Wymina Big Bena na obrotomierz od silnika benzynowego - Audi 80 1,6 TD SB.doc

(4212 KB) Pobierz
Wymiana Big Bena na obrotomierz - Audi 80 B3 1,6 TDIntercooler

Wymiana Big Bena na obrotomierz od silnika benzynowego (VDO)– Audi 80 1,6 TD SB

 

1.      Potrzebne narzędzia i materiały

 

Zanim przystąpimy do prac zamiany zegara na obrotomierz musimy zaopatrzyć się w kilka elementów które będą nam niezbędne do tej operacji.

 



 

A więc tak. Niezbędne będzie wymontowanie liczników, oczywiście obrotomierz wraz z podstawką, lutownica z cyną, potrzebna będzie dodatkowa żarówka wraz z oprawką, dwa przewody o długości około 25 cm, 6 pinów ISO oraz potencjometr 21kΩ. Aha i ważna sprawa. Jeśli mamy liczniki VDO to do takiej operacji podejdzie tylko obrotomierz od VDO.

 

 

 

 

 

 

2.      Wymontowanie licznika

 



Zaczynamy od wymontowania liczników. W tym celu musimy odkręcić kierownice, następnie górną osłonę kolumny a następnie same liczniki. Na zdjęciu zaznaczone są śrubki które trzeba wykręcić. Gdy dwie śrubki trzymające licznik są już odkręcone można powoli wyciągać licznik, ale powoli bo z tyłu pozostają dwie wtyczki do odłączenia.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.      Demontaż licznika

 

Mając wyjęty licznik rozpoczynamy jego demontaż. Na początek odkręcamy zaznaczone na zdjęciu śrubki. Na zdjęciu po lewej stronie są  zaznaczone 2 śrubki na płaski klucz 7. Je również należy odkręcić. Po odkręceniu wszystkich śrub zdejmujemy delikatnie obudowę liczników.

 

 

 

Odkręcenie 2 śrubek (klucz 7 płaski) powinno umożliwić nam zdjęcie zegarka razem ze wskaźnikiem temperatury. Jeśli byłyby z tym problemy to należy spojrzeć dokładnie czy gdzieś jakiś zatrzask nie trzyma. Ostatecznie powinno udać nam się oddzielić od płyty głównej zegar tak jak jest to widoczne na zdjęciu poniżej.

 

 

 

4.      Lutowanie mostku

 

Teraz musimy dokładnie przyjrzeć się płycie głównej bo jest tu trochę do zrobienia. Na początek sprawdzamy czy dwa zaznaczone punkty na płycie głównej są w jakiś sposób połączone, jakąś diodą prostowniczą lub czymś w tym rodzaju. Jeśli nie (tak było w moim przypadku) musimy je połączyć za pomocą „mostku” z drutu miedzianego.

 

 

By wykonywać mostek musimy rozlutować te dwa miejsca, uzyskamy dziurki, w które będzie można włożyć drucik (drucik wkładamy od drugiej strony) a następnie zalutować go. Wykonanie tego przejścia jest niezbędne do tego aby świeciła się żarówka podświetlania zegarka cyfrowego.

 

 

5.      Lutowanie pinów ISO

 

Teraz przystępujemy do lutowania pinów ISO. Należy je wlutować w sześciu miejscach, zaznaczonych na zdjęciu poniżej:

 

 

Jeśli nie bardzo wiecie co i jak z tymi pinami to spójrzcie na obrotomierz. W miejsce 6 zaznaczonych przeze mnie miejsc na płycie głównej będę wchodzić bolczyki z obrotomierza. Trzeba to tak zrobić aby te bolczyki łączyły się ze ścieżkami na płycie, czyli aby mógł przechodzić tędy prąd a takimi „gniazdami” dla tych bolczyków są właśnie piny ISO. Sam osobiście kupiłem za duże piny i musiałem je rzeźbić. Wyciąłem z nich cienkie blaski, które wlutowałem w zaznaczone miejsce w taki sposób aby ciasno przylegały do bolczyków z obrotomierza po jego montażu.

 

6.      Lutowanie potencjometru

 

Ponieważ jest to obrotomierz od silnika benzynowego będzie wymagał wyregulowania. W tym celu musimy wlutować potencjometr, dzięki któremu będzie możliwe spasowanie go z obrotami naszego silnika. W tym celu musimy wziąć nasz obrotomierz i odkręcić od niego białą plastikową podstawkę.

 

 

Odwracamy nasz obrotomierz i szukamy zaznaczonego na zdjęciu rezystora. Na obu jego końcach (niebieskie strzałki) musimy przylutować kabelek, do którego potem podłączymy potencjometr. Dobrze by było, gdyby przewód miał przynajmniej 25 cm, ułatwi to nam potem regulacje podczas jazdy.

 

 

Można spotkać jeszcze nieco inne rezystorki.

 

Fot. Mac79

 

Jeśli kupiliśmy potencjometr tylko z 2 bolcami można do nich od razu przylutować kabelki. Natomiast jeśli z 3 bolcami (taki kupiłem ja) poczekajmy z tym to czasu regulacji obrotomierza, gdyż w zależności pod które bolce podepniemy kabelki takie będą odczyty naszego obrotomierza. Tak więc samemu sprawdzicie pod które 2 z 3 bolców najlepiej podpiąć kable.

 

 

7.      Montaż żarówki

 

Zmiana Big Bena na obrotomierz wiąże się z dodaniem jednej dodatkowej żarówki która będzie podświetlała nam zegarek elektroniczny. W tym właśnie celu lutowaliśmy mostek z drutu. Żarówkę należy umieścić w zaznaczonym miejscu na płycie głównej, tak jak pozostałe.

 

 

8.      Składanie liczników

 

Teraz możemy powoli złożyć wszystko w całość. Przekładamy wskaźnik temperatury ze starej podstawki gdzie był zegar na tą gdzie jest obrotomierz a następnie montujemy całość do płyty głównej.

Jeśli uważamy że wszystko jest ok. składamy licznik w jedną całość i idziemy zamontować go do auta w celu dokonania regulacji.

 

 

9.      Obliczenie przełożenia skrzyni by Cobra

 

By dobrze wyregulować obrotomierz będzie nam potrzebne przełożenie naszej skrzyni. Przyznam się że sam nie bardzo wiem jak to zrobić, dlatego w tej części wyręczył mnie Cobra. Wklejam tutaj obliczenia dla dwóch rodzajów skrzyń, należy jednak zwrócić uwagę na rozmiar opon jakie mamy, bo to również jest uwzględniane przy takich obliczeniach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Skrzynia AKM

 

 

 

Opony:

195/50 15

 

 

 

 

 

 

 

(letnie)

obr\bieg

1

2

3

4

5

 

 

800

6

11

18

25

31

bieg 1

3,545

1000

7

14

23

31

38

bieg 2

1,857

1500

11

21

34

47

57

bieg 3

1,156

2000

15

28

45

62

77

bieg 4

0,838

2500

18

35

57

78

96

bieg 5

0,683

3000

22

42

68

94

115

 

 

3500

26

49

79

109

134

Final

4,111

4000

30

56

91

125

153

 

 

4500

33

63

102

141

172

 

 

5000

37

70

113

156

192

Obliczenia Cobra

 

 

 

 

Skrzynia AXC

 

 

 

Opony:

195/60 15

 

 

 

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin