inventor_cw4_zespol.pdf
(
282 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Cwiczenie4_Instrukcja.doc
Laboratorium Technik Komputerowych I, Inventor,
ę
w. 4
Tworzenie zespołu
Wstawianie komponentów i tworzenie wi
Ģ
za
ı
mi
ħ
dzy nimi.
0. Ustalenie aktualnego projektu
Projekt,
w Inventorze, to plik tekstowy z rozszerzeniem
.ipj
, definiuj
Ģ
cy foldery
zawieraj
Ģ
ce pliki i foldery z danymi zewn
ħ
trznymi, do których odwołuje si
ħ
projekt.
Aby rozpocz
Ģę
poprawn
Ģ
prac
ħ
z aplikacj
Ģ
nale
Ň
y najpierw zdefiniowa
ę
nazw
ħ
i
poło
Ň
enie pliku projektu. Dokonujemy tego nast
ħ
puj
Ģ
co:
•
Kliknij
ikon
ħ
Nowy
i wybierz
Projekty
, patrz rys. 1.
Rys. 1. Definiowanie nowego projektu, przykładowe okno wyboru projektu
•
Kliknij
przycisk
Nowy,
na dole formularza, rys. 1.
•
W oknie
Kreatora projektu Inventor
wpisz nazw
ħ
projektu, np.
MECH
, rys. 2
dr in
Ň
. Stanisław Skotnicki, mgr in
Ň
. Janusz Bonarowski (2006)
1
Laboratorium Technik Komputerowych I, Inventor,
ę
w. 4
•
Kliknij przycisk
, aby wywoła
ę
okno
PrzeglĢdanie w poszukiwaniu folderu
, rys. 2
•
W oknie
PrzeglĢdanie w poszukiwaniu folderu
wybierz folder przeznaczony do zaj
ħę
własnej grupy
C:\tkm\grxx
, rys. 2.
•
Kliknij w oknie
PrzeglĢdanie w poszukiwaniu folderu
przycisk
OK
•
Kliknij w oknie
Kreator projektu Inventor
przycisk
Zako
ı
cz
Rys. 2. Okre
Ļ
lenie poło
Ň
enia pliku projektu
•
Kliknij w oknie
Wybierz plik projektu,
na li
Ļ
cie projektów, nowododany projekt MECH
•
Kliknij najpierw przycisk
Zastosuj
, a pó
Ņ
niej
Koniec
rys. 3.
Rys. 3. Wybór projektu
•
Kliknij w menu Inventora
Plik
|
Nowy
i na zakładce
Standard
wybierz
Standard.iam
i kliknij przycisk
OK
.
dr in
Ň
. Stanisław Skotnicki, mgr in
Ň
. Janusz Bonarowski (2006)
2
Laboratorium Technik Komputerowych I, Inventor,
ę
w. 4
1. Wstawienie pierwszego elementu – prowadnicy
Z le
wego menu (Panel zespołu) wybieramy
Wstaw komponent
: pro
wadnica.ipt
Uwaga: Pierwszy wstawiony komponent jest nieruchomy.
Podczas wstawianiu komponentu pojawia si
ħ
on natychmiast na ekranie, a jego
ewentualna druga kopia „trzyma si
ħ
” kursora. Aby przerwa
ę
wstawianie i nie tworzy
ę
wielu prowadnic (wi
ħ
cej ni
Ň
jednej prowadnicy) naciskamy ESC.
Prowadnica jest wstawiona i mo
Ň
emy j
Ģ
ogl
Ģ
da
ę
z dowolnej strony korzystaj
Ģ
c z obrotu (F4).
2. Wstawienie pierwszej d
Ņ
wigni
Z lewego menu (Panel zespołu) wybieramy
Wstaw komponent
: dzwignia1.ipt, klikamy w
dowolnym miejscu ustawiaj
Ģ
c d
Ņ
wigni
ħ
do
Ļę
blisko prowadnicy.
Aby manipulowa
ę
pojedynczym wstawionym komponentem nale
Ň
y wybra
ę
z lewego menu
(Panel zespołu) pozycj
ħ
:
Przesu
ı
komponent
lub
Obró
ę
komponent
.
Dobr
Ģ
praktyk
Ģ
jest ustawienie montowanych detali mo
Ň
liwie blisko siebie w pozycji
zbli
Ň
onej do wymaganej pozycji pracy, bo Inventor wykonuje monta
Ň
najkrótsz
Ģ
drog
Ģ
i przy
całkiem dowolnym ustawienie detali mog
Ģ
powstawa
ę
bł
ħ
dy.
3. Wi
Ģ
zanie elementów
Aby odebra
ę
elementom stopnie swobody wybieramy z lewego menu (Panel zespołu) pozycj
ħ
Wi
Ģ
zanie...
W oknie dialogowym
Wstaw wi
Ģ
zanie
, rys. 4, na zakładce
Zespół
mamy
mo
Ň
liwo
Ļę
okre
Ļ
lenia, w ramce
Typ
- Typ wi
Ģ
zania (Zestawiaj
Ģ
cy, K
Ģ
towy, Styczny
Wstawiaj
Ģ
cy), a w ramce
Rozwi
Ģ
zanie
– dodatkowe szczegóły wi
Ģ
zania.
Rys. 4. Rozpoczynamy odbieranie stopni swobody
Zamierzamy wło
Ň
y
ę
kołek prowadnicy do otworu w d
Ņ
wigni – czyli osie otworów musz
Ģ
si
ħ
pokrywa
ę
. Wska
Ň
emy zatem kolejno o
Ļ
otworu i o
Ļ
kolka. Poł
Ģ
czenie nast
Ģ
pi, ale d
Ņ
wignia
mo
Ň
e przesuwa
ę
si
ħ
jeszcze poosiowo. Aby odebra
ę
jej t
Ģ
mo
Ň
liwo
Ļę
skorzystamy z ramki
Rozwi
Ģ
zanie
, wybieraj
Ģ
c w niej opcj
ħ
Równolegle i wskazuj
Ģ
c jakie płaszczyzny maj
Ģ
by
ę
równoległe. Płaszczyznami tymi s
Ģ
powierzchnia czołowa kołka i powierzchnia boczna
d
Ņ
wigni. Klikam
y je, rys. Mo
Ň
na teraz uchwyci
ę
mysz
Ģ
d
Ņ
wigni
ħ
i obraca
ę
n
a kołku.
Rys. 5. Teraz obie powierzchnie le
ŇĢ
w jednej płaszczy
Ņ
nie
i d
Ņ
wignia nie mo
Ň
e ju
Ň
przesuwa
ę
si
ħ
poosiowo
dr in
Ň
. Stanisław Skotnicki, mgr in
Ň
. Janusz Bonarowski (2006)
3
Laboratorium Technik Komputerowych I, Inventor,
ę
w. 4
Druga metoda prostsza
Typ wi
Ģ
zania Wstawiaj
Ģ
cy – zgrywanie okr
ħ
gów.
Wskazujemy okr
ħ
gi na czole kołka i wewn
ħ
trzny otworu. Dodatkowo klikamy
praw
Ģ
ikon
ħ
w opcji Rozwi
Ģ
zanie i wybieramy Dopasowany.
4. Wstawienie suwaka
Z lewego menu (Panel zespołu) wybieramy
Wstaw komponent
i wskazujemy suwak.ipt,
klikamy w dowolnym miejscu ustawiaj
Ģ
c suwak do
Ļę
blisko prowadnicy. Aby ustawi
ę
suwak
w pozycji zbli
Ň
onej do pozycji pracy posługujemy si
ħ
opcjami
Przesu
ı
komponent
lub
Obró
ę
komponent
z lewego menu (Panel zespołu).
5. Wi
Ģ
zanie suwaka i prowadnicy
Aby suwak nie odrywał si
ħ
od w
ħŇ
szej płaszczyzny prowadnicy narzucimy
Wi
Ģ
zanie
Zes
tawiaj
Ģ
ce
tej płaszczyzny prowadnicy i we
wn
ħ
t
rznej płaszczyzny suwaka, rys 6 i 7.
Rys. 6. Wybieramy płaszczyzn
ħ
na prowadnicy
Rys. 7. Wskazujemy płaszczyzn
ħ
na suwaku
Nie wystarczy jednak odebranie tego stopnia swobody, bo suwak mo
Ň
e jeszcze przesuwa
ę
si
ħ
na boki, patrz rys. 8. Aby pozostawi
ę
jedynie mo
Ň
liwo
Ļę
przesuwania si
ħ
wzdłu
Ň
prowadnicy
wstawimy jeszcze jedno
Wi
Ģ
zanie Zestawiaj
Ģ
ce
, wskazuj
Ģ
c płaszczyzn
ħ
boczn
Ģ
prowadnicy
i płaszczyzn
ħ
boczn
Ģ
suwaka
, rys.9 i 10
Rys. 8. Trzeba narzuci
ę
jeszcze jedno wi
Ģ
zanie – płaszczyzn
ħ
boczn
Ģ
Rys. 9. Wybór płaszczyzn prowadnicy
Rys. 10. Wybór płaszczyzn suwaka
dr in
Ň
. Stanisław Skotnicki, mgr in
Ň
. Janusz Bonarowski (2006)
4
Laboratorium Technik Komputerowych I, Inventor,
ę
w. 4
6. Wstawienie drugiej d
Ņ
wigni
Z lewego menu (Panel zespołu) wybieramy
Wstaw komponent
i wskazujemy dzwignia2.ipt,
klikamy w dowolnym miejscu ustawiaj
Ģ
c d
Ņ
wigni
ħ
do
Ļę
blisko suwaka.
Aby ustawi
ę
d
Ņ
wigni
ħ
w pozycji zbli
Ň
onej do pozycji pracy posługujemy si
ħ
opcjami
Przesu
ı
komponent
lub
Obró
ę
komponent
z lewego menu (Panel zespołu).
7. Wi
Ģ
zanie obu d
Ņ
wigni
W tym celu wykorzystam
y
Wi
Ģ
zanie Wstawiaj
Ģ
ce
– pokazuj
Ģ
c oba
otwory, rys 11.
Rys. 11. Wi
Ģ
zanie wstawiaj
Ģ
ce dla otworów obu d
Ņ
wigni
7. Wi
Ģ
zanie kołka na suwaku i d
Ņ
wigni2
W tym uzyskania poprawnej pracy mechanizmu wstawimy
Wi
Ģ
zanie
Zestawiaj
Ģ
ce
wskazuj
Ģ
c osie suwaka i otworu d
Ņ
wigni2, rys 12 i 13..
Rys. 12. Wi
Ģ
zanie zestawiaj
Ģ
ce,
wskazujemy o
Ļ
otworu
Rys. 13. Wi
Ģ
zanie zestawiaj
Ģ
ce,
wskazujemy o
Ļ
kołka
Uwaga. Poniewa
Ň
inne wi
Ģ
zania dostatecznie ju
Ň
ograniczaj
Ģ
par
ħ
d
Ņ
wignia – suwak, to
wystarczy,
Ň
e wprowadzimy jedynie ten typ wi
Ģ
zania – Wi
Ģ
zanie Zestawiaj
Ģ
ce.
dr in
Ň
. Stanisław Skotnicki, mgr in
Ň
. Janusz Bonarowski (2006)
5
Plik z chomika:
zet_2
Inne pliki z tego folderu:
Inventor- podrecznik.pdf
(62414 KB)
Inventor.txt
(2 KB)
Pierwszy projekt w Autodesk Inventor 10.pdf
(12309 KB)
Autodesk Inventor Tutorials - Tips & Tricks.pdf
(309 KB)
dokumentacja_2d.pdf
(646 KB)
Inne foldery tego chomika:
_ Prawo. Administracyjne postępowanie
_ Prawo. Kryminologia Kryminalistyka
_ Prawo. Książki starsze
_ Prawo. Nieruchomości
_ Prawo. Wielki zbiór pism
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin