Prezentacja_maturalna.pdf

(390 KB) Pobierz
4500759 UNPDF
Jak stworzyć prezentację
maturalną z języka polskiego?
Małgorzata Haze
Spis treści:
Wstęp .........................................................................................................................
2
Czym jest prezentacja maturalna? .............................................................................
3
Jaki temat wybrać? ....................................................................................................
Jak sporządzić prezentację? Etapy pracy ..................................................................
3
6
1. etap – zastanów się sam ....................................................................................
6
2. etap – pójdź do biblioteki, czytelni ......................................................................
3. jak sporządzić opis bibliograficzny? ...................................................................
10
14
4. etap – zastanów się: jak ubogacić swoją prezentację? ......................................
16
5. etap – stwórz konspekt .......................................................................................
18
6. etap – stwórz plan prezentacji ............................................................................
Gdy już staniesz przed komisją .................................................................................
22
26
Jak będą Cię oceniać? ...............................................................................................
26
Wstęp
Widzisz swój temat prezentacji maturalnej i zupełnie nie wiesz, jak do niego podejść? Nie
wiesz, jak znaleźć potrzebną bibliografię i jak ją sporządzić? Szukasz konkretnych
wskazówek? E-book „Jak stworzyć prezentację maturalną z języka polskiego” na pewno
będzie Ci pomocny. Zawiera on praktyczne wskazówki dla każdego, kto chce stworzyć
dobrą, ciekawą prezentację maturalną. Dowiesz się z niego, czym jest prezentacja
maturalna, jaki temat wybrać najlepiej, jak nad nim pracować i jakie będą kryteria oceny
Twojej wypowiedzi.
Poszczególne etapy pracy nad tematem są pokazane na wielu przykładach, dokładnie i
szczegółowo omówiony został temat Na wybranym przykładzie literackim dokonaj
porównania dzieła literackiego i jego filmowych adaptacji. Zwróć uwagę na różne
przekłady dzieła literackiego na język filmu.
2
Czym jest prezentacja maturalna?
Prezentacja jest to publiczne przedstawienie danej osoby lub danego zagadnienia.
Zadaniem prezentacji maturalnej jest przedstawienie przez Ciebie w sposób pełny i spójny
konkretnego, zadanego z góry lub wymyślonego przez Ciebie tematu. Masz zbudować
wypowiedź trwającą ok. 15 minut. W tym czasie nikt nie będzie Ci przerywał uwagami ani
pytaniami. Twoja wypowiedź ma być odpowiednio zorganizowana (mieć pewien punkt
wyjścia, swoje rozwinięcie i zakończenie). Musisz udowodnić komisji, że dobrze rozumiesz
temat, że zadałeś sobie trud, aby go opracować samodzielnie i korzystając z pomocy
naukowych.
Podczas prezentacji komisja będzie oceniać Twoje zrozumienie tematu, jego zawartość
merytoryczną (treść) oraz sposób formułowania przez Ciebie wypowiedzi – język, jakim się
posłużysz (za poprawność Twoich wypowiedzi możesz zyskać lub stracić prawie połowę
liczby punktów przeznaczonych na całą prezentację). Po zakończeniu wystąpienia komisja
przez 10 minut będzie prowadzić z Tobą rozmowę – zadawać pytania związane z Twoim
tematem lub przedstawioną przez Ciebie bibliografią.
Jaki temat wybrać?
Masz do wyboru tematy z trzech grup:
1. Literatura – tematy, których treść ogranicza się do literatury pięknej;
2. Związki literatury z innymi dziedzinami sztuki – tematy wymagające odniesienia się
zarówno do literatury pięknej, jak i innych tekstów kultury (filmu, teatru, malarstwa,
rzeźby);
3. Język – tematy wymagające od Ciebie analizy jakiegoś zjawiska językowego (języka
Twoich rówieśników, języka reklamy, dialektów, języka mówionego jako tworzywa
literatury itp.)
3
Przejrzyj listę tematów, które zaproponuje Ci nauczyciel i wybierz z niej te, które Cię
zaciekawią. Zastanów się, co wiesz na zadany temat i czego jeszcze mógłbyś się
dowiedzieć. Zwróć uwagę na zakres danego tematu – czy będzie on tylko z literatury, czy
także z innych dziedzin. W drugim przypadku będziesz musiał wykazać się znajomością
nie tylko literatury, ale także malarstwa, rzeźby, sztuki filmowej bądź teatralnej – zależnie
od tego, które z nich ujmuje temat.
Dobierz temat w zależności od własnych zainteresowań. Jeśli interesujesz się batalistyką,
szukaj tematu w tym zakresie. Jeśli fascynuje Cię historia obozów koncentracyjnych –
poszukaj tematu, w którym będzie się dało umieścić także te zagadnienia. Większość
tematów ma charakter ogólny i zostawia Ci swobodę w wyborze treści.
Jeśli na zadanej przez nauczyciela liście nie znajdujesz nic dla siebie, możesz także
wymyślić własny temat. W takim przypadku musi on mieć związek z literaturą i zostać
wcześniej przedstawiony Centralnej Komisji Egzaminacyjnej do akceptacji. Warto
skorzystać z takiej możliwości, jeśli masz jakieś rzadko spotykane hobby, którym chciałbyś
się pochwalić – gdy np. interesuje Cię literatura japońska czy kultura Celtów.
Tematy z języka są stosunkowo rzadko wybierane przez uczniów, ponieważ wymagają
wiele samodzielnej pracy. Jeśli jednak masz w sobie żyłkę naukowca, badacza, warto
wybrać jakiś temat z tej grupy. Tematy te są zazwyczaj związane z badaniem konkretnych
faktów językowych – języka Twojej rodziny, Twoich rówieśników, dialektów na terenach, na
których mieszkasz. Przydatne tu będą umiejętności związane ze zbieraniem materiału,
wyszukiwaniem konkretnych przykładów w prasie, telewizji, radiu, internecie oraz tych
zasłyszanych od ludzi.
Wybierając temat postaw na oryginalność! Zastanów się, jak czuje się komisja,
słuchająca piątego wystąpienia na temat wizerunku śmierci w literaturze czy
Holocaustu? Oczywiście możesz także wybrać temat typowy, jeśli wolisz. Ale jeśli
już taki temat popularny Cię interesuje, to potraktuj go w niekonwencjonalny
sposób, podaj mniej znane lektury, powołaj się na ciekawe opracowania – tak, aby
zostawić komisji po sobie dobre wrażenie.
4
4500759.001.png
Oto przykłady ciekawych i nieciekawych tematów:
Przykład – nieciekawy temat, który trzeba ująć w sposób ciekawy:
- Literackie portrety kobiet. Omów ich typy i funkcje na wybranych przykładach.
- Topos miasta w literaturze i innych tekstach kultury. Analiza wybranych dzieł.
Takie tematy są o tyle niebezpiecznie, że łatwo jest w nich o banały w stylu: „Motyw miasta
jest motywem pojawiającym się już u samego początku ludzkości” lub „Kobieta to ważny
motyw w literaturze”. A pamiętaj, że w swojej prezentacji powinieneś mieć coś do
powiedzenia! Jeśli już chcesz wybrać temat tego typu, to zawęź go, stosując konkretne
kryterium.
Przykład – ciekawy temat:
Wpływ kultury masowej na współczesny język polski. Rozważ problem, powołując się
na konkretne fakty językowe polszczyzny.
Temat jest ciekawy z wielu powodów. Po pierwsze, jest to temat z języka, a więc dziedziny
rzadko wybieranej przez uczniów. Od razu na starcie będziesz miał plus za oryginalność!
Po drugie, temat jest bardzo ambitny. Takich zagadnień nie omawia się w szkole... Jest
całkiem prawdopodobne, że część polonistów, która zasiądzie w Twojej komisji będzie się
w nim gorzej orientować od Ciebie! Uważaj jednak! Jeśli nie masz wielkich ambicji i nie
chcesz wkładać zbyt dużo pracy w prezentację maturalną, to ten temat nie jest dla Ciebie
– właśnie dlatego, że wymaga dużo samodzielności.
Kobieta upadła, a kobieta anioł. Porównaj te motywy, odwołując się do wybranych
przykładów z literatury.
Zauważ, że jest to temat podobny do typowego tematu „motyw kobiety”, ale ujęty w
sposób ciekawy, zawężony. Jeśli Twój temat nie ma takiego ograniczenia, to możesz sam
go zawęzić – omawiać portrety kobiet na zasadzie kontrastu, porównania skrajnie
5
4500759.002.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin