Nasze dziecko uczy się mowy - L.Kaczmarek.doc

(1217 KB) Pobierz



Leon Kaczmarek

Nasze dziecko uczy s\ą nnowy

Wydawnictwo Lubelskie^




ŻONIE MEJ ZOFU POŚWIĘCAM

1






Okładką 1 stronę tytułową projektował JERZY KOSTKA

Bys tinki

MARIA UHBAN-MIESZK0W5KA

Redaktor ZOFIA KHUSZELNICKA

Redaktor techniczny Mir.CSŁAW OGŁAZA

Korekta

KRYSTYNA AUGUSTYNEK ELŻBIETA LIPNIEW5KA

V, p/£ h \f,

(S) Copyright by Wydawnictwu Lubelskie, Lublin 1B77

WYDAWNICTWO   LUBELSKIE      LUBLIN   1077

Wydanie m.   Nakład  20 0110+270  eg».  Arie.  wyd.

5,75. Ark. druk. 7,5. Papier, druk. sat. ki. m, 70 g,

02X104 cm. Oddano do układania 24 stycznia 1077 r.

Druk ukończono w październiku 1077 r.

Cena zl 15.

Druk: Lubelskie Zakłady Graficzne im. PKWN w Lublinie, ul. unicka 4. Zam. 210.


SŁOWO WSTĘPNE

Na progu naszego stulecia znana pisarka szwedzka, E. Key. wydała książkę pod tytułem Stulecie dziecka. Chociaż główna myśl autorki, że dziecko winno być in­dywidualnością o własnym obliczu, a nie kopią ojca czy matki, stała się podstawową zasadą dzisiejszej peda­gogiki, chociaż dbałość o wychowanie dziecka bez­sprzecznie ogromnie wzrosła, chociaż określenie zawar­te w tytule książki uznali za trafną nazwę XX wieku radziecki psycholog N. Rybników i ostatnio czes­ki językoznawca K. Ohnesorg wydaje się, że pozostało ono mimo wszystko nie spełnioną, aczkolwiek pociągającą wizją znakomitej Szwedki. Wiek nasz na­zwałbym raczej wiekiem rewolucji, wiekiem grozy, wie­kiem wspaniałych, wciąż nowych i nowych osiągnięć umysłu ludzkiego w zakresie nauki i techniki. O właś­ciwe miejsce dla dziecka w ludzkiej społeczności toczy się ciągle jeszcze walka. Wierzę głęboko, że nim to peł­ne niezwykłych kontrastów stulecie minie, walka ta skończy się pełnym sukcesem. Włączając się do sprawy, dorzucam swoją cegiełkę.

Adresatem niniejszej książeczki są rodzice, wycho­wawczynie w żłobku, domach małego dziecka i przed­szkolu oraz pracownicy poradni dziecięcych. Zadaniem jej jest ułatwić im opiekę nad mową dziecka. Szkicuję

5






obraz normalnego kształtowania się mowy dziecka od jej zawiązków aż do zakończenia, poświęcając głów­nym jej aspektom specjalne rozdzialiki. Nadto podaję szczegółowsze wskazówki i zalecenia, jak.postępować, by dziecko mogło opanować mowę bez niepotrzebnych wysiłków. Załączam też krótkie omówienie najczęściej występujących defektów mowy oraz informację, jak rodzice w takich wypadkach winni się zachowywać. Książkę zamyka zestawienie najnowszych publika­cji o dziecku. Pozwoli ono bardziej zainteresowanym wychowawcom temat poszerzyć i pogłębi...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin