Tygodnik Podatkowy z 31 marca 08 (nr 63).pdf

(1754 KB) Pobierz
k02-03.qxd
PRZEWODNIK nr 79 Interpretacje urzędów skarbowych w zakresie rocznego rozliczenia PIT
strony A9–A12
Tygodnik
PODATKI RACHUNKOWOŚĆ AUDYT A
Przewodnik
Interpretacje urzędów skarbowych
w zakresie rocznego rozliczenia PIT
Na rozliczenie dochodów za 2007 rok został jeszcze miesiąc. Podatnicy PIT najpóźniej 30 kwietnia
2008 r. muszą złożyć w urzędach skarbowych swoje zeznania PIT. Dziś przedstawiamy najczęściej
zadawane przez podatników pytania w zakresie rozliczania dochodów rocznych i odpowiedzi
na nie w postaci interpretacji organów podatkowych wraz z opiniami specjalistów.
strony A9–A12
ORZECZNICTWO Podatnik musi przedstawić stan faktyczny
strona A3
ROZLICZENIA VAT W jakich przypadkach należy skorygować podatek
strona A5
ROZLICZENIA VAT Czy rozliczać podatek od przekazanego samochodu
strona A6
PROCEDURY Kiedy można domagać się odszkodowania za szkody
strona A14
PODATKI DOCHODOWE Jak opodatkować dochód spółki cywilnej
strona A15
PODATKI DOCHODOWE Szkolenie nie zawsze podlega opodatkowaniu
strona A16
RACHUNKOWOŚĆ Jak ująć składki do ZUS na przełomie roku
strona A18
13 PRAKTYCZNYCH PORAD
Kiedy można otrzymać zwrot VAT
– KRZYSZTOF BRAMORSKI, radca prawny
strona A5
Z jakich odliczeń podatkowych można korzystać w USA
– JOANNA NARKIEWICZ-TARŁOWSKA, doradca podatkowy strona 8
Czy podatek trzeba zapłacić w dniu złożenia zeznania
– PIOTR MAJEWSKI, konsultant podatkowy
Czy w informacji podsumowującej trzeba wykazywać
zaliczki – DANIEL GAWLAS, ekspert podatkowy
strona A6
strona A16
Czy od umowy warunkowej płaci się PCC
– SERGIUSZ KMIECIK, aplikant radcowski
strona A7
Czy zakup programu zwiększy wartość środka trwałego
– PAWEŁ MAŁECKI, doradca podatkowy
strona A17
DYŻURY EKSPERTÓW
Korygujemy rozliczenia VAT
poniedziałek w godz. 10.00–11.00, tel. (0 22) 530 40 45
Opodatkowanie spadków i darowizn
wtorek w godz. 10.00–11.00, tel. (0 22) 531 48 22
Rozliczamy roczny PIT
środa w godz. 10.00–11.00, tel. (0 22) 530 44 09
Za tydzień w Tygodniku Podatkowym
Jak prawidłowo
wypełnić PIT-36L
nr 63 (2185) PONIEDZIAŁEK, 31 marca 2008
Podatkowy
49743742.013.png 49743742.014.png 49743742.015.png 49743742.016.png 49743742.001.png 49743742.002.png 49743742.003.png 49743742.004.png
A 2 komentarze – opinie
nr 63
PRZEGLĄD TYGODNIA
KOMENTARZ DO USTAWY
WTOREK
O podatku Belki
raz jeszcze
z tytułu odsetek od lokat bankowych. Podnoszone są
argumenty, że tego rodzaju zróżnicowanie statusu
podatkowego alternatywnych wobec siebie źródeł
dochodów kapitałowych mogłoby negatywnie od-
działywać na dalszy rozwój rynku giełdowego,
w konsekwencji potencjalnie wywołując ujemny
efekt ekonomiczny dla funduszy inwestycyjnych,
szczególnie zaś dla otwartych funduszy emerytal-
nych. Z kolei kontrargumentem w tym zakresie są
przykłady jednostkowych, niezwykle wysokich do-
chodów uzyskiwanych przez pojedynczych graczy
giełdowych, które – w ocenie społecznej – powinny
zostać opodatkowane, a także fakt, że decyzje inwe-
stycyjne indywidualnych graczy giełdowych mają
coraz mniejszy wpływ na sytuację na gieł-
dzie, zdecydowanie zdominowaną przez
inwestorów instytucjonalnych, których po-
datek Belki nie dotyczy.
Dodatkowym, niebagatelnym czynni-
kiem jest też kwestia dochodów budżeto-
wych. Otóż podatek Belki generuje ok.
4 mld zł dochodów budżetowych rocznie,
co w sytuacji palących potrzeb ochrony
zdrowia, edukacji czy systemu emerytal-
no-rentowego jest kwotą bardzo istotną dla
budżetu i żadna decyzja dotycząca zniesie-
nia czy też jakiejkolwiek zmiany tego po-
datku nie może pomijać tego ekonomicz-
nego elementu. Postanowienie co do osta-
tecznego kształtu regulacji prawnych
w tym zakresie ma zostać podjęte przez
rząd w połowie roku. Wydaje się, że oba
proponowane rozwiązania mają zarówno
zalety, jak i pewne wady. Może więc w tej
sytuacji zastosować wyjście salomonowe
i dokonać trójstopniowej, rozłożonej na 2-3
lata reformy: najpierw obniżyć stawkę tego podatku
np. do 10 proc., a dopiero potem znieść opodatko-
wanie odsetek od lokat bankowych i w ostatniej ko-
lejności ewentualnie znieść opodatkowanie docho-
dów z giełdy?
DODATKOWE ZOBOWIĄZANIE STANOWI ZALEGŁOŚĆ PODATKOWĄ. Or-
gan podatkowy może przenieść na członka zarządu odpowiedzialność
nie tylko za niezapłacony VAT, ale także za dodatkowe zobowiązanie,
które stanowi zaległość podatkową, orzekł Naczelny Sąd Administra-
cyjny.
W okresie ostatnich kilku tygodni ponownie
ożywiła się dyskusja na temat zniesienia tzw.
podatku Belki, czyli podatku od dochodów
kapitałowych osób fizycznych. Sprawa
uchylenia tego podatku była m.in. jednym
z haseł podczas kampanii wyborczych
w 2005 i w 2007 roku. Teraz znów powraca.
WIĘCEJ GP NR 59 STRONA 12
NOWA STRUKTURA E-DEKLARACJI. Od 25 marca obowiązuje nowa
struktura logiczna e-deklaracji na podatek od środków transporto-
wych. Deklarację tę należy przesyłać do właściwego organu podatko-
wego, czyli wójta, burmistrza lub prezydenta miasta.
WIĘCEJ GP NR 59 STRONA 12
DIETY KIEROWCÓW BEZ PODATKU. Pracownikom zatrudnionym na sta-
nowisku kierowcy należą się diety z tytułu podróży służbowej. Diety te
są zwolnione z podatku dochodowego od osób fizycznych.
WIĘCEJ GP NR 60 STRONA 12
Poglądy na kwestię likwidacji podatku
Belki są zróżnicowane. Z jednej strony poja-
wiają się poglądy, że najlepszym rozwiąza-
niem byłoby dwustopniowe znoszenie tego
podatku. W pierwszej kolejności – w zakre-
sie odsetek od wkładów oszczędnościo-
wych. W drugiej kolejności – od dochodów
z tytułu odpłatnego zbycia papierów warto-
ściowych lub pochodnych instrumentów fi-
nansowych oraz udziałów w spółkach mają-
cych osobowość prawną, w tym szczególnie
– w ramach publicznego obrotu papierami
wartościowymi, potocznie zwanych katego-
rią dochodów z giełdy. Byłoby to szczegól-
nie uzasadnione w sytuacji, gdy odnotowa-
ny w ostatnim czasie wzrost wskaźnika in-
flacji powoduje, że efektywna stopa procen-
towa – w odróżnieniu od nominalnej –
w przypadku większości lokat bankowych
jest już negatywna.
Z drugiej strony pojawiają się koncepcje
jednoczesnego zniesienia opodatkowania obu ro-
dzajów dochodów kapitałowych, uzasadniane tym,
że nie powinno się różnicować traktowania poszcze-
gólnych rodzajów, gdyż byłaby to swoista dyskrymi-
nacja dochodów z giełdy w stosunku do dochodów
W KWIETNIU PODATEK WZROŚNIE. Minister finansów opublikował roz-
porządzenie w sprawie minimalnej stawki akcyzy na papierosy. Zgod-
nie z nim od 5 kwietnia minimalna stawka akcyzy na papierosy wynie-
sie 181,72 zł za każdy 1 tys. sztuk. Dotychczasowe rozporządzenie
ustalało stawkę na poziomie 146,33 zł. WIĘCEJ GP NR 60 STRONA 13
KTO I JAK KORZYSTA ZE ZWOLNIENIA Z VAT. Czynności najmu, co do
zasady, objęte są podatkiem od towarów i usług. Nie oznacza to jednak,
że wynajmując nieruchomość na cele niemieszkalne, zawsze musimy
płacić VAT. Możemy bowiem skorzystać ze zwolnienia podmiotowego.
Polega ono na tym, że jeśli wykonujemy czynności podlegające VAT
o wartości nieprzekraczajacej 50 tys. zł, to możemy skorzystać
ze zwolnienia.
dr JANUSZ FISZER
partner
w Kancelarii Prawnej
White & Case
i docent UW
WIĘCEJ GP NR 60 MOJE NIERUCHOMOŚCI STRONA B3
Z PIT ZWALNIA NAWET MELDUNEK SPRZED LAT. Izba Skarbowa w War-
szawie w interpretacji z 12 marca wyjaśniła, że 12-miesięcznego okre-
su zameldowania potrzebnego do skorzystania ze zwolnienia od po-
datku dochodowego od osób fizycznych przy sprzedaży nieruchomo-
ści nie trzeba liczyć wstecz od momentu zbycia. Interpretacja ta wyda-
je się być sprzeczna z ogólną interpretacją wydaną przez ministra
finansów. Dlatego powinien on jak najszybciej wyjaśnić wszystkie po-
jawiające się wątpliwości.
(EM)
reklama
WIĘCEJ GP NR 61 STRONA 10
OBOWIĄZKI PO UTRACIE ZWOLNIENIA PODMIOTOWEGO Z VAT. Podatni-
cy, którzy utracili prawo do zwolnienia podmiotowego z VAT albo z nie-
go zrezygnowali, a wcześniej nie zarejestrowali się jako podatnicy
zwolnieni (nie złożyli VAT-R), muszą zgłosić naczelnikowi urzędu skar-
bowego zgłoszenie rejestracyjne. Tracąc zwolnienie lub rezygnując
z niego, przedsiębiorca może pomniejszyć podatek należny o podatek
naliczony w zakupach dokonanych w czasie korzystania ze zwolnie-
nia. Z tego prawa może skorzystać, dokonując spisu z natury.
WIĘCEJ GP NR 61 MOJA FIRMA STRONY D1-D2
PIĄTEK
SZKOLENIE OD FIRMY NIE JEST PRZYCHODEM PRACOWNIKA. Zapadły
dwa korzystne wyroki sądów administracyjnych dotyczące opodatko-
wania szkoleń pracowników. Zarówno WSA w Warszawie, jak i WSA
w Poznaniu uznały, że jeśli pracownicy są zobowiązani do wzięcia
udziału w szkoleniu i uczestniczą w nim w ramach wykonywanych
obowiązków ze stosunku pracy, to nie można kosztu tych szkoleń
uznawać za przychód pracowników. Sąd warszawski uznał ponadto,
że zwolnienia od podatku dochodowego szkoleń pracowników nie
można uzależniać od posiadania przez podmiot szkolący akredytacji
Ministerstwa Edukacji Narodowej.
WIĘCEJ GP NR 62 STRONA 11
WNIOSEK O ZWROT PODATKU DO KOŃCA MARCA. Podatnikom, którzy
wykorzystują środki transportu w celu wykonywania przewozów
w transporcie kombinowanym na terytorium Polski, przysługuje zwrot
zapłaconego podatku od tych środków. Zwrotu dokonuje organ podat-
kowy, na rachunek którego uiszczono opłatę, na wniosek podatnika
złożony do 31 marca roku następującego po roku podatkowym. Pod-
stawą sporządzenia wniosku są dane zawarte w dokumentach prze-
wozowych.
WIĘCEJ GP NR 62 STRONA 12
(EC)
DYŻUR EKSPERTA
poniedziałek, 31 marca
DYŻUR EKSPERTA
wtorek, 1 kwietnia
Opodatkowanie spadków
i darowizn
na państwa pytania odpowiada
MAGDALENA MAJKOWSKA
DZWOŃ od 10.00 do 11.00
tel. (0 22) 531 48 22
DYŻUR EKSPERTA
środa, 2 kwietnia
Korygujemy rozliczenia VAT
na państwa pytania odpowiada
KRZYSZTOF TOMASZEWSKI
DZWOŃ od 10.00 do 11.00
tel. (0 22) 530 40 45
Rozliczamy roczny PIT
na państwa pytania odpowiada
EWA MATYSZEWSKA
DZWOŃ od 10.00 do 11.00
tel. (0 22) 530 44 09
TYGODNIK PODATKOWY
ŚRODA
CZWARTEK
49743742.005.png 49743742.006.png 49743742.007.png
nr 63
TYGODNIK PODATKOWY
A 3
orzecznictwo
NACZELNY SĄD ADMINISTRACYJNY o kosztach uzyskania przychodu
Dublowanie korzyści podatkowych jest niedopuszczalne
Dokonanie dyskonta weksla niebezpośrednio
w banku, ale przy pomocy pośrednika, pozbawia
prawa do kosztów uzyskania przychodów. Podatnik
nie może zaliczyć do kosztów kwot prowizji
pośrednika nawet w części odpowiadającej
odsetkom dyskontowym i prowizji bankowej.
UZASADNIENIE
Organy podatkowe zakwestiono-
wały spółce prawo do zaliczenia
w koszty uzyskania przychodów pro-
wizji związanych z wekslami.
W pierwszej grupie transakcji organy
zarzuciły, ze spółka zamiast dokonać
dyskonta weksla w banku zrobiła to za
pośrednictwem innego pomiotu. Przy-
pomnijmy, że dyskonto weksla polega
na jego sprzedaży do banku przed ter-
minem jego wymagalności. Wówczas
osoba, która zbywa weksel, dostaje
pieniądze szybciej, ale bank pomniej-
sza kwotę wynikającą z weksla o dys-
konto, czyli płaci mniej.
Druga grupa transakcji dotyczyła
powiązań związanych z przekazywa-
niem weksli, ale między podmiotami,
których nie wiązał stosunek obligacyj-
ny. W ocenie organów zdyskontowanie
weksla z udziałem pośrednika spowo-
dowało, że koszty pośrednika w rzeczy-
wistości ponosi Skarb Państwa. Koszty
związane z jednym wekslem byłyby po-
dwójne. Stanowisko to potwierdził sąd
administracyjny. Spółce, która wniosła
skargę kasacyjną, nie udało się przeko-
nać także NSA.
Naczelny Sąd Administracyjny nie
zgodził się na możliwość rozliczenia
w koszty wydatków związanych z wie-
lokrotnym przekazaniem weksla mię-
dzy podmiotami dokonującymi kom-
pensacji wierzytelności. W ocenie są-
du dopuszczenie możliwości rozlicze-
nia w koszty działalności prowizji dla
pośrednika, który dokonuje dyskonta
weksla w banku, powodowałoby du-
blowanie kosztów. Jak zauważył sąd,
kwestię dyskonta weksla NSA roz-
strzygnął w jednej z uchwał na ko-
rzyść podatników. Jednak w tym przy-
padku uchwała ta nie będzie miała za-
stosowania. Gdyby spółka dyskonta
weksla dokonałaby bezpośrednio
w banku, prowizję i odsetki dyskonto-
we mogłaby zaliczyć w koszty uzyska-
nia przychodów. Jednak w przypadku
przeniesienia weksla na osobę trzecią,
która to osoba dokonuje dyskonta
w banku, takiego uprawnienia nie da-
je. Prowizja dla pośrednika, nawet je-
śli obejmuje kwotę prowizji bankowej
i odsetek dyskontowych, nie może zo-
stać zaliczona do kosztów. Również
w ocenie NSA prowadziłoby to do du-
blowania kosztów związanych z jed-
nym wekslem, a w efekcie podatnicy
obciążaliby kosztami transakcji Skarb
Państwa. A taka sytuacja jest niedo-
puszczalna.
STAN FAKTYCZNY
W sprawie spółki dokonywały skomplikowanych trans-
akcji. Mówiąc najogólniej spółki na podstawie porozumie-
nia dokonywały kompensacji wzajemnych wierzytelności.
W związku z tym w obiegu znalazły się weksle co do któ-
rych ostatecznie powstał spór między organami podatko-
wymi a skarżącą jedną ze spółek.
Wyrok jest prawomocny
SYGN. AKT II FSK 7/07
NACZELNY SĄD ADMINISTRACYJNY o interpretacji podatkowej
Podatnik musi przedstawić stan faktyczny
Organ podatkowy nie miał obowiązku wyjaśniać,
co podatnik miał na myśli. To podatnik powinien
przedstawić stan faktyczny tak, żeby organ
podatkowy na jego podstawie mógł wyjaśnić
wątpliwości.
UZASADNIENIE
kowy nie może na nowo formułować
czy zmieniać zakresu wniosku podatni-
ka. W ocenie sądu I instancji organ po-
winien zobowiązać do uzupełnienia
stanu faktycznego w oparciu o statuty
kościelnych osób prawnych. W oparciu
o tak uzupełnione dane organ powi-
nien udzielić interpretacji.
Skargę kasacyjną od tego wyroku
wniósł dyrektor izby skarbowej. Na-
czelny Sąd Administracyjny nie przy-
znał jednak racji organowi podatko-
wemu. Oddalając skargę kasacyjną,
NSA w ustnych motywach uzasadnie-
nia przypomniał, że poprzednio obo-
wiązujące przepisy dotyczące inter-
pretacji zobowiązywały organ podat-
kowy do udzielenia interpretacji
w zakresie stosowania przepisów pra-
wa podatkowego. W tym przypadku
organ podatkowy zachował się, tak
jakby dokonywał interpretacji w sen-
sie rozumienia prawa. Podatnik nie
żądał określenia, jaki charakter mają
instytucje wskazane we wniosku,
a organ podatkowy nie miał obowiąz-
ku prowadzenia postępowania dowo-
dowego, bo nie ciąży na nim obowią-
zek wyjaśniania, co podatnik miał na
myśli. Jak podkreślił NSA, to podat-
nik powinien przedstawić informacje
dotyczące stanu faktycznego w taki
sposób, aby organ mógł udzielić in-
terpretacji. W tym przypadku to po-
datnik powinien wskazać na podsta-
wie statutów, jaki charakter mają opi-
sane przez niego podmioty. I na pod-
stawie danych przedstawionych
przez podatnika organ powinien oce-
nić, czy podatnik miał prawo do ulgi
czy nie.
Wyrok jest prawomocny
Na tle wniosku powstał jednak spór,
który ostatecznie musiały przesądzić
sądy administracyjne. Fiskus zacho-
wał się bowiem niestandardowo.
W sprawie dotyczącej jednego wnio-
sku wydał dwa orzeczenia. W zakresie
określenia charakteru i statusu ko-
ścielnych osób prawnych uznał, że le-
ży to poza zakresem prawa podatko-
wego. W związku z tym nie musi na
ten temat się wypowiadać. W drugim
orzeczeniu organ wyjaśnił podstawo-
we zasady odliczania darowizn ko-
ścielnych bez limitu, potwierdzając, że
ulga ciągle obowiązuje.
Podatnik nie był jednak zadowolony
z takiego obrotu sprawy. Najpierw
sprawa trafiła do sądu administracyj-
nego I instancji. I sąd uwzględnił skar-
gę podatnika. Wskazał, że organ podat-
STAN FAKTYCZNY
Podatnik zwrócił się do organu podatkowego z pyta-
niem dotyczącym jednej z ulg podatkowych. Miał wątpli-
wości, czy darowizna ustanowiona przez niego w 2004 ro-
ku na rzecz czterech instytucji o charakterze kościelnym
może być odliczona bez limitu w zeznaniu podatkowym.
SYGN. AKT II FSK 2/07
NACZELNY SĄD ADMINISTRACYJNY o procedurze podatkowej
Wzruszenie decyzji nie zawiesza postępowania
Jeżeli z ostatecznej decyzji wynika wartość celna
towaru, to uruchomienie przez podatnika
nadzwyczajnego trybu jej wzruszenia
nie spowoduje zawieszenia postępowania.
UZASADNIENIE
Podatnik zarzucał organom podat-
kowym, że wydały decyzję przedwcze-
śnie. Podatnik wystąpił z wnioskiem do
organów celnych kwestionując wartość
celną wagonów. W jego ocenie było to
zagadnienie wstępne, bez którego nie
można było rozstrzygać kwestii VAT.
Sąd pierwszej instancji nie dopatrzył
się jednak naruszenia prawa ze strony
organów podatkowych. W jego ocenie
podjęcie postępowania celnego doty-
czącego obniżenia wartości celnej nie
stanowiło zagadnienia wstępnego.
Spór rozstrzygnął dopiero Naczel-
ny Sąd Administracyjny. W skardze
kasacyjnej przedstawiciel skarżącej
spółki domagał się uchylenia wyroku
sądu I instancji. Podkreślał, że dzie-
sięć lat temu błąd popełnił urzędnik,
a do dziś spółka ponosi tego konse-
kwencje.
Naczelny Sąd Administracyjny odda-
lił jednak skargę kasacyjną spółki. Nie
zgodził się, że w przypadku podatnika,
który kwestionował wartość celną spro-
wadzonych towarów, wystąpiło zagad-
nienie wstępne. Jeżeli decyzja dotyczą-
ca wartości celnej jest ostateczna, nie
było potrzeby zawieszania postępowa-
nia podatkowego dotyczącego VAT.
Sąd potwierdził, że w sprawie nie
można mówić o konieczności rozstrzy-
gnięcia zagadnienia wstępnego, a co za
tym idzie – zawieszenia postępowania.
Gdyby wartość celna nie była określona
w ostatecznej decyzji, to skarżąca spół-
ka miałaby rację. W takiej sytuacji or-
gany podatkowe musiałyby poczekać
z decyzją dotyczącą VAT na rozstrzy-
gnięcie w sprawie wartości celnej. Ale
w tym przypadku była ostateczna decy-
zja, a sam wniosek o wzruszenie jej
w trybie postępowania nadzwyczajne-
go nie jest zagadnieniem wstępnym.
STAN FAKTYCZNY
Podatnik dziesięć lat temu sprowadził wagony. Wagony
zostały objęte procedurą odprawy czasowej, a podatnik za-
stosował zerową stawkę VAT. Po dwóch latach na skutek
wewnętrznego postępowania organy celne uznały, że cel-
nik się pomylił. W konsekwencji organy podatkowe zwery-
fikowały też VAT od importu wagonów.
Wyrok jest prawomocny
SYGN. AKT I FSK 299/07
Przygotowała ALEKSANDRA TARKA
aleksandra.tarka@infor.pl
reklama
49743742.008.png
A 4
nr 63
interpretacje
PODKARPACKI URZĄD SKARBOWY O ROZLICZENIACH WSPÓLNIKÓW SPÓŁKI
Niewypłacona dywidenda jest przychodem spółki
Jeżeli spółka nie wypłaca w ustalonym terminie przyznanej
wspólnikom dywidendy, uzyskuje nieodpłatne świadczenie
w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
uchwały. Zgromadzenie wspólni-
ków decyduje o tym, czy zobowią-
zanie spółki wobec wspólników
będzie miało charakter beztermi-
nowy i wówczas wypłata dywiden-
dy będzie musiała nastąpić nie-
zwłocznie po podjęciu uchwały
o podziale zysku, czy też termino-
wy, gdzie roszczenie stanie się wy-
magalne w określonym w uchwale
dniu. Uwzględniając fakt, że w ra-
mach łączącego spółkę z o.o. ze
wspólnikami stosunku prawnego
istnieje swoboda decyzji co do te-
go, czy osiągnięty zysk wypłacić,
i istnieje jednocześnie możliwość
dowolnego ustalenia terminu speł-
nienia tego świadczenia, to do-
puszczalna jest zmiana ustalonego
przez zgromadzenie wspólników
terminu wypłaty dywidendy.
Ustawa o podatku dochodowym
od osób prawnych wiąże obowią-
zek podatkowy z osiągnięciem do-
chodu bez względu na rodzaj źró-
deł przychodów, z jakich dochód
ten został osiągnięty. Zgodnie
z ustawą o CIT przychodami są nie
tylko przychody będące wynikiem
działalności gospodarczej, ale tak-
że inne przychody w tym nieod-
płatne świadczenia. Wszelkie inne
przychody niż określone w art. 12
ust. 4 ustawy o CIT powodujące
przysporzenie aktywów spółki na-
leży uznać za przychód skutkujący
powstaniem obowiązku podatko-
wego. Przez pojęcie nieodpłatne
świadczenia należy rozumieć
wszystkie zdarzenia gospodarcze
i prawne, których następstwem
jest uzyskanie korzyści kosztem in-
nego podmiotu. Przepis ten nie
ogranicza zakresu świadczeń jedy-
nie do wartości fizycznie przekaza-
nych bądź przelanych na konto
osoby prawnej. Przepis ten nie za-
wiera żadnych wyłączeń, a zatem
oznacza to, że jego zakresem obję-
te są nie tylko świadczenia w po-
staci konkretnych dóbr, lecz wszel-
kie świadczenia, które w rozu-
mieniu prawa (działania i zanie-
chania) są świadczeniami otrzy-
manymi, jak też inne stany fak-
tyczne, które oznaczają uzyskanie
przez podmiot jakiejkolwiek nie-
odpłatnej korzyści. Nieodpłatnym
świadczeniem jest również dywi-
denda przyznana wspólnikom
uchwałą zgromadzenia wspólni-
ków spółki, a niewypłacona im
w wyznaczonym terminie.
Jeżeli spółka przyznanej wspól-
nikom dywidendy nie wypłaca we
wskazanym terminie, uzyskuje nie-
odpłatne świadczenie w rozumie-
niu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT.
W takiej bowiem sytuacji można
mówić o nieodpłatnym korzystaniu
przez spółkę z cudzego kapitału. Do
przychodów przysparzających ma-
jątek spółki należą zatem korzyści
spółki związane z niewypłaceniem
należnego wspólnikom zysku (dy-
widendy).
Postanowienie w sprawie inter-
pretacji prawa podatkowego na-
czelnika Podkarpackiego Urzędu
Skarbowego z 8 lutego 2008 r.
(nr PUS.I/423/82/07).
JAKI PROBLEM
ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD
je nieodpłatne świadczenie w rozu-
mieniu art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy
o CIT?
16 kwietnia 2004 r. uchwałą
zgromadzenia wspólników spółki
przeznaczono zysk z lat ubiegłych
do wypłaty wspólnikom tytułem
dywidendy, określając jednocze-
śnie termin wypłaty dywidendy na
31 maja 2004 r. Następnie 28
kwietnia 2004 r. na nadzwyczaj-
nym zgromadzeniu wspólników
podjęto uchwałę o dokonaniu zmia-
ny uchwały w zakresie dotyczącym
wypłaty dywidendy i ustalono ter-
min jej wypłaty na 31 grudnia 2004 r.
30 grudnia 2004 r. spółka wypłaciła
wspólnikom część należnej im dy-
widendy, przewidując, że wypłata
pozostałej części nastąpi do 31
stycznia 2005 r. Czy spółka uzysku-
ODPOWIEDŹ URZĘDU
Zgodnie z art. 191 par. 1 kodek-
su spółek handlowych wspólnik
ma prawo do udziału w zysku wy-
nikającym z rocznego sprawozda-
nia finansowego i przeznaczonym
do podziału uchwałą zgromadze-
nia wspólników. W przypadku
określenia w uchwale zgromadze-
nia wspólników o przeznaczeniu
rocznego zysku do podziału
w spółce z o.o. daty wypłaty zysku,
niezależnie na jak odległy dzień
została ona wskazana, za dzień
wymagalności roszczenia o wypła-
tę dywidendy należy uznać tę wła-
śnie datę, a nie dzień podjęcia
IZBA SKARBOWA W RZESZOWIE O ZAKRESIE OPODATKOWANIA
Premii pieniężnej nie dokumentuje się fakturą VAT
Otrzymanie przez spółkę premii pieniężnej nie powoduje
powstania obowiązku podatkowego w zakresie podatku od
towarów i usług, w związku z czym czynność ta nie skutkuje
obowiązkiem wystawienia faktury VAT.
prawnej, które nie stanowi dostawy
towarów, w tym również: przenie-
sienie praw do wartości niemate-
rialnych i prawnych, bez względu
na formę, w jakiej dokonano czyn-
ności prawnej; zobowiązanie do po-
wstrzymania się od dokonania czyn-
ności lub do tolerowania czynności
lub sytuacji; świadczenie usług
zgodnie z nakazem organu władzy
publicznej lub podmiotu działające-
go w jego imieniu lub nakazem wy-
nikającym z mocy prawa. W konse-
kwencji pojęcie świadczenie usług
nie obejmuje wyłącznie działań po-
datnika, lecz także jego zaniechania
poprzez zobowiązanie do powstrzy-
mania się od dokonania czynności
lub do tolerowania czynności albo
sytuacji. Usługa w rozumieniu oma-
wianej regulacji jest transakcją go-
spodarczą, co oznacza, że stosunek
prawny łączący strony musi wiązać
się ze świadczeniem wzajemnym.
Aby uznać jakieś zdarzenie za od-
płatne świadczenie usług, musi za-
tem wystąpić stosunek zobowiąza-
niowy pomiędzy podmiotami biorą-
cymi udział w tym zdarzeniu, czyli
strony muszą zobowiązać się do
określonego działania bądź po-
wstrzymania się od dokonania okre-
ślonych czynności, np. w zawartej
umowie. Ustawodawca zaznaczył
ponadto, że usługą jest świadczenie,
które nie stanowi dostawy towaru.
Nie może zatem wystąpić taka sytu-
acja faktyczna, która jednocześnie
stanowiłaby dostawę towaru
i świadczenie usługi. Przepis ten
wyklucza takie rozwiązanie.
W omawianym przypadku poza
transakcją kupna-sprzedaży, po-
między sprzedającym i kupującym
nie doszło do rzeczywistego i od-
rębnego od tej transakcji świadcze-
nia nabywcy na rzecz sprzedające-
go towary. Nie można zatem twier-
dzić, że wypłacana nabywcy towa-
rów przez sprzedawcę premia sta-
nowi wynagrodzenie za dokonaną
jednocześnie przez tego nabywcę
usługę. Tym samym czynność ta nie
podlega regulacjom ustawy o VAT.
Spółka z tytułu otrzymania pre-
mii pieniężnej wystawiała faktury
VAT, przyjmując za podstawę opo-
datkowania wartość wyliczonej
premii pieniężnej i naliczając 22-
proc. VAT. W związku z tym, że
czynność ta nie podlega regulacjom
ustawy, spółce przysługuje prawo
do wystawienia faktur korygują-
cych w całości.
W przypadku nieskorygowania
tych faktur na podatniku ciąży obo-
wiązek zapłaty podatku wykazane-
go w tych dokumentach.
Decyzja w sprawie interpretacji
prawa podatkowego dyrektora Izby
Skarbowej w Rzeszowie z 20 lutego
2008 r. (nr IS.II/2-443/216/07).
JAKI PROBLEM
ROZSTRZYGNĘŁA IZBA
VAT. Czy otrzymywane premie pie-
niężne stanowią wynagrodzenie za
świadczenie usług na rzecz dostaw-
cy towarów i podlegają opodatko-
waniu VAT?
Podatnik prowadzi działalność
polegającą na sprzedaży samocho-
dów nabywanych od generalnego
dostawcy. Jednostka na podstawie
umowy zawartej z dostawcą naby-
wa prawo do otrzymania premii
pieniężnej pod warunkiem, że
w określonym czasie zakupi od tego
kontrahenta oznaczoną liczbę po-
jazdów. Dotychczas spółka z tego
tytułu wystawiała fakturę VAT,
przyjmując za podstawę opodatko-
wania wartość wyliczonej premii
pieniężnej i naliczając 22-proc.
ODPOWIEDŹ IZBY
Opodatkowaniu VAT podlegają
odpłatna dostawa towarów i odpłat-
ne świadczenie usług na terytorium
kraju. Przez dostawę towarów rozu-
mie się przeniesienie prawa do roz-
porządzania towarami jak właści-
ciel. Świadczenie usług to każde
świadczenie na rzecz osoby fizycz-
nej, osoby prawnej lub jednostki or-
ganizacyjnej niemającej osobowości
URZĄD SKARBOWY W ŻAGANIU O ULDZE ODSETKOWEJ
Mieszkanie trzeba kupić od osoby je budującej
Jeśli lokal mieszkalny nie został zakupiony od osoby, która go
wybudowała w ramach wykonywania działalności gospodarczej,
odsetki od kredytu zaciągniętego na ten lokal nie podlegają
odliczeniu od dochodu.
ODPOWIEDŹ URZĘDU
Stosownie do art. 26b ust. 1 usta-
wy o podatku dochodowym od
osób fizycznych w brzmieniu obo-
wiązującym w 2006 roku od pod-
stawy obliczenia podatku odlicza
się m.in. faktycznie poniesione
w roku podatkowym wydatki na
spłatę odsetek od kredytu (pożycz-
ki) udzielonego podatnikowi na sfi-
nansowanie inwestycji mającej na
celu zaspokojenie własnych potrzeb
mieszkaniowych.
Prawo do odliczania odsetek od
dochodu przysługuje podatnikom,
którzy uzyskali kredyt mieszkanio-
wy na zakup m.in. nowo wybudo-
wanego lokalu mieszkalnego w bu-
dynku od gminy albo od osoby, któ-
ra wybudowała ten budynek w wy-
niku wykonywania działalności go-
spodarczej, i zawarli umowę o usta-
nowieniu spółdzielczego własno-
ściowego lub lokatorskiego prawa
do lokalu mieszkalnego albo umo-
wę w formie aktu notarialnego
o ustanowieniu odrębnej własności
lokalu mieszkalnego, o przeniesie-
niu na podatnika własności lokalu
mieszkalnego, której jedną ze stron
jest podatnik.
W omawianym przypadku lokal
mieszkalny wybudowany został
przez korporację mieszkaniową,
natomiast podatnik nabył lokal
mieszkalny od spółki apartamenty.
Wobec tego nie zostały spełnione
warunki określone w art. 26b usta-
wy o podatku dochodowym od
osób fizycznych, tj. lokal mieszkal-
ny nie został zakupiony od osoby,
która wybudowała ten budynek
w ramach wykonywania działalno-
ści gospodarczej, a zatem odsetki
od kredytu nie podlegają odliczeniu
od dochodu.
Umowa cesji zawarta pomiędzy
korporacją mieszkaniową a spółką
apartamenty po zakończeniu budo-
wy i uzyskaniu pozwolenia na użyt-
kowanie przez korporację mieszka-
niową nie przenosi na apartamenty
statusu osoby, która wybudowała
budynek i o której mowa w art. 26b
ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT.
Postanowienie w sprawie inter-
pretacji prawa podatkowego na-
czelnika Urzędu Skarbowego
w Żaganiu z 28 lutego 2008 r.
(nr I/415/11/15/2007).
JAKI PROBLEM
ROZSTRZYGNĄŁ URZĄD
Podatnik wraz z matką w 2006
roku zaciągnął kredyt mieszkanio-
wy na zakup lokalu mieszkalnego.
Spłata kredytu i odsetek dokonywa-
na jest z konta matki podatnika. Po-
datnik zawarł umowę przedwstęp-
ną z korporacją mieszkaniową,
a przedmiotowy lokal protokolar-
nie został jemu przekazany. Zaku-
piony lokal mieszkalny wybudowa-
ny był przez tę korporację, która do-
konała cesji praw i obowiązków na
spółkę apartamenty. Umowę
o ustanowieniu odrębnej własności
lokalu mieszkalnego w formie aktu
notarialnego zawarto pomiędzy po-
datnikiem a nową spółką. Zarówno
podatnik, jak i jego matka mają pra-
wo do odliczenia od dochodu odse-
tek spłaconych od kredytu uzyska-
nego na zakup lokalu mieszkalne-
go. Czy można odliczyć odsetki od
kredytu zaciągniętego na zakup lo-
kalu mieszkalnego od osoby, która
nie wybudowała tego budynku
w ramach wykonywania działalno-
ści gospodarczej?
Przygotowała EWA MATYSZEWSKA
TYGODNIK PODATKOWY
49743742.009.png 49743742.010.png
nr 63
TYGODNIK PODATKOWY
A 5
rozliczenia VAT
ROZLICZANIE PODATKU NALICZONEGO
W jakich przypadkach należy skorygować podatek
Przepisy o VAT przewidują sytuacje, w których można skorygować
podatek. Takiej korekty podatnik ma prawo dokonać, gdy np.
nie obniżył kwoty podatku należnego o naliczony. W określonych
sytuacjach korekta potrzebna jest również po zakończeniu roku.
nie przekracza 15 tys. zł, korekty
podatnik dokonuje w ciągu
pięciu kolejnych lat, a w przypadku
nieruchomości – w ciągu dziesięciu
lat, licząc począwszy od roku,
w którym zostały oddane do użyt-
kowania. Roczna korekta w przy-
padku, o którym wspomniano, do-
tyczy jednej piątej, a w przypadku
nieruchomości – jednej dziesiątej
kwoty podatku naliczonego przy
ich nabyciu lub wytworzeniu.
W przypadku środków trwałych
oraz wartości niematerialnych
i prawnych, których wartość po-
czątkowa nie przekracza 15 tys. zł,
przepis art. 91 ust. 1 stosuje się od-
powiednio.
Korekty, o której mowa w art. 91
ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji
podatkowej składanej za pierwszy
okres rozliczeniowy roku następu-
jącego po roku podatkowym, za
który dokonuje się korekty. Tak sta-
nowi art. 91 ust. 3 ustawy o podat-
ku od towarów i usług.
KIEDY NIE MOŻNA SKORYGOWAĆ PODATKU NALEŻNEGO
Przepisów umożliwiających skorygowanie podatku należnego w przypadku wierzy-
telności odpisanych jako nieściągalne nie stosuje się, jeżeli między wierzycielem
a dłużnikiem istnieją określone związki i powiązania.
Chodzi m.in. o przypadki, w których między kontrahentami lub osobami pełniący-
mi u kontrahentów funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrolne zachodzą po-
wiązania o charakterze rodzinnym lub z tytułu przysposobienia, kapitałowym, ma-
jątkowym lub wynikające ze stosunku pracy. Dotyczy to również sytuacji, gdy któ-
rakolwiek z wymienionych osób łączy funkcje zarządzające, nadzorcze lub kontrol-
ne u kontrahentów.
Przez powiązania rodzinne rozumie się małżeństwo oraz pokrewieństwo lub powi-
nowactwo do drugiego stopnia.
KRZYSZTOF TOMASZEWSKI
krzysztof.tomaszewski@infor.pl
Jednocześnie przepisu art. 81b
par. 1 pkt 2 lit. a) nie stosuje się w za-
kresie podatku od towarów i usług.
Podatnik VAT może dokonywać
korekty deklaracji. Istotne regula-
cje dotyczące tej kwestii zawarte
są w art. 86 ust. 13 ustawy o po-
datku od towarów i usług. Zgodnie
z tym przepisem, jeżeli podatnik
nie dokonał obniżenia kwoty po-
datku należnego o kwotę podatku
naliczonego w określonych termi-
nach (o których mowa w art. 86
ust. 10, 11, 12, 16 i 18 ustawy), to
może on obniżyć kwotę podatku
należnego przez dokonanie korek-
ty deklaracji podatkowej za okres,
w którym wystąpiło prawo do ob-
niżenia podatku należnego. Powi-
nien to zrobić nie później jednak
niż w ciągu pięciu lat, licząc od po-
czątku roku, w którym wystąpiło
prawo do obniżenia podatku na-
leżnego.
Po zakończeniu roku
Rozpatrując kwestie korekt VAT,
warto przypomnieć unormowania
art. 91 ust. 1 ustawy o podatku od
towarów i usług. Wynika z nich, że
po zakończeniu roku, w którym po-
datnikowi przysługiwało prawo do
obniżenia kwoty podatku należne-
go o kwotę podatku naliczonego,
o którym mowa w art. 86 ust. 1,
jest on zobowiązany dokonać ko-
rekty kwoty podatku odliczonego
(zgodnie z art. 90 ust. 2–9),
z uwzględnieniem proporcji obli-
czonej w sposób określony w art.
90 ust. 2–6 lub przepisach wyda-
nych na podstawie art. 90 ust. 11,
dla zakończonego roku podatko-
wego. Korekty tej nie dokonuje się,
jeżeli różnica między proporcją od-
liczenia a proporcją określoną
w zdaniu poprzednim nie przekra-
cza 2 punktów procentowych.
Przepis ten jednak stosuje się
w przypadku, gdy spełnione są
określone warunki. Otóż dostawa
towaru lub świadczenie usług po-
winny być dokonane dla zarejestro-
wanego, czynnego podatnika VAT,
niebędącego w trakcie postępowa-
nia upadłościowego lub w trakcie li-
kwidacji. Oprócz tego wierzytelno-
ści mają być uprzednio wykazane
w deklaracji jako obrót opodatko-
wany i podatek należny. Zarówno
wierzyciel, jak i dłużnik na dzień
dokonania korekty muszą być zare-
jestrowani jako czynni podatnicy
VAT. Wymaga się również, aby wie-
rzytelności nie zostały uregulowane
w jakiejkolwiek formie ani nie zo-
stały zbyte. Od daty wystawienia
faktury, będącej podstawą do odpi-
sania wierzytelności, nie powinno
upłynąć pięć lat, licząc od początku
roku, w którym została wystawiona
faktura. Wymaga się ponadto, żeby
wierzyciel zawiadomił dłużnika
o odpisaniu wierzytelności jako nie-
ściągalnych, a dłużnik, w ciągu 28
dni od otrzymania zawiadomienia,
nie uregulował należności w jakiej-
kolwiek formie.
Korekta podatku należnego mo-
że nastąpić w rozliczeniu za okres
rozliczeniowy następujący po mie-
siącu, w którym dłużnik otrzymał
zawiadomienie.
Gdyby jednak po dokonaniu ko-
rekty należność została uregulo-
wana w jakiejkolwiek formie, to
podatnik zobowiązany jest zwięk-
szyć VAT należny w rozliczeniu za
okres, w którym należność została
uregulowana. W przypadku na-
tomiast częściowego uregulowa-
nia należności podatek należny
zwiększa się w odniesieniu do tej
części.
Podatnik musi wraz z deklaracją
podatkową, w której dokonuje ko-
rekty podatku należnego, zawiado-
mić o korekcie urząd skarbowy
wraz z podaniem kwot korekty po-
datku należnego. Oprócz tego po-
datnik w ciągu siedmiu dni od do-
konania korekty musi również za-
wiadomić o tym dłużnika. Kopia za-
wiadomienia jest przesyłana do
właściwego dla podatnika urzędu
skarbowego.
Ważna jest proporcja
W przypadku podatników zobo-
wiązanych do dokonywania korekt
kwot podatku naliczonego, o któ-
rych mowa we wspomnianym art.
91 ust. 1 i 2 ustawy, część kwoty po-
datku naliczonego obniżającą kwo-
tę podatku należnego oblicza się
w oparciu o proporcję właściwą dla
roku podatkowego, w którym po-
wstało prawo do obniżenia kwoty
podatku należnego niezależnie od
terminu obniżenia kwoty podatku.
Taką zasadę przewidziano w art. 86
ust. 14 ustawy.
Przepis Ordynacji
Do uprawnienia, o którym mo-
wa w art. 86 ust. 13, stosuje się od-
powiednio art. 81b Ordynacji po-
datkowej. Tak bowiem stanowi art.
86 ust. 15 ustawy o podatku od to-
warów i usług. Według zaś wspo-
mnianego przepisu Ordynacji po-
datkowej, uprawnienie do sko-
rygowania deklaracji ulega zawie-
szeniu na czas trwania postępowa-
nia podatkowego lub kontroli po-
datkowej – w zakresie objętym tym
postępowaniem lub kontrolą (art.
81b par. 1 pkt 1 Ordynacji). Z kolei
uprawnienie do skorygowania de-
klaracji przysługuje nadal po za-
kończeniu:
WAŻNA LICZBA
5 lat ma podatnik na obniże-
nie kwoty podatku należnego
przez dokonanie korekty deklara-
cji podatkowej za okres, w którym
wystąpiło prawo do obniżenia po-
datku należnego
PODSTAWA PRAWNA
Ulga na złe długi
Regulacje zawarte w art. 89a
ustawy dają podatnikowi możli-
wość skorygowania podatku należ-
nego z tytułu dostawy towarów lub
świadczenia usług na terytorium
kraju w przypadku wierzytelności
odpisanych jako nieściągalne. Cho-
dzi o wierzytelności stanowiące
koszty uzyskania przychodów w ro-
zumieniu przepisów o podatku do-
chodowym. Korekta podatku doty-
czy również kwoty podatku przypa-
dającej na część kwoty wierzytelno-
ści odpisanej jako nieściągalna.
Art. 86, 89a, 90, 91 ustawy
z 11 marca 2004 r. o podatku
od towarów i usług (Dz.U. nr 54,
poz. 535 z późn. zm.).
Art. 81b ustawy z 29 sierpnia
1997 r. Ordynacja podatkowa
(t.j. Dz.U. z 2005 r. nr 8, poz. 60
z późn. zm.).
Jak wynika z art. 91 ust. 2,
w przypadku towarów i usług, które
na podstawie przepisów o podatku
dochodowym są zaliczane przez
podatnika do środków trwałych
oraz wartości niematerialnych
i prawnych podlegających amorty-
zacji, a także gruntów i praw wie-
czystego użytkowania gruntów, je-
żeli zostały zaliczone do środków
trwałych nabywcy, z wyłączeniem
tych, których wartość początkowa
kontroli podatkowej (art. 81b
par. 1 pkt 2 lit. a),
postępowania podatkowego –
w zakresie nieobjętym decyzją
określającą wysokość zobowiąza-
nia podatkowego (art. 81b par.
1 pkt 2 lit. b).
WIĘCEJ NA TEN TEMAT
Po zakończeniu roku trzeba dokonać korekty
Gazeta Prawna nr 229/2007
strona A5
EKSPERT WYJAŚNIA
Kiedy można otrzymać zwrot podatku od towarów i usług
W jakich terminach podatnicy mogą
ubiegać się o zwrot VAT?
Czy obowiązująca ustawa o podatku
od towarów i usług daje możliwość
przyspieszenia zwrotu VAT?
wyjaśniające wykaże zasadność zwrotu,
urząd skarbowy wypłaca podatnikowi
należną kwotę wraz z odsetkami odpo-
wiadającej opłacie prolongacyjnej stoso-
wanej w przypadku odroczenia płatno-
ści podatku lub jego rozłożenia na raty.
Artykuł 87 ust. 3 ustawy przewiduje,
że w terminie 60-dniowym podlega
zwrotowi różnica podatku w kwocie
nieprzekraczającej wartości podatku
naliczonego związanego z: nabyciem to-
warów lub usług, które na podstawie
przepisów o podatku dochodowym są
zaliczane przez podatnika do środków
trwałych oraz wartości niematerialnych
i prawnych podlegających amortyzacji
oraz nabyciem gruntów i praw wieczy-
stego użytkowania gruntów, jeżeli zo-
stały one zaliczone do środków trwa-
łych nabywcy – powiększonej o 22 proc.
obrotu podatnika opodatkowanego
stawkami niższymi niż 22 proc. oraz ob-
rotu z tytułu dostaw towarów lub świad-
czenia usług, o których mowa w art. 86
ust. 8 pkt 1 ustawy. W pozostałych przy-
padkach różnica podlega zwrotowi
w terminie 180 dni od złożenia deklara-
cji podatkowej.
Artykuł 87 ust. 4 ustawy przewiduje
możliwość podwyższenia kwoty podle-
gającej zwrotowi w terminie 60 dni
w przypadku złożenia wraz z deklaracją
umotywowanego wniosku podatnika,
jeżeli podwyższenie tej kwoty uzasad-
nione jest sezonowością produkcji lub
sezonowością wykonywanych usług, lub
sezonowością skupu produktów rolnych.
Ponadto na umotywowany wniosek po-
datnikom dokonującym dostawy towa-
rów lub świadczenia usług poza teryto-
rium kraju i niedokonującym sprzedaży
opodatkowanej przysługuje zwrot kwoty
podatku naliczonego, o której mowa
w art. 86 ust. 8 pkt 1, w terminie 60 dni
od złożenia deklaracji podatkowej.
Ustawa daje możliwość przyspiesze-
nia zwrotu podatku. I tak zgodnie z art.
87 ust. 6 ustawy, na umotywowany wnio-
sek podatnika złożony wraz z deklaracją
podatkową urząd skarbowy jest obowią-
zany zwrócić różnicę podatku podlegają-
cą zwrotowi w terminie 60 dni, w termi-
nie 25 dni, a w przypadku kwoty podle-
gającej zwrotowi w terminie 180 dni,
w terminie 60 dni, licząc od dnia złożenia
deklaracji, gdy kwoty podatku naliczone-
go, wykazane w deklaracji podatkowej,
wynikają z: faktur dokumentujących
kwoty należności, które zostały w całości
zapłacone bezpośrednio podatnikowi bę-
dącemu wystawcą faktury, z uwzględnie-
niem art. 22 ustawy o swobodzie działal-
ności gospodarczej; dokumentów cel-
nych oraz decyzji, o których mowa w art.
33 ust. 2 i 3 oraz art. 34, i które zostały
przez podatnika zapłacone; wewnątrz-
wspólnotowego nabycia towarów lub im-
portu usług lub dostawy towarów, dla
której podatnikiem jest ich nabywca, je-
żeli w deklaracji podatkowej została wy-
kazana kwota podatku należnego od
tych transakcji.
Ustawa o VAT przewiduje następują-
ce terminy zwrotu podatku: 180-dnio-
wy, 60-dniowy i 25-dniowy, licząc od
dnia złożenia deklaracji przez podatni-
ka. Zasadą jest termin 180-dniowy. Po-
zostałe terminy stosowane są w przy-
padku spełnienia ustawowych warun-
ków i mogą być przedłużone przez na-
czelnika urzędu skarbowego. Urząd
skarbowy przed dokonaniem zwrotu
podatku może przeprowadzić czynności
sprawdzające w celu ustalenia zasadno-
ści zwrotu. Z tego powodu naczelnik
urzędu skarbowego może przedłużyć
termin zwrotu podatku do czasu zakoń-
czenia postępowania wyjaśniającego.
Artykuł 87 ust. 2 ustawy przewiduje, że
jeżeli przeprowadzone postępowanie
KRZYSZTOF
BRAMORSKI
radca prawny,
wspólnik zarządzający
w Kancelarii BSO -
Prawo & Podatki we
Wrocławiu
(KT)
49743742.011.png 49743742.012.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin