NOTATKA Z ANALIZY ROZPORZĄDZENIAMINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU
z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych
i niepublicznych szkołach i placówkach(Dz. U. z dnia 22 stycznia 2003 r.)
Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub placówce, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkolę lub placówkę poza obiektami należącymi do tych jednostek.
Rozporządzenie określa wymogi, jakie należy spełniać, pod kątem higieny bezpieczeństwanp.
• jak powinien wyglądać plan ewakuacji szkoły
• prace remontowe, teren i ogrodzenie szkoły,
• pomieszczenia szkoły
• temperatura w pomieszczeniach
• warsztaty, laboratoria, pracownie oraz stanowisko praktycznej nauki
zawodu
• ubrania uczniów pracujących w laboratorium, a także powinności
nauczyciela
• organizacja wycieczki, lekcja sportu (w tym obowiązki nauczyciela)
• etapy postępowania powypadkowego
Notatka z analizy PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKOL
SPECJALNYCH
PRZYSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM WSTOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM ORAZ DLA UCZNIÓW ZNIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI
Wskazania ogólne
1. Szkoła specjalna przysposabiająca do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym wstopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymiprzygotowuje młodzież do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego (na miarę icłimożliwości rozwojowych) i aktywnego dorosłego życia.
2. Edukacja uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym orazuczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi polega na całościowej i jednoczesnej realizacjifunkcji dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej szkoły, z uwzględnieniemspecyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania, opisanych przez współczesne naukispołeczno-pedagogiczne.
3. Kształcenie uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym orazuczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi jest dostosowane do potrzeb edukacyjnych imożliwości psychofizycznych uczniów.
Kształcenie obejmuje:
1) kształcenie ogólne umożliwiające utrwalenie i poszerzenie zakresu posiadanej wiedzy inabywanie nowych umiejętności,
2) przysposobienie do pracy rozumiane jako: kształtowanie właściwych postaw wobec pracy,przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawanie typowych sytuacji związanych zpracą, uczenie wykonywania różnych prac, w tym porządkowych i pomocniczych, orazopanowanie podstawowych umiejętności i czyrmości pracy, a także przygotowanie dopodjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lubchronionym rynku pracy.
Edukacja uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniówz niepełnosprawnościami sprzężonymi opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych,opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami na podstawie odrębnychprzepisów.
4. W procesie kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lubznacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi nauczyciele współpracują zrodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów, ustalając kierunki oddziaływań wychowawczo-edukacyjnych i konsultując z nimi sposoby rozwiązywania problemów ucznia respektującewyznawane przez rodzinę wartości.
W procesie kształcenia uczniów wyodrębnia się:
1) zajęcia edukacyjne:
a) funkcjonowanie osobiste i społeczne,
b) wychowanie fizyczne,
c) przysposobienie do pracy,
d) etyka'',
2) zajęcia rewalidacyjne,
3) zajęcia sportowe,
4) zajęcia kształtujące kreatywność, w szczególności muzyka, plastyka, zajęcia rozwijającezainteresowania, zajęcia kształtujące umiejętność spędzania wolnego czasu.
Ze względu na integralny, całościowy charakter kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym wstopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi podstawaprogramowa nie wyróżnia odrębnych celów, zadań ani treści nauczania dla poszczególnych zajęćedukacyjnych.
Treści nauczania
Zakres treści nauczania i wychowania wynika z poziomu indywidualnego rozwoju i tempa przyswajania wiedzyprzez ucznia. Przy realizacji treści nauczania i wychowania oraz wyborze
kierunku przygotowania do pracy należy wykorzystać możliwości, jakie stwarza środowisko społeczno-kulturoweucznia i lokalny rynek pracy {możliwość zatrudnienia w zakładach pracy chronionej, w zakładach aktywizacjizawodowej lub u pracodawców będących osobami fizycznymi) oraz baza materialno-dydaktyczna szkoły.Cele edukacyjne
Celem edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów zniepełnosprawnościami sprzężonymi jest utrwalanie i poszerzanie zakresu posiadanej wiedzy, kształceniekompetencji społecznych, zdolności adaptacyjnych i nabywanie nowych umiejętności umożliwiającychsamodzielne, niezależne funkcjonowanie tych uczniów, przez:
1) wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia,
2) rozbudzanie motywacji i rozwijanie zdolności dostrzegania związków funkcjonalnych, czasowychi przestrzennych oraz ich praktycznego wykorzystania,
3) ksztahowanie zainteresowań i ujawnianie zdolności, w szczególności zdolności muzycznych,plastycznych i sportowych,
4) rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i poszanowania innych,
5) utrwalanie wiadomości i umiejętności zdobytych przez uczniów na wcześniejszych etapachedukacyjnych,
6) przyswajanie prostego języka matematyki, dostrzeganie oraz formułowanie różnic pomiędzyzjawiskami, czynnościami i liczbami, rozwijanie wyobraźni przestrzennej,
7) poznawanie różnorodności świata przyrody, poznawanie i rozumienie podstawowych procesówżyciowych organizmów, kształtowanie zachowań ukierunkowanych na ocłu-onę środowiska,
8) rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związku z kulturą Polski,
9) umożliwianie kontakm ze środowiskiem lokabym i zrozumienia przynależności człowieka dotego środowiska,
10) osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności na miarę indywidualnych możliwościuczniów,
11) kształtowanie prawidłowej postawy uczniów wobec pracy, w aspekcie motywacji, kompetencji iwykonania,
12) przygotowanie do wykonywania, indywidualnie i zespt^owo, różnych prac, mających na celuzaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia,
13) ksztahowanie umiejęmości posługiwania się narzędziami, maszynami i urządzeniami orazopanowanie prostych umiejętności i czynności pracy,
14) ksztahowanie umiejętności związanych z poszukiwaniem pracy, w tym korzystania z różnychźródeł informacji,
15) przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego na równi zinnymi członkami danej zbiorowości, pełnienia ról społecznych oraz przygotowanie dozałatwiania różnych spraw osobistych w urzędach i innych instytucjach,
16) kształtowanie poczucia odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory i podejmowane
decyzje,
17) kształtowanie umiejętności samodzielnego organizowania wypoczynku i czasu wolnego,
18) rozwijanie kreatywności uczniów oraz ich uzdolnień i zainteresowań,
19) doskonalenie sprawności i wydolności fizycznej uczniów oraz działania prozdrowotne.
Notatka z analizy Rozporządzenia MEN z dn. 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasadorganizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieżyupośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U. z 1997 r., Nr 14, poz. 76)
Rozporządzenie reguluje objęcie wszystkich dzieci i młodzieży upośledzonejumysłowo w stopniu głębokim, w wieku od 3 do 25 lat różnorodnymi, dostosowanymi do ichmożliwości rozwojowych zajęciami rewalidacyjnymi w wymiarze 20 godzin tygodniowo przypracy zespołowej i 10 godzin tygodniowo przy pracy indywidualnej (§2, §9.1).
Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijaniezainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych osób wfunkcjonowaniu w codziennym życiu
Zajęcia organizuje się w szczególności w:
1) publicznych przedszkolach, w tym specjalnych,
2) publicznych szkołach, w tym specjalnych, położonych najbliżej miejsca zamieszkania lubpobytu (w tym dziennego) osób zakwalifikowanych do udziału w zajęciach zespołowych,
3) publicznych placówkach opiekuńczo-wychowawczych,
4) zakładach opieki zdrowotnej,
5) domach pomocy społecznej i środowiskowych domach samopomocy,
6) ośrodkach rehabilitacyjno-wychowawczych, jeżeli przebywają w nich dzieci i młodzież
7) domach rodzinnych, dla osób zakwalifikowanych do udziału w indywidualnych zajęciach.3. Dzieciom i młodzieży, przebywającym czasowo lub stale w zakładach opieki zdrowotnej idomach pomocy społecznej, organ właściwy do prowadzenia przedszkoli lub szkółspecjalnych zapewnia udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych stosownie doorzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej publicznej poradnispecjalistycznej..
Tryb i zasady kwalifikowania i kierowania dzieci i młodzieży do udziału w zajęciachokreślają przepisy w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz innych publicznych poradni specjalistycznych.Zajęcia prowadzi nauczyciel posiadający odpowiednie przygotowanie pedagogiczne,określone w odrębnych przepisach. Na stanowisku nauczyciela może być zatrudnionypsycholog lub pedagog.
Opiekę podczas zajęć prowadzonych w domu rodzinnym zapewniają rodzice (opiekunprawny).
Zajęcia obejmują przede wszystkim:
1) naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika,
2) ksztahowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającymindywidualnym możliwościom uczestnika,
3) usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianieorientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,
4) wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferachżycia,
5) rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukęrozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania wotoczeniu,
6) ksztahowanie umiejętności współżycia w grupie.
7) naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowańuczestnika oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.
Indywidualny program zajęć opracowuje prowadzący te zajęcia nauczyciel wewspółpracy z psychologiem na podstawie wskazań zawartych w orzeczeniu kwalifikacyjnym.
Wymiar zajęć, w zależności od możliwości psychofizycznych oraz specyficznychpotrzeb rewalidacyjnych uczestników zajęć, wynosi:
1) 4 godziny dziennie na zajęciach zespołowych,
2) 2 godziny dziennie na zajęciach indywidualnych.2. Liczba osób w zespole wynosi od 2 do 4.
Dokumentacja zajęć obejmuje:
1) orzeczenie kwalifikacyjne poradni
2) dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, według wzoru określonego w odrębnychprzepisach dla dziennika zajęć dydaktyczno-wychowawczych i specjalistycznych,
3) zeszyt obserwacji
Zeszyt obserwacji prowadzony jest odrębnie dla każdego uczestnika zajęć.Do zeszytu obserwacji wpisuje się informacje dotyczące:
• zmian w zakresie dużej motoryki (postawa, lokomocja, koordynacja ruchów),
• zmian w zakresie małej motoryki (koordynacja ruchów r^, koordynacja wzrokowo-ruchowa, manipulacja),
• napędu - aktywności nie kierowanej (własnej),
• koncentracji uwagi (podczas aktywności spontanicznej, w zabawie, w zadaniu; czaskoncentracji),
• współdziałania (w różnych sytuacjach; czas współdziałania),
• opanowywania nowych umiejętności (tempo, trwałość, stopień trudności);
• dominującego nastroju i emocji,
• gotowości do kontaktów (rodzaje, kierunek),
•...
kasiakan88