1plan_ram.doc

(19 KB) Pobierz
Temat: Motyw zbrodni i kary w tekstach literackich

BIBLIOGRAFIA

Norbert Cieszyński

 

Temat: „Kara jako konsekwencja zbrodni. Omów zagadnienie, zwracając uwagę na

sposób jego ujęcia w wybranych utworach literackich i filmach.”

 

 

I. Literatura podmiotu:

 

1.Biblia Tysiąclecia. Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Red. Ks. Kazimierz Dynarski, Wyd. 5.

Poznań, 2002.

2.Dostojewski Fiodor. Zbrodnia i Kara. Przeł. Zbigniew Podgórzec. Kraków, 2007.

3.Krótki film o zabijaniu. Reż. Krzysztof Kieślowski, 1988.

4.Hrabia Monte Christo. Reż. Kevin Reynolds, 2002.

5.Siedem. Reż. David Fincher, 1995.

 

 

II. Literatura przedmiotu:

 

1.Słownik postaci literackich. Pod red. Andrzej Z. Makowiecki. Warszawa, 2000.

2.Nowa encyklopedia Szkolna. Pod red. Anita Biskup, Grzegorz Bryła, Ireneusz Chloupek. Kraków, 2004.

3.Przybylski, Dostojewski i „przeklęte problemy”. Od „Biednych ludzi” do „Zbrodni i kary”. , 1964.

4.Andrzej Jankowski, Kara śmierci, w: http://www.gazetaprawna.pl

5.Mariusz Agnosiewicz, O karze śmierci, w: http://www.racjonalista.pl

 

 

 

III. Materiały dodatkowe:

 

1. Kartka z cytatami

2. Ramowy plan prezentacji

 

 

 

Ramowy plan wypowiedzi:

1.         Określenie problemu:

a.         motyw zbrodni i kary częstym motywem w tekstach literackich,

b.         pytania, na które chcę odpowiedzieć: "Dlaczego ludzie popełniają zbrodnie?", "Jakie kary spotykają złoczyńców, czy odnoszą pozytywny efekt?",

c.         kolejność prezentowanych tekstów wraz z uzasadnieniem.

 

2.         Kolejność prezentowanych treści:

a.         Adam i Ewa

§         Para pierwszych rodziców, pierwsza zbrodnia w historii,

§         Zło pochodzi z wyboru,

§         Motyw - bunt przeciwko Bogu,

§         Kara - obcy Bogu, ból i ciężka praca.

 

b.         Wieża Babel

§         Para pierwszych rodziców, pierwsza zbrodnia w historii,

§         Zło pochodzi z wyboru,

§         Motyw - bunt przeciwko Bogu,

§         Kara - obcy Bogu, ból i ciężka praca.

 

c.         "Zbrodnia i kara":

§         Czy wolno zabic? NIE.

§         motywy zbrodni: nędza, poczucie niesprawiedliwości, teoria ludzi "zwykłych i niezwykłych",

§         zachowanie Raskolnikowa po popełnieniu zbrodni,

§         konflikt między Sonią i Raskolnikowem,

§         przełom na katordze,

 

d.         "Krótki film o zabijaniu":

§         krótkie streszczenie,

§         motywy zbrodni: przepowiednia czarownic, chęć sprawdzenia się, naciski ze strony Lady Makbet, ambicja,

§         zbliżanie się Makbeta do nieuchronnej katastrofy,

§         załamanie się Lady Makbet,

§         śmierć Makbeta - spełnienie przepowiedni,

§         na czym polega tragizm Makbeta?

 

e.         "Hrabia Monte Christo":

§         motywy popełnienia pierwszej zbrodni (zabicie Aliny dla korony i bogactwa),

§         kolejne zbrodnie i ich motywy,

§         tragizm Balladyny, konflikt między wolną wolą i porządkiem moralnym,

§         dlaczego Balladyna ukarała samą siebie?

f.          "Siedem":

§         motywy popełnienia pierwszej zbrodni (zabicie Aliny dla korony i bogactwa),

§         kolejne zbrodnie i ich motywy,

§         tragizm Balladyny, konflikt między wolną wolą i porządkiem moralnym,

dlaczego Balladyna ukarała samą siebie?

3.         Wnioski:

a.         motywy zbrodni bywają różne: ambicja, chęć zdobycia władzy, strach…,

b.         nie ma zbrodni bez kary.

IV. Materiały pomocnicze:

1.         kartka z cytatami

Zgłoś jeśli naruszono regulamin