D.pdf

(110 KB) Pobierz
dagerotypia - metoda otrzymywania obrazów fotograficznych sposo
dagerotypia - metoda otrzymywania obrazów fotograficznych sposobem
Daguerre'a na srebrnej lub miedzianej posrebrzanej płytce w jednym nie
dającym się kopiować egzemplarzu w postaci pozytywu odwróconego
(lustrzanego). Dagerotyp powstawał w następujący sposób: wypolerowaną
płytkę srebrną lub miedzianą posrebrzaną poddawano działaniu par jodu lub
bromu czy chromu, wskutek czego na powierzchni srebra tworzyła się
światłoczuła warstwa jodku (bromu, chlorku) srebra. Płytę po naświetleniu w
camerze obscura zaopatrzonej w obiektyw achromatyczny Ch. L. Chevaliera
(czas naświetlania kilka do kilkunastu minut) wywoływano w parach rtęci, a
następnie utrwalano w tiosiarczanie sodu (po odkryciu przez J. F. W. Herschla
jego utrwalającego działania). Dagerotypia przetrwała zaledwie do lat
pięćdziesiątych ubiegłego wieku.
Dauguerre Louis Jacques Mande - fancuski malarz, współ odkrywca
fotografii, a ściślej dagerotypii. Związany od 1829 roku współpracą z J. N.
Niépce, po jego śmierci doprowadził do ogłoszenia wynalazku dagerotypii.
Pierwszą informację o wynalazku dagerotypii podał na posiedzieniu Académie
Française 7 stycznia 1839 roku fancuski fizyk D. F. J. Arago. Dnia 19 sierpnia
1839 roku w obecności Daguerre'a oraz syna J. N. Niépce'a - Isidora
wynalazek dagerotypii został bezinteresownie ofiarowany światu bez
zastrzeżeń patentowych również na posiedzeniu Académie Française. Metodę
swą opisał Daguerre w pracy: "Histoire et decsription des procédés du
daguerrotype et du diorama."
Dallmeyer John Henry (1830 - 1883) - optyk niemiecki, po wyemigrowaniu
do W. Brytanii założył tam w Willesden w 1860 r. zakład fotooptyczny
produkujący m. in. obiektywy fotograficzne: Tryplet 1 :15 - 1861 r. Portret-
Rectilinear 1:4 (opatentowany w 1866 r., wyprodukowany w 1870 r.).
Dallmeyer Thomas Rudolf (1859 - 1906) - producent obiektywów
fotograficznych opartych na wzorach J. M. Petzvala, syn John'a Henry'ego. Z
zakładów Dallmeyera w Willesden (W. Brytania) pochodzi także wiele innych
obiektywów wysokiej jakości.
dalmierz - przyrząd optyczny przeznaczony do mierzenia odległości do
przedmiotów widocznych z punktu pomiaru. Jego działanie opiera się na
pomiarze kąta, pod którym widoczny jest przedmiot. Dalmierzami
fotografizycznymi najczęściej dokonuje się pomiaru odległości, przez
doprowadzenie do pokrycia dwu przesuniętych obrazów, przy czym zwykle
ustawia się równocześnie ostrość obrazu (dalmierze sprzężone z obiektywem).
Dalmierze fotograficzne dzielą się na: dalmierze z ruchomym zwierciadłem, z
obracającymi się klinami (klinowe), z ruchomym klinem, dalmierze
dwupolowe i lupy nastawne, czyli dalmierze z nieruchomymi pryzmatami.
dalmierz dwupolowy - dalmierz, w którego okularze widoczny jest obraz
podzielony na połowy przesunięte względem siebie, jeśli dalmierz nie jest
nastawiony na właściwą odległość. Okular znajduje się na środku bazy; na
końcach bazy znajdują się wklęsłopłaskie soczewki, przez które padają
promienie od obiektu na dwa lustra - jedno stałe, a drugie ruchome. Po odbiciu
się od luster promienie zbiegają się w dwu pryzmatach lub lustrach
1
umieszczonych przed okularem w ten sposób, że każde z luster tworzy
oddzielną połowę obrazu. Przez poruszanie ruchomego lustra uzyskuje się
połączenie (zgranie) obydwu połówek obrazu i wtedy pomiar jest dokonany.
Dalmierz taki może być też sprzężony z obiektywem aparatu fotograficznego;
nazywany wówczas dalmierzem wbudowanym, sprzężonym.
dalmierz sprzężony - dalmierz wbudowany w aparat, sprzężony mechanicznie
z obiektywem (mechanizmem nastawiania odległości fotografowania -
ostrości); wyregulowanie dalmierza na wymaganą odległość oznacza
nastawienie obiektywu na tę odległość.
dalmierz z obracającymi się klinami - dalmierz składający się z
wydłużonego pryzmatu i dwóch okrągłych, obracanych w przeciwnych
kierunkach, klinów. W celowniku widziany jest obraz przez półprzezroczystą i
odbijającą ściankę pryzmatu ustawioną pod kątem 45° oraz przez długi
wziernik, obracane kliny oraz pryzmat. Widziane są dwa przesunięte
względem siebie obrazy. Do pokrycia obrazów doprowadza się przez
obracanie klinów. Przy użyciu dalmierza niesprzężonego odczytuje się
zmierzoną odległość z podziałki na pokrętle klinów i ustawia na nią obiektyw
aparatu. Jeżeli dalmierz sprzężony jest z obiektywem (obrotowe kliny
połączone dźwignią z pierścieniem obiektywu służącym do nastawiania
ostrości), wówczas doprowadzenie do pokrycia się obrazów jest zupełnie
jednoznaczne z właściwym nastawieniem obiektywu aparatu fotograficznego.
dalmierz z ruchomym klinem - dalmierz składający się z wydłużonego
pryzmatu oraz dwóch przesuwanych względem siebie soczewek: płasko-
wypukłej i płasko-wklęsłej o jednakowych krzywiznach i współczynnikach
załamania. Obraz w celowniku widoczny jest przez pierwszy wziernik oraz
półprzezroczystą i odbijającą ściankę pryzmatu ustawioną pod kątem 45° oraz
przez drugi wziernik, ruchome względem siebie soczewki i pryzmat. Do
pokrycia się dwóch obrazów doprowadza się przez przesuwanie soczewek
względem siebie (ich krzywe powierzchnie ślizgają się po sobie). Przez
połączenie ruchomej soczewki z pierścieniem nastawczym odległości (lub
ślimacznicą obiektywu) za pomocą odpowiedniej dźwigni dalmierz sprzężony
zostaje z obiektywem; doprowadzenie do pokrycia się obrazów jest wówczas
równoznaczne z nastawieniem obiektywu na właściwą odległość.
dalmierz z ruchomym zwierciadłem - dalmierz z półprzezroczystym,
nieruchomym, ustawionym pod kątem 45° zwierciadłem na linii celowania
łączącej okular celownika z fotografowanym obiektem oraz z drugim -
ruchomym nieprzezroczystym zwierciadłem, na które pada obraz tego samego
obiektu przez dodatkowy wziernik, oddalony od celownika o kilka
centymetrów (baza dalmierza). Ruchome zwierciadło kieruje odbity obraz na
zwierciadło półprzezroczyste. Dzięki temu w celowniku widoczne są dwa
obrazy obiektu. Pomiaru odległości dokonuje się przez takie ustawienie
ruchomego zwierciadła, aby w celowniku oddzielne obrazy tego samego
obiektu pokryły się dając jeden obraz. Z podziałki naniesionej na pokrętle
ruchomego zwierciadła odczytuje się zmierzoną odległość i na tę samą
odległość ustawia się obiektyw aparatu fotograficznego. W dalmierzach
sprzężonych z obiektywem ruchome zwierciadło połączone jest z
2
odpowiednim pierścieniem obiektywu za pomocą dźwigni. Tak więc obracając
pierścieniem obiektywu zmieniamy kąt ustawienia nieprzezroczystego
zwierciadła i po doprowadzeniu do pokrycia się w celowniku dwóch obrazów
mamy równocześnie obiektyw nastawiony na żądaną odległość.
Deckel Friedrich (1871 - 1948) - konstruktor migawki centralnej. Niemiec
zamieszkały w Monachium. W 1902 roku skonstruował migawkę Compound
regulowaną gruszką pneumatyczną, udoskonalił ją w 1912 roku i zmienił
nazwę na Compur. Do dziś migawki tego typu stosowane są w wielu aparatach
fotograficznych.
Dederko Marian (1880 - 1965) - inżynier elektryk, fotografik polski,
pracował metodą techniki gumowej (również wielobarwnej); wraz z synem
Witoldem opracował i stosował nową metodę nazwaną fotonitem, polegającą
na daleko posuniętym retuszu pozytywu, reprodukowanego następnie w
technice gumowej. Był wykładowcą w Liceum, a następnie w Technikum
Fototechnicznym, redaktorem "Fotografa Polskiego" autorem prac z dziedziny
techniki fotograficznej. Jego fotogramy nawiązują do młodopolskich prądów
artystycznych oraz kubizmu.
defektoskopia - dziedzina przemysłowego zastosowania fotografii w
promieniach niewidzialnych (rentgenowskich, podczerwonych, gamma) w celu
wykrywania i rejestrowania (fotografowania) wewnętrznych wad w wyrobach
przemysłowych, np. brak przetopu w spoinach, pęcherzyki lub rzadzizny w
odlewach itp.
Demachy Robert (1859 - 1938) - francuski fotograf-artysta, z zawodu malarz,
uprawiający fotografię niezarobkowo; twórca metody gumowej (1894 r.).
Techniką tą pracował całe życie osiągając nawet w gumie jednowarstwowej
doskonałe rezultaty. Był jednym z twórców estetyki fotograficznej, walczył o
zrównanie rangi fotografii z malarstwem. Tworzył więc w malarskiej
konwencji portrety, krajobrazy i martwe natury.
demi - połówkowy format małoobrazkowy (na błonie perforowanej 35 mm) o
klatce 18x24 mm - nazwa stosowana w językach anglosaskich; często też
nazwa lub jeden z jej członów aparatów na ten format, zazwyczaj
półautomatycznych.
Denier Andriej Iwanowicz (1820 - 1892) - jeden z pierwszych fotografów
rosyjskich, z wykształcenia malarz. Dążył do malarskiej syntezy szczegółów
poprzez zmiękczanie obrazu. Opracował własną metodę, zwaną metodą
Deniera, uzyskiwania zmiękczonego obrazu. Był głównie portrecistą.
densytometr - przyrząd do pomiaru gęstości optycznej (stopnia zaczernienia)
wywołanych obrazów fotograficznych w świetle odbitym (papiery
fotograficzne) lub przechodzącym (błony i płyty). Najczęściej pomiar polega
na porównaniu natężeń dwóch wiązek światła, z których jedna przechodzi lub
odbija się od badanej próbki, a natężenie drugiej jest znane. Różnica natężenia
między tymi wiązkami określa wielkość gęstości optycznej. Przy pomiarze
3
materiałów barwnych pomiar wykonywany jest trzykrotnie dla każdej barwy
oddzielnie, przez zastosowanie odpowiednich filtrów.
densytometria - metoda pomiaru stopnia zaczernienia materiału
światłoczułego w wyniku działania światła i obróbki chemicznej, dokonywana
za pomocą densytometru.
Derczyński Henryk (1906 - 1981) - zasłużony fotografik, organizator i
działacz fotograficzny; w 1945 roku był fotoreporterem wojennym
dokumentującym wkraczanie wojsk polskich do Berlina, miejsca martyrologii i
zniszczenia wojenne. W 1948 roku zamieszkał na stałe we Wrocławiu, gdzie
od 1954 roku kierował pracownią fotograficzną Muzeum Śląskiego. W 1963
roku założył w tym Muzeum (obecnie Narodowym) Gabinet Fotografii, był
organizatorem wielu wystaw fotograficznych, opracował wersję izohelii
nazwaną izobromem. Od 1952 roku był członkiem ZPAF.
desensybilizacja obniżanie światłoczułości materiałów fotograficznych
przez niektóre substancje, zjawisko odkryte w 1920 r. przez Luüppo-Cramera.
Substancje te, zwane desensybilizatorami, nie działają na obraz istniejący już
w emulsji światłoczułej (utajony), umożliwiają więc dalsze wywoływanie
obrazu (po ich zastosowaniu) w celu uzyskania indywidualnych efektów,
kontrolowanych wzrokowo przy jasnym świetle czerwonym, a nawet
pomarańczowym.
dia - ogólne określenie materiałów diapozytywowych (przezroczowych) wielu
różnych firm.
Diachromia - dawna metoda barwna otrzymywania diapozytywów,
opracowana razem z Uvachromią, w 1922 roku przez Taubego, polegająca na
tonowaniu barwnym trzech diapozytywów, które do projekcji składano razem.
Diapol - automatyczny rzutnik do przezroczy w ramkach 5x5 cm, produkcji
Polskich Zakładów Optycznych; wyposażony w lampę halogenową 150 W 24
V oraz zdalne sterowanie ostrością obrazu i zmianą przezroczy. Magazyn
mieści 36 ramek. Optymalna wielkość obrazu 1,4x2 m. Lampa chłodzona
wentylatorem. Obiektyw Krytar 1:2,8/85 mm.
diapozytyw - pozytywowy obraz fotograficzny czarno-biały lub barwny na
przezroczystym podłożu, służący do oglądania w świetle przechodzącym lub
metodą projekcji.
Diaprex - rzutnik do przezroczy produkowany przez Łódzkie Zakłady
Kinotechniczne. Dane modelu B11: przezrocza małoobrazkowe w ramkach
5x5 cm, zasilanie sieciowe, pobór mocy 180 wat, żarówka projekcyjna
halogenowa 150 wat, 24 wolt, chłodzenie wymuszone, obiektyw Krytar
1:2,8/85 mm. Projektor dostosowany jest do zmiennika przezroczy.
diaskop - rzutnik (projektor), przyrząd optyczny do rzutowania na ekran
powiększonego obrazu (przezroczy) w świetle przechodzącym.
4
Digital - migawka centralna dwusektorowa produkcji firmy Sinar do
wielkoformatowych aparatów fotograficznych: jest to jedna z pierwszych tego
typu migawek na świecie sterowanych elektronicznie. Ruchem sektorów
migawki kieruje układ elektromagnetyczny sterowany czujnikami
fotoelektrycznymi. Migawka ta o średnicy 80 mm może współpracować z
ponad dwustoma obiektywami wymiennymi do aparatów wielkoformatowych.
Czas otwarcia migawki od 80 s do 1/500 s.
Dignar - obiektyw standardowy do małoobrazkowych aparatów produkcji
firmy Agfa-Gevaert (RFN); parametry: 1:3,5/45 mm, 1:2,8/50 mm, Color
Dignar 1:3,5/45 mm i inne.
DIN - pierwotnie skrót Deutsche Industrie Norm (niemiecka Przemysłowa
Norma), potem Das ist Norm (to jest norma); w fotografii jedna ze skal
światłoczułości i metod jej pomiaru. Do 1958 - 61 roku zapisywano je w
postaci ułamka z liczbą 10 w mianowniku, np. 17°/10 DIN. W latach tych
wprowadzono pewne zmiany sposobu pomiaru oraz zapisu DIN. Zastosowano
wywołanie do mniejszego stopnia zaczernienia, a nie maksymalnego,
stosowanego dawniej, i zmieniono skład wywoływacza. Czułość materiału jest
mierzona nie bezpośrednio po wyprodukowaniu, lecz po 3-6 miesiącach. Zapis
podawany jest obecnie nie w postaci ułamka, lecz liczby całkowitej, np. 17
DIN z opuszczeniem znaku stopni [°]. Wzrost czułości o 3 jednostki DIN
oznacza dwukrotne zwiększenie czułości, np. błona o czułości 20 DIN jest dwa
razy czulsza od błony o czułości 17 DIN.
diorama - obraz częściowo malowany na płótnie (nieprzezroczysty), a
częściowo na materiale przezroczystym metodą laserunkową. Odpowiednio
podświetlony od tyłu i eksponowany w zaciemnionym pomieszczeniu,
pozwalał uzyskiwać malownicze i przestrzenne efekty, a nawet - wskutek
ruchomych świateł podświetlających mógł dawać wrażenie ruchu.
Pierwszym twórcą dioramy był L. J. M. Daguerre (1822 roku). Urządził on w
Paryżu specjalną salę widowiskową do eksponowania tego rodzaju obrazów.
Ukazywał tam np. widoki wybuchu Wezuwiusza, sceny biblijnego potopu itp.
dioptria - jednostka zdolności zbierającej soczewek i układów optycznych
zwana też mocą soczewki. Zdolność zbierająca soczewki wyrażona w D. (skrót
dioptrii) jest równa odwrotności ogniskowej soczewki wyrażonej w metrach;
np. soczewka o ogniskowej f = 2 m ma zdolność zbierającą 1/2 D. Dioptrie dla
soczewek skupiających mają wartość dodatnią, a dla rozpraszających ujemną.
Disdéri André Adolphe Eugéne (1819 - 1890) - jeden z wybitnych
fotografów paryskich, wprowadził modę na fotograficzne karty wizytowe
("carte de visite"), która szybko rozpowszechniła się w świecie. Były to zdjęcia
portretowe znanych, ludzi lub rodzinne o formacie biletu wizytowego,
przeznaczone do wkładania do specjalnego albumu. Podczas Komuny
Paryskiej w 1871 roku fotografował sceny z walk ulicznych.
distar - dawna nazwa soczewki nasadkowej wydłużającej ogniskową
obiektywu; można jej używać do aparatów o podwójnym lub większym
wyciągu miecha albo w aparatach z wymiennymi obiektywami, wraz z
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin