Test do badania kompetencji matematycznych dzieci
6 letnich
Test służy do badania poziomu kompetencji matematycznych dzieci 6 – letnich przed rozpoczęciem nauki na sposób szkolny. W tym celu posłużyłam się sprawdzianem nauczycielskim nr 1, 2, 3, 4.
Pierwszy zestaw zadań kontrolnych, czyli Sprawdzian nr 1 jest sprawdzianem czynnościowym przeprowadzonym z każdym dzieckiem indywidualnie. Ma on na celu sprawdzenie umiejętności z zakresu:
1. Położenia przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów lub układu odniesienia.
2. Określenia kierunku.
3. Określenie wielkości przedmiotów (długości, grubości, szerokości, wysokości).
4. Położenia przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów lub układu odniesienia.
5. Położenia przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów lub układu odniesienia.
6. Określenia kierunku.
7. Określenie wielkości przedmiotów (długości, grubości, szerokości, wysokości).
8. Mierzenie za pomocą dowolnie obranej miary ( długości, szerokości, wysokości, pojemności, ciężaru).
9. Posługiwanie się nazwami dni tygodnia, pór roku.
10. Położenia przedmiotów w stosunku do innych przedmiotów lub układu odniesienia.
11. Określenia kierunku.
12. Określenie wielkości przedmiotów (długości, grubości, szerokości, wysokości).
13. Mierzenie za pomocą dowolnie obranej miary ( długości, szerokości, wysokości, pojemności, ciężaru).
14. Posługiwanie się nazwami dni tygodnia, pór roku.
Tabela 1 : Punktacja możliwa do zdobycia przez jedno dziecko
w Sprawdzianie 1.
Zadania
1
2
3 a
3 b
3 c
3 d
4 a
4 b
4 c
5 a
5b
5 c
0-8
0-4
0-6
0-1
0-5
0-3
0-2
0-7
Drugi zestaw zadań kontrolnych czyli Sprawdzian nr 2 jest również sprawdzianem czynnościowym, przeprowadzonym z każdym dzieckiem indywidualnie. Ma on na celu sprawdzenie wiadomości, które dotyczyły:
1. Pojęcia geometryczne.
2. Pojęcia zbioru.
3. Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na dwie cechy.
4. Podzbiór zbioru.
Tabela 2: Punktacja możliwa do zdobycia przez jedno dziecko
w Sprawdzianie 2.
1 a
1 b
1 c
2 a
2 b
2 c
2 d
3
4
Punktacja
Trzeci zestaw zadań kontrolnych czyli Sprawdzian nr 3 jest opracowany na podstawie taksonomii celów kształcenia ustalonej przez B. Niemierko. Ma on na celu sprawdzenie wiadomości z zakresu zapamiętywania i zrozumienia.
Wiadomości te dotyczyły:
„A” 1. Odczytywanie liczb.
2. Porządkowanie liczb od najmniejszej do największej.
3. Odczytywanie znaków.
4. Odczytywanie zapisu.
„B” 1. Układanie zapisów z użyciem znaków <, >, =.
2. Zamalowanie liczby w szeregu określającej ilość elementów.
3. Rysowanie kresek – tyle ile wskazuje liczba.
4. Dorysowanie lub skreślenie według wskazującej liczby.
5. Wstawienie znaku <, >, =,między liczbami.
6. Liczenie elementów, układanie zapisu z użyciem znaków matematycznych.
7. Dodawanie i odejmowanie – zapis działania.
Zadania zawierały działania w zakresie pierwszej dziesiątki.
Tabela 3: Punktacja możliwa do zdobycia w Sprawdzianie 3 na poziomie I-
Wiadomości, w kategorii „A” i „B” .
Kategoria „A”
Nr zadania
4 d
4 e
analuba