agresja ulotka dla rodzicow.pdf

(28 KB) Pobierz
Microsoft Word - ulotka dla rodzicow2.doc
Przemoc w szkole – ogólne wskazówki dla rodziców
Drogi Rodzicu,
gdy dowiadujesz si
ę
,
ż
e Twoje dziecko jest prze
ś
ladowane w szkole, prze
ż
ywasz
zaskoczenie i nie wiesz, co z tym faktem zrobi
ć
. Jest Ci trudno w to uwierzy
ć
. Wydaje Ci si
ę
,
ż
e to Twoja wina i czujesz zło
ść
. Pami
ę
taj jednak,
ż
e Twoje dziecko prze
ż
ywa to samo i to
Ty musisz mu pomóc .
Jakie formy przemocy wyst
ę
puj
ą
w szkole?
ne formy: przemocy fizycznej i przemocy psychicznej. W
szkole zazwyczaj mamy do czynienia z przemoc
ż
e przybiera
ć
ż
ą
rówie
ś
nicz
ą
. Incydentalnie mo
ż
e równie
ż
pojawi
ć
si
ę
przemoc nauczycieli wobec uczniów. Niezale
ż
nie od rodzaju przemoc mo
ż
e
stanowi
ć
ci
ęż
kie prze
ż
ycie dla dziecka i prowadzi
ć
do powa
ż
nych konsekwencji
psychoemocjonalnych i somatycznych.
Jak zorientowa
ć
si
ę
,
ż
e dziecko podlega przemocy w szkole?
Niektóre dzieci ukrywaj
ą
problem. By
ć
mo
ż
e nie chc
ą
Ci
ę
zmartwi
ć
, albo wstydz
ą
si
ę
. Mog
ą
te
ż
czu
ć
,
ż
e wina tkwi w nich samych. Takie dzieci najcz
ęś
ciej nie lubi
ą
szkoły. Rano przed
wyj
ś
ciem skar
żą
si
ę
na bóle głowy, gardła, gor
ą
czk
ę
itp.
Inne sygnały
ś
wiadcz
ą
ce o tym,
ż
e dziecko mo
ż
e by
ć
ofiar
ą
przemocy szkolnej:
niechcewychodzi
ć
z domu albo wychodzi bardzo pó
ź
no lub bardzo wcze
ś
nie,
wraca ze szkoły pó
ź
niej, okr
ęż
n
ą
drog
ą
,
wraca po lekcjach ze zranieniami i siniakami,
ma podarte ubranie,
znajdujesz zniszczone podr
ę
czniki i przybory szkolne,
prosiCi
ę
o kupno „zgubionych" (zabranych lub ukradzionych) przedmiotów,
cz
ę
sto „gubi" pieni
ą
dze i prosi o drobne na „składk
ę
",
niechcebra
ć
do szkoły drugiego
ś
niadania albo bierze du
ż
o wi
ę
cej ni
ż
zwykle,
prosi o „załatwienie" zwolnienia z WF,
kłócisi
ę
ze swoimi przyjaciółmi,
jest ciche, izoluje si
ę
,
jest agresywne w stosunku do innych domowników (np. rodze
ń
stwa),
ma gorsze wyniki w nauce,
opuszcza pojedyncze lekcje lub wagaruje,
ma problem ze snem lub senne koszmary, płacze w nocy.
Co mo
ż
esz zrobi
ć
?
1. Porozmawiaj z dzieckiem o szkole, co lubi, a czego nie lubi i jakich ma przyjaciół. Nie
zmuszaj dziecka, aby z Tob
ą
rozmawiało, po prostu zapewnij je,
ż
e mo
ż
e Ci ufa
ć
i
ż
e Ty
postarasz si
ę
pomóc w rozwi
ą
zaniu wszystkich problemów. Upewnij je,
ż
e nie uczyniło
niczego złego.
2. Notuj wszystko, co zauwa
ż
ysz i zach
ę
caj dziecko, aby prowadziło pami
ę
tnik; dokumentuj
wszystkie nieprzyjemne SMS-y oraz emaile.
3. Skontaktuj si
ę
ze szkoł
ą
jak tylko zaczniesz podejrzewa
ć
,
ż
e masz do czynienia z
problemem. Szkoła tak
ż
e b
ę
dzie chciała rozwi
ą
za
ć
problem.
¤ Porozmawiaj z wychowawc
ą
klasy i pami
ę
taj,
ż
e sytuacja ta nie powstała z winy szkoły.
Gdy nauczyciel zacznie obserwowa
ć
sytuacj
ę
i mie
ć
oko na dr
ę
czyciela - i jego
Przemoc mo
zachowanie si
ę
wobec Twego dziecka - sytuacj
ę
b
ę
dzie mo
ż
na wzgl
ę
dnie łatwo
znormalizowa
ć
.
¤ Zach
ęć
dziecko do poszerzenia kr
ę
gu przyjaciół. Staraj si
ę
ich pozna
ć
. Popro
ś
ich, aby
pilnowali jeden drugiego.
¤ Je
ż
eli przemoc nie ustanie, skontaktuj si
ę
ze szkoł
ą
ponownie i napisz do dyrektora, aby
wyja
ś
nił, jakie s
ą
zasady post
ę
powania szkoły w razie stwierdzenia przypadków
przemocy. Tym sposobem b
ę
dziesz wiedzie
ć
dokładnie, jakie działania szkoła podejmuje
zania nabrzmiałej sytuacji.
4. Dodaj dziecku otuchy podkre
dla rozwi
ą
ś
laj
ą
c,
ż
e ignorowanie przemocy nie spowoduje,
ż
e ona
zniknie, a mo
ż
e nawet pogorszy
ć
sytuacj
ę
. Dziecko musi by
ć
przekonane,
ż
e nie jest to jego
wina i
ż
e nikt nie ma prawa stosowa
ć
przemocy. Nie zach
ę
caj dziecka do odwetu.
5. Podejmowanie dalszych kroków . Je
ż
eli s
ą
dzisz,
ż
e szkoła niewła
ś
ciwie reaguje w
zaistniałej sytuacji, mo
ż
esz skontaktowa
ć
si
ę
z lokalnymi władzami o
ś
wiatowymi. Je
ż
eli
dokuczanie przybiera drastyczne formy mo
ż
esz zawiadomi
ć
policj
ę
. Mo
ż
esz te
ż
w ka
ż
dym
momencie zwróci
ć
si
ę
po pomoc do organizacji pozarz
ą
dowych b
ą
d
ź
innych
specjalistycznych placówek pomagaj
ą
cych ofiarom przemocy.
6. Post
ę
puj wg ustalonych zasad i nie próbuj załatwi
ć
sprawy samemu. Wa
ż
ne jest, aby
konfrontacja z dr
ę
czycielem lub jego rodzicami odbywała si
ę
w warunkach zapewniaj
ą
cych
Twojemu dziecku bezpiecze
ń
stwo i miała na celu konstruktywne rozwi
ą
zanie sytuacji.
7. Nie pozwól, aby dziecko nie chodziło do szkoły. Niezale
ż
nie od tego, jak dalece Twoje
dziecko jest nieszcz
ęś
liwe, nie mo
ż
esz pozwoli
ć
, aby pozostawało w domu. Najlepsze, co
mo
ż
na zrobi
ć
, to przekona
ć
dziecko,
ż
e sprawa zostanie załatwiona i
ż
e nie zrobiło niczego
złego.
Je
ż
eli sprawc
ą
przemocy w szkole jest Twoje dziecko
Trzeba by
ć
czujnym zarówno wtedy, gdy okoliczno
ś
ci wskazuj
ą
,
ż
e Twoje dziecko mo
ż
e by
ć
ofiar
ą
, jak i wtedy, gdy mo
ż
na s
ą
dzi
ć
,
ż
e samo stosuje przemoc wobec innych. Dziecko
mo
ż
e kopiowa
ć
agresywne zachowanie nie widz
ą
c w tym nic złego lub mo
ż
e to by
ć
sposób
ki okres.
¤ Porozmawiaj z dzieckiem i spróbuj ustali
ż
ania uczu
ć
, gdy przechodzi ci
ęż
ć
, dlaczego zachowuje si
ę
w taki wła
ś
nie sposób.
U
ś
wiadom mu, jak bardzo przykre jest to dla innych.
¤ Spraw, aby nikt w rodzinie nie osi
ą
gał agresywnym zachowaniem lub sił
ą
tego, czego
pragnie.
¤ Wska
ż
dziecku, jak przył
ą
czy
ć
si
ę
do innych bez stosowania wobec nich agresji.
¤ Omów sytuacj
ę
z wychowawc
ą
klasowym dziecka i ustal, w jaki sposób szkoła i Ty macie
podejmowa
ć
wspólne działania, aby poło
ż
y
ć
kres przemocy.
¤ Zapewnij dziecko,
ż
e jest kochane i
ż
e mo
ż
e liczy
ć
na wsparcie.
¤ Nie
ż
ałuj pochwał, gdy dziecko jest dobre dla innych.
¤ Rozmawiaj z dzieckiem regularnie o sytuacji, aby upewni
ć
si
ę
,
ż
e u podstaw przemocy
nie le
żą
jakie
ś
powa
ż
ne problemy.
ródeł:
1. Dokuczanie. National Family & Parenting Institute. Crown 2006.
Ź
ź
ródło: www.familyandparenting.org
2. Dla rodziców. Szkoła bez przemocy.
Ź
ródło: www.szkolabezprzemocy.pl
Fundacja PRAESTERNO – Oddział w Łodzi
ul. Nawrot 46, 90-014 Łód
2
ź
, (0-42) 676 77 27, www.praesterno.pl
wyra
W opracowaniu informacji wykorzystano materiały ze
42129447.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin