Efektywnosc-promocji-(1).doc

(28 KB) Pobierz
Efektywność promocji

Efektywność promocji

 

 

E= nakłady/efekty

 

Efektywność reklamy :

1.                  Dotarcie do adresata,

2.                  dotarcie do świadomości,

3.                  wpływ na zmianę postaw i przekonań - cele komunikacyjne

4.                  Wpływ na sprzedaż – cel sprzedażowy

 

Cele promocji:

Sprzedażowe -  charakterystyczne efekty promocji przez wzrost sprzedaży

Komunikacyjne – charakterystyczne efekty promocji wzrostem świadomości klientów

 

Ad 1 Badania telemetryczne - jedno z badań marketingowych

Badany na wytypowanej grupie osób kto czego słucha lub ogląda

Zasięg  podstawa mierników to odsetek osób z docelowego audytorium które co najmniej raz zerknęły się z treścią promocji

Zasięg jednostkowy – raiting zasięg danego medium przy jednokrotnej emisji

 

Częstotliwość przeciętna liczba razy  z jaką odbiorcy pozostają w zasięgu zetknęli się z treścią promocji

Częstotliwość to wartość niemianowana

 

Ots – TV – opportunity to see

Oth – opportunity to Heart radio

Cpt – koszt na 1000

 

Cpt= koszt *1000/liczba pojedynczych dotarć

Liczba pojedynczych dotarć – nakład w prasie, oglądalność

 

Gpr = liczba wszystkich emisji dla mediów *jednostkowy zasięg

 

Cpp= koszt kampanii/grp

Grp = zasięg * częstotliwość

 

Ad2 metoda oko –kamera

Metoda rozpoznawania

Ad3 metoda Dagmar

Ad4 w = wzrost sprzedaży/koszty

Metoda DAGMAR

Model określania celów reklamy służący do oceny jej rezultatów. (Defining Advertising Goals for Measured Advertising Results). Składa się z trzech części. W pierwszej występują rodzaje zastosowanej reklamy i innych rodzajów promocji (reklama, aktywizacja sprzedaży, akwizycja, cena, opakowanie, ekspozycja wystawowa i inne). Ich oddziaływanie na konsumentów ocenia się przez wpływ na percepcję (nieświadomość, świadomość, zrozumienie, przekonanie) i na działanie, przy konfrontowaniu tego wpływu z czynnikami zakłócającymi, a więc konkurencją, niedoskonałością pamięci, "oporem" nabywców i zmiennym ich składem podczas kierowania przekazów promocji. Model zakłada, że każdy przekaz dowolnego rodzaju promocji wpływa na różne stany świadomości, a równocześnie przechodzenie do kolejnych stanów jest zakłócane i osłabiane przez rozmaite czynniki indywidualne odbiorcy promocji jak i czynniki zewnętrzne. W modelu stworzonym dla celów analizy skuteczności reklamy, uwzględnia się następujące grupy nabywców:

1.                   nieświadomi, tj. ci, którzy jeszcze nie wiedzą o reklamowanym produkcie,

2.                   świadomi, którzy wiedzą o istnieniu produktu, lecz nie znają jego zalet,

3.                   rozumiejący - nie tylko wiedzą o produkcie, lecz znają także jego cechy i zalety,

4.                   przekonani - mają świadomość przewagi produktu nad innymi wyrobami i zamierzają                      go kupić,

5.                   nabywcy aktywni, którzy kupili już produkt i chcą ponownie dokonać zakupu.

Badanie polega na ustaleniu jaki procent nabywców, występujących na analizowanym segmencie rynku, należy do tych poszczególnych grup, a następnie, po przeprowadzeniu reklamy, dokonanie oceny - na podstawie doboru losowego lub innego sposobu wyłonienia liczby ankietowanych osób, jak zmieniły się ich stany świadomości i jakie to stwarza perspektywy dla wpływu reklamy na dokonywanie zakupów reklamowanego produktu.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin