Poniższy sposób umożliwia przerobienie filmu divx albo xvid na format DVD Video. Na początek warto się postarać o dobrej jakości materiał źródłowy (filmy z bitrate powyżej 700 Kbs a najlepiej powyżej 1000 Kbs, czyli takie w wersjach na 2 lub 3 CD), najlepiej z dźwiękiem w formacie AC3. Wtedy otrzymamy dobrą jakość materiału docelowego i oglądanie nawet na dużym, panoramicznym TV będzie miłym przeżyciem.
POTRZEBNE PROGRAMY:
Nandub 1.0 rc. 2
Gspot 2.1
FitCD 1.1.2
BeeSweet 1.5 + dodatki: BeSliced, AC3Machine, BeSweetGUI
AviSynth 2.07, 2.08 albo 2.51 beta
Cinema Craft Encoder 2.50 albo 2.66.xx, 2.67.xx
Spruce DVDMaestro 2.9
Napisy:
SubtitleWorkshop 2.1
MaestroSBT 2.4.2.0
Wszystkie programy można znaleźć tu: www.doom9.org albo tu: www.filemirrors.com
Konwersja AVI - Mpeg2
Przygotowanie materiału.
Otwieramy nasz film AVI Nandubem (jak jest w dwóch albo trzech częściach to je dodajemy polceniem: File – Append AVI segment.)
Tu możemy podejrzeć parametry filmu: File – File Information. Sprawdzamy przede wszystkim jakie framerate ma nasz film – większość divxów na 23.976, więc musimy je zmienić na 25 Fps, żeby planowany film DVD miał parametry zgodne z PAL.
Robimy to wchodząc w pozycję Video na górnym pasku okna programu i najpierw zaznaczamy na dole opcję „Direct stream copy” a następnie klikamy pozycję Frame Rate i wpisując 25 do okienka „Change to...”.
Następnie przechodzimy do pozycji Audio i zaznaczamy opcję „No audio” – wtedy możemy zapisać same video jako *avi: File – Save as AVI, w swoim wybranym katalogu roboczym. Na całą operację warto mieć ok. 10 Gb wolnego miejsca, na dysku/partycji NTFS.
Następnie wczytujemy ten plik AVI do programu FitCD 1.1.2, żeby określić prawidłowe rozmiary i parametry powiększenia do wymiarów DVD.
Interesuje nas druga sekcja okna programu, pod nazwą Mpeg Rasizing:
Przycisk „Source” – tu wczytujemy nasz plik, obok wielkości obrazu naszego divxa która się pojawi (np. 640x272) zaznaczamy Aspekt Ratio czyli stosunek szerokości do wysokości. Ustawiamy je na „1:1 Monitor” bo tak dla filmów divx jest najlepiej.
„Destination” to oczywiście DVD PAL 720x576, metoda powiększenia to Lanczos albo Bicubic precize (polecam pierwszą). Resztę zostawmy tak jak na screenie.
W okienku na dole tworzy się skrypt AVS, za pomocą którego przeprowadzana jest konwersja AVI-Mpeg2, encoderem Cinema Craft. Żeby go zapisać klikamy „Save script” i umieszczamy go w naszym katalogu roboczym.
Jedna uwaga: jeżeli mamy TV 16:9 (panoramiczny) to możemy powiększyć trochę wysokość obrazu klikając w strzałkę do góry obok przykładowej wartości 336 – jedno klinknięcie to 16 pikseli i nie polecam powiększać o więcej niż o 32 piksele. Wtedy obraz na szerokim ekranie TV będzie wyglądał bardziej naturalnie.
W wyniku tej operacji otrzymujemy skrypt AVS, z którego możemy usunąć nie potrzebne linijki, tak aby wyglądał np. tak:
---------------------------------------------------------------
AviSource("G:\Temp2\25th.Hour.avi")
LanczosResize(720,368,29,0,582,272)
AddBorders(0,104,0,104)
#Trim(0,191644).FadeOut(150)
ResampleAudio(44100)
----------------------------------------------------------------
Edytować go możemy Notatnikiem albo innym edytorem tekstowym.
Kodowanie mpeg2
Teraz odpalamy Cinema Craft Encoder i wczytujemy nasz skrypt:
- ustawiamy strzałkę myszki na oknie programu i prawym klawiszem wywołujemy funcję „Add”
- następnie przechodzimy do katalogu roboczego gdzie zapisaliśmy nasz skrypt i w oknie otwierania plików zmieniamy na dole „Pliki typu” z „Movie files” na „All files” i ładujemy nasz skrypt AVS.
Po załadowaniu wygląda to tak jak na screenie i musimy edytować ustawienia kodowania mpeg2:
Ustawienia „Encode settings” proponują zrobić tak jak na screenie:
Uwagi:
- Bitrate: są to ustawienia dla dobrej jakości divxa źródłowego. Jeżeli ma on swoje bitrate niższe niż 1000 Kbs, to wartości bitrate dla planowanego video mpeg2 możemy obniżyć do np. avg-3000, min- 1500, max- 4500.
- Szczegółowe dane na temat źródłowego divxa poda nam program Gspot 2.1. Tam zobaczymy jakie ma średnie bitrate, rozdzielczość video, aspekt ratio, rodzaj ścieżki audio itd.
- Video encoding mode – tu określamy jaką metodę kodowania wybierzemy i w ilu przebiegach się ona odbędzie. Polecam VBR (zmienne bitrate) i 3 przebiegi. Czym więcej przebiegów tym teoretycznie lepsza jakość obrazu – ja nie stosuję więcej jak 4 bo to zabiera bardzo dużo czasu (w zależności od mocy kompa i długości filmu od 6 do 12 godzin)
- Jeżeli zależy nam na czasie i nie potrzebujemy „super” jakości ustawmy to na One pass VBR, zaznaczając opcję tworzenia pliku „Video information file” i dalej tak jak na screenie:
- zawsze można eksperymentować z ustawianiem wielkości bitrate. Ja podaję jedynie takie wartości jakie sam stosuję do filmów ok. 120 min.
- I oczywiście nie wolno przesadzić z wielkością bitrate (np. mając jakiś bardzo długi film) bo wtedy plik video (+audio) nie zmieści się na płycie DVDR o wielkości ok. 4.3 Gb. Warto sprawdzać bezpieczną wielkość średniego (Avg) bitrate programami typu Bitrate Calculator, pamiętając, że musi być jeszcze miejsce na audio i napisy.
Następnie przechodzimy do pozycji „Other settings”
Video – tu ustalamy parametry pliku wynikowego. Polecam to zrobić tak jak na screenie. Można jedynie eksperymentować z ustawieniami Aspekt ratio: jeżeli wyczytamy w Gspot, że nasz divx ma AR np. 1.77 to możemy je zmienić na DAR 16:9, a jak ma 1.33 to możemy je zmienić na DAR 4:3 itd. Np. ciężko jest je precyzyjnie ustawić, żeby obraz potem na TV panoramicznym wyglądał super naturalnie ponieważ divxy bywają w różnych czasem dziwnych rozdzielczościach i co za tym idzie miewają różne AR.
Opcje „GOP” zostawiamy bez zmian a w „Quality settings” ustawiamy:
„Image Quality....” na 20 – 25 i wyłączamy „Anti noise filter”.
Jak już wszystko ustawimy, kilkamy wszędzie OK., okna się zamykają i wciskamy Encode na dole głównego okna programu, który pyta się jeszcze czy zapisać nasz projekt jako plik ECL – potwierdzamy, zapisujemy w katalogu roboczym i zaczyna się kodowanie. Jego efektem będzie plik mpeg2 video (*m2v albo *mpv), który w finale połączymy z audio i napisami.
Przykłady są dla mojej ulubionej wersji CCE 2.50, w późniejszych ustawia się parametry bardzo podobnie.
Żeby ją wyodrębnić z divxa, również używamy programu Nandub. Wczytujemy film tak jak radziłem na początku, przechodzimy do pozycji Audio, na górnym pasku programu i sprawdzamy czy jest zaznaczona opcja „AVI audio” (jak nie ma to zaznaczamy) i przechodzimy do File i wybieramy pozycję zapisu „Save WAV” – czyli zapisujemy nasze audio jako plik *wav. Po paru minutach mamy zapisaną ścieżkę i teraz trzeba zmienić jej rozszerzenie na prawidłowe bo oczywiście to nie jest *wav i dlatego musimy sprawdzić jaki rodzaj ścieżki audio ma nasz film. Robimy to za pomocą Gspot’a (pozycja Audio format) albo po prostu patrzymy w Nandubie: File – File Information.
Jeżeli jest to *mp3 to będzie tam napisane o formacie coś mniej więcej takiego „MPEG-1 Layer 3”, ścieżka będzie stereo itd. Jeżeli na szczęście będziemy mieli dźwięk w formacie AC3 (Dolby Digital) to w Gspot będzie taka informacja: codec: „ac3 (0x2000) "Dolby Laboratories, Inc". Ilość kanałów 6 itd.
Wtedy zmieniamy rozszerzenie naszego pliku audio na prawidłowe i za pomocą programu BeSliced (wymaga do pracy BeeSweet !!!) korygujemy zapis o formacie w nagłówku pliku: odpalamy BeSliced, pojawia się śmieszna ikonka ze starszym facetem i przenosimy nasz plik na tą ikonkę, i klikamy „Fix file” – po chwili mamy nowy, poprawny plik *mp3 albo *ac3 w naszym folderze roboczym.
Następnie musimy zmienić framerate audio z 23.976 na 25 Fps, chyba że szczęśliwie nasz divx miał od razu 25 Fps, co niestety się rzadko zdarza.
Do tej operacji użyjemy AC3Machine (wymaga do pracy BeeSweet !!!), które między innymi potrafi zmienić framerate plików audio i przy okazji możemy przekonwertować audio *mp3 na *ac3.
Jeżeli szczęśliwie mamy źródłowe audio w formacie AC3 5.1, to wczytujemy plik do programu (Input) i ustawiamy tak jak na tym screenie:
Oczywiście parametry pliku wynikowego ustawiamy w zależności od parametrów jakie ma nasz plik źródłowy (patrzymy w Gspot): tzn. głównie chodzi o ilość kanałów i bitrate – tego w przypadku *ac3 nie zmieniajmy.
Jeżeli mamy źródłowe audio w formacie *mp3 to kiepsko ale możemy je przerobić domowym sposobem na *ac3. Wczytujemy plik do programu i ustawiamy parametry np. tak jak na screenie:
- warto pamiętać, że audio w DVD powinno mieć częstotliwość 48 kHz i jeżli nasza ścieżka *mp3 ma 44.1 kHz to musimy to zmienić, przez zaznaczenie odpowiedniej opcji w AC3Machine (SSRC Options), przed rozpoczęciem konwersji.
- zamiast ustawienia „Surround” można ustawić na zwykłe „Stereo”
- proponuję nie próbować przerabiać ścieżek Stereo na 5.1 bo to bez sensu
Jeżeli zależy nam na lepszej jakości konwersji MP3 - AC3, to proponuję użyć „zawodowego” narzędzia jakim jest Sonic Foundry Soft Encode – Dolby Digital 5.1
- wtedy musimy najpierw przerobić nasz plik *mp3 na *wav PCM (np. Cool Edit Pro), wczytać do Soft Encode, ustawić parametry i po kilkudziesięciu minutach będziemy mieli np. porządną ścieżkę Dolby Digital 2.0 - wcześniej trzeba oczywiście zmienić framerate audio...
Po tych wszystkich zabiegach powinniśmy mieć już dwa podstawowe pliki do authoringu DVD czyli obraz mpeg2 i audio ac3. Teraz możemy przygotować napisy.
Tworzenie napisów DVD.
Skąd je wziąć to pewnie każdy wie. Zatem przejdźmy do sedna:
- napisy z *txt konwertuje się na format *SSA (programem Subtitle Workshop)
- przy okazji warto sprawdzić błędy, synchronizację, czas wyświetlania i to poprawić
- najgorsza jest synchronizacja np. napisy i film były w dwóch kawałkach itrzeba je dobrze połączyć w całość albo po zamianie FPS mogą się trochę rozjechać itd.
- Napisy łączymy np. programem Time Adjuster albo Subtitle Workshop.
- Synchronizację można sprawdzić korzystając potem z podglądu w DVDMaestro i poprawić programem Time Adjuster albo Subtitle Workshop.
- plik *SSA i wczytuje się do programu MaestroSBT
- tam ustawia się parametry - format wyjściowy, wymiary i rodzaj bitmap, kolorynapisów, czcionki i w przypadku większości napisów divxowych konwertuje się je np. z 23.976 FPS na 25 FPS
- program używa systemowych czcionek i robi obrazki które potem wlewa sięjako osobny strumień video do DVD
- jak ustawi się wszystkie parametry napisów to zapisuje się je w formacie*son (DVDMaestro) i potem importuje się do DVDMaestro
- tam robi się podgląd, koryguje kolory napisów i tworzy się dalej DVD...
Oto przykładowe ustawienia MaestroSBT:
- Wielkość „Graphics size” jest przystosowana do filmu z czarnymi pasami na dole i górze ekranu, zazwyczaj divxy po konwersji na mpeg2 tak wyglądają – jeżeli są nieduże to można wartość „550” zmienić na „570”.
- Proponuję nie ruszać opcji „Color keys”
- Resztę można ustawić tak jak na screenie – to sprawdzone, działające ustawienia
- Z napisami DVD często bywają problemy i w razie czego pomocy proszę szukać na forum Doom9 albo pisać do mnie, to postaram się pomóc.
jacek_040