Co_otrzymujemy_z_wegla.doc

(45 KB) Pobierz
Formy pracy: z całą grupą, zespołowa, indywidualna

 

SCENARIUSZ ZAJĘCIA

OTWARTEGO DLA RODZICÓW

                    Z OBSZARU EDUKACJI

ROZWIJANIA MOWY I MYŚLENIA

 

 

 

 

Grupa wiekowa:   6 - latki

 

 

Temat zajęcia:  ,,Co otrzymujemy z węgla? ” – zabawa dydaktyczna połączona ze słuchaniem wiersza M. Terlikowskiej pt.,, Węglowa rodzina’’

 

Cel ogólny:  Zapoznanie dzieci z różnymi przedmiotami, które                    

                     powstały w wyniku przeróbki węgla.

Cele operacyjne:

   Dzieci:

- wypowiadają się całymi zdaniami

- rozwiązują zagadkę słowną 

- układają w całość pocięte obrazki

- uważnie słuchają wiersza

- wyodrębniają wśród różnych przedmiotów te, które powstały z węgla

- przeliczają bryły węgla w zakresie 7, podpisują właściwą cyfrą

- dostosowują kroki do muzyki ( marsz, bieg, podskoki)

 

Metody pracy: podająca, problemowa, praktyczna, aktywizująca

 

Formy pracy: indywidualna, zespołowa, z całą grupą

 

Pomoce: magnetofon, kasety z nagraniami,  emblematy figur geometrycznych, pocięte obrazki przedstawiające pracę górników w kopalni, przedmioty, które zawierają węgiel ( świeczka, gumowa piłka, ołówek, proszek z apteki, plastikowy koszyk, gąbka ) i te w których nie ma węgla ( zeszyt, mleko, ciasto, ser.), kartoniki z cyframi (1-7), ilustracje   przedstawiające różne ilości brył węgla na wagonikach, karty pracy, kredki, wiersz.

               

 

 

 

 

Lp.

Sytuacje

edukacyjne

Zadania

dla dzieci

Zakładany

efekt

Środki

dydaktyczne

 

1.

 

 

 

Zabawa ruchowo – rytmiczna

,, Marsz ze zmianą kierunku’’

 

 

Dzieci maszerują po obwodzie koła na umówione hasło ( klaśnięcie)

zmieniają kierunek

 

 

Prawidłowo reagują na umówiony sygnał

 

Kaseta magnetofonowa

z muzyką do marszu, 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.

Praca w zespołach- układają pocięte obrazki   kopalni w całość

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rozmowa z dziećmi o pracy górników

( utrwalenie wiadomości)

Dzieci dobierają się w zespoły na podstawie jednakowych figur geometrycznych i układają pocięte obrazki (7,8 części)  w całość.

Omawiają treść obrazka, dokonują analizy i syntezy słuchowej wyrazu kopalnia ( odczytują globalnie wyraz kopalnia, dzielą

na sylaby, głoski)

 

Dzieci odpowiadają na pytania n- lki:

- gdzie pracują górnicy?

- co robią górnicy w kopalni?

- jakie narzędzia są potrzebne do wydobywania węgla?

Prawidłowo układają pocięty obrazek w całość

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prawidłowo całymi zdaniami odpowiadają na pytania n-lki.

 

 

 

 

 

 

Pocięte obrazki , napis kopalnia

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.

 

Rozwiązują zagadkę słowną o węglu, przypominają w oparciu o ilustracje historię powstawania węgla

 

Dzieci słuchają zagadki ,, Co to za skarb czarny górnik wydobywa, ogrzeje on nasze mieszkania, kiedy przyjdzie zima?’’

 

 

Prawidłowo rozwiązują zagadkę, potrafią opowiedzieć historię powstania węgla.

 

Zagadka, ilustracje o historii powstania węgla

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.

 

Zabawa ruchowo- naśladowcza

,, Górnicy jadą do kopalni’’

 

Dzieci ustawiają się w pociąg i poruszają się zgodnie z podanym przez

n-lkę  rytmie. Następnie naśladują jazdę windą, rąbanie ściany węgla kilofem…)

 

 

Naśladują prawidłowo podane przez

n- lkę czynności.

 

 

6.

 

Słuchanie wiersza M. Terlikowskiej

,, Węglowa rodzina’’ – analiza treści

 

Dzieci siedzą na dywanie i słuchają wiersza, następnie spośród

różnych przedmiotów wyodrębniają i nazywają te, które powstały w wyniku przeróbki węgla

 

Wyodrębniają właściwe przedmioty powstałe z węgla

 

Różne przedmioty ( świeca, gumowa piłka, zeszyt, ciasto, ser….)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

7.

 

Przeliczanie brył węgla na wagonikach i dobieranie właściwych cyfr

 

Dzieci przeliczają na obrazkach bryły węgla na wagonikach i podpisują właściwymi liczbami

 

Potrafią  prawidłowo przeliczyć bryły węgla i podpisać właściwą liczbą 

 

Obrazki, kartoniki z cyframi (0-8)

 

8. 

 

Samodzielne wykonywanie kart pracy

 

 

Dzieci przy stolikach wykonują karty pracy.

 

 

Prawidłowo wykonują kartę pracy

 

Karty pracy

 

 

 

9.

 

Taniec w parach ,, Grozika’’

 

Dzieci śpiewają i tańczą w parach

,, Grozik’’

 

Znają figury w tańcu

 

 

 

 

 

 

 

10.

 

Podsumowanie i ocena zajecia.

 

Dzieci udzielają odpowiedzi na pytania n-lki, oceniają zajęcie

 

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin