pedagogika.pdf

(385 KB) Pobierz
pedagogika3-SWPS [tryb zgodnoœci]
PEDAGOGIKA
WYKŁAD I
Pedagogika jako nauka o wychowaniu
Środowiska wychowawcze
dr Artur Fabiś
63890378.005.png
Czym jest pedagogika?
gr. pais – chłopiec, dziecko, ago
gr. pais – chłopiec, dziecko, ago
– prowadzę
nauka o wychowaniu
praktyka (rzeczywistość) i teoria
Pedagogika jako teoria ideału
Pedagogika jako teoria ideału
wychowawczego
63890378.006.png
Subdyscypliny pedagogiczne
(wybrane)
historia wychowania
teoria wychowania
teoria wychowania
dydaktyka
pedagogika społeczna
pedagogika opiekuńcza
pedagogika pracy
andragogika
andragogika
pedeutologia
pedagogika specjalna
pedagogika rodziny
pedagogika porównawcza
pedagogika zdrowia
63890378.007.png
Czym zatem jest wychowanie?
Wychowanie - to całość zamierzonych oddziaływań środowiska społecznego,
przyrodniczego na jednostkę, trwające całe Ŝycie. W zakres pojęcia wchodzi:
· wychowanie naturalne pod wpływem środowiska w którym jednostka funkcjonuje –
· wychowanie naturalne pod wpływem środowiska w którym jednostka funkcjonuje –
··rodzina , ··kontakty społeczne , obyczaje, ··religia
· wychowanie instytucjonalne – celowe, planowe oddziaływanie instytucji
wychowujących takich jak: przedszkola, szkoły, internaty, domy dziecka
· ··samowychowanie
Oddziaływanie to ma wpływ na stosunek jednostki do otaczającego świata,
kształtowanie się systemu wartości, norm , celu Ŝycia.
W pedagogice istnieją definicje, które kładą nacisk na celowe dokonywanie zmian w
osobowości człowieka pod wpływem czynników zewnętrznych. Jednostka stanowi w
nich przedmiot oddziaływań.
Druga grupa definicji mówi o wychowaniu indywidualnym, czyli wspomaganiu rozwoju
jednostki poprzez pobudzanie do działania, ale pośrednio, wpływając nie na
jednostki poprzez pobudzanie do działania, ale pośrednio, wpływając nie na
wychowanka lecz na warunki w których działa.
Wychowanie przekazuje jednostkom dziedzictwo kulturowe , wzory zachowań -
utrzymuje ciągłość kulturową społeczeństw, a jednocześnie przygotowuje do
uczestnictwa i przekształcania rzeczywistości społecznej.
Naczelnym celem wychowania jest ukształtowanie osobowości wolnej, która kierując
się własną wolą , dokonywać będzie wyborów zgodnych z moralnymi zasadami oraz
funkcjonować w środowisku, którego jest ogniwem.
WIKIPEDIA
63890378.008.png
Kim jest wychowanek?
63890378.001.png 63890378.002.png 63890378.003.png 63890378.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin