diagnoya dzsleksji.pdf

(3398 KB) Pobierz
Microsoft PowerPoint - Diagnoza dysleksji
Dysleksja rozwojowa – problemy
diagnozy
Katarzyna Jednoróg
Laboratorium Psychofizjologii
Instytut Biologii Do Ļ wiadczalnej PAN
k.jednorog@nencki.gov.pl
SWPS 2008
Informacje o nas
www.nencki.gov.pl/pslab/index.htm
44984817.009.png
Koncepcje etiologiczne
• Deficyt j ħ zykowy
(fonologiczny)
• Deficyt kanału
wielkokomórkowego
• Deficyt mó Ň d Ň kowy
• Deficyt uwagowy
Zaburzenia j ħ zykowe (fonologiczne)
• trudno Ļ ci z rozdzieleniem słowa na poszczególne d Ņ wi ħ ki
• bł ħ dy w ró Ň nicowaniu d Ņ wi ħ ków mowy (pal/bal, koc/kos)
• trudno Ļ ci w percepcji rymów
• trudno Ļ ci z przypisaniem odpowiednich d Ņ wi ħ ków do znaków
graficznych w słowie (trudno Ļ ci z czytaniem pseudosłów)
44984817.010.png 44984817.011.png
Jak czyta nasz mózg?
• Informacja dociera z oczu
przez LGN (ciało
kolankowate boczne) do
pierwszorz ħ dowej kory
wzrokowej z tyłu mózgu
• Wy Ň sze pi ħ tra kory
wzrokowej przetwarzaj Ģ
informacj ħ wizualn Ģ
Siatkówka
LGN
Kora wzrokowa
Jak czyta nasz mózg?
• Ł Ģ czy si ħ z przetwarzaniem
słuchowym aby stworzy ę
reprezentacj ħ leksykaln Ģ
słowa (informacja wzrokowa
+ słuchowa tworzy słowo i
jego znaczenie)
• Informacja przekazywana
jest do obszarów
odpowiedzialnych za mow ħ
wewn ħ trzn Ģ jak i czytanie na
głos
czytanie to głównie
przetwarzanie wzrokowe
44984817.012.png 44984817.001.png 44984817.002.png 44984817.003.png 44984817.004.png
Układ wielkokomórkowy zawiaduje ruchami
oka oraz kieruje uwag Ģ wzrokow Ģ
Deficyt kanału wielkokomórkowego
Jednym z głównych problemów wielu dzieci z
dysleksj Ģ jest niestabilno Ļę wzrokowa
( niestabilna dominacja oczna ): litery i słowa
wydaj Ģ si ħ porusza ę i drga ę .
44984817.005.png
Problem z przetwarzaniem wzrokowym
Efekt rozmycia
Efekt rzeki
44984817.006.png 44984817.007.png 44984817.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin