Scenariusz zajęcia - PRZYRODA WOKÓŁ NAS.doc

(42 KB) Pobierz
Zabawa muzyczno - ruchowa "Uwaga znaki"

SCENARIUSZ ZAJĘCIA

z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej

 

 

1.                 Data:

2.                 Grupa wiekowa: 3-4 latki

3.                 Treści programowe:

- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany jakie zachodzą w przyrodzie;

- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu

4.                 Temat zajęć: „Przyroda wokół nas”

5.                 Cele edukacyjne

Dziecko:

- dostrzega zmiany dokonujące się w przyrodzie i słownie je określa,

- rozpoznaje i poprawnie nazywa często spotykane rośliny i zwierzęta,

- rozpoznaje i poprawnie nazywa często spotykane owoce drzew,

 

6.                 Metody nauczania:

- słowna: rozmowa, pochwała

- czynna (działalność praktyczna dzieci): kierowanie własną działaniem, zadań stawianych do wykonania,

- oglądowa: obserwacja,

 

7.                 Formy organizacyjne

- indywidualna,

- zbiorowa,

 

8.                 Środki dydaktyczne:

Koszyczek na dary przyrody, obrazki przedstawiające oznaki jesieni, oraz inne, farbki, pędzelki, kubeczki z wodą, kartki, wysuszone liście,

 

9.                 Literatura przedmiotu:

Czapara E., Żaba-Żabińska W.[red.] „Przedszkole czterolatka. Przewodnik metodyczny, wyd. MAC Edukacja, Kielce 2008;

Kwaśniewska M., Żaba-Żabińska W. „Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci”, wyd. MAC Edukacja, Kielce 2009;

Siemek D. „Gry i zabawy ruchowe dzieci w wieku przedszkolnym”, Instytut wydawniczy związków zawodowych, Warszawa 1986;

Smoczyńska – Nachtman „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”, WSiP, Warszawa 1978;

 

10.             Przebieg zajęć

Tok zajęć

Czynności n-la

Czynności dzieci

Czynności organizacyjno-porządkowe

 

Wprowadzenie do tematyki zajęć

 

Uświadomienie celu zajęć

 

 

 

 

Realizacja tematu – zabawa integracyjna „Wilk i kózki”

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Poszukiwanie darów przyrody i wzbogacanie nimi kącika przyrody

 

 

 

Zabawa przy tablicy

 

 

Wykonanie pracy plastycznej

 

 

 

Zabawa muzyczno-ruchowa

Podsumowanie i ocena pracy dzieci

- zaproszenie dzieci na dywan,

 

 

 

- podanie informacji o wyjściu na teren przedszkola, przypomnienie zasad bezpieczeństwa ;

- s-tka prosi, by dzieci uważnie obserwowały przyrodę, kolory drzew, ich owoce, odgłosy  ptaków itp.

Prosi, by dzieci ustawiły się przed salą, przejście do szatni – pomoc dzieciom w czynnościach samoobsługowych;

- wyjście na teren przedszkola,

- zabawy na powietrzu – Jedno dziecko jest „wilkiem”; reszta dzieci to kózki.

Wilk mów: Jestem wilk, rozbójnik zły Muszę schrupać kózki trzy.

Dzieci mówią: Zjesz jedną kózkę jeśli wykonasz zadanie:

Musisz przejść po ramie piaskownicy „naga za nogą”

Wilk: Jestem wilk, rozbójnik zły Muszę schrupać kózki trzy.

Dzieci mówią: Zjesz drugą kózkę jeśli wykonasz zadanie:

Przeskocz przez strumyk – dzieci rysują kreski na ziemi wyznaczające strumyk

Wilk: Jestem wilk rozbójnik zły....

 Dzieci mówią: Zjesz trzecią kózkę jeśli wykonasz zadanie:

Nieś kamyk na głowie – dzieci wyznaczają trasę rysując ją patykiem;

Jeżeli wilkowi nie uda się zadanie, wówczas rolę przejmuje uratowana kózka.

- poszukiwanie darów przyrody np. kolorowych liści, kasztanów, źołędzi;

- powrót do przedszkola

- rozmowa o przyrodzie zaobserwowanej podczas wyjścia na teren przedszkola, wzbogacenie kącika przyrody przyniesionymi okazami: kasztany, liście i in.

- zabawa „Nadchodząca jesień” - dzieci wśród różnych obrazków, wyszukują te, które charakteryzują nadchodzącą jesień

- S-tka zaprasza dzieci do stolików z przygotowanymi farbkami i wysuszonymi liśćmi, poleca, by każdy pomalował wybraną farbką swojego liścia i odcisnął go na kartce;

- zanim prace wyschną, s-tka zaprasza dzieci na dywan do nauki nowej piosenki „Ola i liście”;

- Omawianie prac, udzielenie pochwały wszystkim dzieciom;

- podziękowanie za wspólną zabawę;

- dzieci siadają w rozsypce na dywanie,

 

 

- dzieci przypominają, że wychodzimy parami, nie oddalamy się od placu zabaw swojej grupy,

- dzieci ubierają kurtki, buty, czapki, odkładają wieszaczki na swoje miejsce;

 

 

- dzieci maszerują parami do wyznaczonego miejsca zabawy, placu zabaw;

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- dzieci szukają darów przyrody, przyjmują różne pozycje, zaglądają pod liście;

- dzieci opowiadają czy usłyszały głosy ptaków, jakie kolory mają drzewa itp.

 

 

- wszystkie dzieci kolejno podchodzą do tablicy, wybierają jeden obrazek, nazywają go i przyklejają we właściwym miejscu;

- dzieci wykonują  swoje prace, wybierają dowolny kolor spośród jesiennych barw;

- dzieci próbują śpiewać i pokazywać do słów piosenki;

- prezentacja prac;

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin