48. Dlaczego i za co pedolodzy byli krytykowani przez herbartystów i
psychologów?
Psychologowie wytykali pedologom dyletantyzm.
Pedologia- herbartyzm to wzajemna opozycja w poszukiwaniu i promowaniu oraz kreowaniu zupełnie innych wartości np. pedolodzy koncentrują się na badaniu dzieci, herbartyści określają cele wychowania, które chcą osiągnąć.
49. Szkoła pracy Jerzego Kerschensteinera (1854-1932) - cele i treści
na podstawie fragmentów książki .Pojęcie szkoły pracy. (Begriff der
Arbeitsschule, 1912), nawiązanie do rozumienia wychowania (paideia)
przez Platona (zob. 1); pedagogiczne znaczenie pracy fizycznej;
.szkoła pracy. a .szkoła książki.; znaczenie .szkoły pracy. w realiach
społeczno-gospodarczych i politycznych Niemiec przed wybuchem I wojny
światowej.
Szkoła pracy (szkoła publiczna)
· ogólne wykształcenie człowieka
· przygotować do zawodu, rzemiosło stanowi podstawę rzetenej nauki i wiedzy; potem wykształcenie ogólne.
· Warsztaty, ogród,kuchnia, suwalnia, laboratoria oraz urządzenia do rozwijania praktycznych umiejętności.
· Cel: wdrożenie do rzetelnych metod pracy i rozbudzenir odczuwania prawdziwej radości z pracy
· z prac praktycznych powinna rozwijać się aktywność umysłowa ( przejście do zainteresowań teoretycznych);praca czysto mechaniczna izolowana od życia umysłowego, nie może być pracą pedagogiczną.
· Praca jest wykorzystywana: podniesienie wartości własnej osoby oraz bezinteresowna służba postępowi wspólnoty ludzkiej.
Szkoła pracy a paideia wg Patona:
Paideia to urabianie duszy chłopca do cnoty ( dokładność, precyzja), aby był człowiekiem; arthe ( cnota) to dzielność do tego, by stać się wzorowym obywatelem i podporządkować się prawu.Paideia akcentuje jedność edukacji i kultury. Wg.Kerschensteinera państwo powinno zapewnić pracę i oddanie się kulturze; koncepcja „użytecznego obywatela” to osoba znająca swoją pracę oraz ma wolę i siłę jej wykonywania.
Pedagogiczne znaczenia pracy fizycznej:
Szkoła pracy: jej podstawą jest praca rękodzielnicza, manualna; powinna ona przygotować do zawodu ( nie ma Użytecznego obywatela, który nie pełni w państwie jakiejś pracy, jest to źródło utrzymania, ae i służenie celom ogółu oraz praca powinna budzić w wychowanku siły i skłonności do rozwijania państwa w kierunku ideału moralnej społeczności ( jest to związek moralnie wolnych osobowości, które wzajemnie się uzpełniają)
„Szkoła pracy” a „szkoła książki”
„Szkoła książki” (dotychczasowa) nie docenia,że miarą prawdziwego wykształcenia jest wiedza zdobyta własnym doświadczeniem, w zmaganiu się sił wewnętrznych z przedmiotem, czyli w pracy wytwórczej człowieka. Wykształcenie zawodowe powinno porzedzać wykształcenie ogólne ( bo rozwój fizyczny wyprzedza psychiczny)
„ szkoła pracy” zbliża do życia, wytwarza więzi społeczne.
„ Szkoła pracy” w realiach społ.-politycz. Niemiec przed wybuchem I wojny światowej. Celem wychowania jest człowiek pożyteczny i myślący państwowo ( myślał raczej o państwie idealnym, kultury i prawa); pewna utopijność ( solidaryzm społeczny).
50. Wychowanie w kolektywie według Antoniego Makarenki (1888-1939) na
podst. tekstu .Wychowanie przez pracę. w kolektywie. (1938) i
fragmentów .Poematu pedagogicznego. (Pedagogiczeskaja poema, 1933/35)
- uwarunkowanie polityczne, społeczno-gospodarcze i kulturalne,
relacje między wychowawcą i wychowankiem; znaczenie; porównanie z
Georgiem Kerschensteinerem; aktualność?
Idea zespołu wychowawczego , ale i wiara w człowieka, jego możliwości,poszanowania jego osobowości w połączeniu z wychowawczymi wymogami;odpowiedzialna zależnośćdla jednostki.Cele ogółu powinny być najważniejsze, ale również wiązać się z jej osobistymi celami; dokładność zwierzchnika i dokładność podwładnego to jednakowe cechy moralna.
Koncepcja wychowania przez pracę jest popierana przez partię; sprawa wychowania to jedna z najważniejszych kwestii państwa.
Wychowawca-wychowanek
A. Makarenko- ogromny autorytet wśród wychowanków wyrabianie poczucia odpowiedzialności oraz zdolności do rozwiązywania problemów przy jednoczesnym wzmacnianiu zwartości kolektywu.
Od wychowawcy wymaga pracy nad sobą by zdobyć niezbędne mistrzostwo w wych. Autorytetu opartego na odpowiedzialności i gotowości służenia wychowankom. Wychowawca powinien być przedstawicielem idei państwa w kolektywie.
Znaczenia:
A.Makarenko wychodzi od praktyki ( nie teorii);przeciwnik pedologii, zwolennik aktywnego wychowania;opracował zasady wychowania kolektywnego ( z zasadami: podporządkowania,odpowiedzialności, współpracy i współdziałaniu)
Porównanie z Kerschensteinerem:
Wychowanie przez pracę ( ale: praca dochodowa pokrywająca koszty własne i wszystkie wydatki związane z życiem codziennym komunardów), drobiazgowy podział pracy i planowanie, wypracowanie pieniędzy i odkładanie na przyszłe życie ( stypendia, wycieczki). Rachunek gosp. jest jest świetnym wychowawcą.
Cel: kształtowanie wytrwałości, umiejętności pokonywania trudności.
51. Cele wychowawcze dzieci i młodzieży; socjologizm pedagogiczny;
potrzeby kształcenia zawodowego nauczycieli i metody nauczania w
szkołach w Niemczech hitlerowskich - na podst. fragmentów książki
(tekst X) .Wychowanie narodowo-polityczne. (National-politische
Erziehung, 1932) Ernsta Kriecka (1882-1947).
Cel wychowawczy dzieci i młodzieży:
Wychowanie racjonalistyczne w duchu hitlerowskiej ideologii; historyczny rozwój ludzkości poprzez urzeczywistnienie się ducha ( tj. czynna i twórcza siła). Związanie jednostki z życiem duchowym wspólnoty narodowej; przywrócenie jedności i harmonii jednostką a wspólnotą ( co jest zasadniczą funkcją wychowania) oraz urzeczywistnienie w jednostce człowieczeństwa.
Ce: narodowiec niem.
Socjologizm pedagogiczny:
naród jako przyrodniczo- historycza całość życiowa rozwijająca się na te konkretnych warunków i zadań, wyrażająca zbiorową wolę mocy w jedności państwowej, wychowanie jako zespolenie plemienno- narodowe, całkowite włączenie jednostki w organizm narodowy i bezwzględne podporządkowanie się całości państwowej socjalizacja i nacjonalizacja to wstęp do politycznego wychowania.
Kształcenie nauczycieli:
Jest określone przez potrzeby i zadania szkoły narodowej;usunięcie folologizmu z wyższych szkół, nie potrzeba nauczycieli do kształcenia umiejętności folkowych. Nauczyciele powinni być przygotowani do kształcenia w duchu niemieckim i współdziałania w tworzeniu się narodu.
Metody nauczania w szkołach niemieckich.
Potężne zmiany w szkołach niem., ale zew. Mało się zmieniło, np. portrety Furera, ilustracje z życia dawnych Germanów, okrzyk” Heil Hitler”; nastrój poważny, surowa dyscyplina, na lekcjach dużo historii, o rasie nordyckiej, tendencja do nauki łącznej. W soboty dzień młodzieży; młodzież w uniformach organizacyjnych ( zaszeregowanie w narodową całość) zabawy, sport,ćwiczenia wojskowe, chóralne deklamacje , przedstawienia teatralne, wieczorem; wieczornice narodowe. Otwarcie szkoły na politykę.
52. Dzieci i młodzież w filmach i kronikach filmowych niemieckich i
radzieckich z lat trzydziestych i czterdziestych XX wieku - rola
dzieci i młodzieży w propagandzie państw totalitarnych.
Tworzenie obrazu świata, prezentowanie pożądanej wizji przyszłości ze sposobami dokonania zmian. Jednoczące zestawy zachowań i wartości ( zachęcanie do naśladowania pozytywnych wzorców i negacja niewłaściwych);kształtowanie grupowej świadomości politycznej.
53. Rok 1968: studencka rewolta/rewolucja w Europie Zachodniej (tu: w
szczególności w RFN i we Francji) - geneza, przebieg, stosunek do
tradycji i przeszłości, wpływ na myślenie o wychowaniu (państwie,
społeczeństwie, religii, kulturze itd.), nauki pedagogiczne, praktykę
życia akademickiego; aktualność (niektórych) haseł?
W roku 1968 w wielu różniących się od siebie krajach wybuchła rewolucja studencka. Protestowali studenci między innymi w Stanach Zjednoczonych, Meksyku, Japonii, Włoszech, Holandii, Francji, RFN.
W Europie Zachodniej najistotniejsze wydarzenia w roku 1968, mające wpływ na losy innych państw europejskich miały miejsce we Francji oraz Republice Federalnej Niemiec. Był to protest pokolenia młodych ludzi z powojennego wyżu demograficznego. Rewolucja ta przyjmowała formę strajków, protestów, zamieszek, wystąpień. „Sześćdziesiątym ósmym” zwykło się określać szereg różnych związanych z tym rokiem wydarzeń, które znacząco wpłynęły na zmianę porządku społecznego w okresie powojennym.
Przyczyny tych wydarzeń nie we wszystkich krajach były jednakowe, bo też inny był kontekst polityczno - społeczny w tych krajach. Wspólnym mianownikiem był bunt przeciwko istniejącemu modelowi życia, przeciw panującym normom, nakazom, wartościom z różnych sfer życia: społecznych,kulturowych, religijnych. Przeciw autorytarnym rządom, przeciw sposobie sprawowania władzy oraz stylu uprawianej polityki, przeciw surowemu wychowaniu. Dążono do większej wolności, równości społecznej. Hasła rewolucji francuskiej: „Zabrania się zabraniać”, „Bądź realistą, żądaj niemożliwego”
Niemałą rolę odegrała również odbywająca się w tym czasie wojna w Wietnamie, która spotkała się z mocnym potępieniem. W związku z wchodzącą właśnie erą telewizyjną, protest mógł nastąpić w wielu krajach jednocześnie.
Francja-sprzeciw wobec rządom gen. de Gaulla. Strajki studenckie, początkowo przeciw warunkom panującym na francuskich uczelniach,w ówczesnym czasie liczba studentów zwiększała się, a nie zmieniały się warunki do studiowania. System oświaty był skostniały. Rząd nie nadążał za inwestycjami. Sytuacja stawała się coraz bardziej napięta. Otwarty bunt rozpoczął się w marcu, kiedy to rektor odmówił wstawienia się za studentami, którzy zostali aresztowani w czasie demonstracji przeciw wojnie w Wietnamie. Zrodził się też Ruch 22 marca. Główne demonstracje rozpoczęły się w maju 68. 30 maja na ulicami Paryża przeszła ogromna demonstracja z hasłami „ adieu de gaulle” Do strajków dołączyli się również robotnicy. Ruch 68 trwał do jesieni 69 roku kiedy władzę we Francji objęła koalicja socjalliberalna
Studencki Ruch młodzieży w RFN , oscyluje wokół problemów kształcenia i działalności anty wojennej. Ruchy antywojenne wynikają zwłaszcza z niedawnych własnych doświadczeń wojennych kraju ( II wojna światowa).Strajki studenci, zakończone w 1970 r. Wydarzenia 68, miały wpływ na ówczesne i na następne pokolenia. Rozpoczęto wtedy procesy (poprzez debaty i akcje),które na nowo miały definiować pojęcia rodziny, wychowania,oświaty,relacje między płciami. Zakwestionowano dziedziczone wartości. Zwiększyła się otwartość, zmieniał się stosunek do kobiet oraz ich pozycji w społeczeństwie. Początki ruchów feministycznych i ruchów ekologicznych. Nastąpił przełom społeczno-kulturowy, zmiana pokoleniowa.
54. Porównanie pedagogiki XIX i pedagogiki XX wieku: wnioski dla nas w
wieku XXI, dla naszej praktyki wychowawczej.
uw.pedagogika.pomoc