Retoryka_.doc

(274 KB) Pobierz

HISTORIA RETORYKI- RETORYKA DZIŚ

- Termin znany od 2tys lat, w kulturze śródziemnomorskiej

- umiejętność rzetelnego przekonywania w mowie i piśmie

- miała negatywne konotacje: posłowie, puste myśli

 

! pytanie retoryczne- było przez lata

podtrzymuje pamięć o tej królowej nauk

 

Retoryka należała do sztuk wyzwolonych (artes liberale)

 

Dzieliły się na:

- triwium- z 3 przedmiotów o charakterze humanistycznym

              - gramatykę- reguły łączenia wyrazów w większe całości

              - retorykę

              - dialektykę- sztuka prowadzenia sporów (obecnie erystyka)

- quadrivium- 4 elementy

              - arytmetyka

- geometria

- muzyka

- astronomia

Lapella- stworzył podział i termin „sztuki wyzwolone”

 

- prawo

- medycyna – te kierunki wymagały zaliczenia sztuk wyzwolonych

- teologia

 

- malarstwo, rzeźba, architektura- techniki mechaniczne

od 5 p.n.e.- do 3w.n.e.

w tym przedziale zdefiniowane są wszystkie pojęcia, skodyfikowane

 

Stolicą: Grecja ( szczególnie Ateny)

W starożytnej Grecji retoryka odgrywała istotną rolę

„Retoryka to mowa, która ma perswadować”- Cyceron

 

Perswazja zakłada możliwość wyboru.

Retoryka- stała się przedmiotem wykładania przez retorów

Nauczali sztuki wymowy (nie tylko warstwa brzmieniowa, ale mówienie)

 

Filipki- krytyczne mowy wg. drugiej osoby

 

Greccy Twórcy:

 

- Gorgiasz- (480- 380)

- Isokrates ( 436- 338) – był nauczycielem Demostenesa

- Arystoteles ( 384- 332 )- nauczyciel młodego Aleksandra Wielkiego

- Sokrates ( 469- 399)- mistrz prowadzenia dialogów

- Platon- (427-347)- uczeń Sokratesa

 

Przedmiot retoryki w Grecji różnił się od retoryki w Rzymie.

 

W Grecji- nastawiony na teorię

Wpływ na teorię mieli Sofiści.

 

- życie polityczne

                                - przyczyny rozwoju

- praktyka sądowa

 

Dwa ideały retoryczne w Grecji

- styl oratorski- ozdobny- prekursorem Gorgiasz

- prostota i zwięzłość- Lizjasz, Isokrates

 

Isokrates zasłynął z tego, że podzielił na części dzieło retoryczne

- inwencje- ogólnie temat

- dyspozycja- układ treści

- elokucja- sposoby oddawania myśli

 

Była sztuką pięknego mówienia

Była teorią wymowy jako kunsztu

Była sztuką argumentacji

 

- 5w. p.n.e. – Sofiści

- wędrowni

- uczyli obywateli jak żyć będąc uczestnikiem życia publicznego i polityki

( Gorgiasz i Protagoras- wcześni Sofiści)

 

- 4w. p.n.e.

W tym wieku byli krytykowani, że są pozbawieni etycznego jądra, że potrafią dowieść wszystkiego za pieniądze.

 

Krytyk Sofistów- Platon

(stworzył on własnie słowo Sofiści)

dziś sofistyka- jako nieuczciwa argumentacja

 

idee Greków przejął Starożytny Rzym

 

Rzymscy Myśliciele:

 

- Cyceron (106-43)

- Seneka Starszy (ok. 54 p.n.e.- 39 n.e.)

- Kwintylian (35- 100 n.e.)

 

Dzieła retoryczne:

- „Retoryka” Arystotelesa

- „Retoryka ad hellenizm”

- „De oratore”

- „O retoryce”- Cyceron

- Kształtowanie mówcy- Kwintylian

 

Kwintylian pisał już w tym jak powinno się ruszać, jakie gesty, itd. Mówił, że mówcą powinien być ktoś etyczny.

 

Oddziaływała w dużym stopniu na literaturę i poezję.

Była przedmiotem zainteresowania filozofów

Rzymska kładła nacisk na praktykę.

 

Średniowiecze

Od 306 do 1453 – zdobycie Konstantynopola przez Turków

rozbieżności

co do tej daty

306- wstąpienie na tron Konstantyna

inni uważali, że 529- rok zamknięcia akademii Platońskiej

 

Wypracowano dwie odmiany retoryki:

- sztuka pisania listów

- sztuka kaznodziejstwa

 

W okresie cesarstwa sztuka uległa zwyrodnieniu.

Dzięki potrzebom kościoła retoryka się odrodziła.

- Grzegorz z Nazjanu

- Jan Złotousty

              - Św. Augustyn

 

Sumując, były trzy szkoły:

- grecka- tzw. grekohellenistyczną, nastawiona na teorię

- rzymska- nastawiona na praktykę

- bizantyjska- grecka szkoła retoryki średniowiecznej -nastawiona na problemy estetyki

 

Humanizm

- nie stworzył nowej retoryki

- charakteryzował i nawiązywał do retoryki Cycerona

 

Barok

- kwitło autorstwo

- mów było bez liku

- kunsztowne mowy

 

XVIII.- Oświecenie

- odnowa retoryki

W tym czasie zapanował odwrót od retoryki stylistycznej. Ważna była wymowa oraz obywatelskie cechy mówcy.

1700-1773 Stanisław Konarski- Kolegium Nobilium- założyciel, reformator szkolnictwa

 

XIX Klasycyzm

Stanisław Kostka- Potocki, wydał książkę o wymowie i stylu (1814- 16) 4 tomy

 

 

 

Romantyzm

antyretotyczny

! ale co ciekawe- „Oda do młodości”- skonstruowana według zasad retoryki

 

♦ W XIXw. Retoryka upadła.

Została rozparcelowana na inne nauki.

Zaczęła wchodzić w nauki:

- stylistka

- w zakres ćwiczeń- w mówieniu i pisaniu

- w zakres pisania wypracowań

- deklamatoryki

- poetyki

 

XX

1936r.- Amerykanim wydał „Nowa retoryka” Richards J.A.

I od tej książki zaczęła powstawać nowa retoryka, ale w oparciu o starą.

 

Dziedziny:

- językoznawstwo

- PR

-retoryka

- życie polityczne

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

SKUTECZNOŚĆ PRZEKONYWANIA

 

1. Zagadnienia technik operowania żywym słowem

2. Zasady funkcjonalnego i estetycznego posługiwania się językiem

3. Psychologiczne aspekty przekonywania

4. Metody praktycznego nauczania posługiwania się słowami

 

partes artis- części sztuki tekstu retorycznego

1.      Inventio (invencja)

2.      Disposito (dyspozycja, kompozycja)

3.      Elocutio (elokucja, wykonanie- wspomniana stylistyka)

4.      Memoriał ( zapamiętanie, pamięć)

5.      Actio (pronuntiatio)

 

Ad. 1 INVENTIO

- Łączy byty myślowe ze słowami. Następuje tematyzacja. Mówca klasyfikuje rzeczywistość pozatekstową (problemy ważne i małoważne).

- Rzeczywistość pozatekstowa decyduje o wyborze mowy.

- jak skomponować wypowiedź

 

Ad. 2 DISPOSITO

ważna ze względu na:

- komunikację

- perswazyjną skuteczność

- efektywność

 

- tekst perswazyjny nie powinien być luźny

- argumenty oznaczone mocą, dlatego ważna jest kompozycja.

- kolejne elementy przewidziane

- dostosowanie wypowiedzi do okoliczności (rodzaj publiczności i jego audytorium intelektualne)

- nastawienie słuchaczy do mówcy

- wiedza na temat przedmiotu argumentacji:

1. wstęp- nie powinien przekraczać 15% całości

                           - nie zawsze jest potrzebny

(np. krótkie wystąpienie, 10 min przemowa w sejmie)

              2. Przedstawienie problemu

                            - czym będę się zajmować, szczególnie gdy się nakłania

              3. Podział

                            - zwięzły plan wystąpienia czy wypowiedzi

              4. Argumentacja

                            - potwierdzanie i obalanie, uzasadnianie prawdziwości zdarzeń

                            a) nieartystyczna

                                          - dowody pochodzą z faktów (np.. zeznanie świadków)

                            b) artystyczna

                                          - odwołuje się do przykładów

              5. Zakończenie

                            - ze względów logiczno- tekstowych wstęp i zakończenie mówią o tym samym,

                            - wstęp- łagodne wprowadzenie

                            - zakończenie- dramatyczny akcent

Ad. 3 ELOCUTIO

- wyrażenie myśli znalezionych i uporządkowanych

- teoria elocutio- jest katalogiem licencji, tzn. że jest licencja (w tym licencja  poetica) nie oznacza pełnej wolności twórczej

- twórca porusza się w pewnych formach

 

Składa się z :

- figury retoryczne (patrz dalej)

- okres retoryczny- jest to zdanie na ogół złożone, wielomyślowe, ale tworzy całość intonacyjno treściową (podmiot….X….orzeczenie)

 

!Te trzy części wydzielono jako pierwsze

 

Ad. 4 MEMORIA

- techniki ćwiczenia pamięci i zapamiętywania

 

Dwa rodzaje pamięci:

- naturalna- dyspozycja wrodzona

- sztuczna- nemotechnika

 

Metoda skojarzeń- najstarsza forma zapamiętania

- te skojarzenia powinny być nawet absurdalne, niezwykłe a nawet obsceniczne

 

Ad. 5 ACTIO

- technika wygłaszania już gotowego przemówienia

- operowanie głosem ( barwa, doniosłość, wyrazistość, modulacja, poprawność)

- tekst powinien być przezroczysty

 

CELE RETORYKI

- skuteczna perswazja dokonywała się poprzez trzy rzeczy:

              1. rozum- mowa na informować i pouczać

              2. uczucia- mowa ma zachwycać

              3. wola- ma poruszać do działania

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PODSTAWOWE ZASADY SZTUKI RETORYCZNEJ

 

● Postulat ograniczoności

- żywy człowiek, organizm, wszystko przemyślane- jak to, żegłowa jest na górze

 

● Zasada stosowności

- takt retoryczny, w znaczeniu grzecznościowym

- w zależności od miejsca różnie się mówi

              - przedmiot mówienia

- kultura mówienia

- cel

- miejsce

- zwyczaje odbiorcy

 

Zasada decorum- stosowności

 

● Zasada stosowności

- jest tożsama z nakazem świadomego i celowego posługiwania się środkami retorycznymi

 

FIRURY RETORYCZNE

1.      Są to odstępstwa budowy wypowiedzi od budowy zwyczajowej

2.      To posługiwanie się wypowiedzią w sposób odmienny od reguł zwyczajowych

np.

- powtarzanie wyrazów- anafora

              Opinii się to nie podoba. Opinia chce inaczej.

- wygłaszanie opinii sprzecznych- genialny grafoman

- enfaza- bądź człowiekiem

- udawanie stawiania pytań- retoryczne

- litota- odgrywanie skromności lub niepewności

 

Między nimi zachodzi pewna różnica:

I.                    Figury słów- dotyczą formy

II.                 Figury myśli- dotyczą konspektów

III.              Tropy- niezwykłe użycie jakiegoś słowa

 

Ad I.

● Figury powstałe przez przyłączenie

              ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin