MMO Slownik.doc

(53 KB) Pobierz

MMO słowniczek

 

Wychodząc naprzeciw potrzebom szerokich rzesz graczy, postanowiliśmy uposażyć Cover DVD w słowniczek terminów używanych w MMO. Jako gatunek stricte Internetowy, szybko doczekał się całego szeregu dziwnych haseł i skrótowców – czasem niewiele różniących się od 5ł33t4śnYcH t3XxXt00f, a które osoby nieznające tematu mogą przyprawić o stan przedzawałowy. I zniechęcić do gry w ciągu pięciu minut od pierwszego zalogowania. Oczywiście, każdy tytuł ma swój własny zestaw określeń charakterystyczny tylko dla niej, tu postaram się jednak zamieścić zbiór tego, co używane jest najczęściej  i – mniej lub bardziej – uniwersalnie.

 

  • 1337 – od elite; „wymiatacz”
  • add – przeciwnicy włączający się do już trwającej walki (np. w wyniku przyzwania ich przez bossa, z którym się męczymy)
  • add-on - „nakładka” modyfikująca coś w naszej grze, z reguły prowadząca do zmian w interfejsie, ułatwionego stosowania umiejętności oraz szeregu innych ułatwień sprawiających, że ostatecznie to, co dzieje się na ekranie mało przypomina grę, w którą w teorii gramy
  • AFAIK – as far as I know
  • AFK – away from keyboard
  • Aggro (radius): obszar wokół przeciwnika, po naruszeniu którego nasz adwersarz zawyje nienawistnie i puści się za nami w pogoń; bywa używane zamiennie z hate/threat
  • aka – also known as
  • alt – postać dodatkowa, może służyć tak do normalnej gry „w wolnych chwilach”, jak i np. być jedynie bank-altem (stworzoną w celu przechowywania i przenoszenia przedmiotów)
  • AoE – czary lub umiejętności o działaniu obszarowym (deszcze meteorytów, betonowe osły etc.)
  • ASAP – as soon as possible
  • B>, WTB - kupię
  • boss – no właśnie
  • brb – be-right-back, zaraz wracam
  • buff – czar wspomagający i np. podnoszący statystyki naszej postaci
  • bug – błąd w grze
  • carebear – gracz preferujący zabawę w PvE i unikający PvP; jeśli chcesz być Fajny i Alternatywny, nazywaj tak każdego fana WoW;
  • caster – postać czarująca, z reguły zadająca spore obrażenia/skutecznie lecząca (z reguły za cenę niskiej wytrzymałości)
  • CD, cooldown – czas, jaki musi upłynąć pomiędzy użyciami danej umiejętności; global cooldown to krótkotrwałe wyłączenie wszystkich umiejętności następujący po każdym użyciu jednej z nich, mechanizm często stosowany w celu uniemożliwienia błyskawicznego ich używania
  • corpse run – bieg do ciała w celu wskrzeszenia, gdy „duch ciało opuścił” (jak śpiewał HEY)
  • crafting – wytwarzanie przedmiotów przy wykorzystaniu odpowiednich materiałów, z reguły czynność wykonywana przez samych graczy
  • crit – cios krytyczny lub takowy efekt czaru, charakteryzujący się znacząco większymi obrażeniami bądź uleczonymi punktami życia
  • critter – małe zwierzaczki, niewinnie hasające sobie tu i siam (króliczki, karaluszki itd.)
  • Crowd Control – zabiegi mające na celu ograniczenie chaosu podczas walki np. uśpienie któregoś z potworów zajmujących się leczeniem całej reszty
  • DC – niezamierzone wykopanie gracza z serwera, z reguły stosowane jako usprawiedliwienie zniknięcia spowodowanego np. odłączeniem Internetu przez p.o. matkę/żonę/kochankę
  • debuff – klątwy i cała reszta brzydkich efektów sprowadzanych przez nas na wroga; kisiel oblepiający nogi i spowalniający to tzw. snare, podczas gdy oplątanie korzonkami to już root)
  • ding – symboliczne oznaczenie przeskoku z poziomu na poziom; gdy to nastąpi, obwieść całemu światu, żeś „DING OMG!!!1” - będziesz trendi i pr0
  • DND – do not disturb (ew. Dungeons & Dragons)
  • DoT: Damage-over-Time: obrażenia zadawane jeszcze przez jakiś czas po rzuceniu czaru/zadaniu ciosu
  • DPS – damage-per-second, tempo zadawania obrażeń, bądź postać zajmująca się tym zadaniem
  • drop – skarby niesione przez stwory czy NPC-ów, „upuszczane” w chwili zgonu
  • duel – pojedynek, och
  • dupe – duplikowanie przedmiotów
  • eventy – specjalne wydarzenia w świecie gry – czasem jednorazowe (koniec Matrixa Online), czasem cykliczne
  • exploit – wykorzystywanie mechanizmów, które – choć w teorii umożliwione przez grę i np. błędne zaprojektowanie poziomu – używane być nie powinny; przykładem wskoczenie w jakąś niewidoczną dziurę i ostrzeliwanie przez ściany innych graczy, nie mających nawet możliwości zobaczenia, kto ich atakuje
  • farming – monotonne gromadzenie czegoś, np. złota z ubijanych przeciwników
  • fear – występuje pod różnymi nazwami, chodzi jednak przede wszystkim o sprawienie, by ogłupiały przeciwnik zaczął pałętać się bez celu/uciekał z wrzaskiem
  • FFA – free for all, każdy na każdego
  • FFS - „motyla noga!”
  • FTW – for the win
  • FYI – for your information
  • ganking – mordowanie kogoś ledwie tylko powstałego z martwych bądź zajętego np. odpieraniem oblężenia wrażych sił
  • GG – good game
  • GJ – good job
  • GL – good luck
  • GM – Game Master; w teorii pilnuje porządku w grze, w praktyce jest najczęściej postacią całkowicie mityczną i niewidywaną miesiącami
  • grind – monotonne wykonywanie tej samej czynności mające na celu osiągnięcie jakiegoś rezultatu wymagającego włożenia w grę sporej ilości czasu. Z reguły sprowadza się to do zabawy w człowieka – demolkę i mordowania kolejnych setek przeciwników w jednej lokacji – z reguły dla punktów doświadczenia, które nazbierane w odpowiedniej ilości pozwolą na uskutecznianie tego samego na innym obszarze; cecha charakterystyczna 89% MMO, zwłaszcza darmowych
  • GTG – got to go
  • healer – postać lecząca innych
  • HF – have fun
  • High-end – etap gry tylko dla najlepszych i na najwyższych poziomach doświadczenia: najtrudniejsze zadania, największe i najcięższe w przetrzebieniu lochy, najpotężniejsze i najbardziej świecące się przedmioty.
  • HoT: Healing-over-Time leczenie „długofalowe”, działające jeszcze przez jakiś czas po rzuceniu czaru czy umiejętności
  • HP – hit/health points
  • hybrid class – klasa łącząca kilka ról
  • IM(H)O – in my (humble) opinion
  • inc – incoming, rozpaczliwy okrzyk na widok nadchodzących przeciwników, z reguły poprzedzający żałosny zgon (bo przezorny zawsze ubezpieczony)
  • instance
  • instance – lokacja istniejąca niejako niezależnie od „głównego” świata gry – jej swoista „kopia” tworzona jest oddzielnie dla każdej osoby/drużyny, która się tam uda
  • kiting – zabawa polegająca na jednoczesnym pozostawaniu w pewnej odległości od przeciwnika i jego atakowaniem, w miarę możliwości nie pozwolenia mu na oddanie ciosu
  • leech – wykorzystywanie innych dla swoich celów przy jednoczesnym nicnierobieniu – dołączamy się do jakiejś grupy, rozpoczynamy czyszczenie lochu czy innej dziury, po czym udajemy się na herbatkę, pozwalając reszcie osób pracować za nas i dostarczać nam XP
  • LFP/LFG/LFW – looking for party/group/work
  • LMAO - „aż mi się brzuszek trzęsie ze śmiechu”
  • LOL – słynny album Blog27
  • loot – przedmioty zdobywane na padłych przeciwnikach
  • LoS – line of sight: linia pomiędzy nami a naszym celem – w większości przypadków obecność na niej jakichś przeszkód terenowych (kolumna, konny posąg Kościuszki) uniemożliwia zaatakowanie przeciwnika
  • lvl – poziom postaci
  • macroing – mechanizm polegający na skryptowym zleceniu postaci pewnej sekwencji czynności bez naszego udziału lub przy znacznie mniejszym nakładzie sił
  • main – nasza główna postać
  • MMORPG – massive multiplayer online role-playing game, uff
  • mob – postacie potworów i innych sterowanych przez AI postaci
  • MP – punkty many
  • MT – main tank
  • nerf – zabieg dokonywany w wyniku uaktualniania gry, prowadzący do osłabienia właściwości którejś klasy czy jakiegoś przedmiotu
  • Noob – jeśli czytasz to słowo, to dla gracza „profesjonalnego” najpewniej jesteś nim jesteś. Termin pejoratywny, w mający znaczyć tyle, że „nie znasz się, grać nie umiesz, wyrywaj cieciu”. Zwykłe, mniej drażniące określenie na żołtodzioba: newbie.
  • np - no problem
  • NPC – postać sterowana przez AI, Sztuczną Inteligencję (tj. dwa skrypty na krzyż)
  • nuke – skoncentrowany atak na dany cel
  • NVM – nevermind, nieważne
  • OMG – Oh mein Gott!
  • OMW – on my way
  • OOM - „kończy mi się mana i zaraz przestanę was leczyć, misiaki”
  • own/pwn – zmiażdżyć kogoś, wymieść nim podłogę, przeżuć i wypluć
  • party – drużyna
  • peeps – ludzie; inni gracze, znaczy
  • pet – sterowany przez AI towarzysz naszej postaci, stale kicający wokół naszego zadu; z reguły bestia jakowaś, nosorożec lubo guziec
  • ping – czas potrzebny naszemu komputerowi na kontakt z serwerem gry – im dłuższy, tym gorzej
  • PK – player kill(er)
  • Plz/pls/plx/pl0x (?) – proszę, z reguły poprzedzone słowem-kluczem „money”
  • pop – w teorii od dźwięku wydawanego przez pojawiające się znikąd stwory
  • POV – point of view
  • ppl – ludzie
  • pro, pr0 – profesjonalista, często tylko we własnym mniemaniu.
  • prof - profesja, zawód naszej postaci (szambonurking, krawiectwo itd.)
  • pull – rozpoczęcie walki poprzez skupienie uwagi stworów i spowodowanie, iż z pianą na pyskach ruszą w stronę naszej drużyny
  • PvE – walka przeciw oponentom sterowanym przez AI
  • PvP – walka przeciw innym graczom
  • quest – zadanie
  • raid – spora grupa ludzi, składająca się z kilku grup – z reguły w celach oblegania twierdz czy pokonania wymagających bossów (czyli raidowania właśnie – o wskazówki pytać Allora i gema)
  • rdy/r/1 (jeden) „gotowym, Sir!”
  • rebuff – ponowne rzucenie wszystkich buffów
  • rep – reputacja; w wielu przypadkach musimy dążyć do jej podniesienia celem osiągnięcia jakichś wymiernych korzyści
  • respawn – odrodzenie się zatłuczonej uprzednio istoty
  • respec – wyzerowanie naszych statystyk/atrybutów/czegokolwiek i ich ponowne rozdzielenie.
  • rez – wskrzeszenie; z reguły w zestawieniach rodzaju „rez plx omg nub”
  • RL – rzeczywiste życie, a więc wszystko-poza-grą
  • ROTFL – wiadomo
  • roll - „rzucanie kostką”, z reguły mające na celu określenie komu przypadnie dany przedmiot
  • rollback – przywrócenie stanu gry (tj. informacji zapisanych na serwerze, a więc punktów doświadczenia graczy, ich przedmiotów itd.) do jakiegoś punktu z przeszłości, np. przed odkryciem i masowym wykorzystywaniem jakiegoś buga
  • root – zdolność unieruchamiająca oponenta w miejscu – np. korzonki wystrzeliwujące z gleby i go oplątujące
  • rox – rocks. Nie „kamienie”, a „być świetnym”
  • S>, WTS – sprzedam
  • snare – np. kisiel oblepiający nogi i spowalniający wroga
  • STFU - „ciszej, przyjacielu”
  • stun – ogłuszenie przeciwnika, uniemożliwiające mu ruch i działanie (bywa nazywane inaczej)
  • summon – stworzonka pokroju demonów przyzwane za pomocą czarów czy innej Lampy Aladyna celem tymczasowej pomocy.
  • support class – klasa pomocnicza, zapewniająca buffy itd.
  • szmaciarz – zwykle caster, nazywany tak z uwagi na brak zdolności noszenia na sobie cięższego ubioru niż tunika, onuce i (opcjonalnie) szlafmyca z gwiazdkami.
  • T>, WTT - wymienię
  • tank – chłopiec do bicia; postać, która z założenia ma zbierać razy, będąc leczoną przez healera i pozwalając DPSom na możliwie efektywne i niczym nie zakłócone zadawanie obrażeń
  • threat/hate – stopień nienawiści danego sterowanego przez komputer przeciwnika do naszej postaci – rośnie z reguły na skutek zadawania mu obrażeń bądź leczenia jego celów (a więc naszych przyjaciół); skrypt AI każe zazwyczaj atakować przeciwnika z jak najwyższym threatem
  • thx – dzięki
  • toon/char/avatar – postać gracza
  • uber - „gites”, „dżezi” czy, jak kto woli, coś wyjątkowo dobrego
  • WB – welcome back
  • wipe – kompletna kaszana, tj. wyrżnięcie całej naszej grupy przez przeciwników, np. podczas raidu
  • WTF - „ojej, o co tu chodzi?”
  • XP – punkty doświadczenia, pozwalające zdobyć wyższy poziom
Zgłoś jeśli naruszono regulamin