z zakresu edukacji społeczno-przyrodniczej
1. Data:
2. Grupa wiekowa: 3-4 latki
3. Treści programowe:
- obserwowanie środowiska przyrodniczego; zwracanie uwagi na dominującą kolorystykę, zmiany jakie zachodzą w przyrodzie;
- oglądanie drzew znajdujących się w bliskim otoczeniu
4. Temat zajęć: „Przyroda wokół nas”
5. Cele edukacyjne
Dziecko:
- dostrzega zmiany dokonujące się w przyrodzie i słownie je określa,
- rozpoznaje i poprawnie nazywa często spotykane rośliny i zwierzęta,
- rozpoznaje i poprawnie nazywa często spotykane owoce drzew,
6. Metody nauczania:
- słowna: rozmowa, pochwała
- czynna (działalność praktyczna dzieci): kierowanie własną działaniem, zadań stawianych do wykonania,
- oglądowa: obserwacja,
7. Formy organizacyjne
- indywidualna,
- zbiorowa,
8. Środki dydaktyczne:
Koszyczek na dary przyrody, obrazki przedstawiające oznaki jesieni, oraz inne, farbki, pędzelki, kubeczki z wodą, kartki, wysuszone liście,
9. Literatura przedmiotu:
Czapara E., Żaba-Żabińska W.[red.] „Przedszkole czterolatka. Przewodnik metodyczny”, wyd. MAC Edukacja, Kielce 2008;
Kwaśniewska M., Żaba-Żabińska W. „Nasze przedszkole. Program edukacji przedszkolnej wspomagający rozwój aktywności dzieci”, wyd. MAC Edukacja, Kielce 2009;
Siemek D. „Gry i zabawy ruchowe dzieci w wieku przedszkolnym”, Instytut wydawniczy związków zawodowych, Warszawa 1986;
Smoczyńska – Nachtman „Kalendarz muzyczny w przedszkolu”, WSiP, Warszawa 1978;
10. Przebieg zajęć
Tok zajęć
Czynności n-la
Czynności dzieci
Czynności organizacyjno-porządkowe
Wprowadzenie do tematyki zajęć
Uświadomienie celu zajęć
Realizacja tematu – zabawa integracyjna „Wilk i kózki”
Poszukiwanie darów przyrody i wzbogacanie nimi kącika przyrody
Zabawa przy tablicy
Wykonanie pracy plastycznej
Zabawa muzyczno-ruchowa
Podsumowanie i ocena pracy dzieci
- zaproszenie dzieci na dywan,
- podanie informacji o wyjściu na teren przedszkola, przypomnienie zasad bezpieczeństwa ;
- s-tka prosi, by dzieci uważnie obserwowały przyrodę, kolory drzew, ich owoce, odgłosy ptaków itp.
Prosi, by dzieci ustawiły się przed salą, przejście do szatni – pomoc dzieciom w czynnościach samoobsługowych;
- wyjście na teren przedszkola,
- zabawy na powietrzu – Jedno dziecko jest „wilkiem”; reszta dzieci to kózki.
Wilk mów: Jestem wilk, rozbójnik zły Muszę schrupać kózki trzy.
Dzieci mówią: Zjesz jedną kózkę jeśli wykonasz zadanie:
Musisz przejść po ramie piaskownicy „naga za nogą”
Wilk: Jestem wilk, rozbójnik zły Muszę schrupać kózki trzy.
Dzieci mówią: Zjesz drugą kózkę jeśli wykonasz zadanie:
Przeskocz przez strumyk – dzieci rysują kreski na ziemi wyznaczające strumyk
Wilk: Jestem wilk rozbójnik zły....
Dzieci mówią: Zjesz trzecią kózkę jeśli wykonasz zadanie:
Nieś kamyk na głowie – dzieci wyznaczają trasę rysując ją patykiem;
Jeżeli wilkowi nie uda się zadanie, wówczas rolę przejmuje uratowana kózka.
- poszukiwanie darów przyrody np. kolorowych liści, kasztanów, źołędzi;
- powrót do przedszkola
- rozmowa o przyrodzie zaobserwowanej podczas wyjścia na teren przedszkola, wzbogacenie kącika przyrody przyniesionymi okazami: kasztany, liście i in.
- zabawa „Nadchodząca jesień” - dzieci wśród różnych obrazków, wyszukują te, które charakteryzują nadchodzącą jesień
- S-tka zaprasza dzieci do stolików z przygotowanymi farbkami i wysuszonymi liśćmi, poleca, by każdy pomalował wybraną farbką swojego liścia i odcisnął go na kartce;
- zanim prace wyschną, s-tka zaprasza dzieci na dywan do nauki nowej piosenki „Ola i liście”;
- Omawianie prac, udzielenie pochwały wszystkim dzieciom;
- podziękowanie za wspólną zabawę;
- dzieci siadają w rozsypce na dywanie,
- dzieci przypominają, że wychodzimy parami, nie oddalamy się od placu zabaw swojej grupy,
- dzieci ubierają kurtki, buty, czapki, odkładają wieszaczki na swoje miejsce;
- dzieci maszerują parami do wyznaczonego miejsca zabawy, placu zabaw;
- dzieci szukają darów przyrody, przyjmują różne pozycje, zaglądają pod liście;
- dzieci opowiadają czy usłyszały głosy ptaków, jakie kolory mają drzewa itp.
- wszystkie dzieci kolejno podchodzą do tablicy, wybierają jeden obrazek, nazywają go i przyklejają we właściwym miejscu;
- dzieci wykonują swoje prace, wybierają dowolny kolor spośród jesiennych barw;
- dzieci próbują śpiewać i pokazywać do słów piosenki;
- prezentacja prac;
gosia1807