien poznawać także poza szkołą. Dlatego bardzo ważne jest wykorzystanie ciekawych i pięknych pod względem przyrodniczym miejsc naszego regionu, jako wspaniałego warsztatu edukacyjnego.

Gorzów Wlkp. jest miastem, w którym parki i ogrody w połączeniu z bogatą konfiguracją terenu nadają mu niepowtarzalny wygląd. Jeśli z dumą mówimy i uczymy o pięknie naszego miasta, to właśnie myślimy wówczas najczęściej o bogatej, gorzowskiej roślinności. I tej prawie naturalnej, rosnącej na wielkich przestrzeniach leśnych parków: Czechówka i Lasu Wieprzyckiego, i tej wypielęgnowanej w parkach: Wiosny Ludów, Siemiradzkiego i Kopernika, i wreszcie tej wręcz wypieszczonej rosnącej w Parku Róż oraz na śródmiejskich skwerach. Nasze miasto może poszczycić się pokaźną liczbą drzew, uznanych przez władze wojewódzkie i miejskie za pomniki przyrody. Aktualnie w granicach administracyjnych miasta uznanych jest 189 drzew, które podlegają ochronie prawnej w formie pomnika przyrody (jako pojedyncze drzewo czy też grupa drzew).

Bliski kontakt dzieci z przyrodą daje im radość i budzi podziw dla piękna i różnorodności przyrody. Stąd tak ważne jest realizowanie programu poprzez wycieczki, które umożliwiają obserwacje organizmów w ich naturalnym środowisku. Spostrzeżenia poczynione w czasie wycieczek ułatwiają zrozumienie potrzeby ochrony przyrody, celowość tworzenia parków narodowych, uświadamiają sens ochrony rzadkich gatunków roślin i zwierząt. Istotnym elementem proponowanej ścieżki jest integracja międzyprzedmiotowa od przyrody i ekologii poprzez sztukę, historię po wychowanie i podstawowe wartości humanistyczne.

 

OGÓLNE ZAŁOŻENIA PROGRAMU

Zaprezentowany program ścieżki przyrodniczo – ekologicznej ma obejmować klasy I -III szkoły podstawowej (nauczanie zintegrowane), zgodnie z wprowadzoną reformą oświaty od 1999 roku.

O potrzebie ochrony środowiska przyrodniczego mówi się coraz częściej. Społeczeństwo bardziej niż dotychczas zaczyna domagać się działań hamujących procesy degradacji środowiska przyrodniczego. Szkole, zatem przypada bardzo ważne zadanie w kształtowaniu świadomości i kultury ekologicznej uczniów.

Program nauczania w kl.I-III powinien mieć szeroko rozumianą koncepcję wychowania przez świat przyrody, w skład której wchodziłyby trzy obszary, a mianowicie:

 

1)     poznanie najbliższego otoczenia;

2)     osobliwości przyrodnicze miasta, w którym uczeń mieszka;

3)    ochrona środowiska;

 

Wdrożenie programu ścieżki przyrodniczo – ekologicznej przebiegać będzie poprzez:

 

              edukację ekologiczną w ciągu całego roku szkolnego z uwzględnieniem specyfiki pór roku i planu dydaktyczno – wychowawczego szkoły;

              czynny udział w kształtowaniu środowisk

              imprezy, festyny, konkursy, wycieczki;

 

CELE OGÓLNE PROGRAMU:

 

1. Poznanie przyrody Gorzowa Wlkp. i okolic;

2. Pobudzanie wrażliwości uczniów na piękno świata i wartości życia;

3. Zrozumienie, że człowiek jest odpowiedzialny za środowisko, w którym żyje;

 

METODY I FORMY NAUCZANIA

 

Osiąganie celów na zajęciach ścieżki przyrodniczo-ekologicznej będzie realizowane, poprzez twórcze stosowanie odpowiednich form i metod pracy, uwzględniając właściwości i potrzeby psychofizyczne dziecka, jego naturalnej ciekawości i aktywności.

 

Preferujemy następujące metody nauczania, aktywizujące i pobudzające zainteresowania uczniów:

1)     metody eksponujące – polegające na obserwacji: pokaz, wystawa, sesja, plakatowa, film

2)     metody podające – oparte na słowie, informujące: opis, opowiadanie, pogadanka

3)     metody problemowe – odkrywanie: dyskusja:„burza mózgów”, metoda grup raportowych, debata „za” i „przeciw”, aktywizująca: inscenizacja

4)     metody praktyczne – działanie: ćwiczenia laboratoryjne, ćwiczenia praktyczne, wywiad

 

Opracowując program ścieżki przyrodniczo- ekologicznej uwzględniono:

 

specyfikę klas; poziom i możliwości uczniów, liczbę godzin, liczbę uczniów; wyposażenie w środki dydaktyczne, mające na celu wszechstronny rozwój dziecka.

DZIAŁ

TREŚCI

ZADANIA DO REALIZACJI

UMIEJĘTNOŚCI I OSIĄGNIĘCIA UCZNIA

POZNANIE NAJBLIŻSZEGO OTOCZENIA.

 

Dom rodzinny

Mój dom przyjazny ekologii.

Swobodne wypowiedzi na temat „Które z działań w moim domu są przyjazne środowisku?”;

określa, które z działań domowych są ekologiczne i na czym one polegają;

nasze codzienne działania i zachowania a stan środowiska.

Zabawa dydaktyczna: „Czy znasz ten znak?” -odszukiwanie na przedmiotach codziennego użytku znaków ekologicznych;

wyszukuje znaki ekologiczne na przedmiotach codziennego użytku;

 

Nawyki mojej rodziny a ochrona środowiska.

Wycieczka do sklepu z artykułami AGD;

rozumie różnice w zużyciu prądu i wody w różnych sprzętach gospodarstwa domowego.

energooszczędne urządzenia techniczne w domu;

Wywiad z pracownikiem sklepu na temat              zakupu sprzętu do domu ekologa

wyjaśnia pojęcie śmieci

segregowanie odpadów

Zabawa dydaktyczna: „Gdzie z tym śmieciem?”

potrafi je segregować

 

Wykonanie Eko- robota – praca przestrzenna z wykorzystaniem opakowań tekturowych i puszek

wykorzystuje surowce wtórne na zajęciach praktycznych

oszczędne gospodarowanie wodą

Doświadczenie: „Niedokręcony kran w szkolnej łazience";

potrafi oszczędnie korzystać z wody

 

Debata za i przeciw -„Oszczędne korzystanie z wody podczas kąpieli- wanna czy prysznic?”

zna sposoby oszczędnego gospodarowania wodą

 

Mój dom pełen kwiatów.

Swobodne wypowiedzi uczniów na temat: „Rośliny w moim domu”.

potrafi podać nazwę kilku roślin doniczkowych;

 

 

Próby układania rymowanek, wierszy pod hasłem: „Kwiatek na oknie”.

zna i stosuje w praktyce wiadomości dotyczące potrzeb roślin;

 

 

 

wzbogaca swoje słownictwo;

 

 

 

rozwija umiejętność układania rymów;

1

 


...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin