Najdłuższy Most Wiszący.pdf

(484 KB) Pobierz
Najd³u¿szy most wisz¹cy
Najd¸uýszy most wiszcy
Most Akashi Kaikyo bije wiele rekordw.
Wytrzyma¸ nawet trz«sienie ziemi podczas budowy
Satoshi Kashima i Makoto Kitagawa
niu br. B«dzie mia¸ prawie 4 km d¸ugoæci, a dok¸adnie
3910 m. Ten najd¸uýszy most wiszcy na æwiecie po¸czy
wysp« Sikoku z reszt Japonii, pozwalajc jednoczeænie na swobod-
ny ruch statkw na mi«dzynarodowym torze wodnym. Rozpi«toæ je-
go ærodkowego prz«s¸a wyniesie 1990 m, a pylony wystawa b«d
283 m nad powierzchni wody. Liny przenios si¸« rozcigajc rw-
n 120 000 t Ð duýo wi«cej niý w jakimkolwiek innym moæcie.
Akashi Kaikyo b«dzie uwieÄczeniem skomplikowanego systemu
po¸czeÄ mi«dzy czterema wyspami Japonii: Honsiu, Hokkaido,
Kiusiu i Sikoku. Ta ostatnia, najmniejsza, liczy oko¸o 4 mln miesz-
kaÄcw i jest oddzielona od najwi«kszej wyspy Honsiu Wewn«trz-
nym Morzem JapoÄskim. Przerzucenie mostu pomi«dzy obiema
wyspami zaproponowa¸ w latach trzydziestych inýynier Chujiro
Haraguchi z Ministerstwa Spraw Wewn«trznych, pniejszy bur-
mistrz miasta Kobe, ktrego zainspirowa¸y konstrukcje amerykaÄ-
skie, takie jak wznoszony wwczas w San Francisco Golden Gate.
Wtedy jednak ani stan japoÄskiej gospodarki, ani umiej«tnoæci in-
ýynierw nie pozwala¸y na podj«cie takiego wyzwania.
Po¸czenie obu wysp mostem zacz«to rozwaýa w 1959 roku w Mi-
nisterstwie Budownictwa oraz JapoÄskich Kolejach PaÄstwowych.
W roku 1970 powo¸ano w celu zaprojektowania oraz zbudowania
sieci autostrad i linii kolejowych Dyrekcj« Mostu Akashi Kaikyo.
Projektanci zdecydowali si« na trzy trasy: KojimaÐSakaide (ktrej
budowa zosta¸a zakoÄczona w 1988 roku), KobeÐNaruto (z mostem
Akashi Kaikyo) oraz OnomichiÐImabari.
Odcinki dwu ostatnich s juý cz«æciowo dost«pne dla ruchu sa-
mochodowego. Obecnie w budowie znajduje si« most Akashi Kaikyo
¸czcy wyspy Honsiu i Awaji na trasie do Sikoku oraz kilka mo-
stw o duýej rozpi«toæci mi«dzy Onomichi i Imabari. Wszystkie
obiekty powinny by oddane do uýytku jeszcze w tym wieku.
Koszt mostu Akashi Kaikyo, z trzema pasami ruchu w kaýdym
kierunku, szacuje si« na 500 mld jenw (oko¸o 4 mld dolarw).
Prcz 400 inýynierw z dyrekcji budowy w projektowaniu i reali-
zacji wzi«¸a udzia¸ ogromna liczba konstruktorw z prywatnych
firm oraz wyýszych uczelni. Przeniesienie napr«ýeÄ mechanicz-
nych wynikajcych ze znacznej rozpi«toæci Ð to jeszcze nie wszyst-
ko. Cieænina Akashi, nad ktr przerzucono most, musia¸a by ýe-
glowna nawet podczas budowy. Inýynierowie obawiali si«, ýe
przypadkowa kolizja statku z ktræ z podpr mog¸aby spowodo-
wa katastrof«, dlatego teý zosta¸y one umiejscowione poza torem
wodnym, oddalone o blisko dwa kilometry. Kaýdy pylon spoczy-
wa na ýwirach piaszczystych (posp¸kach) i s¸abych ska¸ach tworz-
cych dno cieæniny.
MOST AKASHI KAIKYO ¸czcy dwie japoÄskie wyspy b«dzie
najd¸uýsz konstrukcj wiszc na æwiecie. Poniewaý pod nim
znajduje si« czterokilometrowej szerokoæci mi«dzynarodowy szlak
ýeglugowy, na ktrym ruch nie moýe zosta zak¸cony, podczas
budowy zastosowano nowatorskie rozwizania. Problemem by¸o
przecigni«cie liny noænej z jednego pylonu na drugi. Helikopter
przecign¸ lýejsz od noænych lin« prowadzc (wstawka) .
M ost Akashi Kaikyo ma zosta oddany do uýytku w kwiet-
66106581.041.png 66106581.042.png
 
HONSIU
JAPONIA
ONOMICHI
KOBE
OBSZAR
WIDOCZNY
NA MAPIE
TRASA
ONOMICHIÐ
IMABARI
TRASA
KOJIMAÐ
SAKAIDE
MOST
AKASHI
KAIKYO
WEWN¢TRZNE MORZE JAPOÁSKIE
TRASA
KOBEÐ
NARUTO
SAKAIDE
SIKOKU
AWAJI
IMABARI
AMBITNY POMYSü stworzenia sieci drg i mostw ¸czcych ma¸ wysp« Siko-
ku z wi«ksz Honsiu powsta¸ w latach siedemdziesitych. Po¸czenie miast Ko-
be i Naruto to m.in. nie ukoÄczony most Akashi Kaikyo oraz oddany do uýytku
w 1985 roku most Ohnaruto. Tras« KojimaÐSakaide otwarto w roku 1988, kilka zaæ
d¸ugich mostw mi«dzy Onomichi a Imabari jest jeszcze w budowie. Ca¸a inwe-
stycja powinna zosta zrealizowana przed koÄcem wieku.
MOST OHNARUTO
Twarde pod¸oýe granitowe, czyli takie, na jakim jest posado-
wiona wi«kszoæ najd¸uýszych mostw æwiata, maj tylko brze-
gi wyspy Awaji. Niestety granitowa warstwa szybko opada
poniýej dna cieæniny, ust«pujc miejsca mu¸owcom i piaskow-
com. Przy brzegu Honsiu ýwirowe dno jest miejscami przy-
kryte mi«kkimi, przemieszczajcymi si« gruntami aluwialny-
mi. Tak wi«c fundamenty mostu Akashi Kaikyo trzeba by¸o
posadowi nie na twardej skale, lecz na ska¸ach osadowych
i cz«æciowo scementowanych ýwirach. Na brzegach funda-
menty podpr umieszczono na suchym, wydartym ýywio¸owi
pod¸oýu. Zaprojektowanie posadowienia pylonw wymaga¸o
pobrania prbek z dna morza. Sprawdzono, czy grunt wytrzy-
ma obciýenie pylonami waýcymi 25 000 t, nie pozwalajc im
osiæ ani si« pochyli. Ostatecznie jedn wieý« umiejscowio-
no na piaskowcu, a drug na ýwirze, tak ýe rozpi«toæ skrajnych
prz«se¸ mostu wynios¸a 960 m, a ærodkowego Ð 1990 m.
W przypadku tak d¸ugiego prz«s¸a konstrukcja staje si«
bardzo podatna na dzia¸anie wiatru, dlatego inýynierowie
wykonali 100 razy mniejszy od orygina¸u model i poddali go
badaniom w tunelu aerodynamicznym. Najlepsza konstruk-
cja, jak uda¸o si« zaprojektowa, powinna wytrzyma wiatr
wiejcy z pr«dkoæci 290 km/h.
Podczas gdy operujca z powierzchni wody pog¸«biarka ko-
pa¸a i wyrwnywa¸a dno, w stoczniach budowano dwa cylin-
dryczne kesony (komory stosowane w podwodnych konstruk-
cjach) o ærednicy oko¸o 80 m i wysokoæci 70 m Ð dotychczas
najwi«ksze na æwiecie. Kaýdy z nich mia¸ podwjne æciany
i mimo masy ponad 19 000 t nie ton¸. Przyciga¸o go 12 holow-
nikw. Nast«pnie wpuszczano wod« mi«dzy æciany kesonu
i zatapiano go, wykorzystujc kilkugodzinne przerwy mi«dzy
p¸ywami i okresy stosunkowo s¸abego prdu. Kesony osadzo-
no na dnie z dok¸adnoæci do 5 cm.
årodkowa komora kesonu nie jest zamkni«ta od spodu Ð stoi
bezpoærednio na dnie morza. Technicy oczyæcili ten obszar, wy-
sysajc przez rur« ýwir i inne aluwia. Nast«pnie na barce uno-
szcej si« na powierzchni morza przygotowano specjaln
mieszank« betonow, zaprojektowan tak, aby mimo duýej
p¸ynnoæci nie rozpuszcza¸a si« w wodzie. W celu ograniczenia
STALOWE KESONY szerokoæci 80 m i wysokoæci 70 m, na ktrych posadowiono pylony, zosta-
¸y przycigni«te holownikami (na dole z lewej) . Nape¸nione wod zaton«¸y i osiad¸y w wykopie
na dnie morza. Nast«pnie z barek nieprzerwanie przez trzy doby betonowano specjaln mie-
szank wn«trze kesonw, wypierajc wod« i wpasowujc je na miejsce (na dole z prawej) . Ponie-
waý oceaniczne prdy grozi¸y wymywaniem ýwiru wok¸ fundamentu (ramka) , kesony zosta¸y
ob¸oýone wielkimi g¸azami waýcymi po 1000 kg.
WYMYWANIE
FUNDAMENT
OSADZANIE
WYMYWANIE
PRZEPüYW WODY WOKîü FUNDAMENTU
56 å WIAT N AUKI Luty 1998
66106581.043.png 66106581.001.png 66106581.002.png 66106581.003.png 66106581.004.png 66106581.005.png 66106581.006.png 66106581.007.png
KROCZCY
DWIG WIEûOWY
moýliwoæci powstawania porw, beton mieszano i wylewano do
ærodkowej komory kesonu bez przerwy przez trzy doby. Nast«p-
nie wypompowano wod« z cz«æci zewn«trznej, umieszczono w niej
siatki zbrojeniowe i rwnieý wype¸niono betonem. W sumie pra-
ce te trwa¸y rok.
Mimo zakoÄczonego betonowania inýynierowie obawiali si«
o stabilnoæ fundamentw. W wyniku dzia¸ania silnych prdw
op¸ywajcych zanurzon konstrukcj« podpory tworz si« wok¸
niej zawirowania w kszta¸cie podkowy, ktre wymywaj grunt.
Testy laboratoryjne oraz eksperymenty na juý zbudowanym obiek-
cie wykaza¸y, ýe dochodzi do tego, gdy pr«dkoæ prdu
przekracza 2 m/s. Po zatopieniu kesony ob¸oýono siatka-
mi wype¸nionymi ýwirem. Potem aby fundament trwa-
le zabezpieczy, na obszarze o promieniu dwa razy wi«k-
szym od jego promienia robotnicy umieæcili jednotonowe
g¸azy. Dzi«ki temu wymywanie zachodzi b«dzie jedynie
na kraw«dzi warstw zabezpieczajcych.
TüUMIK
SPR¢ûYNA
WAHADüO
PODNOåNIK
ZASADA DZIAüANIA TüUMIKA
Bliniacze pylony
TüUMIK
Pylony mostu, o 56 m wyýsze niý w Golden Gate w San
Francisco, s bardzo elastyczne, a ich wierzcho¸ki ¸atwo od-
kszta¸caj si« podczas ruchu lin noænych. Od wewntrz kaýdy
pylon jest podzielony poziomymi przeponami na 102 pi«tra;
przez ærodek przepon jedzi winda. Pylony moýna wi«c porw-
na do 102-kondygnacyjnych wieýowcw o stumetrowej po-
wierzchni uýytkowej na kaýdym pi«trze.
Eksperymenty w tunelu aerodynamicznym wykaza¸y, ýe tur-
bulencje powietrza wok¸ szczytw pylonw powodowa¸yby
ich drgania w kierunku rwnoleg¸ym do mostu. Aby zmniej-
szy wibracje, konstruktorzy st«ýyli pylony za pomoc skrato-
waÄ i zainstalowali t¸umiki drgaÄ. Urzdzenia t¸umice sk¸a-
daj si« z masywnego wahad¸a, ktre oscyluje przeciwnie do
kierunku ruchu pylonu.
Aby wybudowa pylony, projektanci podzielili je na 30 seg-
mentw wysokoæci oko¸o 10 m. Z kolei poszczeglne segmenty
sk¸ada¸y si« z trzech cz«æci, ktrych waga nie przekracza¸a 160 t,
czyli noænoæci dwigu.
Pylon musi by pionowy. Dopuszczalne odchylenie wynosi
1 / 5000 wysokoæci, tzn. jego wierzcho¸ek nie moýe by przesuni«-
ty od pionu o wi«cej niý nieca¸e 6 cm. Aýeby osign tak precy-
zj«, dokonano prbnego montaýu elementw w wytwrni, grun-
tujc je i nadajc powierzchni styku wymagan g¸adkoæ. Nast«pnie
po zdemontowaniu przewieziono je na miejsce budowy.
Pylony wznoszono za pomoc dwigw kroczcych. Po za-
montowaniu jednego elementu dwig wspina¸ si« na wyýszy po-
ziom i montowa¸ kolejn cz«æ. Nowoczesny sprz«t ograniczy¸
do minimum koniecznoæ uýycia rusztowaÄ.
Kolejna faza obejmowa¸a przeciganie lin noænych. Zwyk-
le stosowane o wytrzyma¸oæci na rozciganie 160 kg/mm 2
(1570 MPa) by¸y zbyt s¸abe. Na podstawie badaÄ metalur-
gicznych wyprodukowano niskostopow stal krzemow o wy-
trzyma¸oæci 180 kg/mm 2 (1765 MPa). Pozwoli¸o to na zastoso-
wanie pojedynczej liny noænej po kaýdej stronie autostrady.
Takie uproszczenie konstrukcji zmniejszy¸o ca¸kowit mas« mo-
stu i koszty oraz skrci¸o czas jego budowy.
Kable noæne naleýa¸o przenieæ ponad cieænin bez zak¸cania
ruchu statkw. Helikopter przerzuci¸ lin« prowadzc. Wyko-
rzystano j do wcigni«cia lin mocniejszych i zbudowania chod-
nika roboczego, wzd¸uý ktrego umiejscowiono ko¸owroty. Za
ich pomoc napi«to struny liny. O p¸nocy, gdy ciep¸o s¸oÄca nie
oddzia¸ywa¸o juý na konstrukcj«, inýynierowie dokonali korekty
kszta¸tu kabli, aby kaýdy z nich przenosi¸ jednakowy ci«ýar.
17 stycznia 1995 roku, zaraz po przecigni«ciu lin, okolice miej-
sca budowy nawiedzi¸o trz«sienie ziemi o sile 7.2 w skali Richtera.
Jego epicentrum by¸o oddalone zaledwie o 4 km. Miasto Kobe,
PYLONY wystajce 283 m ponad
poziom morza zbudowano za pomo-
c dwigu kroczcego. Podnosi¸ on
i montowa¸ dan sekcj«, a nast«pnie
wspina¸ si« na ni, aby wcign na-
st«pn (z lewej) . Sekcje maj kszta¸t
krzyýa, dzi«ki czemu dobrze przenosz
skr«canie i zginanie. W celu lepszego za-
bezpieczenia przed drganiami zainstalo-
wano t¸umiki Ð masywne wahad¸a poru-
szajce si« przeciwnie do ruchu pylonw,
wygaszajce ich wibracje (powyýej) . Dwi-
gary kratowe (poniýej) podwieszano do py-
lonw odcinkami. Zaprojektowano je w tu-
nelu aerodynamicznym tak, aby dobrze t¸u-
mi¸y drgania. Montaý kaýdej nast«pnej sek-
cji odbywa¸ si« po uprzednim zabezpiecze-
niu i podwieszeniu dwigara poprzedniej. Po-
¸czenie obydwu koÄcw g¸wnego prz«s¸a
nastpi¸o w sierpniu 1996 roku (zdj«cia) .
PRZEKRîJ P OMOSTU
35.5 m
NAWIER ZC HNIA DROGI
STABILIZATOR
PIONOWY
DROGI ROBOCZE
(DO PRAC KONSERWACYJNYCH)
DROGI ROBOCZE
(DO PRAC KONSERWACYJNYCH)
å WIAT N AUKI Luty 1998 57
66106581.008.png 66106581.009.png 66106581.010.png 66106581.011.png 66106581.012.png 66106581.013.png 66106581.014.png 66106581.015.png 66106581.016.png 66106581.017.png 66106581.018.png 66106581.019.png
D¸ugoæ mostu i wytrzyma¸oæ lin
MOST BROOKLYÁSKI, NOWY JORK
ROZPI¢TOå mostw wiszcych stale powi«ksza si« od chwili wybu-
dowania w 1885 roku pierwszego z nich Ð Mostu BrooklyÄskiego (od g-
ry do do¸u) . G¸wnym wyzwaniem dla konstruktorw jest przeniesie-
nie ogromnego ci«ýaru ærodkowego prz«s¸a. Wytrzyma¸oæ lin na
rozciganie musi wzrasta wraz z d¸ugoæci i mas prz«se¸ (wykresy).
Most Akashi Kaikyo b«dzie najd¸uýszy bardzo krtko, poniewaý pro-
jektowany Most MesyÄski o rozpi«toæci centralnego prz«s¸a 3.3 km ma
powsta juý w 2006 roku. Po¸czy on Sycyli« z P¸wyspem ApeniÄskim.
AMBASSADOR, DETROIT
WZROST DüUGOåCI åRODKOWEGO PRZ¢SüA
2000
1800
1600
1400
1200
1000
800
600
400
200
AKASHI KAIKYO
WSCHODNI MOST PRZEZ WIELKI BEüT
HUMBER
GOLDEN GATE
VERRAZANO-NARROWS
MOST JERZEGO WASZYNGTONA, NOWY JORK
MOST
JERZEGO WASZYNGTONA
AMBASSADOR
MOST BROOKLYÁSKI
1860
1880
1900
1920
1940
1960
1980
2000
ROK UKOÁCZENIA
GOLDEN GATE, SAN FRANCISO
WZROST WYTRZYMAüOåCI NA ROZCIGANIE
200
190
180
170
160
150
140
130
120
110
MOST JERZEGO WASZYNGTONA
AKASHI KAIKYO
OHNARUTO
INNOSHIMA
MOUNT HOPE
BENJAMIN FRANKLIN
GOLDEN GATE
KANMON
MOSTY BOSFORSKIE
BEAR MOUNTAIN
NEWPORT
MANHATTAN
HUMBER
MACKINAC
SETO-
OHASHI
HUMBER, HUMBERSIDE, ANGLIA
FORTH ROAD
VERRAZANO-NARROWS
WILLIAMSBURG
FATIH
SULTAN MEHMET
MOST BROOKLYÁSKI
1890
1900
1910
1920
1930
1940
1950
1960
1970
1980
1990
2000
ROK UKOÁCZENIA
drogi, linie kolejowe oraz okoliczna infrastruktura zosta¸y znisz-
czone. Po przebadaniu regionu geolodzy ustalili, ýe w pobliýu
mostu powsta¸ 14-kilometrowy uskok. W rezultacie fundamen-
ty przesun«¸y si«, zwi«kszajc rozpi«toæ ærodkowego prz«s¸a
o 80 cm, a skrajnego od strony wyspy Awaji Ð o 30 cm.
Projektujc most, konstruktorzy rozwaýyli wp¸yw 8.5-stop-
niowego trz«sienia spowodowanego ruchem p¸yty tektonicz-
nej Pacyfiku odleg¸ej o 150 km. Ponadto symulowali parcie
wiatru wiejcego podczas trz«sienia, czyli dzia¸anie tak duýej
¸cznej si¸y, jaka moýe si« zdarzy raz na 150 lat. Nie prze-
widzieli jednak, ýe fundamenty mog si« przesun z powo-
du uskoku.
Tylko po¸czy
Szcz«æliwie pylony i kable nie zosta¸y uszkodzone. Liny
¸atwo dopasowa¸y si« do wyd¸uýenia mostu. Inýynierowie
przeprojektowali dwigary tak, aby wyd¸uýy konstrukcj«
MOST AKASHI KAIKYO nie mg¸ przeszkadza w ýeglu-
dze nawet podczas budowy. Dlatego jego pylony wznie-
siono poza torem wodnym na ska¸ach osadowych i cz«æcio-
wo scementowanych ýwirach. W 1995 roku trz«sienie ziemi
w Kobe spowodowa¸o powstanie pod mostem szczeliny
g¸«bokoæci 14 km. Na szcz«æcie dwigary nie by¸y jeszcze
zamontowane, poniewaý w przeciwnym razie ule-
g¸yby zniszczeniu. Fundamenty mostu
przesun«¸y si«, zwi«kszajc d¸ugoæ
konstrukcji o 1.1 m.
297.2 m
1990 m
ALUWIA
85 m
ûWIRY
80 m
MUüOWIEC I PIASKOWIEC
66106581.020.png 66106581.021.png 66106581.022.png 66106581.023.png 66106581.024.png 66106581.025.png 66106581.026.png 66106581.027.png 66106581.028.png 66106581.029.png 66106581.030.png 66106581.031.png 66106581.032.png 66106581.033.png
 
o 1.1 m. Miesic pniej prace wznowiono. Gdyby trz«sienie wyda-
rzy¸o si« po zakoÄczeniu budowy, niektre elementy, takie jak urz-
dzenia dylatacyjne, mog¸yby ulec uszkodzeniu. Wstrzsy uwolni-
¸y napr«ýenia w gruncie, dzi«ki czemu powstanie w przysz¸oæci
nowych uskokw jest ma¸o prawdopodobne.
Podczas projektowania dwigarw inýynierowie doszli do wnio-
sku, ýe drgania skr«tne wzbudzane wiatrem mog przysporzy
problemw. Gdyby nastpi¸ rezonans, most mg¸by si« rozpaæ
(tak jak most Takoma w USA w roku 1940 Ð przyp. t¸um.). Ponow-
nie wykorzystujc tunel aerodynamiczny, konstruktorzy zaprojek-
towali wzmocnione dwigary kratownicowe nie rezonujce oraz
pionowe p¸yty stabilizujce umieszczone w ærodkowym pasie mo-
stu. Skuteczne okaza¸y si« rwnieý dwigary perforowane zamon-
towane w ærodkowej cz«æci pomostu i po obu jego stronach.
W czerwcu 1995 roku za pomoc 3500-tonowego dwigu p¸ywa-
jcego robotnicy podwiesili do pylonu pierwsze elementy ustroju
noænego. Nast«pnie podnoszono i przytwierdzano do czo¸a obu
wspornikw mniejsze elementy kratownicowe, zmontowane wcze-
æniej w 28-metrowe sekcje. W ten sposb stan«¸y naprzeciw siebie
dwa wsporniki. W sierpniu 1996 roku prz«s¸o zwarto.
Obecnie prowadzi si« prace wykoÄczeniowe: instalacje przewo-
dw elektrycznych, uk¸adanie nawierzchni itp. Most po oddaniu
do uýytku wiosn tego roku b«dzie s¸uýy¸ JapoÄczykom przez wie-
le dziesi«cioleci.
T¸umaczy¸a
Monika Mitew
AKASHI KAIKYO, JAPONIA
Informacje o autorach
SATOSHI KASHIMA i MAKOTO KITAGAWA brali udzia¸ w projektowa-
niu i budowie mostu Akashi Kaikyo. Kashima obroni¸ prac« doktorsk na
Wydziale Inýynierii Ldowej University of Texas w Austin w 1973 roku.
Jako dyrektor generalny G¸wnego Biura Konstrukcyjnego Honshu-Shiko-
ku Bridge Authority zosta¸ zaangaýowany do po¸oýenia fundamentw
mostu. Kitagawa obroni¸ prac« magistersk na Uniwersytecie w Tokio w 1969
roku. Jest dyrektorem generalnym Tarumi Construction, takýe uczestnicz-
cego w zarzdzaniu budow Akashi Kaikyo. Pomaga¸ w zaprojektowaniu
i wzniesieniu odpornego na dzia¸anie wiatru ustroju noænego.
Literatura uzupe¸niajca
CABLE STRUCTURES . H. Max Irvine; Dover Publications, 1992. (Wydanie pierw-
sze Ð MIT Press, 1981).
SUPER SPAN . Japan Economic Journal (Nihon keizai shimbun) , vol. 31, nr 1596,
ss. 13-19, 22 XI 1993.
CABLE SUPPORTED BRIDGES: CONCEPT AND DESIGN . Wydanie drugie. Niels J. Gim-
sing; John Wiley & Sons, 1997.
FEASIBILITY STUDY ON DUAL CABLE SUSPENSION BRIDGES . N. Take, M. Kitani, H.
Konishi i N. Nishimura, Technology Reports of the Osaka University (Osaka Da-
igaku kogaku hokoku) , vol. 47, nr 2267/82, ss. 79-88, 1997.
PROPOSAL FOR SUPER-LONG SPAN SUSPENSION BRIDGE AND ITS AERODYNAMIC CHA-
RACTERISTICK . K. Matsuda, Y. Hikami i M. Tokushige, IHI Engineering Review
(Tokyo), vol. 30, nr 3, ss. 93-100, 1997.
DWA KABLE, kaýdy z¸oýony z 290 strun, podtrzymuj po-
most. Kaýda struna sk¸ada si« ze 127 wysoko wytrzyma¸ych
drutw (u gry z prawej) ; ich ¸czna d¸ugoæ opasa¸aby
kul« ziemsk 7.5 razy. Po przecigni«ciu kabla mi«dzy pylo-
nami robotnicy zmontowali chodnik roboczy i umiejsco-
wili ko¸owroty, aby nacign kaýd strun« do odpowied-
niego kszta¸tu. Liny zosta¸y zakotwiczone w brzegowych
fundamentach za pomoc specjalnie zaprojektowanej kon-
strukcji, ktra wyrwnuje rozk¸ad si¸ na wszystkich stru-
nach (na dole z prawej) .
LINA
STRUNA
DRUT
59.58 mm
SIODüO ROZGAü¢ZIAJCE
STRUNY
ELEMENTY
ROZCIGANE
67.99 mm
LINA
1122 mm
PRZEKRîJ LINY
BLOK KOTWICY
BELKI
KOTWICE
RAMA NOåNA
ZAKOTWIENIE LIN
POZIOM MORZA
78 m
80 m
GRANIT
66106581.034.png 66106581.035.png 66106581.036.png 66106581.037.png 66106581.038.png 66106581.039.png 66106581.040.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin