Profilaktyczne i kompensacyjne zadania szkoły..doc

(43 KB) Pobierz
43

43. Profilaktyczne i kompensacyjne zadania szkoły.

 

                                                                      PROFILAKTYKA

 

Podstawowe zadania związane z przeciwdziałaniem niedostosowaniu społecznemu i przestępczości dzieci i młodzieży spoczywają na szkołach. Wynika to z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2002r., zgodnie, z którym szkoły zobowiązane są do opracowywania i realizowania szkolnych programów profilaktyki.

Program szkolnej profilaktyki to ogół działań chroniących dzieci i młodzież przed zakłóceniami w rozwoju oraz interwencyjnych w sytuacji pojawiających się zagrożeń. Podkreśla się, że zadaniem szkolnej profilaktyki jest chronienie dzieci i młodzieży przed zagrożeniami przez działania wychowawczo – profilaktyczne, a także reagowanie w sytuacjach pierwszych prób podejmowania zachowań ryzykownych poprzez odwołanie się do specjalistycznej pomocy, np. motywowanie do podjęcia terapii i leczenia, kontaktu z rodzicami.

Celem zadań profilaktycznych jest zapobieganie lub przeciwdziałanie zjawiskom odbiegającym od normy i doprowadzenie zainteresowanych osób do stanu prawidłowego, który zwykle opisywany jest w języku naukowym jako zachowanie uśrednione, akceptowane w danym środowisku lub społeczeństwie.

Wskazując główne zalety szkolnej profilaktyki wymienia się:

·         Realizację celowych, systematycznych i długofalowych przedsięwzięć obejmujących całą populację dzieci i młodzieży(wzmacnianie czynników chroniących dzieci i młodzież przed zagrożeniami, podejmowanie działań mających na celu ograniczenie, osłabienie i usuwanie czynników ryzyka),

·         Możliwość diagnozowania stanu potrzeb i zagrożeń społeczności uczniów, w tam także jednostek i grup podwyższonego i wysokiego ryzyka,

·         Opracowywanie programów pomocy pedagogicznej, psychologicznej i socjalnej adresowanych zarówno do zespołów, grup i jednostek,

·         Wspomaganie rodziców w ich roli wychowawczej,

·         Możliwość integrowania całej społeczności lokalnej i tworzenia właściwych relacji interpersonalnych.

Zgodnie z oczekiwaniami szkoły i placówki oświatowe mają być nie tylko miejscem profilaktyki pierwszorzędowej ”kierowanej do tych wszystkich, którzy są wolni od środków uzależniających”, ale również profilaktyki drugorzędowej adresowanej do osób z grup wysokiego ryzyka. Szkoła ma być nie tylko miejscem podtrzymywania istniejącego dobrostanu, ochrony dzieci przed zagrożeniami, ale także – pracy wychowawczej z osobami uzależnionymi.

Założenia profilaktyki szkolnej:


Profilaktyka a dokładniej działania profilaktyczne są jedną z form pomocy dzieciom krzywdzonym.
Działania profilaktyczne:

1. Pierwotne – organizowane w środowisku szkoły; podnoszenie samooceny człowieka; przygotowanie uczniów do radzenia sobie z trudnościami (edukacja rodziców),
2. Wtórne – polega na wykryciu zaistniałych objawów, likwiduje się je i nie dopuszcza do ich rozwoju (rodzice, szkoła); o charakterze eliminacyjno – uprzedzającym,
3. Trzeciorzędowe – uchronienie dziecka przed kolejnym wykorzystaniem (terapia).

             

Przygotowanie do pracy profilaktycznej i kompensacyjnej wymaga rzetelnej wiedzy oraz umiejętności pedagogicznych i psychologicznych, nierzadko również umiejętności terapeutycznych. Tymczasem przygotowanie większości nauczycieli w tym zakresie ogranicza się do 270h realizowanych w ramach studiów wyższych. To zbyt mało, aby podejmować się diagnozy środowiska społecznego czy uczniowskich potrzeb.

              Do zasadniczych zadań w realizacji pracy wychowawczej i profilaktycznej szkoły zaliczyć możemy:

·         Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych,

·         Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów, rodziców i nauczycieli,

·         Wspieranie działań wychowawczych nauczycieli wynikających z programu profilaktyki szkolnej,

·         Prowadzenie edukacji prozdrowotnej i promocji zdrowia wśród uczniów, nauczycieli i rodziców,

·         Podejmowanie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach kryzysowych i inne.

 

 

KOMPENSACJA

Organizacja i prowadzenie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych (terapii pedagogicznej) w szkole.
Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne to oddziaływanie kompleksowe, polegające na ćwiczeniu funkcji zaburzonych (korekcja) i takim ćwiczeniu tych funkcji niezaburzonych, aby stały się wsparciem lub zastępstwem dla funkcji zaburzonych (kompensacja). Konieczność prowadzenia tych zajęć w szkole uzasadnia rozmiar potrzeb uczniów. Działania dotyczące organizacji zajęć korekcyjno-kompensacyjnych regulują akty prawne dotyczące dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Należy do nich m.in. zarządzenie nr 15 Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 1993 r. w sprawie zasad udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Mimo, wydawałoby się, korzystnych regulacji prawnych, system pomocy dziecku dyslektycznemu nie jest wystarczający. Zespoły korekcyjno-kompensacyjne funkcjonują nie we wszystkich szkołach. Jest to z pewnością związane z koniecznością zapewnienia etatu dla specjalisty z zakresu terapii pedagogicznej, określanego potocznie mianem reedukatora. Jednak zajęcia korekcyjno-kompensacyjne są tą formą pomocy dziecku, która powinna być włączona do programu pracy dydaktyczno-wychowawczej każdej szkoły.
Treść, formy i metody pracy z uczniami w ramach tego typu zespołów muszą być przez terapeutę dostosowane do potrzeb i możliwości każdego dziecka. W tym celu powinien on:
- zapoznać się z wytworami dziecka (zeszyty, prace plastyczne),

- obserwować dziecko na tle klasy,

- zapoznać się z sytuacją środowiskową dziecka,

- poznać dziecko w kontakcie indywidualnym.

 

 

Natomiast do zadań kompensacyjnych szkoły można zaliczyć:

 

·         Diagnozowanie środowiska ucznia,

·         Rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb ucznia i możliwości ich zaspokajania,

·         Rozpoznawanie przyczyn trudności w nauce i niepowodzeń szkolnych,

·         Działanie na rzecz zorganizowania opieki i pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej,

·         Wspieranie nauczycieli i rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne,

·         Udzielanie nauczycielom pomocy w dostosowaniu wymagań edukacyjnych wynikających z realizowanych przez nich programów nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia i odchylenia rozwojowe lub specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom,

·         Organizowanie zajęć dydaktyczno - wyrównawczych, korekcyjno- kompensacyjnych, specjalistycznych, terapeutycznych, logopedycznych w zależności od wcześniej zdiagnozowanych potrzeb uczniów,

·         Prowadzenie zajęć rewalidacyjnych dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną,

·         Prowadzenie nauczania indywidualnego dla uczniów zakwalifikowanych do tej formy nauczania w oparciu o orzeczenie Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,

·         Nauczanie tokiem indywidualnym dla uczniów przejawiających szczególne zdolności w danym przedmiocie,

·         Wspieranie ucznia z wybitnymi uzdolnieniami,

·         Wspieranie nauczycieli w organizowaniu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa oraz zajęć związanych z wyborem kierunku kształcenia i zawodu,

·         Wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych, oraz inne.

Zdarza się często tak, że zadania profilaktyczne pokrywają się z zadaniami kompensacyjnymi szkoły.

 

Ponadto zgodnie z założeniami reformy istotną pomocą szkole i nauczycielom służyć powinny pracownicy poradni psychologiczno – pedagogicznej. Reguluje to Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002r.[1], w którym zapisane zostały różnorodne zadania o charakterze profilaktycznym.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Źródło: Grażyna Miłkowska O potrzebie profesjonalnej profilaktyki w szkole. „Problemy Opiekuńczo – Wychowawcze” 2006, Nr 2.

 

 

3

 


[1] Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno –pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. Dz. U. z  2003 r. nr 5, poz. 46.

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin