DPF filtr cząstek stałych
krakers, 03.04.2010 , kategoria: Informacje
Filtr cząstek stałych: skrót DPF z języka ang. diesel particulate filter lub FAP z języka fr. filtre a particules) – filtr montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych, oczyszczający gazy spalinowe z cząstek sadzy. Ich wprowadzenie pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla starszych pojazdów z silnikami Diesla,aby sprostać wysokim wymaganiom normy Euro 4.
W celu eliminacji większej ilości cząstek stałych, jak również innych związków trujących, filtry cząstek stałych stosowane są w połączeniu z innymi układami
zmniejszającymi ich ilość, tj. katalizatorami oxicat, DeNOx lub ich kombinacją w postaci katalizatorów czterofunkcyjnych.
Filtr ma postać przestrzennej struktury o bardzo dużej całkowitej powierzchni ścianek. Cząstki sadzy osiadają na porowatych ściankach lub włóknach, wykonanych z metalu, materiałów ceramicznych, lub specjalnego papieru (tylko w przypadku filtrów jednorazowych). Wydajność prawidłowo działającego filtra zawiera się w przedziale od 85% do 100%, co oznacza, że do atmosfery przedostaje się nie więcej niż 15% pierwotnej zawartości zanieczyszczeń w formie stałej.
Gromadzące się w filtrze cząstki sadzy powodują jego stopniowe zapychanie i utratę wydajności. Sadza usuwana jest w procesie okresowego wypalania. Funkcjonują dwa typy filtrów cząstek – bezobsługowy i wymagający obsługi. W pierwszym z nich czujniki temperatury i ciśnienia regulują, kiedy nastąpi regeneracja (oczywiście przy spełnieniu szeregu warunków), wskutek czego wypali się sadza zgromadzona w filtrze.
W drugim typie filtra za wypalenie sadzy odpowiedzialny jest specjalny dodatek paliwowy, który trzeba uzupełniać po przejechaniu 80 – 100 tysięcy km.
Stosowane są też aktywne systemy wypalania zgromadzonej w filtrze sadzy – na przykład okresowa zmiana trybu pracy silnika, w wyniku czego emituje on zwiększone ilości dwutlenku azotu, który przepływając przez filtr powoduje utlenianie zgromadzonej sadzy.
Kupiłeś samochód z filtrem cząstek stałych?
Odbierz gratulacje od ekologów i… przygotuj się na wydatki!
W krajach Europy Zachodniej kupujący diesla z filtrem cząstek stałych nagradzani są mniejszymi podatkami, bezproblemowym wjazdem do centrów wielkich miast lub w inny podobny sposób. Kompensuje to kłopoty związane z korzystaniem z takiego auta oraz większe koszty eksploatacji.W Polsce wszyscy mają ciebie i twój DPF daleko…myślą tylko o swoim korycie i twoim portfelu!
Powody większych wydatków:-rośnie skomplikowanie samochodu, a w konsekwencji zwiększają się także koszty,-rośnie zużycie paliwa, w momencie wypalania zużycie chwilowe wzrośnie do 24-35 L/100km!-rośnie koszt wymiany oleju, ponieważ musi być stosowany olej silnikowy syntetyczny Low SAPS-niskopopiołowyCastrol Elixion Low SAPS 05W30 5 litrów = ok 350zł-system jest niedopracowany i poddatny na usterki, każda wizyta u znachora to wydatek, a wielu nie wie, jak się do tego zabrać,-jedziesz i myślisz: co to za kontrolka? czego mryga? kiedy zgaśnie? czemu mocy nie ma? itd.-z Podkarpacia trzeba jeździć do Małopolski regenerować, bo tu dróg nie ma:):)
Wymieniasz częściej lub rzadziej, ale zawsze drogo!Już po przebiegu zaledwie 80 tys. km wymieniać trzeba filtr FAP pierwszej generacji, montowany w Peugeotach i Citroënach z początku obecnej dekady. Od 2002 roku zwiększono jego żywotność do 120 tys. km, a obecnie wynosi ona 160 tys. km. Koszty wymiany są niemałe – filtr kosztuje 1300-1500 zł, wymiana ok. 500 zł, ponadto 550 zł zapłacić trzeba za specjalny płyn, który jest automatycznie dodawany do paliwa przy każdym tankowaniu.
Trwalsze są np. filtry montowane w VW, starczają na 160-180 tys. km, słabiej jednak spisują się w przypadku eksploatacji na krótkich odcinkach.
W samochodach z koncernu Opel, w których filtr powinien w teorii wystarczyć na cały okres eksploatacji pojazdu, niestety, psuje się często już po kilkudziesięciu tys. km. Nadaje się on tylko do wymiany, a koszt nowego np. do Zafiry ‘B’ ok 7000zł!
Wydatki związane z wymianą filtra cząstek stałych należy koniecznie uwzględnić, decydując się na zakup samochodu używanego. Wizyta w naszym warsztacie dysponującym komputerem diagnostycznym jest w takim wypadku niezbędna celem określenia nasycenia filtra, regeneracji statycznej i sprawdzenia poprawności działania.
Na szczęście mając Opla w auto-krak możemy dezaktywować i raz na zawsze pozbyć się wszelkich problemów z DPF.Usługa polega na wgraniu ORYGINALNEGO oprogamowania, jakie producent przewidział dla danego silnika, lecz bez DPF i wyrzuceniu zawartości z filtra lub wspawaniu prostego odcinka rury. Komputer w ogóle nie “widzi” czujników temperatury i ciśnienia, można je nawet odpiąć i nie pojawi się żaden kod diagnostyczny.Koszt takiej usługi waha się w granicach od 1100- 1400 i jest to wiele lepszy sposób niż emulator, który tylko oszukuje poprawne działanie filtra.
Zalety usunięcia filtra DPF:
- zmniejszasz zużycia paliwa,- wymieniamy tańszy olej,- oszczędzasz na wizytach u mechanika,- jeździsz i nie myślisz,
TAK TO ROBI KONKURENCJA:
A tak się wykonuje taką usługę u nas.
gepard341