hotelarstwo.docx

(297 KB) Pobierz

Działalność recepcji

Recepcja centralnym punktem hotelu

Recepcja stanowi wizytówkę pod względem organizacyjnym poziomu usług, estetyki i kultury danego obiektu. Jest jego integralną całością, ważną, bo pozostającą w bezpośrednim kontakcie z gościem

We współczesnych rozwiązaniach zwraca się uwagę na takie elementy recepcji jak :

lużytkowość oraz funkcjonalność powiązania z innymi zespołami obsługowymi,

lwyposażenie techniczne,

lreprezentacyjność powiązana z praktycznym wykorzystaniem form plastycznych (ew. podkreślenie tożsamości danego regionu czy kultury

 

Węzeł recepcyjny dzieli się na dwie części :

1. zewnętrzną –składającą się z części ogólnodostepnej i recepcyjno-usługowej,

2. wewnętrzną -funkcyjno-dyżurną

Zadania i struktura organizacyjna recepcji

Ważne uwagi :

lPracownicyrecepcjisązazwyczajpierwszymiosobami,któremająkontaktzgośćmiwchodzącymidohotelu.

lOpiniagościzależećbędzieodtegojakzostanąwpierwszejchwilipotraktowani.

lNapodstawiepierwszegowrażeniagościebudująwyobrażenieoobiekciejakocałości

Cechy psychofizyczne pracownika recepcji

lpoczucie taktu, znajomość form i zwyczajow towarzyskich,

luprzejmość, życzliwość, dyskrecja, opanowanie, powsciągliwość, cierpliwość, wyrozumiałość, uczciwość,

lpoczucie obowiązku,

lodpowiedzialność i zdyscyplinowanie,

lumiejętność radzenia sobie w każdej sytuacji,

lszybkie podejmowanie decyzji,

lswoboda i poprawność w mówieniu i zachowaniu,

lmiła powierzchowność, estetyczny wygląd,

lzdolność zapamiętywania nazwisk i spostrzegawczość

lzachowanie właściwego dystansu do gości,

lłatwość nawiązywania kontaktów z ludźmi,

lumiejętność skoncentrowania sie na gościu,

lzdolność do szybkiej regeneracji sił po zaistnieniu sytuacji stresowej,

lumiejętność radzenia sobie z emocjami,

lbezkonfliktowość,

lumiejętność negocjowania

Zakres działania recepcji

lprzyjmowanie gości oraz wydawanie kart pobytu,

lprowadzenie ewidencji gości zgodnie z obowiązującymi zasadami,

lwydawanie kluczy do pokoi oraz ich zabezpieczenie,

ludzielanie informacji gościom,

lrealizowanie dodatkowych usług na rzecz gości hotelowych,

lsłużenie pomocą we wszystkich sprawach, z którymi gość się zwraca do pracownika recepcji,

 

lopieka nad korespondencją gości,

lsporządzanie codziennych grafików obłożenia pokoi,

lprzyjmowanie i realizowanie zleceń na rezerwację miejsc noclegowych oraz innych usług,

lprzyjmowanie mienia gości do depozytu,

lwspółpraca z innymi działami hotelu,

lsprawne działanie w przypadkach losowych,

lprzyjmowanie reklamacji gości.

Kilka zasad rozumienia recepcji

lcentralne miejsce hotelu -„jego serce”,

lczęść hotelu bezpośrednio pracująca z gościem,

lnasz klient –nasz pan,

lświadomy wybór zawodu,

lzespołowość pracy recepcji,

lzawsze najlepiej poinformowana,

ldobra obsługa dobrego sprzętu,

lprywatne sprawy zostaw w domu i załatwiaj poza pracą,

lodpowiedzialność i opiekuńczość wobec tych, którzy tego potrzebują

Struktura organizacyjna recepcji

W literaturze przedmiotu spotyka sie następujące stanowiska pracy w recepcji:

lkierownik recepcji,

lzastępca kierownika recepcji,

lrecepcjonista –dysponent –kierownik zmiany,

lkierownik -concierge,

lrecepcjonista –concierge,

lpracownik guest relations,

lkasjer,

lrecepcjonista,

ltelefonistka,

lreferent do spraw rozliczeń,

lbagażowy,

lparkingowy,

lportier.

Kierownik recepcji –obowiązki i zadania

lorganizowanie,kierowanieikoordynowaniepracącałegozespołurecepcji,

lnadzórnadrealizowaniemzadańrecepcji,

lprawidłoweobsadzaniestanowiskpracywrecepcjiiichnadzór,

lścisłąwspółpracęzinnymidziałamihotelu,

lrozliczanieczasupracypracowników,

lsporządzanieharmonogramówpracy,

lsystematyczneszkoleniepracownikow,

lzapoznanieinadzórnadprzestrzeganiemprzezprzezpracownikówobowiązującychzarządzeń

 

Kierownik recepcji/zastępca kierownika powinien posiadać następujące predyspozycje :

lzdolnośćdoorganizacjiikierowaniapracąpodległegopersonelu,

lumiejetnośćpracywzespole,

lumiejętnośćnawiązywaniakontaktówzludźmi,

ldobrąprezencję,

lumiejętnośćpracywstresie,

lumiejętnośćpracyipodejmowaniadecyzjiwsytuacjachkonfliktowych

 

Kierownik concierge –obowiązki i zadania

lściśle współpracuje z pozostałymi pracownikami recepcji i innych działów w celu zaspokojenia potrzeb gości,

lnadzoruje pracę concierge,

lw razie potrzeby zastępuje kierownika recepcji bądź dyrektora.

Concierge –obowiązki i zadaniazajmuje się bezpośrednią obsługą gościa w zakresie :

ludzielaniainformacjiwszelkiej-równieżturystycznejomożliwościspędzaniawolnegoczasu,

l„załatwiania” spraw goscia,

lpoleca oferowane przez obiekt usługi,

lna życzenie gościa rezerwuje miejsca w restauracji hotelowej, innych punktach gastronomicznych poza hotelem,

lrezerwuje bilety na imprezy kulturalne,

lspełnia inne życzenia gości –zamawia kwiaty, taksówkę, itp..

 

Kasjer –obowiązki i zadania

lprzyjmuje należności zgodnie z określoną procedurą za wszystkie usługi hotelowe –jeżeli takie jest życzenie gościa –w formie gotówkowej i bezgotówkowej,

lsprawdza poprawność obciążeń za usługi,

lprawidłowo wystawia faktury, rachunki bezgotówkowe,

lsporządza raporty dobowe,

lprzestrzega przepisy finansowo-dewizowe,

lcodziennie uaktualnnia kursy walut –w przypadku rozliczeń dewizowych,

lzachowuje tajemnicę służbowa i handlową.

Dysponent –obowiązki i zadania

lreprezentuje kierownictwo hotelu,

lodpowiada za sprawną i uprzejmą obsługę gości,

lodpowiada za sprawną procedurę check-in gości,

lprowadzi bieżącą sprzedaż miejsc noclegowych,

lodpowiada za efektywne wykorzystanie bazy noclegowej,

lodpowiada za przydzielenie gościowi pokoju zgodnie z jego życzeniami,

lnadzoruje pracę recepcji i służby parterowej,

lprzekazuje kierownikowi recepcji uwagi gości,

lpowiadamia odpowiednie służby hotelowe o zaistniałych problemach,

lw przypadku braku concierge pełni również jego obowiązki.

Pracownik guest relations–obowiązki i zadania

odpowiada za :

ldobre relacje miedzy gościem a hotelem,

ljakość usług świadczonych w hotelu,

losobiście bierze udział w rozwiązywaniu problemów, reagowaniu na skargi, uwagi i sugestie gości,

lwita gości indywidualnych,

lsprawdza pokoje przygotowane dla gości VIP, dba o jego bagaż, eskortuje do pokoju,

Bagażowy –obowiązki i zadania

lprzejmuje opiekę nad gościem po jego odejściu od recepcji,

lprzenosi bagaże gości, na ich życze nie wnosi do pokoju,

lwprowadza do pokoju, ustawia bagaż,

ldemonstruje sposób korzystania z urządzeń,

lżyczy milego pobytu,

lprzy wyjeździe-żegna gości i zaprasza do ponownego przyjazdu

Wyposażenie techniczne Centrale telefoniczne poza zabezpieczeniem łączności

w hotelu dają :

lmożliwość obciążenia gościa kosztami rozmów,

lmożliwość ograniczenia rozmów wychodzących z poszczególnych numerów telefonicznych,

lblokady połączeń z wybranych numerów telefonicznych,

lustawienie przez gościa budzenia

Wyposażenie techniczne

Internet to nazwa bardzo popularnej, ogólnodostępnej sieci komputerowej o światowym zasięgu.

W hotelu wykorzystywany jest do :

lpromocji hotelu i jego...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin