NOTATKA Z ANALIZY ROZPORZĄDZENIA(1).docx

(24 KB) Pobierz

NOTATKA Z ANALIZY ROZPORZĄDZENIA
MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ I SPORTU


z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych

i niepublicznych szkołach i placówkach
(Dz. U. z dnia 22 stycznia 2003 r.)

 


Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w szkole lub placówce, a także bezpieczne i higieniczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez szkolę lub placówkę poza obiektami należącymi do tych jednostek.

Rozporządzenie określa wymogi, jakie należy spełniać, pod kątem higieny bezpieczeństwa
np.

        jak powinien wyglądać plan ewakuacji szkoły

        prace remontowe, teren i ogrodzenie szkoły,

        pomieszczenia szkoły

        temperatura w pomieszczeniach

        warsztaty, laboratoria, pracownie oraz stanowisko praktycznej nauki  

     zawodu

        ubrania uczniów pracujących w laboratorium, a także powinności

     nauczyciela

        organizacja wycieczki, lekcja sportu (w tym obowiązki nauczyciela)

         etapy postępowania powypadkowego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Notatka z analizy PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO DLA SZKOL

SPECJALNYCH

PRZYSPOSABIAJĄCYCH DO PRACY DLA UCZNIÓW Z UPOŚLEDZENIEM UMYSŁOWYM W
STOPNIU UMIARKOWANYM LUB ZNACZNYM ORAZ DLA UCZNIÓW Z
NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI SPRZĘŻONYMI

 

Wskazania ogólne

1.          Szkoła specjalna przysposabiająca do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w
stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi
przygotowuje młodzież do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego (na miarę icłi
możliwości rozwojowych) i aktywnego dorosłego życia.

2.          Edukacja uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz
uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi polega na całościowej i jednoczesnej realizacji
funkcji dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej szkoły, z uwzględnieniem
specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania, opisanych przez współczesne nauki
społeczno-pedagogiczne.

3.          Kształcenie uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz
uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi jest dostosowane do potrzeb edukacyjnych i
możliwości psychofizycznych uczniów.

Kształcenie obejmuje:

1)                       kształcenie ogólne umożliwiające utrwalenie i poszerzenie zakresu posiadanej wiedzy i
nabywanie nowych umiejętności,

2)                       przysposobienie do pracy rozumiane jako: kształtowanie właściwych postaw wobec pracy,
przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawanie typowych sytuacji związanych z
pracą, uczenie wykonywania różnych prac, w tym porządkowych i pomocniczych, oraz
opanowanie podstawowych umiejętności i czyrmości pracy, a także przygotowanie do
podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub
chronionym rynku pracy.

Edukacja uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów
z niepełnosprawnościami sprzężonymi opiera się na indywidualnych programach edukacyjnych,
opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami na podstawie odrębnych
przepisów.

4.              W procesie kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub
znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi nauczyciele współpracują z
rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów, ustalając kierunki oddziaływań wychowawczo-
edukacyjnych i konsultując z nimi sposoby rozwiązywania problemów ucznia respektujące
wyznawane przez rodzinę wartości.

 

W procesie kształcenia uczniów wyodrębnia się:

 

1)              zajęcia edukacyjne:

a)           funkcjonowanie osobiste i społeczne,

b)           wychowanie fizyczne,

c)            przysposobienie do pracy,

d)            etyka'',

 

2)                     zajęcia rewalidacyjne,

3)                      zajęcia sportowe,

4)                     zajęcia kształtujące kreatywność, w szczególności muzyka, plastyka, zajęcia rozwijające
zainteresowania, zajęcia kształtujące umiejętność spędzania wolnego czasu.

Ze względu na integralny, całościowy charakter kształcenia uczniów z upośledzeniem umysłowym w
stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi podstawa
programowa nie wyróżnia odrębnych celów, zadań ani treści nauczania dla poszczególnych zajęć
edukacyjnych.


Treści nauczania

 

Zakres treści nauczania i wychowania wynika z poziomu indywidualnego rozwoju i tempa przyswajania wiedzy
przez ucznia. Przy realizacji treści nauczania i wychowania oraz wyborze

kierunku przygotowania do pracy należy wykorzystać możliwości, jakie stwarza środowisko społeczno-kulturowe
ucznia i lokalny rynek pracy {możliwość zatrudnienia w zakładach pracy chronionej, w zakładach aktywizacji
zawodowej lub u pracodawców będących osobami fizycznymi) oraz baza materialno-dydaktyczna szkoły.
Cele edukacyjne

Celem edukacji uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z
niepełnosprawnościami sprzężonymi jest utrwalanie i poszerzanie zakresu posiadanej wiedzy, kształcenie
kompetencji społecznych, zdolności adaptacyjnych i nabywanie nowych umiejętności umożliwiających
samodzielne, niezależne funkcjonowanie tych uczniów, przez:

1)         wspomaganie wszechstronnego i harmonijnego rozwoju ucznia,

2)         rozbudzanie motywacji i rozwijanie zdolności dostrzegania związków funkcjonalnych, czasowych
i przestrzennych oraz ich praktycznego wykorzystania,

3)         ksztahowanie zainteresowań i ujawnianie zdolności, w szczególności zdolności muzycznych,
plastycznych i sportowych,

 

4)         rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i poszanowania innych,

5)         utrwalanie wiadomości i umiejętności zdobytych przez uczniów na wcześniejszych etapach
edukacyjnych,

6)              przyswajanie prostego języka matematyki, dostrzeganie oraz formułowanie różnic pomiędzy
zjawiskami, czynnościami i liczbami, rozwijanie wyobraźni przestrzennej,

7)         poznawanie różnorodności świata przyrody, poznawanie i rozumienie podstawowych procesów
życiowych organizmów, kształtowanie zachowań ukierunkowanych na ocłu-onę środowiska,

8)         rozwijanie wiedzy o kulturze własnego regionu i jej związku z kulturą Polski,

9)         umożliwianie kontakm ze środowiskiem lokabym i zrozumienia przynależności człowieka do
tego środowiska,

 

10)            osiągnięcie maksymalnej zaradności i niezależności na miarę indywidualnych możliwości
uczniów,

11)            kształtowanie prawidłowej postawy uczniów wobec pracy, w aspekcie motywacji, kompetencji i
wykonania,

12)            przygotowanie do wykonywania, indywidualnie i zespt^owo, różnych prac, mających na celu
zaspokojenie potrzeb własnych i otoczenia,

13)             ksztahowanie umiejęmości posługiwania się narzędziami, maszynami i urządzeniami oraz
opanowanie prostych umiejętności i czynności pracy,

 

14) ksztahowanie umiejętności związanych z poszukiwaniem pracy, w tym korzystania z różnych
źródeł informacji,

15) przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego na równi z
innymi członkami danej zbiorowości, pełnienia ról społecznych oraz przygotowanie do
załatwiania różnych spraw osobistych w urzędach i innych instytucjach,

16) kształtowanie poczucia odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory i podejmowane

decyzje,

17) kształtowanie umiejętności samodzielnego organizowania wypoczynku i czasu wolnego,

18) rozwijanie kreatywności uczniów oraz ich uzdolnień i zainteresowań,

19) doskonalenie sprawności i wydolności fizycznej uczniów oraz działania prozdrowotne.


Notatka z analizy Rozporządzenia MEN z dn. 30 stycznia 1997 r. w sprawie zasad
organizowania zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla dzieci i młodzieży
upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim (Dz. U. z 1997 r., Nr 14, poz. 76)

 

Rozporządzenie reguluje objęcie wszystkich dzieci i młodzieży upośledzonej
umysłowo w stopniu głębokim, w wieku od 3 do 25 lat różnorodnymi, dostosowanymi do ich
możliwości rozwojowych zajęciami rewalidacyjnymi w wymiarze 20 godzin tygodniowo przy
pracy zespołowej i 10 godzin tygodniowo przy pracy indywidualnej (§2, §9.1).

 

Celem zajęć jest wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży, rozwijanie
zainteresowania otoczeniem oraz uzyskiwanie niezależności od innych osób w
funkcjonowaniu w codziennym życiu

 

Zajęcia organizuje się w szczególności w:

1)  publicznych przedszkolach, w tym specjalnych,

2)  publicznych szkołach, w tym specjalnych, położonych najbliżej miejsca zamieszkania lub
pobytu (w tym dziennego) osób zakwalifikowanych do udziału w zajęciach zespołowych,

3)  publicznych placówkach opiekuńczo-wychowawczych,

4) zakładach opieki zdrowotnej,

5) domach pomocy społecznej i środowiskowych domach samopomocy,

6)  ośrodkach rehabilitacyjno-wychowawczych, jeżeli przebywają w nich dzieci i młodzież

7)  domach rodzinnych, dla osób zakwalifikowanych do udziału w indywidualnych zajęciach.
3. Dzieciom i młodzieży, przebywającym czasowo lub stale w zakładach opieki zdrowotnej i
domach pomocy społecznej, organ właściwy do prowadzenia przedszkoli lub szkół
specjalnych zapewnia udział w zajęciach rewalidacyjno-wychowawczych stosownie do
orzeczenia publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej lub innej publicznej poradni
specjalistycznej..

Tryb i zasady kwalifikowania i kierowania dzieci i młodzieży do udziału w zajęciach
określają przepisy w sprawie zasad działania publicznych poradni psychologiczno-
pedagogicznych oraz innych publicznych poradni specjalistycznych.
Zajęcia prowadzi nauczyciel posiadający odpowiednie przygotowanie pedagogiczne,
określone w odrębnych przepisach. Na stanowisku nauczyciela może być zatrudniony
psycholog lub pedagog.

 

Opiekę podczas zajęć prowadzonych w domu rodzinnym zapewniają rodzice (opiekun
prawny).

 

Zajęcia obejmują przede wszystkim:

1)  naukę nawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika,

2)  ksztahowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym
indywidualnym możliwościom uczestnika,

3)  usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie
orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej,

4)  wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach
życia,

5)  rozwijanie zainteresowań otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie tego otoczenia, naukę
rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w
otoczeniu,

6)  ksztahowanie umiejętności współżycia w grupie.


7) naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań
uczestnika oraz jego udziału w ekspresyjnej aktywności.

Indywidualny program zajęć opracowuje prowadzący te zajęcia nauczyciel we
współpracy z psychologiem na podstawie wskazań zawartych w orzeczeniu kwalifikacyjnym.

 

Wymiar zajęć, w zależności od możliwości psychofizycznych oraz specyficznych
potrzeb rewalidacyjnych uczestników zajęć, wynosi:

1)  4 godziny dziennie na zajęciach zespołowych,

2)  2 godziny dziennie na zajęciach indywidualnych.
2. Liczba osób w zespole wynosi od 2 do 4.

 

Dokumentacja zajęć obejmuje:

1)  orzeczenie kwalifikacyjne poradni

2)  dziennik zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, według wzoru określonego w odrębnych
przepisach dla dziennika zajęć dydaktyczno-wychowawczych i specjalistycznych,

3)  zeszyt obserwacji

Zeszyt obserwacji prowadzony jest odrębnie dla każdego uczestnika zajęć.
Do zeszytu obserwacji wpisuje się informacje dotyczące:

        zmian w zakresie dużej motoryki (postawa, lokomocja, koordynacja ruchów),

        zmian w zakresie małej motoryki (koordynacja ruchów r^, koordynacja wzrokowo-
ruchowa, manipulacja),

        napędu - aktywności nie kierowanej (własnej),

        koncentracji uwagi (podczas aktywności spontanicznej, w zabawie, w zadaniu; czas
koncentracji),

        współdziałania (w różnych sytuacjach; czas współdziałania),

        opanowywania nowych umiejętności (tempo, trwałość, stopień trudności);

        dominującego nastroju i emocji,

        gotowości do kontaktów (rodzaje, kierunek),

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin