Hotelarstwo-Międzynarodowy i krajowy rynek hotel. wyk1.doc

(33 KB) Pobierz

                                                                                                                                             26.02.2011

Wyk. 1                                                                                                                          

dr Zygmunt Sawicki

 

LITERATURA:

-Milewska, Włodarczyk „Hotelarstwo, podst. Wiadomości”,

-Rapacz „Przedsiębiorstwo turystyczne”,

-Właszczyk, Witkowski „Hotelarstwo w Polsce”.

 

 

 

T: Rynek hotelarski jako, część składowa rynku turyst.

 

1)-Rynek- jest to kategoria ekonomiczna, powstała wraz z pojawieniem się wymiany towarowej.

Początkowo było to pojęcie geograficzno-terytorialne, odnoszące się do miejsca spotkań: kupujących i  sprzedających. Rynek- niem. Ring-koło, później przeszło z Markt- market.

Rynek bywa rozumiany jako:

-miejsce i forma konfrontowania popytu i podaży, komunikowania się dostawców z nabywcami, oraz sprzedawania i kupowania produktów.

-zbiór producentów i konsumentów,

-wyodrębniony przedmiot transakcji i wymiany.

 

 

„Rynek- jest to ogól stosunków wymiennych między sprzedającymi, oferującymi do sprzedaży usługi po określonej cenie, a kupującymi wyrażającymi chęć kupna tych usług, popartą odpowiednimi środkami płatniczymi”

                                             Młynarski

 

 

 

-Rynek turystyczny- (usługi turystyczne) to proces wymiany w którym, usługobiorcy (nabywcy usług turyst.) i usługodawcy (wytwórcy usług turyst.), dokonują transakcji rynkowych. W tym procesie są ściśle określone warunki tej transakcji.

Rynek turyst. Można rozpatrywać w różnych aspektach:

-aspekt geograficzny (lokalny, regionalny, krajowy, kontynentalny, światowy),

-rodzaj usług turyst.- usługi hotelarskie, gastronomiczne, transportowe, etc,

-grupa wiekowa turystów- np. turyst. młodzieżowa, rencistów, emerytów, dorosłych, etc,

-miejsce zamieszkania, miejsce docelowe- turyt. krajowa i zagraniczna,

-cel podróży- np. turyst. biznesowa, wypoczynkowa, zdrowotna, etc.

 

 

 

Rynek turyst. charakteryzują następujące cechy:

-jest to rynek towarów i usług, z przewagą usług,

-występuje na nim łączny popyt na towary i usługi,

-konsumpcja następuje w miejscu podaży, jednocześnie jest produkcją usług,

-rynek turyst. obejmuje miejsce czasowego pobytu turystów, jak i miejsce stałego zamieszkania osoby podróżującej, przed wyjazdem i po powrocie.

 

 

 

 

 

 

 

 





                                                             Podział usług turyst.







usługa noclegowa                                                                                          usługa towarzysząca

 

                                         usługa

                                 gastronomiczna                 usługa                   obsługa ruchu turyst.

                                                                         transportowa

 

 

 

2)Elementy rynku turystycznego:

-podaż turystyczna,

Podaż- gotowość usługodawców do świadczenia usług,

-popyt turyst.- ujawniony zamiar kupna usług turyst. przez nabywców (turystów),

-cena usług turyst.- wartość pieniężna którą, trzeba zapłacić za usługę turyst.

 

-Podaż turyst.- jest to taka ilość dóbr i usług turyst. którą, przy określonej cenie producenci są skłonni odstąpić nabywcą.

 

 

Podaż turyst. tworzy zespół czynników:

-atrakcje, środowisko,

-infrastruktura i miejsca docelowego,

-wizerunek miejsca docelowego,

-cena płacona przez konsumenta.

 

 

3)Relacja między podażem a popytem:

-Prawo popytu- gdy cena usług hotel. wzrasta, to popyt na te usługi maleje. Klienci którzy, muszą korzystać z usług hotel., wybierają tańszą alternatywę, np. tańszy pensjonat.

-Wyjątki od prawa popytu tzw. Paradoks Veblena- wraz ze wzrostem ceny usługi, również rośnie popyt na nią.

 

-Prawo podaży- wraz ze wzrostem ceny, rośnie podaż, w miarę wzrostu cen usług zwiększa się liczba przedsiębiorców którzy, chcą działać w branży hotelarskiej, widząc w tym większe zyski, a tym samym sens takiej działalności, zamiast innej która, nie przynosi oczekiwanych zysków.

 

Wysokość ceny

1)zwiększona podaż,

2) zwiększone ilości obiektów hotelarskich.

 

-Rynek niedoboru- występuje wtedy kiedy, popyt przewyższa podaż (panem sytuacji jest wtedy przedsiębiorca-hotelarz który, dyktuje warunki sprzedaży usług, podnosząc na nie ceny- tzw. rynek producenta).

 

-Prawo nadwyżki- podaż przewyższa popyt- panem sytuacji jest klient-czyli, usługobiorca, aby zmniejszyć rynek nadwyżki, właściciele hoteli obniżają ceny lub stosują różnego rodzaju promocje.

 

Czynniki wpływające na wielkość popytu:

-cena usług w hotelu,

-cena dóbr komplementarnych, przy wzroście cen, np. wody, etc, wzrastają koszty hotelu, a tym samym ceny.

-dochód ludności,

-gusta, preferencje, moda, trendy,

-oczekiwania nabywcy,

-jakość usług hotelowych- wzrost zwiększa popyt, spadek odwrotnie,

-sezonowość.

 

Czynniki wpływające na wielkość podaży:

-dostępność czynników produkcji: pracy, kapitału, technologii, etc,

-zyskowność branży,

-ceny usług,

-zapotrzebowania usługi,

-sytuacje gosp. kraju- np. rozwój międzynarodowy wymiany handlowej,

-polityka państwa, np. ustawy, przepisy, etc,

-sytuacja polityczna kraju- np.. konflikty zbrojne, wojny,

-atrakcyjność rejonu, klimat, położenie geograficzne,

-zamożność społeczeństwa oraz jego przyzwyczajenia i nawyki względem turystyki,

-segmentacja rynku.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin