Ćwiczenia 8.doc

(34 KB) Pobierz
23

23.04.2009

 

Ćwiczenia 8

 

 

Wczesna interwencja jako wieloprofilowość uczenia

Ø      Na umiejętność wpływają różne elementy

Ø      Kojarzenie przedmiotu z nazwą i funkcją – czytanie (odczytywanie informacji)

 

Pisanie

 

Motoryka duża:

Ø      Napięcie mięśni i kontrola ciała

Ø      Odpowiednia pozycja do pisania

 

Mała motoryka:

Ø      Odpowiedni chwyt (warunkuje, czym osoba będzie piasała)

 

Percepcja:

Ø      Sprawność zmysłów (pole widzenia, co wzbudza zainteresowanie, kontrola wzrokowa, zdolność wyodrębnienia elementów składowych, synteza, połączenie – pisanie ze słuchu, z pamięci, umiejętność słyszenia, synteza słuchowa, dotyk – jakie narzędzie dziecko będzie akceptowało dotykowo)

Ø      Pamięć – zapamiętywanie

 

Czynności poznawcze:

Ø      Zasób pojęć (czy dziecko umie pisać ze zrozumieniem)

Ø      Na jakim poziomie jest prezentacja

Ø      Pojęcia związane z gramatyką, ortografią, stylistyką, fleksją

Ø      Identyfikacja znaku poznawczego z nazwą

 

Komunikacja:

Ø      Zrozumiałe polecenia

Ø      Aparat artykulacyjny (zaburzenia mowy = zaburzenia pisowni)

 

Uspołecznienie:

Ø      Wypełnianie druków codziennego użytku

Ø      Zastosowanie pisania

 

Zawsze trzeba znaleźć przyczynę trudności w pisaniu, a potem dopiero ustalić ćwiczenia na pisanie.

 

Pisanie uwarunkowane

à Aktywność graficzna

Ø      Rysunek

Ø      Kolorowanie

Ø      Modelowanie

 

 

Rysunek

1.      Etap plamy (zauważenie, że coś zostawia ślad, zainteresowanie śladem) – wszystkie zabawy „brudne”

2.      Etap linii i wzorów nieukierunkowanych (etap bazgrot) – 1-2 r. ż, dziecko próbuje rysować, ale ma zbyt krótką koncentrację

3.      Linie i wzory ukierunkowane – rysowanie pod kontrolą wzrokową, np. zamierzone rysowanie linii pionowej lub poziomej

Ø      Wzorzec ruchu ręki

Ø      Umiejętność wodzenia wzrokiem za ręką

4.      Etap hamowania – dziecko musi nauczyć się reagować na polecenie „stop”, „zatrzymaj” (stop + blokada ręki)

Ø      Krawędzie wyznaczające tor ruchu (szablony)

Ø      Zabawy muzyczne, ruchowe

Ø      Warunkuje tworzenie kształtów pod dyktando

Ø      Ćwiczenia poprzez łączenie punktów (najpierw zabawy w przestrzeni np. porozkładane zabawki połączyć sznurem, potem ustawianie kredek, patyczków, naciąganie gumy na nogi krzesła)

5.      Synteza kształtów

Ø      Schematyczne rysowanie grafomotoryczne

Ø      Żeby dziecko nauczyło się pisać litery musi najpierw nauczyć się rysować kształty

 

Kolorowanie – dobre wypełnianie kolorem kształtu, umiejętność wyodrębnienia kształtu z tła

Ø      Co?

1.      Najpierw coś, co jest wyjęte z… (kształt wycięty z kartki)

2.      Kolorowanie wewnątrz szablonu

3.      Kolorowanie wewnątrz konturu

Ø      Czym?

·         Coś, co łatwo zostawia ślad

·         Książeczki do malowania wodą

·         Farby

·         Węgiel

·         Kreda

·         Pastele

·         Kredki świecowe

·         Kredki ołówkowe

Ø      Jak długo?

·         W zależności od koncentracji uwagi odpowiedni dobór narzędzia

·         Szeroka kreska, potem coraz cieńsza

Ø      Etapy:

1.      Kolorowanie ukierunkowane (np. pionowo, poziomo, ukośnie)

2.      Kolorowanie figur geometrycznych: trójkąt à półkole à koło (często podzielone na 4 części) à kwadrat à romb

3.      Kolorowanie obrazka:

·         Wewnątrz konturu

·         Jako ilustracji

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin