dyslalia-ćwiczenia.PDF

(6729 KB) Pobierz
299191654 UNPDF
Ćwiczenia przygotowujące do poprawnej artykulacji głosek szeregu ciszącego ( ś, ź,
ć, dź). Są to głoski miękkie, w trakcie ich wymawiania środkowa część języka wznosi
się ku przedniej części podniebienia twardego, aż do wytworzenia z nim szczeliny (ś,
ź), zaś podczas artykulacji dwu pozostałych głosek (ć, dź) dochodzi do zwarcia, a
następnie szczeliny pomiędzy środkową częścią języka a podniebieniem twardym.
(Ćwiczenia wykonujemy przed lustrem)
zabawa w osiołka- naprzemiennie wysuwamy warg do przodu i rozciągamy je w
szerokim uśmiechu, zęby zamknięte
• mlaskanie środkową częścią języka o podn
buzi, zęby zamknięte
arde- „ssanie cukiereczka" w
zamykamy zęby, wargi zaokrąglone, język przy podniebieniu (czyli tak jak w
poprzednim ćwiczeniu), mówimy śśśśśśśś
ćwiczymy sylaby:
sia sio siu się si
asia osio usiu esie ysi isi
as os us us ys is
ps Można wypróbowć też drugi sposób- przez modyfikację innej głoski środkowojęzykowej
np. X -czyli chi lub samogłoski i wymawianej szeptem, w czasie wymawiania nieco
przedłużonego chiii lub iiii, należy stopniowo zbliżać siekacze, aż do uzyskania dźwięku
śśśśś
OJ-
299191654.002.png
Ćwiczenia przygotowujące do poprawnej artykulacji głosek szeregu ciszącego ( ś, ź,
ć, dź). Są to głoski miękkie, w trakcie ich wymawiania środkowa cześć języka wznosi
się ku przedniej części podniebienia twardego, aż do wytworzenia z nim szczeliny (ś,
ź), zaś podczas artykulacji dwu pozostałych głosek (ć, dź) dochodzi do zwarcia, a
następnie szczeliny pomiędzy środkową częścią języka a podniebieniem twardym.
(Ćwiczenia wykonujemy przed lustrem)
zabawa w osiołka- naprzemiennie wysuwamy warg do przodu i rozciągamy je w
szerokim uśmiechu, zęby zamknięte
• mlaskanie środkową częścią języka o podniebienie twarde- „ssanie cukiereczka" w
buzi, zęby zamknięte
• zamykamy zęby, wargi zaokrąglone, język przy podniebieniu (czyli tak jak w
poprzednim ćwiczeniu), mówimy ć ć ć ć ć ....
ćwiczymy sylaby:
cia cio cm cię ci
C
C
C
C
acia ocio uciu ecie yci ici
r r • r
ac oc uc ec yc ic
ue.
ozie
x r cU<
299191654.003.png
Ćwiczenia przygotowujące do poprawnej artykulacji głoski s (wszystkie wykonujemy
przed lustrem)
• otwieramy buzię szeroko, mówimy aaaa..., obserwujemy, jak nisko ułożony jest język
(gdy wymawiamy s, język również leży nisko), możemy zapytać dziecko, jak ułożony
jest język, wysoko czy nisko
• uczulamy (uwrażliwiamy) miejsce za dolnymi zębami, dotykając tam końcem zimnej
łyżeczki lub patyczkiem kosmetycznym umoczonym w zimnej wodzie, dziecko ma
dotknąć tam czubkiem języka
• „myjemy pogłogę" w buzi tj. czubekj^zyka przesuwa się po wewnętrznej powierzchni
dolnych zębów i dziąseł
• „przyklejamy" czubek języka za dolnymi zębami, po czym naprzemiennie otwieramy
i zamykamy zęby, j ęzyk cały czas „przyklej ony"(ok. l O razy)
• język j/w, dziecko wymawia aaaa..., język cały czas za dolnymi zębami
• zamykamy zęby, uśmiechamy się szeroko, po czym ściągamy wargi; wykonujemy
naprzemian „uśmiech"i „ryjek"(ok.lO razy)
• wymawiamy poprawnie s- język za dolnymi zębami, zęby zamknięte, wargi
rozciągnięte w uśmiechu
• Ćwiczymy sylaby
są se sy so su
asa ese ysy oso usu
as es ys os us
299191654.004.png
Ćwiczenia przygotowujące do poprawnej artykulacji głosek szeregu szumiącego (sz ż
cz dż) ,są to głoski przedniej ęzykowo-dziąsłowe, zatem ich miejsce artykulacji to górny
wałek dziąsłowy ( ćwiczenia wykonujemy przed lustrem)
• uwrażliwiamy miejsce za górnymi siekaczami (górny wałek dziąsłowy) dotykając tam
końcem zimnej łyżeczki lub patyczkiem kosmetycznym umoczonym w zimnej
wodzie, dziecko dotyka tam czubkiem języka; możemy nazwać to miejsce specjalnym
lub zaczarowanym, aby to proste skojarzenie pomagało , dziecku wykonywać
ćwiczenia
M r/yi H nrw '
'
y^^r^rC""""^
O
„przyklejamy" czubek języka w tym miejscu, po czym naprzemiennie otwieramy i
zamykamy zęby (ok.10 razy), język cały czas „przyklejony" do górnego wałka
dziąsłowego
czubek języka „puka" w to miejsce
„malujemy sufit" w buzi tj. przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu, od przodu
do tyłu (ok.10 razy), buzia otwarta
zamykamy zęby, naprzemiennie ściągamy i rozciągamy wargi ( „ryjek" i
„uśmiech",ok.lO razy)
„ryjek" j/w, po czym prosimy dziecko, by uniosło język do górnego wałka
dziąsłowego (j? z yk w zaczarowanym miejscu)
próbujemy wymówić głoskę cz- język „puka" w górny wałek dziąsłowy, zęby
zamknięte, wargi zaokrąglone
C*/ CA
wymawiamy sylaby w poniższej kolejności (zaokrąglenie warg przy artykulacji
samogłosek o, u sprzyja wymówieniu głoski cz):
czo czu cze czy cza
oczo uczu ecze yczy acza
ócz ucz ycz ecz acz
j r
299191654.005.png
Ćwiczenia przygotowujące do poprawnej artykulacji głosek szeregu szumiącego (sz ż
cz dż) ,są to głoski przedniojęzykowo-dziąsłowe, zatem ich miejsce artykulacji to górny
wałek dziąsłowy ( ćwiczenia wykonujemy przed lustrem)
• uwrażliwiamy miejsce za górnymi siekaczami (górny wałek dziąsłowy) dotykając tam
końcem zimnej łyżeczki lub patyczkiem kosmetycznym umoczonym w zimnej
wodzie, dziecko dotyka tam czubkiem języka; możemy nazwać to miejsce specjalnym
lub zaczarowanym, aby to proste skojarzenie porąagało ( dziecku wykonywać
ćwiczenia
/^^$\ 5&Q-
pOfffYWYr*
O
O
„przyklejamy" czubek języka w tym miejscu, po czym naprzemiennie otwieramy i
zamykamy zęby (ok.10 razy), język cały czas „przyklejony" do górnego wałka
dziąsłowego
czubek języka „puka" w to miejsce
„malujemy sufit" w buzi tj. przesuwamy czubkiem języka po podniebieniu, od przodu
do tyłu (ok.10 razy), buzia otwarta
zamykamy zęby, naprzemiennie ściągamy i rozciągamy wargi ( „ryjek" i
„uśmiech",ok. l O razy)
„ryjek" j/w, po czym prosimy dziecko, by uniosło język do górnego wałka
• wymawiamy sylaby w poniższej kolejności (zaokrąglenie warg przy artykulacji
samogłosek o, u sprzyja wymówieniu głoski sz)
szo szu sze szy sza
oszo uszu esze yszy asza
osz usz esz ysz asz
dziąsłowego (j? z yk w zaczarowanym miejscu);
próbujemy wymówić szszszszsz....-język dotyka do górnych dziądeł. zęby zamknięte,
wargi zaokrąglone
299191654.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin