Płytki drukowane w domu - EP.pdf

(554 KB) Pobierz
N O T A T N I K P R A K T Y K A
Prototyp w godzinę
− precyzja niemal przemysłowa
Płytki drukowane w domu, część 1
WstÍp
Potrzeba ³atwego dostÍpu do
p³ytek drukowanych towarzy-
szy elektronikom niemal od
pocz¹tku obecnoúci technolo-
gii PCB na rynku. Jeszcze we
wczesnych latach 90. moøli-
woúci wyboru zawiera³y†siÍ
pomiÍdzy ømudnym malowa-
niem úcieøek lakierem do paz-
nokci b¹dü alchemi¹ ciemni
fotograficznej a wydaniem
okr¹g³ej sumki na p³ytkÍ wy-
konan¹ profesjonalnie lub po-
úwiÍceniem naleønej liczby
godzin na zabaw͆z†kynarem
i†p³ytk¹ uniwersaln¹. Na prze-
strzeni ostatnich kilku lat
problem amatorskich PCB za-
cz¹³ jednak nabieraÊ nowego
wymiaru. OtÛø coraz wiÍksza
liczba interesuj¹cych uk³adÛw
scalonych opuszcza fabryki
wy³¹cznie w†obudowach SMD
o†gÍstoúci wyprowadzeÒ prze-
kraczaj¹cej moøliwoúci jakich-
kolwiek p³ytek uniwersalnych.
Z†drugiej strony oferta za-
k³adÛw zajmuj¹cych siÍ pro-
fesjonaln¹ technologi¹ PCB
staje siÍ coraz ³atwiej dostÍp-
na (przede wszystkim finanso-
wo) dla zwyk³ych úmiertelni-
kÛw. Do przesz³oúci naleø¹
k³opotliwe pytania o†listy
apertur oraz w³asnorÍczne
przygotowywanie plikÛw Ger-
bera i†listy wierceÒ. WiÍk-
szoúÊ zak³adÛw bez oporÛw
przyjmuje pliki zapisane
w†formacie popularnych na-
rzÍdzi projektowych. W†zasa-
dzie nie stanowi juø w†tej
chwili wiÍkszego problemu
W†artykule omÛwiono popularne, domowe
metody wykonywania p³ytek drukowanych,
ze szczegÛlnym uwzglÍdnieniem czynnikÛw
warunkuj¹cych powtarzalnoúÊ procesu
i†przyczyn najczÍúciej pope³nianych
b³ÍdÛw.
W†pierwszej czÍúci artyku³u
przedstawiamy przegl¹d najbardziej
popularnych metod wykonywania p³ytek
drukowanych, za miesi¹c opublikujemy
opis metody pozwalaj¹cej w†warunkach
domowych uzyskaÊ powtarzalne úcieøki
6-milsowe.
Elektronika Praktyczna 6/2003
51
806535884.117.png 806535884.128.png
N O T A T N I K P R A K T Y K A
z³oøenie zamÛwienia na wyko-
nanie precyzyjnych, jednostko-
wych p³ytek przeznaczonych
do prototypu urz¹dzenia. Jed-
nak wci¹ø pozostaje kilka is-
totnych ìaleî... Rozmiary jed-
nostkowego zamÛwienia s¹ za-
zwyczaj znacznie mniejsze od
rozmiarÛw typowych formatek
stosowanych w†procesie tech-
nologicznym. Dlatego wyko-
nawcy czekaj¹, aø zbierze siÍ
odpowiednia liczba ìdetalis-
tÛwî potrzebna do wype³nie-
nia formatki produkcyjnej lub
odpowiednio podnosz¹ ceny
obowi¹zuj¹ce przy ma³ych za-
mÛwieniach. RÛwnieø koszt
przygotowania dokumentacji
produkcyjnej wnosi swÛj nie-
bagatelny udzia³ do finalnej
kwoty widniej¹cej na fakturze.
Oczywiúcie moøna powie-
dzieÊ, øe ìprototyp musi kosz-
towaÊî. Jednak niezaleønie od
posiadanego budøetu nie da
siÍ zniwelowaÊ czasu, jaki
musi up³yn¹Ê od zapisania na
dysku projektu PCB do chwili
wziÍcia do rÍki upragnionego
kawa³ka laminatu. Nawet za-
mawiaj¹c us³ugÍ 24-godzinn¹
wed³ug specjalnych supereks-
presowych stawek, nie unik-
nie siÍ koniecznoúci fizyczne-
go dostarczenia p³ytki do zle-
ceniodawcy. Dlatego amators-
kie metody wytwarzania PCB
wci¹ø budz¹ øywe zaintereso-
wanie. Uúciúlijmy przy tym,
øe pojÍcie ìamatorskieî nie
odnosi siÍ do rangi i†stopnia
komplikacji samych projektÛw,
a†raczej oznacza brak dostÍpu
do rozbudowanego zaplecza
technologicznego. Z†punktu
widzenia hobbysty, techniki te
stwarzaj¹ moøliwoúÊ ominiÍcia
kosztÛw stawiaj¹cych pod zna-
kiem zapytania sens realizacji
wielu zamierzeÒ. Dla projek-
tanta-profesjonalisty kryje siÍ
w†nich ³atwoúÊ szybkiego pro-
totypowania i†wprowadzania
zmian do projektowanych
uk³adÛw. Dysponuj¹c techno-
logi¹ amatorsk¹, nawet o†gor-
szej jakoúci niø technologie
profesjonalne, ale za to do-
stÍpn¹ na zawo³anie, moøna j¹
efektywnie wykorzystaÊ przy
uruchamianiu niekrytycznych
fragmentÛw uk³adu. Jak zresz-
t¹ zobaczymy w†drugiej czÍúci
artyku³u, rezultaty osi¹galne
po nabraniu pewnego do-
úwiadczenia s¹ co najmniej
godne uwagi.
Najefektowniejsza, a†zarazem
precyzyjna metoda szybkiego
wytwarzania jednostkowych
p³ytek prototypowych polega
na bezpoúrednim grawerowa-
niu mozaiki na powierzchni
laminatu. M.in. w†EP8/2001
opisywaliúmy marzenie projek-
tanta - specjalizowane plotte-
ry graweruj¹ce firmy LPKF.
Niestety urz¹dzenia te, z†racji
ceny, leø¹ w†zasiÍgu moøli-
woúci jedynie nielicznych ze-
spo³Ûw projektowych, a†dla
wiÍkszoúci z†nas pozostan¹
w³aúnie marzeniem.
³oúci w¹skich úcieøek i†nie-
powodowanie zwarÊ blisko
po³oøonych elementÛw mo-
zaiki. Od minimalnych osi¹-
galnych rozmiarÛw úcieøek
i†dziel¹cych je separacji za-
leøy m.in. jakich typÛw
obudÛw elementÛw bÍdzie-
my mogli uøywaÊ w†swoich
projektach.
- dok³adne zachowanie rozmia-
rÛw ca³ego projektu, umoøli-
wiaj¹ce m.in. dopasowanie
precyzyjnych elementÛw
o†duøych rozmiarach, takich
jak np. wielostykowe z³¹cza
lub gniazda pamiÍci DIMM.
- ze wzglÍdu na warunki war-
sztatowe dodajmy jeszcze
brak wymagaÒ dotycz¹cych
kosztownego wyposaøenia,
trudno dostÍpnych b¹dü tok-
sycznych odczynnikÛw itp.
Obecnie moøemy w†zasadzie
mÛwiÊ o†trzech ìdomowychî
korzystuj¹cej papier kredowy
w†roli noúnika. Pierwsze dwie
metody, tzn. Positiv i†TES-200
s¹ powszechnie znane, a†ich
opisy ³atwo dostÍpne w†Inter-
necie. Artyku³ poúwiÍcony fo-
tochemicznemu wytwarzaniu
p³ytek PCB znalaz³ siÍ teø kie-
dyú na ³amach EP (listopad
1994) i†jest rÛwnieø dostÍpny
na internetowej stronie EP
( http://www.ep.com.pl/?ftp/ma-
kepcb/index.html ). Jednak
urok kaødej technologii tkwi
w†szczegÛ³ach, a†posiadanie jej
opisu nie oznacza jeszcze
prostej drogi do sukcesu. Nie-
przypadkowo najcenniejszym
tomem dokumentacji technolo-
gicznej w†wielu zak³adach jest
zeszyt z†odrÍcznymi notatkami
g³Ûwnego technologa. Dlatego,
zamiast powtarzaÊ ogÛlnie
znane wyjaúnienia, skoncent-
rujÍ siÍ przede wszystkim na
omÛwieniu czynnikÛw decy-
duj¹cych o†jakoúci wykonania
oraz na mechanizmach naj-
czÍúciej pope³nianych b³ÍdÛw.
Pewn¹ nowoúci¹, znan¹ do-
tychczas g³Ûwnie uczestnikom
internetowych grup dyskusyj-
nych, jest zmodyfikowana me-
toda termotransferowa wyko-
rzystuj¹ca papier kredowy.
Opieraj¹c siÍ na bardzo pros-
tym pomyúle, pozwala ona na
osi¹gniÍcie zaskakuj¹co dob-
rych i†powtarzalnych wyni-
kÛw. Nie bÍdÍ ukrywa³, øe
technika ta najbardziej przy-
pad³a mi do gustu, dlatego
poúwiÍcÍ jej drug¹ czÍúÊ arty-
ku³u, prÛbuj¹c zarazem okreú-
liÊ, gdzie leø¹ granice jej moø-
liwoúci.
Tajniki technologii
Zdecydowana wiÍkszoúÊ
wspÛ³czesnych technologii
PCB opiera siÍ na metodach
fotochemicznych, przy czym
rozrÛøniamy tu dwie zasadni-
cze grupy:
- metody subtraktywne polega-
j¹ce na selektywnym usuwa-
niu zbÍdnych obszarÛw mie-
dzi z†powierzchni laminatu,
- metody addytywne (lub pÛ³-
addytywne) wykorzystuj¹ce
selektywne osadzanie miedzi
tworz¹cej mozaikÍ úcieøek.
Termotransferową metodę wykonywania płytek
polecamy w szczególności:
Amatorom − jako tani sposób wytwarzania
jednostkowych płytek do własnych projektów
nie wymagający korzystania z ciemni
i czystego laboratorium.
Zawodowcom − jako sposób na szybkie
wykonywanie płytek prototypowych. W ramach
zachęty zasygnalizujemy, że wykonanie
jednostronnej płytki drukowanej dobrej
jakości zajmuje mniej niż 1 h i daje się
przeprowadzić niemalże na biurku obok
komputera.
Metody addytywne, a†do
nich naleø¹ niestety prawie
wszystkie sposoby metalizacji
otworÛw, do chwili obecnej
leø¹ poza zasiÍgiem dzia³aÒ
amatorskich. Wynika to zarÛ-
wno z†koniecznoúci korzysta-
nia ze skomplikowanych pro-
cesÛw chemicznych (aktywacja
powierzchni nieprzewodz¹-
cych, chemiczne i†elektroche-
miczne osadzanie miedzi), jak
rÛwnieø z†koniecznoúci uøycia
precyzyjnych wysokoobroto-
wych wiertarek niezbÍdnych
do wykonania otworÛw o†rÛw-
nych, g³adkich úciankach.
Tak wiÍc, w†domenie ama-
torÛw pozostaj¹ wy³¹cznie je-
dno- lub dwuwarstwowe p³yt-
ki drukowane wykonywane
metod¹ subtraktywn¹, czyli
wykonywane przez selektywne
maskowanie i†trawienie nie-
os³oniÍtej miedzi.
Uúciúlijmy zatem, jakie wy-
magania powinna spe³niaÊ za-
dowalaj¹ca technologia wytwa-
rzania PCB:
- wierne odwzorowanie szcze-
gÛ³Ûw projektu, a†w†szcze-
gÛlnoúci zachowanie ci¹g-
sposobach maskowania po-
wierzchni miedzi:
- malowanie úcieøek pisakiem
odpornym na trawienie,
- zastosowanie emulsji úwiat-
³oczu³ej (fotolitografia),
- nanoszenie maski ochronnej
metod¹ termotransferu.
O†malowaniu pisakiem che-
moodpornym wspominam je-
dynie z†kronikarskiego obo-
wi¹zku, gdyø nadaje siÍ wy-
³¹cznie do bardzo prostych
urz¹dzeÒ. RÍczne naniesienie
punktÛw lutowniczych pod
uk³ad w†obudowie DIP wyma-
ga pewnej rÍki i†nie zawsze
udaje siÍ bez b³ÍdÛw. Posiada-
nie odpornego na trawienie
pisaka z†bardzo cienk¹ koÒ-
cÛwk¹ (np. 0,3 mm) moøe jed-
nak okazaÊ siÍ przydatne do
ew. retuszu masek wykona-
nych innymi metodami.
Kolejne dwie techniki s¹
przedmiotem niekoÒcz¹cej siÍ
rywalizacji pomiÍdzy zwolen-
nikami emulsji úwiat³oczu³ej
Positiv 20 a†uøytkownikami
folii TES-200 oraz - od nie-
dawna - fanami obiecuj¹cej
metody termotransferowej wy-
Fotolitografia
z†wykorzystaniem
Positivu
Starsi staøem Czytelnicy pa-
miÍtaj¹ zapewne skomplikowa-
ne przepisy przygotowania
i†stosowania negatywowych
emulsji úwiat³oczu³ych spo-
rz¹dzonych na bazie albuminy,
kleju stolarskiego lub szelaku
i†uczulanych dwuchromianem
potasu lub amonu. Moøna za-
ryzykowaÊ stwierdzenie, øe do-
piero upowszechnienie prepa-
ratu Positiv 20 otworzy³o dro-
gÍ do wytwarzania dobrych ja-
koúciowo p³ytek drukowanych
w†warunkach domowego war-
sztatu. £atwoúÊ nanoszenia
emulsji, doskona³a rozdziel-
czoúÊ, dobra úwiat³oczu³oúÊ
i†prosty sposÛb wywo³ywania
niezmiernie uproúci³y i†skrÛ-
ci³y†proces technologiczny. Fo-
tolitografia oferuje rÛwnieø po-
tencjalnie najwyøsz¹ precyzjÍ
odwzorowania. Jednak, z†dru-
giej strony, metoda fotoche-
52
Elektronika Praktyczna 6/2003
806535884.139.png 806535884.150.png
N O T A T N I K P R A K T Y K A
N O T A T N I K P R A K T Y K A
miczna to wci¹ø czasoch³onny,
kilkuetapowy proces o†wielu
stopniach swobody, a†b³Ídy
pope³nione na ktÛrymkolwiek
z†etapÛw powoduj¹, øe pracÍ
trzeba zacz¹Ê od pocz¹tku.
Uzyskanie powtarzalnych wy-
nikÛw wymaga úcis³ego prze-
strzegania reøimu technologicz-
nego. WymieÒmy zatem naj-
waøniejsze etapy decyduj¹ce
o†jakoúci finalnego produktu:
- przygotowanie powierzchni
laminatu,
- nanoszenie warstwy úwiat³o-
czu³ej (fotorezystu),
- suszenie fotorezystu,
- naúwietlanie,
- wywo³ywanie,
- trawienie miedzi,
- usuwanie rezystu.
ca³ej powierzchni. Nie muszÍ
chyba dodawaÊ, øe od tego
momentu nie wolno juø doty-
kaÊ miedzi palcami. Ponie-
waø†czysta powierzchnia mie-
dzi ulega stopniowemu utle-
nianiu i†zabrudzeniom, nie
naleøy teø niepotrzebnie zwle-
kaÊ z†lakierowaniem.
Nanoszenie fotorezystu
Podobnie jak w†przypadku
pow³ok lakierniczych, przy na-
k³adaniu fotorezystu zaleøy
nam na rÛwnomiernym, szczel-
nym pokryciu ca³ej powierzch-
ni pod³oøa. Dodatkowo jednak,
szczegÛlnego znaczenia nabiera
gruboúÊ naniesionej warstwy
przek³adaj¹ca siÍ bezpoúrednio
na wartoúÊ energii promienio-
wania potrzebnej do jej pra-
wid³owego naúwietlenia. Nie-
rÛwnomiernoúÊ warstwy moøe
spowodowaÊ problemy z†dobo-
rem czasu ekspozycji,
a†w†skrajnym przypadku unie-
moøliwiÊ poprawne naúwietle-
nie ca³ego pola roboczego.
GruboúÊ warstwy úwiat³oczu³ej
decyduje rÛwnieø o†osi¹galnej
rozdzielczoúci odwzorowania -
aczkolwiek zalecana pow³oka
Positivu jest stosunkowo cien-
ka (ok. 6...8 µm), dziÍki cze-
mu w†zastosowaniach PCB jej
gruboúÊ nie wywiera znacz¹ce-
go wp³ywu na rozdzielczoúÊ
metody. Do oszacowania
gruboúci moøna pos³uøyʆsiÍ
ocen¹ barwy - zgodnie z† tab.
1 . Podane barwy odnosz¹ siÍ
do emulsji naniesionej na pod-
³oøe bezbarwne - np. alumi-
nium. Na skutek mieszania
barw, lakier naniesiony na po-
wierzchniÍ miedzi zyskuje od-
cieÒ fioletowy.
Nak³adanie pow³oki najlepiej
wykonywaÊ przy øÛ³tym úwiet-
le, aczkolwiek w†stanie mokrym
emulsja jest s³abo wraøliwa i†to-
leruje krÛtkotrwa³e oúwietlenie
przyt³umionym úwiat³em dzien-
nym. W†miarÍ schniÍcia jej
úwiat³oczu³oúÊ istotnie wzrasta,
dlatego suszenie powinno odby-
waÊ siÍ juø w†ciemnoúci.
P³ytka przeznaczona do la-
kierowania musi byÊ dok³ad-
nie wysuszona po myciu. Do
malowania natryskiem uk³ada-
my laminat poziomo lub na-
chylony pod niewielkim k¹-
tem. Malowanie prowadzi siÍ
jednym nieprzerwanym ru-
chem, rozpoczynaj¹c†natrysk
poza p³ytk¹, a†nastÍpnie wo-
dz¹c dyszÍ wzd³uø linii zyg-
zakowatej, pocz¹wszy od gÛr-
nego naroønika. Przed skiero-
waniem strumienia na p³ytkÍ
warto poúwiÍciÊ kilka kropel
preparatu na przedmuchanie
dyszy i†uwolnienie ewentual-
Przygotowanie
powierzchni p³ytki
W†odniesieniu do Positiv
20, producent (firma CRC
Kontakt Chemie) czÍsto
w†swoich materia³ach uøywa
okreúlenia ìlakierî. Faktycz-
nie, opakowanie aerozolowe
i†stosowane rozpuszczalniki
(m.in. aceton, eter dwumetylo-
wy) blisko kojarz¹ siÍ z†malo-
waniem, a†zamierzaj¹c uzyskaÊ
pow³okÍ o†dobrej przyczepnoú-
ci, rÛwnieø powinniúmy stoso-
waÊ siÍ do zasad panuj¹cych
w†tej dziedzinie. Do wykona-
nia p³ytek drukowanych nale-
øy wybieraÊ laminat pozba-
wiony wgnieceÒ, g³Íbokich rys
i†úladÛw korozji. Przygotowa-
nie powierzchni polega na de-
likatnym, rÛwnomiernym zma-
towieniu miedzi (rozwiniÍcie
powierzchni poprawia adhezjÍ
lakieru) oraz bardzo dok³ad-
nym odt³uszczeniu. W†prakty-
ce dosyÊ dobrze zdaj¹ egza-
min detergentowe, ìnierysuj¹-
ceî mleczka do czyszczenia
urz¹dzeÒ sanitarnych (np. CIF,
Skrzat itp.) lub p³yny do my-
cia naczyÒ. Moøna rÛwnieø
pos³uøyÊ siÍ bardzo drobnym,
wodoodpornym papierem
úciernym o†gradacji >1000,
szlifuj¹c p³ytkÍ na mokro -
najlepiej pod strumieniem bie-
ø¹cej wody. O†dobrym od-
t³uszczeniu úwiadczy rÛwno-
mierne zwiløanie przez wodÍ
Tab. 1. Grubość powłoki
emulsji Positiv 20 można
ocenić po kolorze pokrycia
GruboϾ
GruboϾ
GruboϾ
Barwa
pow³oki
Barwa
pow³oki
[
µ m]
mm]
m m]
Elektronika Praktyczna 6/2003
53
806535884.001.png 806535884.012.png 806535884.023.png 806535884.034.png 806535884.045.png 806535884.056.png
 
N O T A T N I K P R A K T Y K A
nych skrzepniÍtych ìk³acz-
kÛwî. Przy malowaniu naleøy
uwaøaÊ, aby trzymaÊ opako-
wanie moøliwie blisko pionu.
Przechylenie do poziomu po-
woduje niepotrzebn¹ ucieczkÍ
gazu noúnego i†wystÍpowanie
przerw w†strumieniu, co odbi-
ja siÍ na jednorodnoúci po-
w³oki. Nanoszony lakier
w†pierwszym momencie osia-
da na p³ytce w†postaci ìpoma-
raÒczowej skÛrkiî, a†dopiero
po chwili rozp³ywa siÍ w†jed-
nolit¹, g³adk¹ warstwÍ. Ponad-
to rozp³ywaj¹ca siÍ emulsja
wykazuje tendencjÍ do tworze-
nia zgrubieÒ na krawÍdziach
laminatu, dlatego naleøy pa-
miÍtaÊ o†zachowaniu odpo-
wiednich marginesÛw wokÛ³
pola roboczego.
Nak³adaniu cienkich pow³ok
sprzyja bardzo niska lepkoúÊ
preparatu, jednak natryúniÍcie
pokrycia o†sta³ej, powtarzalnej
gruboúci wymaga sporej wpra-
wy. Dlatego, szczegÛlnie przy
precyzyjnych projektach, roz-
prowadzanie lakieru powinno
byÊ wspomagane wirowaniem
p³ytki. DziÍki ma³ej lepkoúci
wystarczaj¹ stosunkowo nie-
wielkie prÍdkoúci wirowania -
rzÍdu 100 obr./min. W†warun-
kach amatorskich moøna wyko-
naÊ prost¹ wirÛwkÍ, adaptuj¹c
np. typowy wentylator z†silni-
kiem sta³opr¹dowym 12 V za-
silany obniøonym napiÍciem.
Emulsja Positiv 20 ma ogra-
niczon¹ trwa³oúÊ (w tempera-
turze max. 25 o C†nominalnie
1,5 roku od daty konfekcjono-
wania), a†przekroczenie daty
waønoúci objawia siÍ np.
w†postaci nierÛwnomiernoúci
na³oøonej warstwy (powstawa-
nie ìk³aczkÛwî). Znacznie
krÛtszy czas przydatnoúci cha-
rakteryzuje such¹ emulsjÍ na-
niesion¹ na powierzchniÍ la-
minatu. Wed³ug danych pro-
ducenta, okres przechowywa-
nia w†temperaturze pokojowej
nie moøe przekraczaÊ 4†tygo-
dni. ZwrÛÊmy uwagÍ, øe okres
ten dotyczy rÛwnieø gotowych
lakierowanych p³ytek oferowa-
nych przez niektÛrych dystry-
butorÛw. Przed³uøeniu trwa-
³oúci sprzyja sk³adowanie
w†temperaturze obniøonej do
+8...+12 o C. Trzeba jednak pa-
miÍtaÊ, øeby (z†uwagi na kon-
densacjÍ pary wodnej) przed
uøyciem ogrzaÊ p³ytki do tem-
peratury pokojowej.
a†takøe, o†czym juø wspo-
mnia³em, o†jego efektywnej
czu³oúci na úwiat³o. Na ca³ko-
wite wyschniÍcie lakieru
w†temperaturze pokojowej po-
trzeba co najmniej 24 h.
Z†jednej strony czas ten po-
winien byÊ jak najkrÛtszy,
gdyø lepka powierzchnia lakie-
ru jest szczegÛlnie podatna na
chwytanie zanieczyszczeÒ
z†powietrza. Z†drugiej - zbyt
intensywne suszenie moøe spo-
wodowaÊ wytworzenie ìskÛr-
kiî i†pomarszczenie pow³oki.
t³o projektu staj¹ siÍ rozpusz-
czalne i†zostaj¹ usuniÍte pod-
czas wywo³ywania ods³aniaj¹c
powierzchniÍ miedzi. Dla po-
rÛwnania przypomnijmy, øe
tradycyjne, amatorskie emulsje
chromianowe naleøa³y do gru-
py negatywowej, tzn. pod
wp³ywem úwiat³a nastÍpowa³o
w†nich garbowanie bia³ek
i†utrata rozpuszczalnoúci. Dla-
tego teø wymaga³y naúwietla-
nia rysunkiem w†negatywie -
w†miejscach przezroczystych
úcieøek nastÍpowa³o utrwalenie
340...420 nm. GÍstoúÊ energii
wymagana do naúwietlenia
warstwy fotorezystu o†gruboúci
8†
m wynosi orientacyjnie 100
mJ/cm 2 . Najlepszym dostÍp-
nym ürÛd³em úwiat³a o†odpo-
wiedniej charakterystyce wid-
mowej s¹ wy³adowcze lampy
rtÍciowe (np. przezroczysta
úwietlÛwka UV lub jarznik po-
zyskany z†wysokoprÍønej lam-
py rtÍciowej). Aczkolwiek wy-
starczaj¹co dobre rezultaty da-
je rÛwnieø zastosowanie øaro-
wej lampy halogenowej, a†na-
wet bezpoúredniego úwiat³a
s³onecznego. Ze wzglÍdu na
trudnoúÊ obiektywnego pomia-
ru natÍøenia ultrafioletu w†wa-
runkach amatorskich, naj³at-
wiej ustaliÊ w³aúciwy czas
ekspozycji eksperymentalnie,
wykonuj¹c seriÍ prÛbek o†rÛø-
nym stopniu naúwietlenia. Za-
miast stosowanego profesjonal-
nie klina szaroúci, wystarczy
wielokrotne naúwietlanie prÛb-
ki ze stopniowym ods³ania-
niem kolejnych partii fotore-
zystu. Spodziewane czasy na-
úwietlania przy uøyciu typo-
wych ürÛde³ (lampa kwarco-
wa, halogen 500 W) i†odleg-
³oúci rzÍdu 0,3...0,5 m†plasuj¹
siÍ zazwyczaj w†przedziale
kilku...kilkunastu minut.
DobÛr ürÛd³a úwiat³a powi-
nien uwzglÍdniaÊ jeszcze dwa
aspekty - jednorodnoúÊ oúwiet-
lenia ca³ej powierzchni pola
roboczego oraz kolimacjÍ
úwiat³a. RÛwnomiernoúÊ
oúwietlenia nie wymaga, jak
s¹dzÍ, szczegÛ³owego uzasad-
nienia. Moøna j¹ uzyskaÊ, sto-
suj¹c jednorodne ürÛd³o úwiat-
³a o†powierzchni porÛwnywal-
nej z†powierzchni¹ sto³u robo-
czego (np. zespÛ³ rÛwnoleg³ych
úwietlÛwek UV z†reflektorami
parabolicznymi) lub ürÛd³o
punktowe znacznie oddalone
od p³aszczyzny roboczej. Dru-
gie zagadnienie wymaga jednak
kilku s³Ûw wyjaúnienia. OtÛø
rozmiary obiektu odwzorowa-
nego w†fotorezyúcie nigdy nie
bÍd¹ identyczne z†rozmiarami
tego samego obiektu na kliszy.
Zjawisko to, zwane podciÍciem
krawÍdzi jest skutkiem pod-
úwietlania fotorezystu po³oøo-
nego pod zaczernionym frag-
mentem kliszy ( rys. 1 ). Przyj-
muj¹c, øe stosujemy fotorezyst
pozytywowy (czyli np. Posi-
tiv), ktÛrego naúwietlenie po-
woduje rozpuszczalnoúÊ emul-
sji, zaobserwujemy efekt pole-
gaj¹cy na zwÍøeniu úcieøek
w†stosunku do wymiarÛw za³o-
øonych w†projekcie. ZwrÛÊmy
uwagÍ, øe skutki podciÍcia
krawÍdzi fotorezystu kumuluj¹
siÍ ze zwÍøeniem úcieøek po-
µ
Błędy, których przyczyn nie widać
Wydaje się, że 5 mils to niewiele, ale tylko
błąd naświetlania może udaremnić próbę
wykonania ścieżek o szerokości mniejszej od
10...12 mils.
UwzglÍdniaj¹c oba wymaga-
nia, producent zaleca suszenie
przyspieszone w†temperaturze
70 o C†w†suszarce z†promienni-
kiem IR lub obiegiem ciep³e-
go powietrza. Po umieszcze-
niu p³ytki w†komorze, na-
leøy†powoli podnosiÊ tempera-
turÍ, a†po osi¹gnieciu maksi-
mum odczekaÊ jeszcze 15...20
minut do ca³kowitego wy-
schniÍcia. Przypomnijmy, øe
suszenie powinno odbywaÊ
siÍ w†ciemnoúci, w†otoczeniu
wolnym od kurzu. Przekrocze-
nie temperatury 80 o C†powodu-
je, øe fotorezyst ulega nieod-
wracalnym przemianom, stop-
niowo trac¹c rozpuszczalnoúÊ.
emulsji chroni¹cej pÛüniej
miedü przed trawieniem.
Niedoúwietlenie skutkuje
s³ab¹ rozpuszczalnoúci¹ fotore-
zystu utrudniaj¹c¹ ods³oniÍcie
t³a i†powoduj¹c¹ powstawanie
zwarÊ pomiÍdzy úcieøkami.
Natomiast przeúwietlenie po-
woduje m.in. podmywanie
úcieøek, a†w†skrajnym przy-
padku sp³yniÍcie ca³ej emulsji
podczas wywo³ywania.
Zakres swobody w†doborze
czasu naúwietlania jest ograni-
czony przez kontrast posiadane-
go diapozytywu, a†w†praktyce
przede wszystkim przez jego
gÍstoúÊ optyczn¹ (D) w†obsza-
rach zaczernionych (czyli loga-
rytm dziesiÍtny ze stosunku
iloúci úwiat³a padaj¹cego do
przechodz¹cego). Zbyt ma³a gÍs-
toúÊ optyczna objawia siÍ naru-
szeniem powierzchni miedzi na
p³aszczyznach, ktÛre powinny
pozostaÊ nietkniÍte. Najlepsz¹
gÍstoúÊ optyczn¹ (D>3,5) maj¹
klisze wykonane na fotoploterze
lub naúwietlarce rastrowej. Na-
tomiast gÍstoúÊ pokrycia uzyska-
nego na wydruku z†drukarki la-
serowej lub atramentowej czÍs-
to okazuje siÍ niewystarczaj¹ca.
Ponadto na wydrukach z†nie-
ktÛrych drukarek laserowych
wystÍpuje rÛwnieø tendencja do
niejednolitego krycia duøych ob-
szarÛw. W†przypadku drukarki
laserowej lub ksero moøna uzys-
kaÊ znacz¹c¹ poprawÍ, umiesz-
czaj¹c wydruk na kilkadzie-
si¹t†minut w†parach acetonu lub
rozpuszczalnika nitro, powodu-
j¹cych spÍcznienie tonera
i†w†efekcie jego optyczne
uszczelnienie.
Naúwietlanie
Naúwietlanie emulsji jest
najbardziej krytycznym etapem
fotolitografii, a†ze wzglÍdu na
duø¹ liczbÍ parametrÛw rÛw-
nieø najtrudniejszym z†punktu
widzenia powtarzalnoúci pro-
cesu. WymieÒmy zasadnicze
czynniki decyduj¹ce o†powo-
dzeniu procesu:
- dobÛr diapozytywu (rysunek
w†pozytywie, w³aúciwa gÍs-
toúÊ optyczna),
- dobÛr ürÛd³a úwiat³a (cha-
rakterystyka widmowa, gÍs-
toúÊ mocy, kolimacja),
- rÛwnomierny docisk kliszy
do laminatu,
- dobÛr czasu naúwietlania,
- zachowanie czystoúci.
Diapozytyw
Positiv 20 naleøy do grupy
emulsji pozytywowych, tzn.
uzyskuj¹cych rozpuszczalnoúÊ
w†wyniku naúwietlenia. Dlate-
go na diapozytywie uøytym do
naúwietlania musi siÍ znajdo-
waÊ pozytywowy rysunek mo-
zaiki - tzn. czarne úcieøki na
przezroczystym tle. Naúwietlo-
ne obszary fotorezystu, czyli
Suszenie
Naniesiona warstwa musi
byÊ dok³adnie wysuszona
przed naúwietlaniem. JakoúÊ
wysuszenia decyduje o†przy-
czepnoúci rezystu do pod³oøa,
èrÛd³o úwiat³a
Maksimum czu³oúci widmo-
wej Positivu przypada w†za-
kresie bliskiego ultrafioletu
UVA - czyli w†przedziale
54
Elektronika Praktyczna 6/2003
806535884.074.png 806535884.075.png
N O T A T N I K P R A K T Y K A
WystÍpowanie szczelin po-
miÍdzy mask¹ optyczn¹ a†fo-
torezystem zaleøy przede
wszystkim od zastosowanej
metody docisku - ale nie tyl-
ko. Przede wszystkim klisza
musi leøeÊ na p³ytce emulsj¹
(lub tonerem) do do³u! Gru-
boúÊ kliszy wynosz¹ca
0,1...0,2 mm jest juø wystar-
czaj¹ca aby, przy niew³aúci-
wym u³oøeniu, spowodowaÊ
zauwaøalne podúwietlenie kra-
wÍdzi. CzÍsto stosowany do-
cisk za pomoc¹ szyby (szkla-
nej lub PMMA) niestety nie
zawsze zdaje egzamin. Nawet
niewielkie zwichrowanie p³yt-
ki laminatu zazwyczaj unie-
moøliwia rÛwnomierne przy-
ciúniÍcie maski na ca³ej po-
wierzchni. Ponadto szk³o po-
ch³ania czÍúÊ ultrafioletu, na-
tomiast miÍkkie plexi ³atwo
ulega zarysowaniom. Jedynym
skutecznym sposobem wydaje
siÍ zastosowanie kopioramy
z†dociskiem prÛøniowym. Mi-
mo powaønie brzmi¹cej nazwy
jest to urz¹dzenie ³atwe do
wykonania, a†doraünie daj¹ce
siÍ zast¹piÊ nawet torebk¹
z†przezroczystej folii PE. Na
swoje potrzeby wykona³em
prost¹ kopioramkÍ z³oøon¹
z†kwadratowej, drewnianej
ramki z†zag³Íbion¹ p³yt¹
szklan¹ ( rys. 2, fot. 3 ). Uøycie
szk³a wynika³o z†potrzeby za-
stosowania p³askiej g³adkiej
p³yty, ale przy okazji u³atwia
optyczne centrowanie masek
podczas wykonywania p³ytek
dwustronnych. KrawÍdzie
ramki zosta³y pokryte warstw¹
silikonu sanitarnego i†wyg³a-
dzone na mokro. Powierzchnia
gumy silikonowej przez d³uø-
szy czas zachowuje pewn¹
lepkoúÊ, dziÍki czemu dosko-
nale zdaje egzamin jako
uszczelnienie. Zaznaczona na
rysunku i†widoczna na zdjÍciu
rurka z†otworami, biegn¹ca
wzd³uø krawÍdzi ramki s³uøy
jako doprowadzenie podciúnie-
nia. Ze wzglÍdu na niewielkie
wymagania odnoúnie wydaj-
noúci i†ciúnienia koÒcowego,
w†roli pompy prÛøniowej mo-
øe wyst¹piʆprosta, inøektoro-
wa pompa wodna, a†nawet
agregat sprÍøarkowy wymonto-
wany ze z³omowanej lodÛwki.
Naúwietlan¹ p³ytkÍ wraz
z†mask¹ naleøy po³oøyÊ na ko-
pioramie, fotorezystem do gÛ-
ry, a†nastÍpnie ca³¹ ramkÍ na-
kryÊ cienk¹, przezroczyst¹ fo-
li¹ polietylenow¹ ( stretch ) sto-
sowan¹ do pakowania øyw-
noúci ( fot. 4 ). Folia PE
o†gruboúci ok. 10 µm prak-
tycznie nie poch³ania ultrafio-
letu a†wprowadzane przez ni¹
ewentualne za³amania úwiat³a
nie odwzorowuj¹ siÍ na foto-
rezyúcie. NaprÍøona, czysta
folia bardzo ³atwo przylega
szczelnie do powierzchni si-
likonu. Po w³¹czeniu podciú-
nienia, ulega ugiÍciu o†2...3
mm, praktycznie nie prze-
mieszczaj¹c siÍ w†p³aszczyü-
nie poziomej. DziÍki temu ca-
³a powierzchnia maski zostaje
rÛwnomiernie dociúniÍta do
laminatu, bez ryzyka przesu-
niÍcia wzglÍdem otworÛw
centruj¹cych.
Rys. 1. Jedną z przyczyn podświetlania krawędzi podczas
naświetlania jest niedokładne dociśnięcie kliszy do
powierzchni fotorezystu
wstaj¹cym na skutek podtra-
wiania miedzi. Jednym ze spo-
sobÛw kolimacji, przydatnym
szczegÛlnie w†przypadku
naúwietlania za pomoc¹ p³as-
kiego zespo³u úwietlÛwek UV,
moøe byÊ zastosowanie koli-
matora kratownicowego, czyli
grubej przes³ony w†postaci kra-
townicy o†niewielkim przekro-
ju otworÛw i†cienkich úcian-
kach poch³aniaj¹cych úwiat³o.
W†warunkach amatorskich za
wystarczaj¹ce moøna jednak
uznaÊ zastosowanie ürÛd³a
punktowego (o niewielkich
rozmiarach) oddalonego od po-
wierzchni p³ytki. W†swojej
praktyce uøywa³em, z†dobrym
skutkiem, archaicznej lampy
kwarcowej do opalania, z†krÛt-
kim jarznikiem rtÍciowym
o†mocy 125 W†umieszczonej
na wysokoúci ok. 50 cm nad
kopioramk¹.
Y=0,5 mm. PrzyjÍty maksy-
malny k¹t padania úwiat³a od-
powiada mniej wiÍcej zastoso-
waniu typowej oprawy oúwiet-
leniowej z†liniowym øarni-
kiem halogenowym 500
W†umieszczonej na wysokoúci
40 cm nad p³ytk¹.
Z†prostego uk³adu geomet-
rycznego moøemy wyliczyÊ,
øe krawÍdzie úcieøek na foto-
rezyúcie zostan¹ podúwietlone
na g³ÍbokoúÊ:
WrÛg numer 1†- kurz
WymÛg sterylnej niemaløe
czystoúci - od pocz¹tku nano-
szenia emulsji do chwili wy-
jÍcia p³ytki z†kopioramy, jest
wspÛln¹ cech¹ wszystkich fo-
tolitografii. Jakkolwiek wymo-
gi czystoúci niezbÍdnej przy
wykonywaniu PCB s¹ niepo-
rÛwnywalne z†rygorami panu-
j¹cymi w† cleanroomach labo-
ratoriÛw pÛ³przewodnikowych,
to jednak przyjmuje siÍ, øe
przy fotolitografii wysokopre-
cyzyjnych PCB pomieszczenia
laboratoryjne musz¹ byÊ utrzy-
mywane w†klasie czystoúci
ì10000î, co znaczy, øe liczba
cz¹stek sta³ych o†úrednicy
>0,5
Y† . †tg(15 o )†
†0,13†mm,
czyli ok. 5†mils (mils = 0,001
cala jest jednostk¹ powszech-
nie stosowan¹ w†projektowa-
niu PCB)
Oczywiúcie w†obliczeniu po-
minÍliúmy wszelkie subtelnoú-
ci, takie jak: rÛøne wspÛ³czyn-
niki za³amania úwiat³a w†ma-
teriale kliszy i†warstwie úwiat-
³oczu³ej, ugiÍcie úwiat³a na
krawÍdzi maski, wsteczne od-
bicie úwiat³a od miedzi, a†tak-
øe charakterystykÍ czu³oúci fo-
torezystu.
Jakie to ma znaczenie prak-
tyczne? Wydaje siÍ, øe 5†mils
to niewiele, ale tylko ten je-
den b³¹d naúwietlania moøe
udaremniÊ prÛbÍ wykonania
úcieøek o†szerokoúci mniejszej
od 10...12 mils.
X†=†
Docisk kliszy
Niedok³adne przy³oøenie
i†docisk kliszy, w†po³¹czeniu
z†brakiem kolimacji oúwietle-
nia jest istotnym, chociaø
czÍsto niedocenianym ürÛd³em
b³ÍdÛw. Jestem sk³onny zary-
zykowaÊ stwierdzenie, øe
w³aúnie w†tym miejscu kryje
siÍ praktyczne ograniczenie
rozdzielczoúci domowej fotoli-
tografii. Jak juø wspomnia³em
oúwietlenie p³ytki pod k¹tem
rÛønym od 90 o (deklinacja)
w†po³¹czeniu z†nierÛwnoleg-
³oúci¹ wi¹zki úwiat³a (brak ko-
limacji) skutkuje podcinaniem
krawÍdzi i†zwÍøaniem úcieøek
(rys. 1) SprÛbujmy przeprowa-
dziÊ szybkie oszacowanie. Za-
³Ûømy, øe dysponujemy
oúwietleniem o†maksymalnym
k¹cie deklinacji
m nie moøe przekraczaÊ
(po przeliczeniu na jednostki
metryczne) 350 szt./dm 3 po-
wietrza, natomiast cz¹stek
o†úrednicy >5
µ
µ
m juø tylko
2,3 szt./dm 3 .
=15 o , a†jed-
noczeúnie pomiÍdzy fotorezys-
tem a†niedok³adnie dociúniÍt¹
klisz¹ powsta³a szczelina
α
Rys. 2. Rysunek przekrojowy ilustrujący budowę kopioramy podciśnieniowej
56
Elektronika Praktyczna 6/2003
806535884.076.png 806535884.077.png 806535884.078.png 806535884.079.png 806535884.080.png 806535884.081.png 806535884.082.png 806535884.083.png 806535884.084.png 806535884.085.png 806535884.086.png 806535884.087.png 806535884.088.png 806535884.089.png 806535884.090.png 806535884.091.png 806535884.092.png 806535884.093.png 806535884.094.png 806535884.095.png 806535884.096.png 806535884.097.png 806535884.098.png 806535884.099.png 806535884.100.png 806535884.101.png 806535884.102.png 806535884.103.png 806535884.104.png 806535884.105.png 806535884.106.png 806535884.107.png 806535884.108.png 806535884.109.png 806535884.110.png 806535884.111.png 806535884.112.png 806535884.113.png 806535884.114.png 806535884.115.png 806535884.116.png 806535884.118.png 806535884.119.png 806535884.120.png 806535884.121.png 806535884.122.png 806535884.123.png 806535884.124.png 806535884.125.png 806535884.126.png 806535884.127.png 806535884.129.png 806535884.130.png 806535884.131.png 806535884.132.png 806535884.133.png 806535884.134.png 806535884.135.png 806535884.136.png 806535884.137.png 806535884.138.png 806535884.140.png 806535884.141.png 806535884.142.png 806535884.143.png 806535884.144.png 806535884.145.png 806535884.146.png 806535884.147.png 806535884.148.png 806535884.149.png 806535884.151.png 806535884.152.png 806535884.153.png 806535884.154.png 806535884.155.png 806535884.156.png 806535884.157.png 806535884.158.png 806535884.159.png 806535884.160.png 806535884.002.png 806535884.003.png 806535884.004.png 806535884.005.png 806535884.006.png 806535884.007.png 806535884.008.png 806535884.009.png 806535884.010.png 806535884.011.png 806535884.013.png 806535884.014.png 806535884.015.png 806535884.016.png 806535884.017.png 806535884.018.png 806535884.019.png 806535884.020.png 806535884.021.png 806535884.022.png 806535884.024.png 806535884.025.png 806535884.026.png 806535884.027.png 806535884.028.png 806535884.029.png 806535884.030.png 806535884.031.png 806535884.032.png 806535884.033.png 806535884.035.png 806535884.036.png 806535884.037.png 806535884.038.png 806535884.039.png 806535884.040.png 806535884.041.png 806535884.042.png 806535884.043.png 806535884.044.png 806535884.046.png 806535884.047.png 806535884.048.png 806535884.049.png 806535884.050.png 806535884.051.png 806535884.052.png 806535884.053.png 806535884.054.png 806535884.055.png 806535884.057.png 806535884.058.png 806535884.059.png 806535884.060.png 806535884.061.png 806535884.062.png 806535884.063.png 806535884.064.png 806535884.065.png 806535884.066.png 806535884.067.png 806535884.068.png 806535884.069.png 806535884.070.png 806535884.071.png 806535884.072.png 806535884.073.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin