scenariusz_10_2006_wiosenny_las.doc

(34 KB) Pobierz
Wiosenny las pełen szmerów i szelestów

Wiosenny las pełen szmerów i szelestów

 

Przewidywane osiągnięcia ucznia:

Aktywnie słucha tekstu.

Potrafi podać nazwy kilkunastu zwierząt żyjących w lesie.

Prowadzi rozmowę inspirowaną tekstem.

Poprawnie i wyraziście wymawia głoski z szeregu syczącego i szumiącego.

Wykonuje pracę plastyczną.

Bierze aktywny udział w proponowanych zabawach.

Śpiewa piosenki i uczestniczy w zabawach rytmicznych.

Potrzebne będą:

„Świerszczyk” nr 10/2006, nagranie odgłosów lasu, klocki drewniane, piórka, szyszki, kartki, flamastry, CD sześciolatka „Już w szkole” (semestr 1. poz. 2. i semestr 2. poz. 52.).

 

 

 

 

Przebieg zajęć:

◙ „Las pełen wiosennych szmerów i szelestów zaprasza nas do zabawy” – improwizacje muzyczno-ruchowe.

Dzieci słuchają nagrania odgłosów lasu, siedząc w swobodnych pozach z zamkniętymi oczami; nauczyciel podchodzi do wybranego dziecka, dotyka je, potrącając delikatnie w ramię. „Obudzone” dziecko wstaje i w taki sam sposób „budzi” następne.

 

◙ Zabawy ortofoniczne.

Uwaga! Wykorzystując tematykę związaną z lasem, można przeprowadzić szereg ćwiczeń kształcących poprawną wymowę. Celem ćwiczeń będzie doskonalenie wymowy głosek z szeregu seplenienia (s,z,c,dz,sz,ż,cz,dż). Ćwiczenia doskonalą wyrazistą artykulację również u tych dzieci, które nie mają wad wymowy.

• Gimnastyka artykulacyjna.

– Zabawa „Uśmiech-ryjek”: podczas wykonywania ryjka i wypowiadania uuu należy unieść język do podniebienia i powiedzieć: uuu-szszsz; podczas rozciągania warg w uśmiech i artykulacji eee trzeba ułożyć język za dolnymi zębami i wypowiedzieć: eee-sss;

– Gimnastyka języka – zlizywanie z wafla miodu lub dżemu jagodowego.

• Ćwiczenia oddechowe.

– Zabawa „Szumiący las”: dzieci wciągają nosem powietrze i wypuszczają go ustami podczas artykulacji szszsz. Mogą jednocześnie poruszać rękami nad głową i przebierać palcami, naśladując poruszanie się liści.

– Przedmuchiwanie ptasich piórek – zabawa w parach.

– Zabawy z papierowym wężem – dmuchanie na spiralę, syczenie na wydechu.

• Ćwiczenia słuchowe.

– „Głuchy telefon”: przekazywanie słów sosna i szyszka.

– „Dzięcioły” – powtarzanie rytmu przez stukanie drewnianymi klockami.

 

◙ Aktywne słuchanie tekstu „Pierwsze kroki” z „Kalendarza przyrody”.

– Dzieci zapisują na kartkach nazwy zwierząt, o których jest mowa w tekście. Po korekcie ortograficznej dzielą się informacjami na temat tych zwierząt (swobodne wypowiedzi) i prezentują ich nazwy (zapisane na kartkach).

– Grupowanie nazw zwierząt – otaczanie pętlą lub podkreślanie różnymi kolorami, np.: ssaki, ptaki, inne (żmija, mucha).

– Nazywanie dorosłych zwierząt i ich młodych – dobieranie zdrobnień, np.: lis – lisek, lisiątko; zając – zajączek; jeż – jeżyk itd.

Wybieranie nazw, do których trudno jest dobrać zdrobnienia, np. kuna, żmija i zastanawianie się, dlaczego tak się dzieje (zdrobnienia są związane z pozytywnymi emocjami).

– Określanie sposobu spędzania czasu przez młode zwierzęta (np. figle, gonitwy, zabawy w chowanego) i ich edukacji (np. od rodziców uczą się, jak zdobywać pożywienie i chronić się przed niebezpieczeństwem).

 

◙ „Rozśpiewany las” (CD sześciolatka „Już w szkole” – klasa 0, semestr 2., poz. 59.) – ilustracja ruchowa piosenki.

Śpiewając refren (słowa: sosna – sośnie), dzieci mogą rytmicznie przekazywać sobie szyszki.

 

◙ „Niech pomyśli główka, co łączy te słówka?” – zgadywanki językowe.

Nauczyciel wypowiada słowa, a dzieci podają nazwę grupy wyrazów, np.: sosna, brzoza, jarzębina – drzewa; sarna, lis, borsuk – ssaki; sowa, szczygieł, kos – ptaki; sasanka, przebiśnieg, zawilec – kwiaty; szum, szelest, śpiew – dźwięki; poziomki, borówki, jeżyny – owoce leśne.

 

◙ „Leśny stworek” – zabawa rysunkowa.

Każde dziecko zaczyna rysować stworka na swojej kartce. Pracy towarzyszy muzyka lub piosenka. Gdy muzyka milknie, dziecko przekazuje rysunek osobie po prawej stronie, a ta (po ponownym włączeniu muzyki) dorysowuje elementy według własnego pomysłu. Zabawa trwa, aż kartka wróci do właściciela, który nadaje stworkowi imię i zapisuje je pod rysunkiem.

 

◙ „Znawca lasu” – zabawa podsumowująca zajęcia.

Wybranemu uczniowi zawiesza się na plecach kartkę z ilustracją. Dziecko zadaje pytania i odgaduje nazwę zwierzęcia, np.: Czy jestem ptakiem? Czy jestem rośliną? Czy mam cztery łapy? Pozostali uczniowie mogą udzielać odpowiedzi tak lub nie. Ten, kto odgadnie nazwę, wybiera następną osobę. Jeśli nie uda mu się zgadnąć, następnego uczestnika zabawy wyznacza nauczyciel.

 

◙. Wręczenie dzieciom plakietek z ilustracjami zwierząt – podziękowanie za aktywny udział w zajęciach.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin