Biznes Plan
Zakładu krawieckiego
„Wdzianko”
1. Opis zamierzeń oraz przesłanki rynkowe powstania zakładu krawieckiego „Wdzianko”
Celem analizowanego przedsięwzięcia inwestycyjnego jest uruchomienie zakładu krawieckiego „Wdzianko” Przygotowany przez właścicielkę biznes plan służyć ma określeniu opłacalności inwestycji i planowanej działalności gospodarczej.
Zakład krawiecki „Wdzianko” tutaj opisywany będzie mieścił się w Mysłakowicach . Istnieją tutaj duże możliwości poprawy konkurencyjności, zwiększenie obrotów, a co się z tym wiąże i zyskowności.
Właścicielem salonu jest osoba, która ukończyła Technikum Odzieżowe i posiada tytuł – Technik odzieży damskiej lekkiej. Zakład ten jest działalnością gospodarczą, posiadającą jednego właściciela i zatrudniającą jedną pracownicę. Jest to przedsiębiorstwo bardzo małe, ale w razie powodzenia, mające możliwość rozbudowy. Najważniejszym celem przedsiębiorstwa jest oczywiście zysk, ale ponadto bardzo ważne są pozyskanie odpowiedniej ilości klientów, rozwój, osiągnięcie dobrej pozycji na rynku.
W Mysłakowicach nie ma zakładu krawieckiego świadczącego pełen zakres usług, dlatego stworzenie właśnie takiego lokalu pozwoli na lepsze zaspokajanie potrzeb klientów.
Działalność zostanie rozpoczęta w styczniu 2011 roku. Badania rynkowe dowiodły, że największy popyt na tego typu usługi, ma miejsce w okresie wiosenno – letnim oraz karnawałowym. Ponadto badania także dowiodły, iż zakłady krawieckie przez pewien czas były niezbyt „oblegane”, jednakże od około 3 – 4 lat znowu jest bardzo duże zainteresowanie tego typu usługami.
Bardzo ważnym jest ustalenie kosztów związanych z :
¨ Zakupem podstawowego wyposażenia
¨ Kosztami ubezpieczenia ZUS
¨ Dzierżawą
¨ Wyposażeniem dodatkowym zakładu
¨ Reklamą
Zakład będzie czynny poniedziałek – piątek od 800 - 2000 w sobotę od 800- 16 00. Otwarcie w tych godzinach jest korzystne zarówno dla osób pracujących rano jak i popołudniu , a także powoduje liczniejsze odwiedzanie przez klientów.
2. Wyjściowe dane finansowe
¨ 13 000 zł. – zakup wyposażenia stałego w postaci dwóch maszyn do szycia ( jedna używana, jedna nowa ), maszyny typu „overloc” oraz stołu do wykrawania form.
¨ 1 200 zł - na zakup dodatków krawieckich.
¨ 700 zł na zakup artykułów dodatkowych ( stroje firmowe, artykuły potrzebne przy pobieraniu miary i wyborze określonego modelu : parawan, żurnale ).
Nakłady te obciążają miesiąc styczeń 2011.
Cennik usług w zakładzie krawieckim :
1. spódnica podstawowa 40 zł
2. spodnie bez kieszeni 70 zł
3. spodnie ze specjalnymi dodatkami - cena do uzgodnienia, nie mniej niż - 90 zł
4. bluzka 60 zł
5. marynarka 110 zł
6. marynarka ze specjalnymi dodatkami – cena do uzgodnienia, nie mniej niż 130 zł
7. sukienka 80 zł
8. sukienka ze specjalnymi dodatkami cena do uzgodnienia, nie mniej niż 100 zł
9. kamizelka 40 zł
Dodatkowe usługi :
1. wszycie zamka 10 zł
2. podwinięcie spodni lub spódnicy 8 zł
3. skrócenie spodni lub spódnicy 10 zł
4. przeróbka gotowej garderoby – cena do uzgodnienia, uzależniona od nakładu pracy.
Zawsze istnieje możliwość negocjacji ceny i może być uzależniona od poniesionych nakładów pracy.
1. Dzierżawa pomieszczenia w wysokości 400zł / miesięcznie – płatna do 10-tego następnego miesiąc.
2. Opłaty za energię elektryczną i wodę.
3. Amortyzacja środków trwałych – rozłożona na 5 lat.
4. Obowiązkowe koszty ubezpieczenia ZUS.
5. Koszty związane z zatrudnianiem pracownika.
Koszty zmienne to:
1. Zakup dodatków krawieckich
2. Zakup fachowej literatury
3. Zakup środków czyszczących i piorących
4. Zakup wyposażenia biurowego
5. Reklama
Dochody osiągnięte w pierwszym roku działalności zakładu krawieckiego pozwoliły na sfinansowanie reklamy. Przewidywane zyski na lata 2001- 2003 to:
2001- 14 664,20 zł
2002 – 30 881,90 zł
2003 – 26 022,10 zł
4.1 Rodzaj działalności i rodzaj produktu
Działalność obejmuje usługi krawieckie.
Oferta zakładu obejmować będzie :
1. szycie spódnic
2. szycie spodni
3. szycie bluzek
4. szycie marynarek
5. szycie sukienek
6. szycie kamizelek
Drobne usługi typu : wszywanie zamków, podwijanie spodni oraz spódnic, skracanie spodni oraz spódnic, a także przeróbki.
4.2 Lokalizacja
Zakład krawiecki założony zostanie w Bieczu w miejsce byłego sklepu kosmetycznego, co pozwoli na ograniczenie kosztów związanych z adaptacją pomieszczenia. Zakład umiejscowiony będzie w dobrym miejscu, widocznym oraz pozwalającym na łatwy dostęp dla klientów. Taka lokalizacja zakładu jest bardzo korzystna i pozwala na uzyskanie większej liczby klientów. Największe grono klientów to przede wszystkim kobiety w różnym wieku, bardzo często z nietypową budową ciała np.: posiadające zbyt długie nogi, lub zbyt krótką szyję.
Oczywiście właścicielka zakłada, że jej zakład będą odwiedzali także mężczyźni, ale w ilości znacznie mniejszej niż kobiety.
Godziny otwarcia:
Zakład będzie czynny od poniedziałku do soboty, co jest spowodowane chęcią przyciągnięcia większej liczby klientów.
poniedziałek - piątek 08.00 - 20.00
sobota – 08.00 - 16.00
W zakładzie będą się znajdowały najrozmaitsze żurnale informujące klientki o najnowszej modzie, najnowszych trendach w świecie.
4.3 Prawno - organizacyjna charakterystyka przedsięwzięcia
Rozpoczęcie działalności zakładu krawieckiego wymagało od właścicielki uregulowania wszelkich kwestii organizacyjno-prawnych.
Organizacja działalności
- zbadanie rynku i wybór najbardziej korzystnej lokalizacji,
- wybór oraz zakup niezbędnego sprzętu,
- zakup dodatków krawieckich, środków czystości oraz wszelkich rzeczy uprzyjemniających czas klientkom.
- reklama – głównie w prasie lokalnej, ulotkach i innych.
Kwestie prawne
- wpis do ewidencji działalności gospodarczej
- uzyskanie numeru regon
- zawarcie umowy o dzierżawę
- zgłoszenie działalności do Urzędu Skarbowego
- zgłoszenie działalności do ZUS
- otwarcie konta w banku
- ubezpieczenie
4.4 Etapy rozwoju
Właścicielka przewiduje frekwencję w zakładzie na poziomie :
I kwartał – 70%
II kwartał – 100%
III kwartał – 100%
IV kwartał – 90%
100% frekwencja w okresie wiosenno - letnim wynika z faktu, iż wiosną i latem kobiety bardziej interesują się swoją garderobą niż w okresie jesienno – zimowym ( oprócz sylwestra o raz karnawału ). Na okres wiosny i lata kobiety uzupełniają swoją garderobę, wymieniają część ubrań. W tym okresie można pokazać to, co zimą nosi się pod płaszczami.
Prognoza przychodów z działalności:
Rok 2001
Cena usługi – 40 zł za osobę (minimum)
Ilość osób odwiedzających zakład jednego dnia – 4 osób
Ilość dni otwarcia zakładu 26 dni / miesiąc.
Rok 2002
Cena usługi – 50 zł za osobę (minimum)
Ilość osób odwiedzających zakład jednego dnia ...
kasiek790