ostatni_walc_irstation_pl.pdf

(1394 KB) Pobierz
626797123 UNPDF
OSTATNI WALC
LARP W PRZEDEDNIU WOJNY
rahn niejasny
626797123.010.png 626797123.011.png 626797123.012.png 626797123.013.png 626797123.001.png
Ostatni walc (c) by rahn niejasny, 2010
Strona internetowa autora i kontakt
http://sensu.stricte.net
rahn@stricte.net
Redakcja i skład
Dariusz Żukowski
http://zen.stricte.net
Wydanie, patronat i darmowa dystrybucja
Intergalactic Radio Station
http://irstation.pl
Użyto dekoracji i elementów graicznych
z portalu http://sxc.hu
O s t r z e ż e n i e p r z e d z e p s u c i e m z a b a w y !
Ten plik wraz z całym opisem scenariusza jest, jak widzisz, publicznie do-
stępny. Jeżeli masz zamiar prowadzić tę grę, nie ma problemu. Jeżeli jednak
zamierzasz grać w ten scenariusz, informacje zawarte w tym pliku nie są prze-
znaczone dla Twoich oczu. Rozumiem oczywiście, że chciałbyś, chciałabyś
zrealizować swoje cele w grze, ale gwarantuję, że jeśli przeczytasz ten doku-
ment, to zepsujesz sobie i innym graczom zabawę. Jest on w całości przezna-
czony jest dla mistrza gry i niech on decyduje, które z tych informacji pokaże
graczom.
2
626797123.002.png 626797123.003.png
OSTATNI WALC
LARP W PRZEDEDNIU WOJNY
rahn niejasny
626797123.004.png 626797123.005.png 626797123.006.png
~ WSTĘP ~
Dramatis personae
Richard Kuhlmann
- ambasador Niemiec w Wiedniu
- jego żona
Aleksander Kardziordziewić
- książę Serbii
- generał rosyjski
Manfred Albrecht Freiherr von Richthofen
- niemiecki as
lotnictwa
Max Immelmann
- niemiecki as lotnictwa
- prezes Międzynarodowego Czerwonego Krzyża
Otto Liman von Sanders
- Inspektor Generalny Armii Tureckiej
Leopold hrabia von Berchtold
- Minister Spraw Zagranicznych
Austro-Węgier
Gawriłło Princip
- student z Belgradu
- oicer rosyjski
Urma Ottokranz
- służąca Lidii Kuhlman
O grze, scenariuszu i tym dokumencie
4
Ostatni walc jest grą terenową RPG, czyli
tak zwanym LARP-em. Udział bierze w niej
12 osób oraz mistrz gry. Scenariusz został
rozegrany po raz pierwszy w Głogowie,
w Sali Kryształowej piwnicy ratuszowej
w sierpniu 2004 r.
Jest rok 1914, 27 dzień czerwca. Jutro
w Sarajewie dojdzie do udanego zamachu,
którego konsekwencje zmienią świat na
zawsze. Dziś jednak jeszcze nikt lub prawie
nikt o tym nie wie. Dziś jeszcze cały świat
nieświadomie baluje. Na jednym z takich
balów znajdują się nasi gracze. Oicjalnie
został zorganizowany na cześć niemieckie-
go ambasadora w Wiedniu. Nieoicjalnie
jednak bal ten może zmienić bieg historii.
Fetę zorganizowała żona ambasadora
Lidia Kuhlmann, a odbywa się ona w sali
balowej ambasady. Graczom można wspo-
mnieć o dokładnej dacie balu, ale nie trzeba
tego jakoś specjalnie zaznaczać. Pewnie nie
zorientują się od razu, że jutro ma zginąć
arcyksiążę Franciszek Ferdynand. Trzeba
im jednak uświadomić, w jakim okresie
historycznym grają. Niech wiedzą, że nad
Europą krąży wizja wojny, i to wojny obej-
mującej cały świat. Trzeba powiedzieć im
o niepokojach politycznych i przybliżyć
trochę realia epoki. Dobrze byłoby, gdybyś,
drogi mistrzu gry, sam sięgnął do informa-
cji o epoce i poznał realia polityczne oraz
kulturowe tamtych czasów.
Większość osób występujących w grze to
postaci historyczne. Nie należy się jednak
zbytnio wzorować na ich realnych biogra-
iach. W zasadzie z oryginalnych postaci
zostały tylko ich nazwiska, osiągnięcia oraz
tytuły do 1914 r. Teraz postaci te są rzucone
na pastwę graczy i co oni z nimi zrobią,
to już ich sprawa.
Lidia Kuhlman
Paul von Rennenkampf
Gustave Ador
Ian Sedawczuk
626797123.007.png
Jeszcze jedna uwaga na temat dokumen-
tu. W jego treści pojawia się gdzieniegdzie
inny styl tekstu:
Informacji napisanych kursywą nie po-
winieneś przekazywać graczom. W prze-
ciwnym razie będą wiedzieli zbyt dużo i sce-
nariusz może się, lekko mówiąc, posypać.
Scenograia, rekwizyty, muzyka itp.
Do gry będziesz potrzebował jednego
w miarę dużego pomieszczenia wy-
glądającego choć trochę jak sala balowa.
Dobrze byłoby, gdyby było tam kilka ko-
lumn. Lepiej, gdy pomieszczenie nie jest
prostokątem, tylko posiada kilka załamań.
Graczom jest wtedy łatwiej odejść na bok,
żeby omówić coś na osobności. Dobrze też
mieć pod ręką jakieś zaplecze, gdzie w razie
czego można wyjść czy ukryć gracza, który
na chwilę opuścił bal. Oczywiście miło jest,
jeśli nieopodal znajduje się toaleta, bowiem
nawet najwytrwalsi gracze muszą czasem
opuścić na chwilę grę w wiadomym celu.
Najważniejszym rekwizytem w grze jest
zegar. Gra nie toczy się w czasie rzeczy-
wistym (bo w takim wypadku musiałaby
trwać minimum 12 godzin), dlatego to Ty
decydujesz o szybkości upływu czasu. Zegar
musisz postawić (lub zawiesić) w widocz-
nym miejscu. Poinformuj graczy, że czas
na balu wyznacza ten zegar i kiedy
uznasz, że w grze upłynęło trochę więcej
czasu, przestawisz go. Najlepiej, by ze-
gar chodził i sam odmierzał czas, a kiedy
uznasz, że trzeba trochę przyspieszyć, bo
gra się ciągnie, przesuń wskazówki do przo-
du. Takie przyspieszanie czasu będzie Ci
głównie potrzebne na początku gry.
Drugim ważnym rekwizytem jest tele-
gram. Możesz wykorzystać ten załączony na
końcu dokumentu. Możesz też spreparować
własny, wyglądający bardziej oryginalnie.
W zasadzie zegar możesz przestawiać
tylko Ty, ale jest kilkoro graczy, którym
musisz na to pozwolić. Z tego powodu na-
leży tak ustawić zegar, by można go było
przestawić w sposób niezauważony. Z dru-
giej jednak strony takie skryte przestawia-
nie nie może być zbyt łatwe.
Reszta rekwizytów to tylko tło i o ile są
ważne przy tworzeniu klimatu, o tyle nie
odgrywają większej roli w scenariuszu.
Podobnie jest ze scenograią. Gra toczy się
na wiedeńskim balu w wyższych sferach,
ale nie sądzę, żeby udało Ci się poprowadzić
ją w pomieszczeniu z kryształowymi żyran-
dolami i pięknie zdobionymi kominkami.
Postaraj się uzyskać jak najlepszy efekt,
ale muszę przyznać, że nam udało się zgrać
w pustej – zrujnowanej – sali kryształowej
głogowskiego ratusza, gdzie nie mieliśmy
nic prócz plastikowych kubków i wody mi-
neralnej. Od czego jest wyobraźnia.
Muzyka jest tutaj dość ważnym elemen-
tem. Postaraj się o trochę Brahmsa, Straus-
sa itp. Ważne, byś posiadał jeden
ze znanych walców Straussa. W moim przy-
padku był to walc Nad pięknym modrym
Dunajem, ale bez problemu możesz go
wymienić na inny. Pamiętaj jednak, by ten
jeden wybrany walc nigdy nie leciał w tle
prócz jednego momentu, czyli północy.
5
626797123.008.png 626797123.009.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin