ELEMENTY DRAMYDrama jest sposobem wyrażania świata za pomocą działania. Jest metodą pedagogiczną, w której improwizacje nauczyciela i uczniów pozwalają kreować rzeczywistość. Opiera się na naturalnej skłonności człowieka do naśladownictwa i zabawyoraz umiejętności życia fikcją.W terapii zaburzeń zachowania u dzieci powszechnie zalecana jest terapia poprzez uczestnictwo w różnego rodzaju grach i zabawach. Szczególnym rodzajem są gry dramowe, gdzie udaje się powiązać pracę nad zagadnieniami społecznymi i procesamiintegracyjnymi z aktywnością jednostki. We wszystkich formach dramy nacisk kładzie się na przeżywanie i doświadczanie.Drama ze względu na swój charakter i specyfikę, wydaje się być metodą szczególnie adekwatną w pracy z dziećmi w młodszym wieku szkolnym, gdzie jednym z założeń metodycznych jest poznawanie świata przez zabawę. Szczególnie ważny jest ładunekemocjonalny tej metody, stymulujący wyobraźnię i wpływający na trwałość poznawanych treści. Dziecko próbujące się porozumieć poprzez dramę, przekazuje prawdę o sobie.Schemat dydaktycznego postępowania w zakresie dramy jest analogiczny do ogólnie przyjętych schematów zajęć szkolnych i przedstawia się następująco:- wprowadzenie przez nauczyciela, elementy zaciekawiające, inspirujące (opowiadanie, zdarzenie, sytuacja wyjściowa inicjująca fikcję dramatyczną),- przygotowanie uczestników do wejścia w role w formie różnych technik (rozmowy, dyskusje, scenariusz sytuacji, charakteryzowanie i rozpisywanie ról),- 'odegranie ról' przez uczestników (przedstawienie efektów pracy),- omówienie pracy uczniów (wspólna analiza i wartościowanie wykonywanych ćwiczeń, pytania, rozmowy, komentarze).Nauczyciel posługujący się dramą jako metodą terapeutyczną, może stosować różne techniki, poczynając od prostych ćwiczeń i doświadczeń, poprzez wprawki dramatyczne (ćwiczenia intonacyjne, ruchowe, mimiczne), ćwiczenia dramowe (np. zmień zakończenie opowiadania, wywiad), 'stop-klatki', 'gry', 'rzeźby', 'obrazy', kończąc na strategiach związanych z wchodzeniem w role. Nie można tu pominąć prostych ćwiczeń, aktywizujących proces rozwoju pięciu podstawowych zmysłów: słuchu, wzroku, dotyku, smaku i węchu dla lepszego kontaktu i zrozumienia świata. Bardziej skomplikowane techniki dramowe zawierają takie ćwiczenia (elementy procesu dramy), jak: list, pamiętnik, dziennik, mapę, plan, kostium, rysunek, ćwiczenia głosowe, film i jego rodzaje, 'żywe obrazy', 'rzeźbę' i jej warianty, inscenizację i improwizację, wywiad, rozmowę. Punktem wyjścia ćwiczeń dramowych można uczynić pojęcia ogólne (miłość, tolerancja, ekologia), scenariusz, wiersz, muzykę i inne dźwięki, notatkę, przeżycia zapamiętane przez uczestników.Zadania dramowe pobudzają zarówno wyobraźnię, jak i ekspresję ruchowo-mimiczną oraz ekspresję werbalną. Ekspresja ruchowo-mimiczna przejawia się poprzez gest, mimikę twarzy, pozę ciała, spontaniczny ruch, natomiast ekspresja słowna ujawnia się w czynnościach wyrażania emocji i przeżyć poprzez modulację barwy i dynamiki głosu, samodzielne próby tworzenia nowych połączeń słownych, krzyk, śmiech, recytację,opowiadanie, itp.Cele edukacyjne dramy:ˇ kształcenie wrażliwości uczniów,ˇ doskonalenie umiejętności rozmowy o uczuciach własnych, wewnętrznych przeżyciach, stanach, lękach, kłopotach, radościach itp.ˇ wyrażanie stanów psychicznych, uzewnętrznianie uczuć,ˇ uświadomienie własnej indywidualności przy jednoczesnym poszanowaniu odrębności innych,ˇ kształcenie określonych zachowań społecznych (pomoc słabszym, poświęcenie, poszanowanie, koleżeństwo itp.),ˇ eliminowanie negatywnych zachowań wynikających z charakteru dziecka (poniżanie innych, kłamstwo, trema, wstyd, pycha),ˇ panowanie nad emocjami, koncentracja,ˇ doskonalenie mimiki, ekspresji, operowanie ciałem,ˇ wzbogacanie słownictwa, frazeologii, zakresu pojęć,ˇ doskonalenie umiejętności poprawnego władania językiem,ˇ rozwijanie fantazji, pobudzanie do aktywności, odkrywanie rzeczy nowych,ˇ przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w życiu poprzez umiejętne i świadome korzystanie z dóbr kultury (muzyki, tańca, pantomimy, literatury, teatru),ˇ wdrażanie uczniów do skutecznego działania i samokształcenia,ˇ zapewnienie harmonijnego rozwoju psychicznego i fizycznego.
mpwjs