Fra_Cabe-Mantra_Talizmany.pdf

(43 KB) Pobierz
3733085 UNPDF
MANTRA. TALIZMANY.
Samo słowo MANTRA oznacza uwolnić umysł(man - umysł, -tra - uwalnianie). W takim ujęciu
rzeczy zaklęcie, magiczna formuła, modlitwa ma za zadanie oczyścić umysł, ewentualnie moce, które
zdobywa się przy okazji są czymś dodatkowym, mniej istotnym szczególnie w pierwszych
stadiach praktyk. Wyróżnia się formułki, zaklęcia, mantry uniwersalne, osobiste, jawne i
niewyjawialne, proste i złożone istnieją też słowne i ruchome. Trzeba pamiętać, że gesty religijne mogą
mieć podobną moc. W mantrach niema podziału na dobre czy złe ani o bardziej lub mniej
wartościowych, wszystko, bowiem zależy od człowieka. Mantry często wykraczają poza symbolikę,
dlatego że dźwięk nie jest ograniczony może istnieć wiecznie. Zaklęcia stanowią zwykle domenę
szamanów, kapłanów lub osób wtajemniczonych.
Większość zaś mantr jest dostępna wszystkim. Do najbardziej znanych należą:
OM MANI PADME HUM, której sylabom przypisuje się kolory, ukryte stany świadomości, siły
nadnaturalne i inne wartości.
OM NAMAHA SHIVAYA pochodzi od mistrza Babaji, jej znaczenie to oddanie siebie pod
opiekę Siwy.
OM VAJRA GURU PADMA, mantra która łączy się z praktyką drogi diamentowej Hum
Oznacza tu zawołanie "niech się stanie".
Mantry niosą też niektóre cechy przypisywane zaklęciom, lecz w ograniczony sposób.
Związane są z alchemią wewnętrzną, czyli przemianą od wewnątrz. Właśnie ta przemiana ma dać nam
moc, którą można użyć w świecie zewnętrznym. Należy podkreślić, że działalność tą mocą nie jest
celem samym w sobie, ale tylko dodatkiem do dalszego rozwoju poniekąd pomocą a poniekąd
przeszkodą. Wśród Tybetańczyków istnieje pewne przekonanie, jeśli kto zdoła w wibracji
osiągnąć właściwy ton ten może czynić cuda, a ten, kto milcząco potrafi ją wyrazić ten
dozna najwyższego wyzwolenia.
Przedmioty magiczne, które zasługują na noszenie miana talizmanów i amuletów muszą
zostać naładowane siłą mana. Mana w wierzeniach pierwotnych oznacza siłę powołującą
wszystkie zjawiska, lecz którą trudno wyjaśnić w sposób fizyczny człowiekowi. Mana może objawiać
się w sposób naturalny jako np. rozum, bogactwo, urodzajność wszystko to, co wybija się
ponad przeciętność nie oznacza to jednak, że mana jest stała, ponieważ może okresowo słabnąć
lub przybywać. Nosicielami tej siły są wszelkie istoty, ale w małym stopniu, największe zasoby
posiadają kapłani, szamani i inne osoby wtajemniczone. Również niektóre przedmioty mogą
posiadać taką siłę w sposób naturalny lub poprzez przekazanie jej przez jakąś osobę. Należy
tutaj dodać, że działanie jej na człowieka może być korzystne lub nie, stopień oddziaływania też może
być różny. Ważną cechą w posługiwaniu się takimi przedmiotami jest specyficzne myślenie a dokładnie
myślenie magiczne. Myślenie racjonalne tym różni się od magicznego, że próbuje zatrzymać
to, co pozostaje w nieustannym ruchu, chce nad wszystkim panować i uważa stałość za znaczącą
wartość. W odniesieniu do talizmanie i amuletów uznaje niezmienną wartość promieniowania
energią, mana raz naładowanych przedmiotów uważa też, że tak samo oddziałuje na wszystkich ludzi.
Tak, więc w poszukiwaniu talizmanów i amuletów powinno dążyć się do uzyskania nowych
przedmiotów dopiero, co naładowanych maną a nie do takich, które mają kilka lub
kilkadziesiąt lat. Tworząc nowe talizmany i amulety według starożytnych należało pamiętać o gestach
(na wschodzi określane są terminem mudra), zaklęciach, kadzidle itp. Nie można było też zapominać
o niezbędnym okresie przygotowawczym, jak i odpowiednich materiałach.
Pamiętano także o rytuałach, bez których trudno było o jakąkolwiek działalność
mistyczną/magiczną. W czasach współczesnych wiele rzeczy się upraszcza dotyczy to między
innymi wróżenia. Otóż w obecnych czasach korzysta się ze starych systemów mantrycznych
a dokładniej z samych metod, rytuały są upraszczane jakby nie były one godne współczesnego
człowieka. Zapomina się, że nie można dzielić tego na części i wybierać tylko to, co nam pasuje, w
końcu przecież nie liczba elementów decyduje o ich efektywności czy mocy. Jedna wróżba
wzbogacona o elementy drugiej wcale nie oznacza poprawienia stopnia sprawdzalności
wróżby. Podobnie rzecz ma się z talizmanami i amuletami. Nie jest dobrym pomysłem pozbawianie jak
i uzupełnianie ich o niektóre elementy. W nowoczesnym świecie istnieje pewien paradoks. Z jednej
strony ludzie wierzą w różne amulety i talizmany a z drugiej zaś starają się niektóre rzeczy
uzupełnić, uprościć lub wzbogacić manifestują w ten sposób swą niewiarę. Inaczej ujmując postępują
tak jakby wierzyli w prawa statystyki i we własną nieomylność.
Frater Cabe
Droga Fali
Zgłoś jeśli naruszono regulamin