Praca i Kariera z 13 stycznia 2005 (nr 9).pdf

(1103 KB) Pobierz
0113zgtz2001-1awp.pdf
Nr 9 (1374) CZWARTEK 13 stycznia 2005
Gazeta Prawna
Praca i Kariera
Pracownik się
DORADCA RADZI
Jakimi cechami powinien się
odznaczać trener prowadzący
szkolenie pracownicze w terenie,
tzw. outdoor?
Odpowiada Andrzej Zieliński
2
Jeszcze do niedawna łączenie
studiów z pracą było rzadkością.
Robili tak albo pracownicy o wy-
sokich ambicjach albo ci, którym
firma zafundowała naukę po pra-
cy. Dziś stałe podnoszenie kwali-
fikacji staje się koniecznością.
Osoby lepiej wykształcone zara-
biają więcej. Zarobki to nie jedy-
na korzyść z posiadania lepszych
kwalifikacji i wiedzy. Pracodawcy
coraz częściej wolą zatrudnić na-
wet do prostych prac osobę
z wyższym wykształceniem,
oczekując kreatywności i szersze-
go spojrzenia na problemy firmy.
Wśród osób z wyższym wykształ-
ceniem jest kilkakrotnie niższy
poziom bezrobocia niż wśród ab-
solwentów szkół średnich. Wnio-
sek: warto się uczyć.
FIRMA
Płace będą rosnąć
Dyrektorzy personalni narzekają, że
na rynku pracy brakuje dobrych fa-
chowców. Jeżeli zatrudniają taką
osobę, skłonni są płacić naprawdę
dużo.
6
PREZENTACJE
Work Service
8
W NASTĘPNYM
NUMERZE:
e-learning
We współczesnym, coraz bardziej
„zabieganym” i ,,zapracowanym”,
świecie niezwykłą popularnością za-
czynają cieszyć się w Polsce wszelkie-
go typu kursy i szkoły umożliwiające
naukę przez internet. Jako nowe zja-
wisko społeczne, stworzył wręcz no-
wą kulturę studiowania i komuniko-
wania się międzyludzkiego.
Rynek pracy na przełomie roku – badanie CBOS-u
W ostatnich trzech latach
CBOS prowadził systematycz-
ne badania dotyczące sytuacji
na krajowym i lokalnych ryn-
kach pracy.
ni i sytuowani oraz im lepiej oce-
niają warunki materialne swoich
gospodarstw domowych, tym rza-
dziej na ogół wystawiają tak skraj-
nie negatywne oceny, tym częściej
zaś uważają, że w ich miejscowości
lub okolicy można znaleźć jakąś
pracę, choć nie zawsze odpowied-
nią.
Należy podkreślić, że wciąż zde-
cydowanie najlepiej oceniany jest
wielkomiejski rynek pracy – ponad
połowa mieszkańców największych
miast twierdzi, że można tam zna-
leźć jakieś zatrudnienie, choć nie za-
wsze odpowiednie.
Przewidywania dotyczące pozio-
mu bezrobocia w najbliższym roku
są pesymistyczne. Tylko niespełna
co piąty Polak spodziewa się zmia-
ny na lepsze. Pogorszenie sytuacji
przewiduje prawie co szósty, a po-
nad połowa nie oczekuje żadnych
zmian, co przy prawie 3-miliono-
wej rzeszy bezrobotnych również
należy uznać za pesymistyczną
prognozę.
Na zakończenie roku nasiliły się
obawy związane z możliwością
utraty pracy. Obecnie co drugi
pracujący deklaruje poczucie bez-
pieczeństwa zatrudnienia i prawie
równie liczna grupa obawia się
utraty pracy, w tym 15 proc. bar-
dzo poważnie bierze taką możli-
wość pod uwagę. Poziom obaw
przed bezrobociem wśród osób
pracujących jest obecnie najwyż-
szy od lutego i znacznie wyższy
niż w całym ostatnim półroczu,
kiedy to notowano poprawę w tym
względzie.
Z utratą pracy bardzo poważnie
liczą się przede wszystkim miesz-
kańcy małych miast, pracownicy
najgorzej sytuowani (po 33 proc.),
żyjący w złych warunkach mate-
rialnych (25 proc.), z podstawo-
wym wykształceniem (24 proc.).
Zagrożeni bezrobociem bardzo
często czują się także najmłodsi pra-
cownicy (w wieku od 18 do 24 lat)
– utraty pracy spodziewa się bo-
wiem prawie dwie trzecie z nich.
Natomiast poczucie bezpieczeń-
stwa zatrudnienia najczęściej towa-
rzyszy pracownikom o najwyższej
pozycji społeczno-materialnej oraz
rolnikom.
Wciąż krytyczne są opinie nt.
lokalnych rynków pracy. Ponad
jedna czwarta Polaków sądzi, że
w ich miejscowości lub okolicy
nie ma żadnej pracy, a prawie po-
łowa uważa, iż trudno tam zna-
leźć jakiekolwiek zatrudnienie.
Z perspektywy ostatnich trzech
lat widać jednak niewielką popra-
wę opinii o lokalnych rynkach
pracy.
O braku jakiejkolwiek pracy
w miejscu zamieszkania lub okoli-
cy szczególnie często przekonani
są rolnicy, emeryci, badani o naj-
niższych dochodach na osobę
w rodzinie, żyjący w złych warun-
kach materialnych, z podstawo-
wym wykształceniem, bezrobotni
i renciści. Natomiast im respon-
denci są młodsi, lepiej wykształce-
mk
uczy
49743723.033.png 49743723.034.png 49743723.035.png 49743723.036.png 49743723.001.png 49743723.002.png 49743723.003.png 49743723.004.png 49743723.005.png 49743723.006.png
 
PRACA I KARIERA
GAZETA PRAWNA NR 9 (1374) 13 STYCZNIA 2005
2 Aktualności
www.gazetaprawna.pl
Niepełnosprawni
– jak ich zaktywizować,
skoro pracy ubywa?
Doradca radzi
SONDA
Czy jesteś zadowolony ze swojej pracy?
Nie mam
pracy
41,89%
C oraz więcej osób niepełno-
Najwięcej osób niepełno-
sprawnych pozostających na
długotrwałym bezrobociu (po-
wyżej 12 miesięcy) odnotowano
w regionie radomskim (64.7
proc.), płockim (63,7 proc.),
ostrołęckim (61,6 proc.), ciecha-
nowskim (58,2 proc.), warszaw-
skim (56,7 proc.) i siedleckim
(54 proc.).
Wprowadzanie niekorzystnych
przepisów dla właścicieli firm
sprawia także, że zakłady zatrud-
niające niepełnosprawnych zni-
kają z rynku. Na koniec 2003 ro-
ku na Mazowszu zarejestrowa-
nych było 325 zakładów pracy
chronionej, a obecnie jest ich
około 250.
Tak
27,90%
sprawnych poszukuje pracy,
a to dlatego, że zakładom pracy
chronionej przestaje się opłacać
zatrudniać inwalidów. Koszty za-
trudnienia takiej osoby zaczyna-
ją być większe niż przy zatrud-
nieniu normalnego pracownika.
Na Mazowszu zarejestrowa-
nych jest ponad 6 tys. niepełno-
sprawnych bezrobotnych. Zdecy-
dowana większość (43,1 proc.)
nie posiada wykształcenia pod-
stawowego. Z wykształceniem
zasadniczym zawodowym zareje-
strowano 35,2 proc. osób; śred-
nie zawodowe posiada 19,8
proc., a wyższe zaledwie 1,8
proc. niepełnosprawnych.
Nie
26,16%
Andrzej Zieliński,
trener i konsultant
w Door Training
Jakimi cechami powinien
się odznaczać trener pro-
wadzący szkolenie pra-
cownicze w terenie, tzw.
outdoor?
D obrze przygotowane szkolenie ty-
Nie wiem
4,06%
Źródło: IDG PL
KB
Mazowsze
zmieniło granice
pu outdoor ma na celu znalezie-
nie rozwiązań istotnych dla funkcjo-
nowania firmy, np. stosunku do misji
i wartości organizacji, do współpra-
cowników, lider – stanowisko czy
wybór itp. Trening powinien wzmac-
niać podstawową umiejętność
współpracy, która rozstrzyga o suk-
cesie, szczególnie w trudnych dla fir-
my czasach. Symulacja takich trud-
nych chwil dokonuje się właśnie
w trakcie ćwiczeń typu: wspólna
wspinaczka, asekurowane skoki
z wysokości, spływ górskim poto-
kiem czy grupowe nurkowanie. Zaję-
cia w terenie to okazja, by przejść od
refleksji do zmagania się z samym
sobą – z własnym zaangażowaniem,
determinacją, odwagą, ale i rozwa-
gą. Trener prowadzący takie ćwicze-
nia nie może być młodzikiem pozba-
wionym budzącego szacunek życio-
rysu. Dolna granica jego wieku to
około 35 lat. Warto, by miał on w CV
kilka aktywności, które dodadzą mu
wiarygodności, np. kilka lat służby
w specjalistycznej jednostce wojsko-
wej, udokumentowane doświadcze-
nie w wysokogórskich lub morskich
wyprawach itp. Ktoś, kto miał kon-
takt z sytuacją ekstremalną, z żywio-
łami, potrafi trafniej ocenić sytuację
w terenie, możliwości grupy, jej na-
strój i poziom ryzyka. Trenerowi na
pewno potrzebne jest połączenie
kompetencji trenerskich, mocnego
charakteru i sprawności fizycznej.
Ktoś, kto jest komunikatywnym roz-
mówcą i cenionym doradcą w gabi-
necie, niekoniecznie nadaje się na
przewodnika treningu outdoor. Musi
to być nie tylko dobry szkoleniowiec,
ale i człowiek mający „siłę przebi-
cia”, który poza salą szkoleniową
umie narzucić grupie dyscyplinę
działania i podjąć ryzyko – oczywi-
ście w granicach możliwości.
Uczestnicy outdooru wymagają pew-
nego przewodnictwa i poczucia bez-
pieczeństwa. Ktoś, kto nie potrafi im
tego zapewnić, nie sprawdzi się.
Zwykle trener outdooru ma do po-
mocy instruktorów specjalistycz-
nych, korzysta z ich asysty i tech-
nicznych porad, ale wie, w jakim za-
kresie może liczyć na ich pomoc.
Pierwszą zasadą bezpiecznego out-
dooru jest pilnowanie przez trenera
porządku, aby nie doszło do czczej
eskalacji adrenaliny i przykrego prze-
życia rywalizacji, a w skrajnych przy-
padkach do aktów wzajemnej agre-
sji, np. w zabawie paintball.
Notował POL
i Kępa Solecka nie należą już
do Mazowsza, ale do Lubelsz-
czyzny. 400 mieszkańców rozsta-
ło się z gminą Solec w powiecie
lipskim i przeszło do gminy Łazi-
ska, podlegającym starostwu
w Opolu Lubelskim.
Utrata dwóch wsi to nie jedy-
na zmiana, jaką od 1 stycznia
wprowadziła na Mazowszu Rada
Ministrów. Cztery inne to jedy-
nie korekty granic wewnętrznych
między gminami w powiatach
wołomińskim, raciąskim, żyrar-
dowskim i wyszkowskim.
W tym roku żadna miejsco-
wość na Mazowszu nie zdobyła
też praw miejskich.
(Z)
Forum Biznesu
Warszawa - Ryga
(T)
Kontynuacja prac
na pl. Piłsudskiego
B iuro Promocji Miasta zaprasza
przedstawicieli warszawskich
przedsiębiorstw na Forum Bizne-
su „Rozwój regionalnej współpra-
cy gospodarczej Warszawa – Ry-
ga”, organizowane 28 stycznia
2005 roku w ramach „Warszaw-
skich spotkań z Rygą”.
Uczestnictwo w Forum Bizne-
su jest bezpłatne, wstęp za okaza-
niem zaproszeń (aby je uzyskać
należy wypełnić ankietę na stro-
nie internetowej Urzędu Miasta).
Dane zostaną przesłane do Sek-
cji Marketingu Merostwa Rygi
i tam będą stanowiły podstawę
do poszukiwania odpowiednich
partnerów gospodarczych.
Forum Biznesu „Rozwój regio-
nalnej współpracy gospodarczej
Warszawa – Ryga 2005” koordy-
nuje Mirosław Kielak, Biuro Pro-
mocji Miasta, tel (22) 656 76 06;
fax. 656 64 50; e-mail: forumbiz-
nesu@warszawa.um.gov.pl
nuować przetarg na firmę,
która odbuduje zachodnią pierze-
ję pl. Piłsudskiego z pałacami Sa-
skim i Brühla. Sprawcą całego za-
mieszania było egzotyczne stowa-
rzyszenie – Obywatelski Komitet
Restytucji i Rewaloryzacji Osi Sa-
skiej. Jego prezes – emerytowany
geolog Jerzy Bogdan Kozłowski –
oprotestował rekonstrukcję gma-
chów w kształcie z 1939 r. Postu-
lował, by budynki i ogród odzy-
skały formę z czasów Augusta II.
Przedstawił wiele kontrowersyj-
nych pomysłów, m.in.: rozbiórki
biurowców przy Marszałkowskiej,
likwidacji XIX-wiecznej fontanny
i przesunięcia Grobu Nieznanego
Żołnierza na środek pl. Piłsud-
skiego. By zablokować zorganizo-
wany przez miasto przetarg, za-
skarżył w MSWiA decyzję woje-
wody z 1994 r. o przekazaniu sto-
licy gruntu pod tę inwestycję.
Minister spraw wewnętrznych
uznał, że teren należy się miastu.
Zwycięzcę przetargu poznamy
na przełomie marca i kwietnia
2005 r.
(T)
Warszawa sprzedaje
nieruchomości
(T)
ści do sprzedania przygotowa-
ło miasto w 2005 roku. Część
z nich zostanie prawdopodobnie
wydzierżawiona, na bardzo ko-
rzystnych warunkach, w porów-
naniu ze sprzedażą. Najwięcej
nieruchomości przeznaczonych
do zbycia znajduje się na terenie
Wawra (7), Włoch (5) oraz Woli
i Ursynowa (po 4). Ze szczegóło-
wą listą nieruchomości wytypo-
wanych przez miasto na sprze-
daż można zapoznać się na stro-
nie internetowej pod adresem
www.warszawa.um.gov.pl. Tam
też znajdują się daty przetargów.
(Z)
Otwarta Wszechnica
Wiedzy Informatycznej
Szkoła Wyższa Mila College
organizuje kolejną akcję
skierowaną do młodzieży
szkół średnich.
informatyki, które mogą być dla
młodzieży szczególnie interesują-
ce, oraz stanowią atrakcyjne uzu-
pełnienie wiedzy zdobywanej
w szkole. Przewidywany jest cykl
wykładów z grafiki, technologii in-
ternetowych. Program szkoleń zo-
stał ułożony w taki sposób, aby
uwzględnić zróżnicowany poziom
zaawansowania uczestników
Udział w zajęciach jest bez-
płatny. Wstęp wolny po okazaniu
legitymacji szkolnej.
Rejestracja uczestników pro-
wadzona jest na stronie interne-
towej uczelni: www.mila.edu.pl
Akt oskarżenia
w spr. „Złotych Tarasów”
Projekt odwołuje się, tradycyj-
nie już, do dobrej współpracy
Mila College ze środowiskiem
mazowieckich szkół średnich.
Obecnie proponowany jest cykl
spotkań edukacyjnych złożonych
z wykładów oraz konkursów. Wy-
kłady prowadzone będą przez wy-
kładowców Szkoły Wyższej Mila
College – uznanych specjalistów
w swojej dziedzinie. Tematyka
spotkań oscyluje wokół dziedzin
i przekroczenie uprawnień
oraz niegospodarność oskarżyła
warszawska prokuratura byłego
burmistrza gminy Warszawa-
-Centrum Jana W. oraz jego za-
stępcę Wojciecha Sz. w sprawie
tzw. Złotych Tarasów – grozi im
za to do 10 lat więzienia.
Zarzuty prokuratury dotyczą
lat 2001 i 2002. Chodzi m.in.
o umowę w sprawie wniesienia
przez gminę Centrum do spółki
„Złote Tarasy” (zawiązanej
w 1998 r. na podstawie uchwały
Rady Miasta z holenderskim
udziałowcem ING Real Estate)
prawa własności działek położo-
nych w rejonie Dworca Central-
nego.
Zarząd ówczesnej gminy War-
szawa-Centrum zdecydował, że
działki przechodzą na własność
spółki „Złote Tarasy”. Jak ustali-
ła prokuratura, w 2001 r. o zwrot
nieruchomości ubiegali się jed-
nak przed sądem administracyj-
nym spadkobiercy jej byłych wła-
ścicieli, a oskarżeni o tym fakcie
wiedzieli. Według prokuratury
wartość działek została także za-
niżona o 101 mln zł.
IA
MK
01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72,
tel. (22) 530 40 35, 530 40 40, fax 530 40 39,
w internecie: www.gazetaprawna.pl, e-mail: gp@infor.pl
Praca i Kariera
Grupa Wydawnicza INFOR jest podatnikiem VAT,
NIP 118-00-93-066.
Redaktor prowadzący:
Ilona Aleksandrowicz, tel. (0–22) 530 40 82.
Biuro Reklamy: 01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72,
Anna Wodzyńska, tel. (0–22) 530 40 26,
Małgorzata Sobolewska, tel. (0–22) 530 42 36,
Krystyna Pakulska, tel. (0–22) 530 41 97.
Fotoskład: Jacek Obrusiewicz, tel. (0–22) 530 41 23.
Produkcja: Elżbieta Stamler, tel. (0–22) 530 42 24.
Druk: AGORA SA Drukarnia, ul. Daniszewska 27,
03-230 Warszawa
O d 1 stycznia Kępa Gostecka
W ładze Warszawy mogą konty-
P onad 40 nowych nieruchomo-
O niedopełnienie obowiązków
49743723.007.png 49743723.008.png 49743723.009.png 49743723.010.png 49743723.011.png 49743723.012.png 49743723.013.png
GAZETA PRAWNA NR 9 (1374) 13 STYCZNIA 2005
PRACA I KARIERA
Temat numeru 3
www.gazetaprawna.pl
Pracownik się uczy
Jaką formę doskonalenia swoich kwalifikacji wybrać? Odpowiedź nie jest ła-
twa. Podobne są koszty, podobny czas poświęcony na naukę, często nawet
podobny jest zakres materiału. Wszystko zależy od indywidualnych predyspo-
zycji i aktualnej pozycji zawodowej.
dzienne, jest kilka dróg na
podwyższanie swoich kwalifi-
kacji. Dla osób, które już uzyskały
dyplom magistra, szkoły wyższe
oferują studia podyplomowe, kur-
sy Master of Business Administra-
tion (MBA) lub zrobienie doktora-
tu. Absolwenci szkół średnich mo-
gą wybierać pomiędzy studiami za-
ocznymi a wieczorowymi. Oczywi-
ście, te dwa sposoby studiowania
są przeznaczone także dla inżynie-
rów i magistrów.
Dyplom po dyplomie
Wielu pracodawców ceni sobie
fakt podnoszenia kwalifikacji zawo-
dowych przez podwładnych. I choć
taka konieczność może kojarzyć
się z pracą w dużych, międzynaro-
dowych korporacjach, także insty-
tucje państwowe stawiają coraz
większe wymagania swoim pracow-
nikom. Jedną z najbardziej popu-
larnych form podnoszenia kwalifi-
kacji są studia podyplomowe.
Studia podyplomowe są płatne.
Do nielicznych wyjątków należą
dwuletnie Podyplomowe Dzienne
Studia Dziennikarstwa na Uniwer-
sytecie Warszawskim. Zwykle, aby
uzyskać dodatkowy dyplom, nale-
ży zapłacić od 1000 do 8000 zł na
semestr. Najczęściej jednak cena,
zwłaszcza studiów z pogranicza
ekonomii, marketingu, zarządza-
nia czy nauk społecznych, mieści
się w granicach 2-3 tys. zł. Takie
wydatki należy pomnożyć przez
2-4 semestry, co w praktyce daje
około 5-10 tys. zł.
O przyjęciu na studia decyduje
z reguły kolejność zgłoszeń lub
rozmowa kwalifikacyjna. Kandy-
daci na niektóre kierunki muszą
posiadać pewne doświadczenie za-
wodowe. Tak jest w przypadku Po-
dyplomowych Studiów Zbioro-
wych Stosunków Pracy i Zasobów
Ludzkich na Uniwersytecie War-
szawskim.
Studia podyplomowe można po-
dzielić na dwa rodzaje. Pierwszy to
studia, które może podjąć każdy,
kto posiada tytuł magistra (rza-
dziej licencjata lub inżyniera)
w dowolnej dziedzinie. Drugi sta-
nowią studia przeznaczone dla po-
szczególnych grup zawodowych –
nauczycieli, lekarzy, informaty-
ków.
Studia, które może podjąć każda
osoba z wyższym wykształceniem,
obejmują zwykle takie specjalno-
ści, jak zarządzanie przedsiębior-
stwem, marketing na rynkach kra-
jowych i międzynarodowych, ra-
chunkowość, zarządzanie finansa-
mi, logistyka czy kreowanie wize-
runku. Coraz szersza jest również
oferta studiów podyplomowych
dotyczących gospodarki miejskiej,
zarządzania niepublicznymi placó-
wkami służby zdrowia czy zarzą-
dzania projektem europejskim.
Kto jest zainteresowany tą tematy-
ką, może podjąć również Podyplo-
mowe Studia Europejskie w Szkole
Głównej Handlowej w Warszawie.
Celem tego studium jest przekaza-
nie słuchaczom wie-
dzy o Unii Europej-
skiej, zasadach jej
funkcjonowania oraz
problemach wynikają-
cych z akcesji Polski
do UE (180 godzin
dydaktycznych podzielonych jest
na 2 semestry i trzeba za nie zapła-
cić w sumie 6000 zł).
Kandydaci na studia podyplo-
mowe zarezerwowane dla poszcze-
gólnych grup zawodowych potrze-
bują na starcie specjalistycznej
wiedzy z danej dziedziny. Dla przy-
kładu studia podyplomowe Radio-
komunikacja na Politechnice War-
szawskiej przeznaczone są tylko
dla osób z tytułem inżyniera.
Odrębną grupą osób ubiegają-
cych się o dodatkowy dyplom są
nauczyciele. Takie studia na kie-
runku Informatyka oferuje między
innymi Wydział Informatyki i Na-
uki o Materiałach Uniwersytetu
Śląskiego w Katowicach. Zajęcia
prowadzone są nietypowo, bo tyl-
ko w okresie wakacji, od ponie-
działku do piątku. Ich koszt to
1600 zł. Inny tryb studiowania na
tym samym kierunku proponuje
krakowska Akademia Górniczo-
-Hutnicza. Tam droga do dyplomu
z informatyki obejmuje 270 godzin
lekcyjnych i trwa 3 semestry.
W tym czasie student musi uczest-
niczyć w 16 dwudniowych zjaz-
dach i zaliczyć egzaminy końcowe.
Uniwersytet Gdański oferuje dla
nauczycieli geografii w gimnazjum
i szkole średniej program zatytuło-
wany „Człowiek – środowisko”.
Trwa on 300 godzin, które odby-
wają się w weekend, co miesiąc
przez 3 semestry. Cena uzyskania
nowych kwalifikacji to 3300 zł.
Coraz częściej szkoły wyższe or-
ganizują studia poza miejscowo-
ścią, w której mają siedzibę.
Instytut Organizacji i Zarządza-
nia w Przemyśle ORGMASZ przy
współpracy ze Stowarzyszeniem
Księgowych prowadzi dwuseme-
stralne studia podyplomowe
– Audyt Wewnętrzny i Kontrola
Wewnętrzna.
Studia przygotowują słuchaczy
do egzaminu na audytora we-
wnętrznego w Ministerstwie Fi-
nansów. Zajęcia odbywają się
w Warszawie.
Bez konieczności zdawania eg-
zaminu w MF absolwent studiów
Finanse i Rachunkowość Przedsię-
biorstw może ubiegać się o wyda-
nie Certyfikatu Księgowego
uprawniającego do usługowego
prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Warunkiem jest posiadanie wy-
kształcenia wyższego i 3-letniej
praktyki w księgowości. Tego ro-
dzaju studia proponuje Uniwersy-
tet w Białymstoku, a zajęcia rów-
nież prowadzone są w Warszawie.
Studia puzle
Olympus Szkoła Wyższa im. Ro-
mualda Kudlińskiego w Warszawie
wzbogaciła swoją ofertę o metody
eksperymentalne w ekonomii
w postaci dwusemestralnego kursu
ekonomii eksperymentalnej, które-
go celem jest umożliwienie studen-
tom samodzielnego badania zja-
wisk ekonomicznych. Spośród 16
studiów podyplomowych oferowa-
nych przez uczelnię, 12 posiada
strukturę modułową, która pozwa-
la słuchaczom na komponowanie
dowolnej „układankę”, złożonej
z różnych modułów należących do
różnych bloków. W ten sposób
uczestnicy mogą najlepiej dostoso-
wać kolejny, podyplomowy etap
studiów, do swoich już zdobytych
umiejętności i doświadczeń.
Wśród ciekawszych, samodziel-
nie oferowanych modułów „do
składania” – dostępnych również
na otwartym rynku szkoleniowym
– można wymienić: „Swobodny
przepływ towarów w UE”, „Zamó-
wienia publiczne”, „Swobodny
przepływ towarów w UE” czy „Ele-
menty prawa pracy”.
Nowością w ofercie studiów po-
dyplomowych są „Międzynarodo-
we standardy rachunkowości. Mię-
dzynarodowa sprawozdawczość fi-
dokończenie na str. 4
REKLAMA
UNIWERSYTET w BIAŁYMSTOKU
WYDZIAŁ EKONOMICZNY
przy współpracy ze
STOWARZYSZENIEM KSIĘGOWYCH W POLSCE
ZARZĄD GŁÓWNY
CENTRALNY OŚRODEK SZKOLENIA ZAWODOWEGO
INSTYTUT ORGANIZACJI
I ZARZĄDZANIA ORGMASZ
przy współpracy ze
STOWARZYSZENIEM KSIĘGOWYCH W POLSCE
ZARZĄD GŁÓWNY
CENTRALNY OŚRODEK SZKOLENIA ZAWODOWEGO
Ogłasza nabór na IV edycję
Jednorocznych Studiów Podyplomowych w Warszawie:
FINANSE I RACHUNKOWOŚĆ
PRZEDSIĘBIORSTW
Ogłasza nabór na IV edycję
Jednorocznych Studiów Podyplomowych w Warszawie:
AUDYT WEWNETRZNY
I KONTROLA WEWNĘTRZNA
Program studiów obejmuje bloki tematyczne:
Program studiów obejmuje bloki tematyczne:
rachunkowość finansowa, rachunek kosztów, sys-
tem podatkowy, sprawozdawczość finansowa, pra-
wo o publicznym obrocie papierami wartościowymi,
prawo cywilne, prawo gospodarcze i administracyj-
ne, podstawy informatyki i systemy informatyczne.
audyt wewnętrzny i metodyka jego przeprowadza-
nia, kontrola finansowa, szacowanie ryzyka, ele-
menty mikroekonomii, administrację publiczną i fi-
nanse publiczne, ogólne zasady rachunkowości
i rachunkowość budżetowa, zamówienia publiczne.
Bez egzaminu w Ministerstwie Finansów, absol-
went może ubiegać się o wydanie Certyfikatu Księ-
gowego uprawniającego do usługowego prowadze-
nia ksiąg rachunkowych, o ile spełnia kryteria po-
dane w Dz. U. NR 120/2002 poz. 1022 § 3 ust.
1 pkt., pkt. 2b.
Zakres tematów został opracowany na podstawie
wytycznych Ministerstwa Finansów dotyczących
przygotowania do egzaminu na audytora we-
wnętrznego.
REKLAMA
Uniwersytet Łódzki, Wydział Prawa i Administracji
Katedra Prawa Europejskiego
ogłasza nabór na:
ROCZNE PODYPLOMOWE
STUDIA EUROPEJSKIEGO
PRAWA GOSPODARCZEGO I MARKETINGU
Początek zajęć - marzec 2005 r.
Kolejna edycja - październik 2005 r.
INFORMACJE:
90-137 Łódź, ul. Uniwersytecka 3 pok. 5 e-mail: aczernek@uni.lodz.pl
tel. (42) 678.01.52, 635.40.38, 0.692.797838 fax. (42) 678 27 32
Całkowity koszt 4.500 zł + (wpisowe) 75 zł. (w cenie materiały dydaktyczne). Możliwość płatności w ratach. Rozpoczęcie zajęć
luty 2005 r. (12.02.2005 – „FiRP” oraz 19.02.2005 – „AwiKW”).
Informacje i zapisy: Stowarzyszenie Księgowych w Polsce
Zarząd Główny Centralny Ośrodek Szkolenia Zawodowego Warszawa, ul. Górnośląska 5, tel.: 22/629 00 66,
622 83 26/28 wew. 109, osoba do kontaktu: Jadwiga Abramczuk, e-mail: studia@cosz.org.pl
J eśli praca uniemożliwia studia
49743723.014.png 49743723.015.png 49743723.016.png 49743723.017.png 49743723.018.png 49743723.019.png 49743723.020.png 49743723.021.png 49743723.022.png
 
PRACA I KARIERA
GAZETA PRAWNA NR 9 (1374) 13 STYCZNIA 2005
4 Temat numeru
www.gazetaprawna.pl
rocznego stażu na stanowisku sa-
modzielnym.
Szkoła Przedsiębiorczości i Za-
rządzania Akademii Ekonomicz-
nej w Krakowie również organizuje
studia MBA w języku angielskim,
i to na dwóch specjalnościach:
MBA in E-Business oraz MBA in
Technology Management. Stosun-
kowo łagodne kryteria przyjęć kan-
dydatów na studia Executive Ma-
ster of Business Administration
ustaliło Polsko-Amerykańskie Cen-
trum Zarządzania przy Uniwersy-
tecie Łódzkim.
Niezależnie od specjalności
– MBA in E-Business albo MBA in
Technology Management – podej-
mując studia w krakowskiej Szkole
Przedsiębiorczości i Zarządzania
student korzysta z 240 godzin zega-
rowych wykładów i prawie 200 go-
dzin zajęć praktycznych. Oprócz te-
go uczelnia oferuje tradycyjne stu-
dia MBA, które trwają 2 lata. Zaję-
cia w piątek po południu i w sobotę
dają w sumie możliwość skorzysta-
nia z 495 godzin lekcyjnych.
We współpracy z National-Louis
University z Chicago Wyższa
Szkoła Biznesu z Nowego Sącza
organizuje angielskojęzyczne stu-
dia podyplomowe MBA w dwóch
wariantach: rocznym i dwuletnim.
Choć kurs MBA to nie zwykłe
studiowanie, wiele uczelni stara się
zmotywować uczestników do pra-
cy egzaminami i testami po każ-
dym z bloków tematycznych. Tak
jest w Szkole Przedsiębiorczości
i Zarządzania Akademii Ekono-
micznej w Krakowie oraz w Pol-
sko-Amerykańskim Centrum Za-
rządzania przy Uniwersytecie
Łódzkim. Bardziej liberalne podej-
ście mają władze SGH, gdzie każ-
dy z wykładowców samodzielnie
określa metody zaliczenia przed-
miotu.
Kto chciałby skończyć studia
MBA w języku niemieckim, może
wybrać Wyższą Szkołę Przedsię-
biorczości i Zarządzania im. L.
Koźmińskiego w Warszawie. Pro-
gram MBA realizowany jest przez
specjalistów z różnych ośrodków
akademickich w Niemczech. Ca-
łość obejmuje 600 godzin lekcyj-
nych, a zajęcia odbywają się przez
3 semestry. Oczywiście język nie-
miecki w stopniu bardzo dobrym
jest obowiązkowy.
Zaoczne – tydzień bez
weekendu
Liczba studentów w porównaniu
z rokiem 1990 wzrosła 4-krotnie
i systematycznie zwiększa się
w społeczeństwie udział osób
z wyższym wykształceniem. Takie
statystyki Polska zawdzięcza głów-
nie szerokiej rzeszy studentów za-
ocznych.
Studia zaoczne zrobiły w ostat-
nich kilku latach prawdziwą furo-
rę. Rosnące jak grzyby po deszczu
szkoły prywatne, głównie o profilu
ekonomicznym, wyczuły nadarza-
jącą się okazję do pozyskania no-
wych klientów. Początkowo studia
zaoczne prowadzone były głównie
na kierunkach takich jak ekono-
mia, zarządzanie i marketing czy
finanse przedsiębiorstw.
Zajęć na studiach zaocznych jest
mniej niż w dziennym trybie stu-
diowania. W ciągu semestru jest od
5 do 7 przedmiotów. Uczelnie ogra-
niczają do minimum przedmioty
ogólne i fakultatywne. Wychowa-
nia fizycznego, które pozostało na
studiach dziennych głównie w szko-
łach państwowych, nie ma prawie
nigdzie. W minimalnej dawce są
także języki obce. W tym zakresie
student musi liczyć tylko na siebie.
Zaoczny tryb studiowania wiąże
się z koniecznością przekazywania
tylko najważniejszych treści przez
wykładowców. Dodatkowo zdają
sobie oni sprawę, że część studen-
tów pracuje i nie ma czasu na cho-
dzenie do biblioteki czy przesiady-
wanie w czytelni. Zwykle przyszli
studenci nie muszą zdawać egza-
minów wstępnych na studia, a je-
dynie bierze się pod uwagę oceny
na świadectwie maturalnym.
Jak wygląda życie żaka jednocze-
śnie pracującego i studiującego za-
ocznie? Większość tygodni nie ma
weekendu, a poniedziałek zlewa się
z piątkiem. Zjazdy odbywają się
zwykle od 7 do 10 razy w ciągu se-
mestru. Trwają całą sobotę i nie-
dzielę, czasami nawet po 12 godzin
dziennie. Do tego jeszcze trzeba się
uczyć. Choć obiegowa opinia mó-
wi, że na studiach zaocznych są
mniejsze wymagania niż na dzien-
nych, zwykle nie jest to prawda.
Uczelnie starają się zmieścić ten
sam materiał w mniejszej liczbie
godzin dydaktycznych, pozostawia-
jąc tym samym wiele problemów
do nauczenia się w domu. Wydaje
się, że w obliczu zbliżającego się ni-
żu demograficznego uczelnie coraz
bardziej dbają o poziom nauczania,
starając zrównać status studiów
dziennych i zaocznych.
Studia zaoczne to wydatek oko-
ło 2-4 tys. złotych na semestr. Zwy-
kle podzielone są na dwa etapy:
3-letnie studia zawodowe, kończą-
ce się tytułem licencjata lub inży-
OPINIE
dokończenie ze str. 3
z księgowości i finansów. Zdecydowałam się właśnie na „Rachunko-
wość”, ponieważ uważam, że wiedza z obszaru księgowości jest dzisiaj
szczególnie ceniona przez pracodawców.
Studia trwały 2,5 semestru. Całkowity koszt studiów wyniósł 4600 zł.
Studia były podzielone na 4 odrębne moduły. Każdy z nich kończył się
pisemnym egzaminem. Po zakończeniu studiów uzyskałam dyplom, któ-
ry jest jednym z warunków uzyskania uprawnień do usługowego prowa-
dzenia ksiąg rachunkowych.
Zajęcia były prowadzone przez specjalistów z zakresu księgowości, syste-
mu podatkowego oraz rachunkowości zarządczej i controllingu. Wykła-
dowcami byli pracownicy Akademii Ekonomicznej w Katowicach, biegli
rewidenci, doradcy podatkowi, radcy prawni i sędziowie. Wykłady były
bardzo interesujące – zawierały zarówno wiedzę teoretyczną, jak i case’y
z praktyki gospodarczej.
Moim zdaniem, pogodzenie studiów z pracą zależy od dobrej organiza-
cji oraz od chęci rezygnacji z części czasu wolnego. Zajęcia na moich stu-
diach odbywały się w każdą sobotę, wiec jeden dzień weekendu musia-
łam poświęcić na uczestniczenie w wykładach, a drugi na naukę i powtó-
rzenie przerobionego materiału. Mimo że musiałam łączyć studia z pra-
cą zawodową, dały mi one sporo satysfakcji i przyjemności z podnosze-
nia kwalifikacji.
nansowa” w języku angielskim. Bę-
dą one bardzo przydatne finansi-
stom pracującym zwłaszcza w fir-
mach z udziałem kapitału zagra-
nicznego nie tylko w rutynowym
zarządzaniu finansami, ale i pod-
czas wszelkich audytów i analiz
prowadzonych z udziałem specjali-
stów zagranicznych.
Modny MBA
Studia MBA to droga inwesty-
cja edukacyjna. Choć cena kur-
sów Master of Business Admini-
stration zaczyna się zwykle od
około 20 tys. zł, to w najbardziej
prestiżowych uczelniach przekra-
cza trzykrotność tej sumy. Mimo
że tego rodzaju studia podyplo-
mowe przywędrowały do Polski
zza oceanu, coraz więcej uczelni
odchodzi od prowadzenia zajęć
w języku angielskim. Chętni na
zdobycie tytułu Master of Busi-
ness Administration mają również
do wyboru wykłady w języku fran-
cuskim i niemieckim, ale miejsc
do studiowania w tych językach
nie jest wiele.
Okazuje się, że na obcojęzyczne
studia MBA organizowane przez
renomowane szkoły wyższe nie ła-
two się dostać. Jedną z uczelni,
która ma w swoim programie
MBA w języku angielskim, jest
Szkoła Główna Handlowa w War-
szawie. Barierę dla kandydatów
stanowi nie tylko wysoka cena –
4 semestry kursu kosztują ponad
17 tys. dolarów, ale również wy-
móg posiadania tytułu magistra
i co najmniej 3-letniego doświad-
czenia zawodowego, w tym pół-
o wiedzę, jak i jej praktyczne zastosowanie w przedsiębiorstwie.
Ważne są również dla mnie kontakty z menedżerami, a także dyplom,
który ułatwia znalezienie się na rynku pracy.
Same studia kosztują mnie 18 600 USD – w tej cenie zawierają się
wszystkie książki i materiały. Doliczyć natomiast trzeba koszty
dojazdów, noclegów itp., co stanowi wydatek miesięczny ok. 2000 zł w
okresie 18 miesięcy studiów.
MBA to doskonała szkoła życia: trzeba poświęcić przez dwa lata trzy
weekendy w miesiącu na szkołę, ponadto wiele godzin na czytanie, case
study i pracę grupową. Przy codziennych obowiązkach w firmie daje to
gwarancję, iż dana osoba chce coś w życiu osiągnąć oraz potrafi to
zrobić. Dla pracodawcy jest to znak, że pracownikowi można powierzyć
naprawdę odpowiedzialne zadania.
niera, oraz 2-letnie uzupełniające
studia magisterskie. Nie są one
obowiązkowe, ale uczelniane staty-
styki wskazują, że coraz więcej
osób decyduje się na całą ścieżkę
do wyższego wykształcenia.
Studia wieczorową porą
Studia wieczorowe od samego
początku były przewidziane dla
osób pracujących. Przed rokiem
1990 była to po studiach dzien-
nych najpopularniejsza forma stu-
diowania. Studenci w większości
pracowali w zakładach produkcyj-
nych, wcześniej kończąc różnora-
kie technika, przygotowani byli do
wykonywania swojej pracy. Wie-
czorówka była sposobem na zawo-
dowy awans. Dziś ze względu na
coraz mniej uregulowane godziny
pracy kandydatów na studia wie-
czorowe jest coraz mniej. Jedno-
cześnie osoby aktywne zawodowo
zastępują maturzyści, którym nie
powiodło się na egzaminach na
studia dzienne.
Pierwszy stopień studiów wieczo-
rowych trwa zwykle 3-4 lata
(6-8 semestrów). Pod tym względem
studia te nie różnią się niczym od
studiów dziennych lub zaocznych.
Zajęcia rzadko odbywają się wszyst-
kie dni tygodnia, piątek zwyczajowo
jest dniem wolnym. Absolwent,
w zależności od szkoły wyższej,
otrzymuje tytuł inżyniera lub licen-
cjata. Potem w zasadzie formalno-
ścią jest zdobycie indeksu na uzupeł-
niające studiach magisterskie. To ko-
lejne 2 lata w drodze do tytułu magi-
stra. W sumie daje to 6 lat aktywne-
go życia po 16 godzin na dobę.
Studia wieczorowe mają zwykle
program zbliżony do studiów za-
ocznych. Jeszcze do niedawna były
bezpłatne, ale dziś kosztują tyle sa-
mo co zaoczne czy płatne studia
dzienne. Zwykle za pierwszy se-
mestr należy zapłacić więcej niż za
pozostałe. Ceny kształtują się od
1 tys. do 3 tys. za 6 miesięcy nauki.
Do tego doliczyć należy dojazdy,
zakup książek i materiałów, oraz
ewentualne opłaty za egzaminy po-
prawkowe. Uzyskanie poziomu li-
cencjata lub magistra powinno za-
mknąć się w kwocie do 20 tys. zł.
Należy jednak doliczyć czas – kil-
ka godzin dziennie – na uczęszcza-
nie na zajęcia, a także na naukę
w domu. W sumie daje to drugi
etat, weekendy jednak są wolne
i można je poświęcić na odpoczy-
nek z rodziną.
REKLAMA
Olaf Flak
Pracownik się uczy
Aleksandra Gierczak, absolwentka studiów
podyplomowych z rachunkowości organizowanych
przez Akademię Ekonomiczną w Katowicach
P odjęłam studia podyplomowe, gdyż chciałam zdobyć szerszą wiedzę
Mariusz Kardacz, dyrektor finansowy w firmie
STOFARB S.A., obecnie uczestniczy w programie MBA
organizowanym przez Szkołę Główną Handlową
w Warszawie oraz Uniwersytet Minnesoty, USA:
M BA traktuję jako klucz rozwoju zawodowego. Chodzi mi zarówno
49743723.023.png 49743723.024.png 49743723.025.png 49743723.026.png 49743723.027.png 49743723.028.png
GAZETA PRAWNA NR 9 (1374) 13 STYCZNIA 2005
PRACA I KARIERA
Temat numeru 5
www.gazetaprawna.pl
KSZTAŁCENIE USTAWICZNE
Gospodarka oparta na wiedzy
Najprostsza definicja mówi, że
kształcenie ustawiczne to pro-
ces ciągłego doskonalenia
kwalifikacji ogólnych i zawodo-
wych, który trwa przez całe na-
sze życie. Po prostu człowiek
musi stale przystosowywać się
na nowo do przeobrażeń eko-
nomicznych, kulturalnych i na-
ukowych we współczesnym
świecie. A ponieważ wykształ-
cenie, zdobyte wcześniej
w szkole, rychło staje się prze-
starzałe, powinno ono być kon-
tynuowane oraz uzupełniane.
kiego wymaga zwiększenia liczby
instytucji i zróżnicowania form,
środków oświatowych i wycho-
wawczych oraz zapewnienia po-
wszechnej ich dostępności. Po-
przez usunięcie sztywnych i do-
tychczas często nieprzekraczal-
nych barier powinno to zwiększyć
tzw. ruchliwość poziomą i piono-
wą uczących się, a następnie roz-
szerzyć możliwości zaspokojenia
ich różnorodnych potrzeb eduka-
cyjnych.
Każdemu człowiekowi należy
zapewnić taką formę kształcenia
i wychowania, która mu najbar-
dziej odpowiada z uwagi na zdol-
ności i potrzeby, czas oraz możli-
wości organizacyjne.
Zostało to bardzo mocno pod-
kreślone w „Strategii Kształcenia
Ustawicznego do Roku 2010”,
opracowanej przez Ministerstwo
Edukacji Narodowej i Sportu,
a przyjętej przez Radę Ministrów
8 lipca 2003 r.
Jak to wygląda
w praktyce
W Polsce kształcenie ustawicz-
ne jest prowadzone przez placówki
publiczne oraz niepubliczne. Do
publicznych należą centra kształ-
cenia ustawicznego, które można
znaleźć na terenie całej Polski.
Oferują one szkolne i pozaszkolne
formy kształcenia. Do form szkol-
nych należą szkoły wieczorowe
i zaoczne dla dorosłych. Do form
pozaszkolnych: kursy i egzaminy
kwalifikacyjne na zdobycie tytułu
zawodowego (np. robotnika wy-
kwalifikowanego), kursy przygoto-
wujące do egzaminów eksterni-
stycznych w zakresie liceum ogól-
nokształcącego dla dorosłych
w systemie dziennym i zaocznym,
techników i liceów zawodowych.
W CKU można odbyć także kursy
wyuczające i przygotowujące do
zawodu oraz kursy doskonalące
i aktualizujące wiedzę.
Obok nich we wszystkich więk-
szych miastach działają tzw. centra
kształcenia praktycznego. Ich celem
jest przygotowanie do zawodu
w specjalnościach elektrycznych, in-
formatycznych, mechanicznych i in-
nych. Organizują zajęcia praktyczne
i praktyki zawodowe uczniów śred-
nich szkół zawodowych oraz prakty-
ki studenckie. Docelowo mają peł-
nić rolę miejsca, gdzie osoby poszu-
kujące pracy będą mogły uzyskać
przygotowanie zawodowe w innych
specjalnościach.
Dalej mamy wiele szkół dla do-
rosłych oraz placówki kształcenia
ustawicznego prowadzone przez
wyższe uczelnie.
Wymienione tu formy kształce-
nia ustawicznego różnią się czasem
trwania, zakresem i potencjalnym
poziomem merytorycznym i obej-
mują: odczyty, filmy, wystawy, pu-
blikacje, seminaria, sympozja i kon-
ferencje szkoleniowe, nauczanie na
odległość: korespondencyjne, za
pomocą radia i telewizji, wspoma-
gane komputerem i przez sieć kom-
puterową, nauczanie otwarte,
wszechnice akademickie, kursy,
szkolenia: specjalistyczne, kwalifi-
kacyjne, przygotowujące, szkoły
dla pracujących, studia podyplo-
mowe, studia doktoranckie.
Jak dotąd jednak wszystkie te
działania zmierzają raczej do po-
prawy sytuacji określonych grup
czy osób na rynku pracy. Nie są
one wciąż jakimś wyrazem pełne-
go związku między wszelkimi for-
mami, przejawami i okresami pro-
cesu wychowawczego.
Unia stawia wymagania
Unia uważa, iż to właśnie zasoby
ludzkie są jej głównym bogactwem.
Inwestowanie w edukację i szkole-
nie jest więc kluczowym elemen-
tem konkurencyjności, zrównowa-
żonego rozwoju i zatrudnienia,
a co za tym idzie – przesłanką do
realizowania gospodarczych, spo-
łecznych i środowiskowych celów
ustalonych w Lizbonie.
W celu stworzenia z UE wio-
dącej w świecie gospodarki opar-
tej na wiedzy, istnieje więc pilna
potrzeba większego, bardziej
skutecznego i efektywnego inwe-
stowania w zasoby ludzkie.
Oznacza to wyższy poziom inwe-
stycji w sektorze publicznym
w kluczowych obszarach dla
społeczeństwa wiedzy i tam,
gdzie jest to stosowane, wyższy
poziom inwestycji prywatnych,
szczególnie w szkolnictwo wyż-
sze, edukację dorosłych i usta-
wiczne szkolenie zawodowe.
Fundusze Wspólnotowe, włącza-
jąc w to Fundusze Strukturalne
oraz programy dotyczące eduka-
cji i szkolenia, powinny odgry-
wać coraz większą rolę we
wspieraniu rozwoju kapitału
ludzkiego.
W marcu tego roku Rada Euro-
py przyjęła kolejny raport poświe-
cony realizacji tzw. celów lizboń-
skich. Jego zasadniczym wnio-
skiem jest zalecenie, by zwiększyć
tempo przeprowadzania reform
w systemach edukacji i szkolenia.
Europejski Program Pracy Eduka-
cja i Szkolenie 2010 powinien być
również należycie uwzględniany
w czasie formułowania kierunków
polityki krajowej poszczególnych
krajów członkowskich.
Jak zostało to podkreślone
w Zaleceniu Rady z czerwca 2002
roku, koncepcja uczenia się przez
całe życie jest naczelną zasadą
kierunków polityki edukacji
i szkolenia. W tym kontekście idea
kształcenia ustawicznego przesta-
je być domeną wizjonerów czy
oświatowych idealistów, a staje się
po prostu istotnym czynnikiem
rozwoju, sposobem na zajęcie
godnego miejsca w świecie. Cel
jest podniosły: oto do roku 2010
systemy edukacji i szkolenia w Eu-
ropie mają stać się światowym
wzorcem jakości.
Nie mamy innego wyboru. Mu-
simy przez całe życie się uczyć!
rtey
Głównym zadaniem edukacji
ustawicznej jest w tym ujęciu wy-
chowanie nowego typu człowieka,
charakteryzującego się twórczym
i dynamicznym stosunkiem do ży-
cia i kultury, człowieka, który po-
trafi doskonalić siebie, zmieniać
warunki życia i ulepszać je dla do-
bra społeczeństwa. Po prostu cią-
głe uczenie się czyni nas bardziej
przydatnymi dla społeczeństwa.
Bez nauki nie ma sukcesu
zawodowego
Musimy zdać sobie sprawę
z tego, że powinniśmy kształcić
się przez całe życie, a podnosze-
nie kwalifikacji zawodowych czy
nabywanie nowych umiejętności
stało się w wielu zawodach po
prostu codziennością. Proces
ten trwa w zasadzie przez całe
życie.
Z kolei osoby nienadążające za
wiedzą stają się w pewnym sensie
ciężarem dla swoich rodzin i grup
społecznych. Efektem takich za-
chowań jest to, że nie umieją one
sobie dobrze radzić w społeczeń-
stwie, hamują jego rozwój. Także
problem bezrobocia łączy się czę-
sto z tym, że pracownicy nie chcą
lub nie umieją się przekwalifiko-
wać, nauczyć czegoś nowego, bar-
dziej dziś przydatnego w pracy.
Im więcej wie każdy człowiek,
tym mądrzejsze i bardziej zarad-
ne jest społeczeństwo.
Należy stworzyć warunki
Oczywiście takie przedłużenie
edukacji na cały okres życia ludz-
REKLAMA
Jutro zaczynamy konkurs Gazety Prawnej
Zap∏acimy
Twój Podatek
Weê udzia∏ w konkursie. Dzi´ki nam
mo˝esz odzyskaç swój podatek,
jaki zap∏acisz za 2004 r.
49743723.029.png 49743723.030.png 49743723.031.png 49743723.032.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin