Konstrukcyjne metody ograniczania pulsacji momentu el. w bezszczotkowym silniku prądu stałego z magnesami trwałymi.pdf

(4095 KB) Pobierz
QPrint
POLITECHNIKAOPOLSKA
WYDZIAŁELEKTROTECHNIKI,AUTOMATYKIIINFORMATYKI
mgrinŜ.AdrianMłot
Konstrukcyjnemetodyograniczaniapulsacjimomentu
elektromagnetycznegowbezszczotkowymsilnikuprądustałegoz
magnesamitrwałymi
Autoreferatrozprawydoktorskiej
Promotor:Prof.drhab.inŜ.MarianŁukaniszyn
PracapowstałaprzywspółfinansowaniuMinisterstwaNaukiiSzkolnictwaWyŜszegowramach
grantupromotorskiegonr3T10A03129orazEuropejskiegoFunduszuSpołecznegoiśrodków
budŜetupaństwa
Opole2007
28383035.007.png
Spistreści
1. Wstęp........................................................................................................................................3
2. Celeitezapracy.......................................................................................................................4
3. Modelematematyczne..............................................................................................................5
4. MetodyograniczaniapulsacjimomentuelektromagnetycznegowsilnikuBLDC..................6
4.1Modyfikacjageometriimagnesówtrwałych..........................................................................7
4.2MagnesytrwałezciągłąmagnetyzacjątypuHalbach ...........................................................9
4.3MagnesytrwałezdyskretnąmagnetyzacjątypuHalbach ...................................................10
4.4MagnesytrwałeoróŜnejrozpiętościkątowej......................................................................12
4.5SilnikzniesymetrycznymułoŜeniemmagnesównawirniku..............................................13
4.6Silnikzestojanemmostowym..............................................................................................15
4.7SilnikzklinamimagnetycznymiwŜłobkach ......................................................................16
4.8Silnikzwycięciaminazębachstojana.................................................................................17
4.9Silnikzwycięciemnapowierzchnimagnesówtrwałych.....................................................18
4.10Silnikzpseudoskosemmagnesówtrwałych......................................................................19
4.11SilnikzeskosemŜłobków..................................................................................................20
4.12Silnikzuzwojeniemułamkowym......................................................................................21
5.MoŜliwościoptymalizacjiobwodumagnetycznego .................................................................22
6. Opisstanowiskapomiarowego...............................................................................................24
7. Podsumowanie .......................................................................................................................25
Wykazdorobkunaukowegoautora................................................................................................26
Przedmiotem pracy jest silnik bezszczotkowy prądu stałego skonstruowany na bazie silnika asynchronicznego.
Jakowzbudzeniezastosowanowysokoenergetyczneneodymowemagnesytrwałe,natomiastcewkiuzwojeńsilnikaz
komutacją elektroniczną są połączone w układ trójpasmowy. Maszyny magnetoelektryczne znalazły szerokie
zastosowanie i mają obecnie duŜe znaczenie we współczesnych napędach. NaleŜy tu zaznaczyć, iŜ do napędu
niektórychurządzeńnienadająsiętradycyjnesilnikiindukcyjneczysynchroniczne.Zwykletakasytuacjawystępuje
gdywymaganesąmałeprędkościobrotowe,utrzymaniestałejprędkościprzyzmiennymmomencieobciąŜenia,lub
wysokadynamikaoraztamgdzieniemoŜnazastosowaćprzekładnimechanicznych.
Rozwójtechnologiiprodukcjimagnesówtrwałychopartychnapierwiastkachziemrzadkichszczególniezaznacza
sięwdziedziniemaszynelektrycznych,comoŜnazaobserwowaćwwielukrajachwiodącychwzakresiewytwórstwa
maszynelektrycznych.Silnikibezszczotkoweprądustałego(ang.BrushlessDirectCurrentMotor(BLDC))wzbudzane
magnesami trwałymi charakteryzują się prostą konstrukcją oraz nie wymagają czynności związanych z obsługą i
konserwacjąukładukomutatoramechanicznego.PociągatozasobąwiększąniezawodnośćiwysokąsprawnośćBLDC.
Zaletytenieumniejszająjednaknegatywnychczynników(pulsacjemomentu),któremająwpływnapracęmaszyny.
W pracach [16] 1 przedstawiono ogólną wiedzę na temat maszyn prądu stałego wzbudzanych magnesami
trwałymi.ZagadnieniadotyczącesterowaniasilnikamiBLDCzamieszczonowpracach[2,5,10,16,20,38].
Prace [2124, 2631, 3337, 39, 4146] szeroko opisują metody ograniczania składowych pulsacji momentu
elektromagnetycznegoiichwpływnauŜytecznymomentwsilnikachBLDC.Wopracowaniach[1114,1719,30,32]
przedstawionomoŜliwezmianykonstrukcjiobwodumagnetycznegowcelupoprawyparametrówuŜytkowychiwpływ
tychŜezmiannaprzebiegmomentuelektromagnetycznegoipulsacjimomentuelektromagnetycznego.
Pulsacje momentu silnika są wynikiem szeregu czynników, a przede wszystkim harmonicznych strumienia
magnetycznego w szczelinie powietrznej i zmiennej reluktancji szczeliny powietrznej, wynikającej z uŜłobkowanej
strukturyrdzeniastojana.
Problemydotyczącepulsacjimomentuelektromagnetycznegorozwiązujesięnadrodzeoptymalizacjikonstrukcji
silników oraz implementacji odpowiednich metod sterowania. W pracy optymalizowano konstrukcję obwodu
magnetycznegosilnikapodwzględemredukcjiskładowychpulsującychzawartychwuŜytecznymmomencie.Pulsacje
momentuelektromagnetycznegowsilnikachBLDCwzbudzanychmagnesamitrwałymisąwynikiemsumowaniasię
dwóch składowych: momentu zaczepowego i momentu tętniącego. Pulsacje wypadkowego momentu
elektromagnetycznego moŜna ograniczać zmniejszając moment zaczepowy. Redukcję pulsacji uzyskuje się między
innymi przy: niesymetrycznym rozmieszczeniu magnesów na obwodzie stojana bądź wirniku; zastosowaniu
odpowiedniego rodzaju magnesów o róŜnym kącie wektora magnetyzacji i własnościach magnetycznych; skosu
magnesów, odpowiedniej grubości szczeliny powietrznej i magnetycznej; zamknięciu Ŝłobków klinami
magnetycznymi.
Silnikmagnetoelektrycznybędącyprzedmiotemopracowaniaprzedstawiononarysunku1.1.Wirnikwykonanyjest
wpostacistalowegordzenia,naktórymzamocowanoneodymowo–Ŝelazowo–borowe(NdFeB)magnesytrwałe.
Silnik jest zasilany przez układ elektronicznego komutatora. Cylindryczny wirnik jest bezpośrednio sprzęŜony z
mechanicznym obciąŜeniem. Taki sposób przeniesienia napędu eliminuje szereg wad wynikających ze stosowania
przekładnimechanicznych.
Rys.1.1Bezszczotkowysilnikprądustałegopoddanywstępnejanalizie(a),rdzeństojanazuzwojeniemtrójpasmowym
orazobudową(b),wirnikwykonanyzlitegomateriałuzusytuowanymimagnesamizpierwiastkówziemrzadkich(c).
Na rysunku 1.2 pokazano kolejno przekrój poprzeczny ipodłuŜnyBLDC.Stojanskładasięzpakietowanego
rdzeniaferromagnetycznegonaktórysąnawiniętecewkistanowiącedwuwarstwoweuzwojeniesilnika.
Numeracjapozycjiliteraturowychjestzgodnazespisemliteratury,zamieszczonymwpracy
1. Wstęp
1
28383035.008.png 28383035.009.png 28383035.010.png
1
3
2
4
Rys.1.2Schematbudowysilnikabezszczotkowegoprądustałegozmagnesamitrwałymi,kolejnoprzekrójpoprzecznyi
podłuŜny:1–rdzeństojana,2–magnesytrwałe,3–cewki,4–wirnik.
Zasilanie silnika odbywa się za pośrednictwem układu przekształtnika tranzystorowego. Elementami
pozwalającymi na załączanie odpowiedniej pary tranzystorów w kolejnych chwilach czasowych jest układ trzech
czujnikówhallotronowychrozmieszczonychpomiędzycewkami.Załączanesątepasma,któreprzydanympołoŜeniu
względemnichmagnesówwirnikawytwarzająmomentobrotowy.Pracakomutatoraelektronicznegoodpowiadapracy
falownika ze sprzęŜeniem zwrotnym, gdzie sygnałem zwrotnym jest sygnał uzyskiwany z hallotronów. Sygnały te
moŜna uzyskiwać z innego typu czujników (np. indukcyjnych, pojemnościowych, fotoelektrycznych). W praktyce
najczęściejspotykanesączujnikihallotronowe.
Główneparametrykonstrukcyjneprototypusilnikaprzedstawionowtabeli1.
Tabela1.PodstawowekonstrukcyjneparametryprototypuBLDC
Lp. Opisparametru Parametr
1. Średnicazewnętrznardzeniastojana Dz=60mm
2. Średnicawewnętrznardzeniastojana Dw=39mm
3. Szerokośćszczelinypowietrznej g=1,5mm
4. Całkowitadługośćsilnika l=62mm
5. LiczbaŜłobkówstojana Ŝ=36
6. PoskokŜłobkowy y=5
7. Liczbacewekuzwojeniastojana N c =24
8. Liczbazwojówwcewce Z c =5
9. LiczbaŜłobkównabiegunifazę q=2
10. Liczbabiegunówwirnika 2p=6
Celem pracy było opracowanie prototypów silników o zminimalizowanych pulsacjach momentu
elektromagnetycznego, charakteryzujących się cichą pracą i niewielkimi wibracjami, a takŜe zachowanie wysokiej
sprawnościukładu.DziękitakiemurozwiązaniumoŜliwejestosiągnięcieodpowiedniejdynamikiukładuwszerokim
zakresieprędkości.
Zasadnicze prace badawcze opierały się nad znalezieniem takiej konstrukcji obwodu magnetycznego
bezszczotkowego silnika prądu stałego z magnesami trwałymi, która ograniczy w duŜej mierze składowe pulsacji
momentu elektromagnetycznego oraz poprawi parametry elektromechaniczne. Wykonano optymalizację konstrukcji
obwodu magnetycznego silnika w oparciu o algorytmy genetyczne. Wynikiem prac było opracowanie podstaw do
projektowaniaioptymalizacjikonstrukcjibezszczotkowegosilnikaprądustałegozmagnesamitrwałymi.
2. Celeitezapracy
NabaziedokonanegoprzegląduliteraturymoŜnasformułowaćtezępracy:
Zaproponowanepolowemodelebezszczotkowegosilnikaprądustałegowzbudzanegomagnesamitrwałymi
stanowią podstawę do analizy moŜliwości ograniczania pulsacji momentu elektromagnetycznego juŜ w fazie
projektowania.
Niniejszatezarozprawyzostałapostawionazkilkuzasadniczychpowodów.Przedewszystkimciągłypostępw
inŜynieriimateriałowejjakchociaŜbydynamicznyrozwójprzyrządówpółprzewodnikowychmocyimikroprocesorów
oraztechnologiiwytwarzaniamateriałówmagnetycznietwardych,atakŜerosnącezapotrzebowanienazaawansowane
systemy napędu elektrycznego, wymaga gruntownych badań. Badania takie dotyczą przede wszystkim zagadnień
związanych z analizą rozwiązań konstrukcyjnych obwodów magnetycznych i ich wpływu na parametry
elektromechaniczne silnika BLDC. W szczególności, w niniejszej rozprawie, dotyczy to redukcji składowych
4
28383035.001.png 28383035.002.png 28383035.003.png 28383035.004.png
pulsującychmomentudominującychwcylindrycznymbezszczotkowymsilnikuprądustałegowzbudzanymmagnesami
trwałymi.
Autorwswojejpracyskupiłsięjedynienanajczęściejprodukowanychbezszczotkowychsilnikachprądustałegoo
strukturzewalcowej.SilnikitenaleŜądonajliczniejprodukowanychistosowanychsilnikówwswojejklasie.
Przeprowadzenie obliczeń elektromagnetycznych róŜnych konstrukcji obwodu magnetycznego
bezszczotkowego cylindrycznego silnika prądu stałego jako struktur dwu i trójwymiarowych pod kątem
poprawyparametrówelektromagnetycznych(pulsacjemomentu),
Zmianę konstrukcji obwodu silnika pod kątem ograniczenia składowych pulsacji momentu
elektromagnetycznego,
Wykonanieprototypusilnikaopoprawionychparametrachelektromechanicznych;
Weryfikacjępomiarowądlauzyskanejkonstrukcji,
PrzeprowadzenieoptymalizacjiobwodumagnetycznegoprzyuŜyciualgorytmówgenetycznych.
Wynikiempracbędzieopracowaniepodstawdoprojektowaniaioptymalizacjikonstrukcjibezszczotkowego
silnikaprądustałegowzbudzanegomagnesamitrwałymi.
Zakrespracyobejmujemiędzyinnymi:
Przegląd współczesnych metod analizy pola magnetycznego w silniku BLDC wzbudzanych magnesami
trwałymi,
• Analizę pola magnetycznego w cylindrycznych silnikach BLDC (silnik z prostym Ŝłobkowaniem rdzenia
stojana, silnik ze skośnym Ŝłobkowaniemrdzeniastojana,silnikzułamkowymuzwojeniem)zmagnesami
trwałymimetodą2Di3D,
Analizę metod ograniczania składowych pulsujących momentu elektromagnetycznego w cylindrycznych
silnikachBLDCzmagnesamitrwałymi,
• Budowęstanowiskapomiarowego,
WeryfikacjępomiarowądlauzyskanejkonstrukcjiibadanychmodelisilnikówBLDC,
Optymalizacjękonstrukcjisilnikazpunktuwidzeniaograniczeniapulsacjimomentuelektromagnetycznego
(zastosowaniealgorytmówgenetycznych).
W niniejszej pracy do obliczeń numerycznych uŜyto programu do obliczeń trójwymiarowych FLUX3D firmy
Cedrat oraz programu do obliczeń dwuwymiarowych FEMM. Programy te są oparte na metodzie elementów
skończonych.
3. Modelematematyczne
Wybór metody 2D lub 3D jest uzaleŜniony od czasu trwania obliczeń, co wynika z mocy obliczeniowej
komputera. Modele 3D pozwalają w sposób dokładny odwzorować strukturę obwodu magnetycznego rzeczywistej
maszynyorazpołączeniaczołowe[140,141,142,144].Zkoleiobliczenianumerycznezapomocąmetody2D,wwielu
przypadkachumoŜliwiajązdośćdobrymprzybliŜeniemwyznaczyćparametrycałkowemaszyn.Wmodelachtakichnie
moŜnajednakbezpośredniouwzględnićwieluzjawiskfizycznychielementówkonstrukcyjnych,jakiecharakteryzują
maszynę.
Modele numeryczne dwuwymiarowe silników BLDC zostały wykonane w programie FEMM. Model 2D
prototypu A silnika z siatką dyskretyzacyjną o liczbie 12001 węzłów i 23640 elementów oraz linie sił pola
magnetycznegowprzekrojusilnikazobrazowanonarysunku3.1.
a)
b)
Rys.3.1.Siatkadyskretyzacyjna(a)orazliniestrumieniawprzekrojusilnikaprzyzasilaniuprądowym(b)(prototypA)
5
AbyudowodnićpowyŜszątezępracysformułowanonastępującecele:
28383035.005.png 28383035.006.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin