1273.pdf

(305 KB) Pobierz
Miniprojekty 8/2000
Blokada zabezpieczająca do komputera PC
Prezentowane
urz¹dzenie umoøliwia
niekonwencjonalne,
sprzÍtowe
zabezpieczenie
komputera przed
penetrowaniem jego
zawartoúci przez
niepowo³ane osoby.
O†tym, jak waøna
jest ochrona
posiadanych danych,
nie trzeba chyba nikogo
przekonywaÊ. Informacja
jest obecnie
najwartoúciowszym
towarem, a†jej
nielegalne pozyskiwanie
jednym z†najbardziej
zyskownych rodzajÛw
przestÍpstwa.
Na naszych skromnych,
domowych lub biurowych
komputerach nie przechowu-
jemy wprawdzie informacji
rangi danych zgromadzonych
w†komputerach Pentagonu,
ale mog¹ one byÊ dla nas
rÛwnie cenne, jak informacje
o†systemach obrony przeciw-
rakietowej USA dla amery-
kaÒskich wojskowych.
Na rys. 1 znajduje siÍ sche-
mat elektryczny proponowane-
go uk³adu. Jest to z†pewnoúci¹
najprostsza karta do PC, za-
wieraj¹ca tylko jeden aktywny
element: zaprogramowany pro-
cesor typu AT90S2343. Proce-
sor ten posiada zaledwie piÍÊ
aktywnych wyprowadzeÒ, co
jednak w†naszym przypadku
jest zupe³nie wystarczaj¹ce. Do
trzech spoúrÛd tych wyprowa-
dzeÒ do³¹czony zosta³ czytnik
TOUCH MEMORY. Pin PB2
procesora obs³uguje transmis-
jÍ 1WIRE podczas rejestracji
i†odczytywania tabletek
DS1990, a†wyprowadzenia
PB0 i†PB1 je-
dynego portu,
jaki posiada AT
TINY, s³uø¹ do sterowania dio-
dami LED umieszczonymi
w†czytniku. Wyprowadzenie
PB2 pe³ni podczas uruchamia-
nia uk³adu jeszcze jedn¹, do-
datkow¹ rolÍ: jego zwarcie do
masy podczas w³¹czania zasi-
lania powoduje przejúcie uk³a-
du w†tryb rejestracji pastylek.
Stan wysoki na pinie PB3
procesora powoduje wystero-
wanie tranzystora T1
i†w†konsekwencji w³¹czenie
przekaünika RL1. Do z³¹cza
CON2 do³¹czony jest prze-
wÛd ³¹cz¹cy uk³ad z†wej-
úciem RESET na p³ycie g³Ûw-
nej komputera. Tak wiÍc,
w³¹czenie przekaünika RL1
i†zwarcie jego stykÛw
3†i†4†spowoduje zatrzymanie
startu maszyny i†utrzymywa-
nie jej procesora w†stanie per-
manentnego wyzerowania, ktÛ-
ry bÍdzie trwa³ aø do momen-
tu przy³oøenia do czytnika za-
rejestrowanej uprzednio tablet-
ki. Przez ten czas w³¹czona jest
czerwona dioda w†czytniku,
sygnalizuj¹c zablokowanie
komputera i†koniecznoúÊ uøy-
WYKAZ ELEMENTÓW
Rezystory
R1, R2: 560
R3, R4, R5: 4,7k
F/16V
C2: 100nF
Półprzewodniki
IC1: AT TINY22 (AT90S2343) −
zaprogramowany
IC2: DS1813
T1: BC548
Różne
CON1, CON2: 2 goldpiny
JP1: 2 goldpiny + jumper
RL1: przekaźnik OMRON 5V
Czytnik TOUCH MEMORY
DS1990 2szt.
P³ytka drukowana wraz z kom-
pletem elementÛw jest dostÍpna
w AVT - oznaczenie AVT-1273 .
Rys. 1.
Wzory p³ytek drukowanych w for-
macie PDF s¹ dostÍpne w Interne-
cie pod adresem: http://www.ep.-
com.pl/pcb.html oraz na p³ycie
CD-EP08/2000 w katalogu PCB .
34
Elektronika Praktyczna 8/2000
Kondensatory
C1: 100
208762034.049.png 208762034.060.png 208762034.064.png 208762034.065.png 208762034.001.png 208762034.002.png
M I N I P R O J E K T Y
Na rys. 2 przedstawiamy
rozmieszczenie elementÛw na
powierzchni p³ytki obwodu
drukowanego wykonanego na
laminacie jednostronnym.
P³ytka zosta³a zaprojektowana
jako subminiaturowa karta
rozszerzaj¹ca, ale ze slotu p³y-
ty g³Ûwnej pobierane jest wy-
³¹cznie napiÍcie zasilaj¹ce.
Takie wykonanie p³ytki za-
pewnia po prostu najprostsze
mechaniczne zamocowanie
uk³adu wewn¹trz komputera.
Po zmontowaniu p³ytki
i†sprawdzeniu poprawnoúci
montaøu zwieramy jumper JP1
i†do³¹czamy do uk³adu zasila-
nie +5VDC. Nie musimy na
tym etapie pracy umieszczaÊ
p³ytki w†komputerze, ale wy-
korzystaÊ zasilacz laboratoryj-
ny. Po w³¹czeniu zasilania,
procesor stwierdzi istnienie
stanu niskiego na wejúciu PB2
i†przyst¹pi do wykonywania
podprogramu rejestracji table-
tek - kluczy. Zostanie to zasyg-
nalizowane dziesiÍcioma b³ys-
kami czerwonej diody w†czyt-
niku i†takøe dziesiÍciokrotnym
sygna³em akustycznym (o ile
do uk³adu zostanie do³¹czony
przetwornik piezo). Naleøy te-
raz, po usuniÍciu jumpera JP1,
przy³oøyÊ pierwsz¹ pastylkÍ
do czytnika, a†jej prawid³owe
odczytanie i†rejestracja zasta-
n¹ potwierdzone krÛtkim syg-
na³em akustycznym i†w³¹cze-
niem zielonej diody LED czyt-
nika na 3 sekundy. NastÍpnie
przyk³adamy do czytnika ko-
lejne tabletki, ktÛrych liczba
musi wynosiÊ 10 - nie oznacza
to bynajmniej, øe musimy po-
siadaÊ i†rejestrowaÊ aø tyle
kluczy! Jest to tylko liczba
maksymalna, ktÛra bÍdzie wy-
korzystywana jedynie w†wyj¹t-
kowych przypadkach. Rejest-
ruj¹c mniejsz¹ liczbÍ tabletek,
przyk³adamy je kilkakrotnie do
czytnika, tak aby procesor
ìmyúla³î, øe zarejestrowa³
wszystkie 10 kluczy.
ZakoÒczenie rejestracji zo-
stanie potwierdzone dziesiÍcio-
mab³yskamizielonejdiodyLED
i†tak¹ sam¹ liczb¹ sygna³Ûw
akustycznych. Od tego momen-
tu uk³ad jest gotowy do pracy
i†po usuniÍciu jumpera JP1 mo-
øe byÊ juø umieszczony w†wol-
nym slocie komputera PC.
W†komputerze musimy do-
konaÊ jednej, drobnej przerÛb-
ki. Od³¹czamy przewÛd prowa-
dz¹cy od klawisza RESET na
obudowie od p³yty g³Ûwnej
i†do³¹czamy go do z³¹cza CON2
na p³ytce. NastÍpnie ³¹czymy
za pomoc¹ dwuøy³owego prze-
wodu zakoÒczonego wtykami
z³¹cze CON3 ze z³¹czem RE-
SET na p³ycie g³Ûwnej.
Czytnik TOUCH MEMORY
najlepiej umieúciÊ na wolnej,
ma³ej zaúlepce jednego z†otwo-
rÛw na ma³¹ stacjÍ dyskÛw,
o†ile ten otwÛr nie jest wyko-
rzystywany. Jeøeli nie mamy
wolnej zaúlepki, to na p³ycie
czo³owej obudowy komputera
zawsze znajdzie siÍ miejsce na
wywiercenie otworu i†zamoco-
wanie w†nim czytnika.
Moøemy teraz w³¹czyÊ zasi-
lanie komputera. Jeøeli wszys-
tkie operacje zosta³y wykonane
prawid³owo, to maszyna nie
ìma prawaî wystartowaÊ, ekran
monitora pozostanie ciemny,
a†o†zadzia³aniu zabezpieczenia
informowaÊ nas bÍdzie w³¹cze-
nie czerwonej diody LED czyt-
nika. Po przy³oøeniu zarejestro-
wanej uprzednio tabletki do
czytnika, czerwona dioda LED
natychmiast zgaúnie, fakt zaak-
ceptowania klucza zostanie po-
twierdzony piÍcioma b³yskami
zielonej diody, a†komputer roz-
pocznie normaln¹ procedurÍ
startow¹.
Zbigniew Raabe, AVT
zbigniew.raabe@ep.com.pl
Rys. 2.
Kod ürÛd³owy do tego pro-
jektu w jÍzyku BASCOM znaj-
duje siÍ na p³ycie CD-EP08/
2000 w katalogu \Noty katalo-
gowe do projektÛw oraz na na-
szej stronie www w dziale FTP .
cia ìkluczaî w†celu usuniÍcia
zabezpieczenia.
silania doprowadzany jest po-
Generator “płynnych” impulsów świetlnych
208762034.003.png 208762034.004.png 208762034.005.png 208762034.006.png 208762034.007.png 208762034.008.png 208762034.009.png 208762034.010.png 208762034.011.png 208762034.012.png 208762034.013.png 208762034.014.png 208762034.015.png 208762034.016.png 208762034.017.png 208762034.018.png 208762034.019.png 208762034.020.png 208762034.021.png 208762034.022.png
 
208762034.023.png
 
208762034.024.png 208762034.025.png 208762034.026.png 208762034.027.png 208762034.028.png 208762034.029.png 208762034.030.png 208762034.031.png 208762034.032.png 208762034.033.png 208762034.034.png 208762034.035.png 208762034.036.png 208762034.037.png 208762034.038.png 208762034.039.png 208762034.040.png 208762034.041.png 208762034.042.png 208762034.043.png 208762034.044.png 208762034.045.png 208762034.046.png 208762034.047.png 208762034.048.png 208762034.050.png 208762034.051.png 208762034.052.png 208762034.053.png 208762034.054.png 208762034.055.png 208762034.056.png 208762034.057.png 208762034.058.png 208762034.059.png 208762034.061.png 208762034.062.png 208762034.063.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin