Żyć z autyzmem- uczymy się zasypiać.pdf
(
164 KB
)
Pobierz
188325418 UNPDF
ŻYĆ Z AUTYZMEM
UCZYMY SIĘ
ZASYPIAĆ
Peter Gabony & Fiona Glasson
Ilustracje: Fiona Bleach
ŻYĆ Z AUTYZMEM
UCZYMY SIĘ
Peter Gabony
&
Fiona Glasson
Szkoła Portfield
ZASYPIAĆ
Ilustracje: Fiona Bleach
Szkoła Sybil Elgar
UCZYMY SIĘ ZASYPIAĆ
Niektóre dzieci z autyzmem mają problemy ze snem. Może to być częściowo związane z poziomem rozwoju dziecka lub z jego
osobowością. Dzięki dobrze zaplanowanym działaniom i konsekwencji w ich przeprowadzeniu, rodzice mają szansę pokonać te
problemy. W przeciwnym razie będą wikłać się w sytuację, w której nie tylko nie pomogą dziecku, ale dodatkowo obciążą całą rodzinę.
Niedostatek snu powoduje bowiem zmęczenie, brak koncentracji i podenerwowanie, a te objawy z kolei wzmagają problemy z
zachowaniem w czasie dnia.
By uniknąć kłopotów ze snem, zastosuj proponowane niżej NAWYKI DOBREGO ZASYPIANIA. Pozwolą one zmniejszyć ryzyko
występowania problemów, które mogą przybrać następujące formy:
•
Opór przed pójściem spać
•
Koszmary senne; lęki nocne
•
Trudności z zasypianiem
•
Nocne moczenie się
•
Wybudzanie się w nocy
1
DOBRE NAWYKI WE WCZESNYCH LATACH ŻYCIA
1.
Ustal, kiedy dziecko będzie się kładło spać i kiedy będzie się budziło. Dzieci do drugiego roku życia mogą potrzebować średnio
12
godzin snu. Około piątego roku życia to zapotrzebowanie zmniejsza się do 10 godzin. Nie jest to jednak regułą, bo każde dziecko
jest inne. Ustal porę zasypiania, dopasowaną do potrzeb rodziny, dającą dziecku odpowiedni czas na wszystko i zgodną z
momentem, w którym zaczyna być ono zmęczone.
2.
Ustal schemat rutynowych, spokojnych czynności do realizacji w czasie około 30 minut przed położeniem dziecka spać. Przeznacz
w nim czas na aktywności takie, jak: kąpiel, przebieranie w piżamę, czytanie książeczek i śpiewanie kołysanek.
3.
Każdego wieczoru wykonuj te same czynności o tej samej porze i w tej samej kolejności.
2
4.
Staraj się, aby skomplikowane, narzucone przez dziecko rytuały, nie stały się częścią przyjętego wieczornego rytuału, tzn. unikaj
sytuacji, w której dziecko nalega, by niepraktyczne lub nieodpowiednie czynności weszły w jego skład (np. czytanie zbyt długiej
książki lub układanie w specjalny sposób książek na półce). Schemat jest sprawą zasadniczą, ale musisz być w stanie go
zrealizować.
5.
Nie pozwól, by oglądanie telewizji stało się częścią wieczornego rytuału.
6.
Przygotuj dziecku uproszczony plan zajęć na wieczór, mogą to być zdjęcia, symbole lub wyrazy. Na końcu tego planu umieść
zdjęcie lub symbol łóżka. To pomoże dziecku przewidzieć, kiedy przyjdzie czas na sen.
7.
Jeśli dziecko ma trudności z zaakceptowaniem pory zasypiania, daj mu "5-minutowe ostrzeżenie" - uprzedź go 5 minut przed
rozpoczęciem 30-minutowego okresu przygotowań do snu. Możesz użyć znaku "łóżko" z systemu Makaton, pokazać
odpowiednie zdjęcie/symbol/wyraz. Spróbuj też posłużyć się systemem kolorowych kart - pokaż mu żółtą kartę na 5 minut przed
rozpoczęciem przygotowań do snu; 5 minut później pokaż mu czerwoną kartę, by podkreślić, że właśnie ten czas się zaczyna.
3
Plik z chomika:
lechu_a1
Inne pliki z tego folderu:
Esveld-Dawson i Kazdin - jak utrwalac wyuczone zachowanie.pdf
(7347 KB)
Temple Grandin - Myślenie obrazami.pdf
(5605 KB)
Żyć z autyzmem- uczymy się zasypiać.pdf
(164 KB)
Żyć z autyzmem- uczymy się radzić z trudnymi zachowaniami.pdf
(308 KB)
JAK UCZYĆ DZIECI Z AUTYZMEM ZACHOWAŃ KLUCZOWYCH.doc
(174 KB)
Inne foldery tego chomika:
PEP-R Schopler
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin