APS 150MX instrukcja.doc

(219 KB) Pobierz
INSTRUKCJA OBSŁUGI ALARMU APS 150MX

AMERVOX        APS 150MX                                                       strona 2

Właściwości systemu APS 150MX

 

FUNKCJE PODSTAWOWE

*Dwa 2-przyciskowe wprogramowywane piloty (możliwość wprogramowania 4 pilotów)

*3-ro kanałowy odbiornik

*Technologia MX KEELOQ KODE

*Wyłączanie czujnika uderzeniowego za pomocą pilota

*Osobisty programowany kod wyłącznika awaryjnego alarmu

*Tryb serwisowy

*7-mio funkcyjny LED(uzbrojenie/rozbrojenie/strefa 1/strefa 2/strefa 3/tryb serwisowy/rearming)

*Pamięć wywołanego alarmu

*Ciche/głośne załączanie/wyłączanie za pomocą pilota

*Jednoobwodowa blokada obwodów elektrycznych (wymagany dodatkowy przekaźnik)

*Sygnalizacja nie domkniętych drzwi

*Tryb samouzbrojenia

*Wyłaczenie uszkodzonej strefy

*Wykrywanie spadku napięcia (w przypadku niepodłączenia wykrywania otwarcia drzwi)

*Pasywne lub aktywne uzbrajanie

*Programowane zamknięcie central zamka po załączeniu stacyjki

*Programowane otwarcie central zamka po wyłączeniu stacyjki

*Programowany impuls centralnego zamka 1s/3.5s

*Programowane pasywne lub aktywne zamykanie central zamka

*Możliwość wyłączenia głośnej sygnalizacji uzbrojenia/rozbrojenia na stałe

*Programowane wyłączenie czujnika uderzeniowego (w ciągu pierwszych 5-ciu sekund od uzbrojenia alarmu lub w dowolnym momencie)

*Wbudowane gniazdo czujnika uderzeniowego

*Sterowanie centralnym zamkiem

OPCJE

*Zdalne otwieranie bagażnika (tylko układy sterowane elektronicznie)

*Zdalny rozruch silnika (wymagany dodatkowy moduł - tylko pojazdy z automatyczną skrzynią biegów)

*Domykanie szyb (wymagany dodatkowy moduł)

*Sterowanie bramą garażową (wymagany dodatkowy moduł)

 

 

 

 

 

 

INSTRUKCJA OBSŁUGI ALARMU APS 150MX

Dołączone do alarmu piloty wykonane zostały w technologi KEELOQ KODE.

Komunikacja pomiędzy pilotami a alarmem odbywa się na drodze radiowej co zapewnia zasięg do ok.25m. Jeżeli któryś z pilotów zostanie użyty poza zasięgiem odbiornika centrali, (to znaczy nie zostanie w tym czasie alarm uzbrojany lub rozbrojony) więcej niż 15 razy nastąpi utrata synchronizacji pomiędzy centralą i pilotem co spowoduje że alarm nie będzie „widział” pilota. Aby przywrócić działanie pilota należy podejść do samochodu i w ciągu 1 sekundy nacisnąć 2 razy przycisk pilota. Operacja taka przywraca normalne funkcjonowanie pilota i alarmu.

 

WŁĄCZANIE ALARMU PILOTEM - aktywne

1. Wyłącz silnik, wyjdź z pojazdu, zamknij wszystkie drzwi.

2. Przyciśnij przycisk pilota służący do uzbrajania/rozbrajania alarmu.

- dioda na desce rozdzielczej zacznie powoli pulsować

- kierunkowskazy błysną 1 raz

- syrena wyda 1 dźwięk

Jeśli syrena wydała 3 dźwięki oznacza to że któreś z drzwi, maska silnika lub bagażnik są otwarte. W takiej sytuacji wyłącz alarm zamknij niedomknięty element w pojeździe. Powtórz procedurę.

 

CICHE ZAŁĄCZANIE ALARMU PILOTEM - aktywne.

1. Wyłącz silnik, wyjdź z pojazdu, zamknij wszystkie drzwi.

2. Przyciśnij i przytrzymaj na 2 sekundy przycisk pilota służący do uzbrajania/rozbrajania alarmu.

- dioda na desce rozdzielczej zacznie powoli pulsować

- kierunkowskazy błysną 1 raz

- syrena nie wyda żadnego dźwięku

Jeśli syrena wydała 3 dźwięki oznacza to że któreś z drzwi, maska silnika lub bagażnik są otwarte. W takiej sytuacji wyłącz alarm zamknij niedomknięty element w pojeździe. Powtórz procedurę.

 

WŁĄCZANIE ALARMU - (automatyczne tylko  przypadku ustawienia funkcji wyboru uzbrojenia podczas montażu)

 

1. Wyłącz silnik, wyjdź z pojazdu, zamknij wszystkie drzwi.

- dioda na desce zacznie szybko pulsować co oznacza że rozpoczęta została 30-sto sekundowa procedura samozałączenia.

2. Otwarcie drzwi, maski silnika lub bagażnika przed upływem 30-sto sekundowej procedury spowoduje czasowe zawieszenie wykonania funkcji. Po zamknięciu otwartego elementu procedura rozpocznie się od początku.Po 30-stu sekundach:

- dioda na desce rozdzielczej zacznie powoli pulsować

- kierunkowskazy błysną 1 raz

- syrena wyda 1 dźwięk

 

Zabezpieczenie systemu w czasie gdy jest on włączony

Otwarcie którychkolwiek drzwi, maski silnika lub bagażnika spowoduje natychmiastową reakcję systemu alarmowego. Syrena będzie wydawała dźwięk przez 30 sekund, następnie wyłączy się automatycznie, a system alarmowy pozostanie w funkcji czuwania.

Podobnie alarm zachowa się w przypadku próby wybicia szyby w pojeździe.

O tym że system jest włączony informuje dioda świecąca zamontowana na desce rozdzielczej.

 

WYŁĄCZANIE SYSTEMU ALARMOWEGO.

Aby wyłączyć system alarmowy należy:

1. Przycisnąć przycisk pilota służący do uzbrajania/rozbrajania alarmu.

- dioda na desce rozdzielczej przestanie pulsować

- kierunkowskazy błysną 2 razy

- syrena wyda 2 dźwięki

Jeżeli syrena wydała 4 dźwięki oznacza to że alarm został pobudzony podczas nieobecności właściciela. Dioda na desce rozdzielczej poinformuje, gdzie nastąpiła próba włamania.

-1 błysk..przerwa..1 błysk - próba wybicia szyby

-2 błyski..przerwa..2 błyski - włamanie przez maskę silnika lub bagażnik

-3 błyski..przerwa..3 błyski - włamanie przez drzwi

 

CICHE WYŁĄCZANIE SYSTEMU ALARMOWEGO.

Aby cicho wyłączyć system alarmowy należy:

1. Przycisnąć i przytrzymać na 2 sekundy przycisk pilota służący do uzbrajania/rozbrajania alarmu.

- dioda na desce rozdzielczej przestanie pulsować

- kierunkowskazy błysną 2 razy

Jeżeli syrena wydała 4 dźwięki oznacza to że alarm został pobudzony podczas nieobecności właściciela. Dioda na desce rozdzielczej poinformuje, gdzie nastąpiła próba włamania.

 

Awaryjne wyłączenie systemu alarmowego.

Alarm w przypadku zgubienie leb awari pilota można wyłaczyć na dwa sposoby (wybory należy dokonać w trakcie montażu alarmu):

Sposób pierwszy:

1. Otworzyć drzwi - alarm zacznie działać

2. Przełączyć kluczyk w stacyjce w pozycję zapalenia kontrolek na desce rozdzielczej.

3. Przełączyć wyłącznik serwisowy w pozycję ON a następnie OFF.

4. Syrena umilknie i alarm został wyłaczony.

Sposób drugi (należy użyć indywidualnego kodu):

1. Otworzyć drzwi - alarm zacznie działać

2. Przełączyć kluczyk w stacyjce w pozycję zapalenia kontrolek na desce rozdzielczej.

Syrena umilknie na 3 sekundy, a po chwili rozpocznie odliczanie długimi sygnałami dźwiękowymi. Sygnały dźwiękowe odpowiadają pierwszej liczbie kodu.

3. Po usłyszeniu kolejnego dźwięku odpowiadającego pierwszej cyfrze kodu należy:

- przełączyć kluczyk w stacyjce w pozycję OFF (wyłączony) następnie ON (włączony) gdy drugą cyfrą kodu jest 1

- przełączyć kluczyk w stacyjce w pozycję OFF (wyłączony) następnie ON (włączony) 2 razy gdy drugą cyfrą kodu jest 2

- przełączyć kluczyk w stacyjce w pozycję OFF (wyłączony) następnie ON (włączony) 3 razy gdy drugą cyfrą kodu jest 3

 

funkcja panic alarm

Funkcja ta pozwala na zdalne wywołanie systemu alarmowego w przypadku zagrożenia.

Aby tego dokonać należy przycisnąć i przytrzymać na 3 sekundy przycisk pilota służący do uzbrajania/rozbrajania alarmu. Syrena zostanie uruchomina na 30 sekund o ile wcześniej jej nie wyłączymy przez wciśnięcie i przytrzymanie przycisku pilota na 3 sekundy.

 

WYŁĄCZANIE CZUJNIKA WEWNĘTRZNEGO

Za pomocą pilota można wyłączyć czyjnik wewnątrz pojadu jeśli zajdzie taka potrzeba. Wyłączyć można tylko czujnik podłaczony do specjalnego gniazda w centrali alarmowej.Dostępne są dwie metody wyłączenia czujnika za pomocą przycisków 1&2 pilota:

- w ciągu pierwszych 5 sekund od uzbrojenia alarmu

- przez cały czas po uzbrojenia alarmu

Wyboru metody należy dokonać w trakcie montażu alarmu.

Aby wyłączyć czujnik, po włączeniu alarmu, należy pzrzycisnąć jednocześnie 1 i 2 przycisk pilota. Syrena wyda dźwięk sygnalizując włączenie czujnika wewnętrznego. Abu przywrócić działanie czujnika należy wyłączyć i powtórnie włączyć system alarmowy pilotem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

instrukcja montażu APS 150MX

 

Uwagi dotyczące montażu wstępnego:

Wybór długości impulsu centralnego zamka: Program 1

System jest dostarczony z czasem impulsu centralnego zamka ustawionym na 1s.. Aby zmienić czas impulsu (3,5 s.) należy przeprogramować centralę alarmu.

Automatyczna blokada/odblokowanie:  Program 2 i 3

              System jest dostarczony z nie działającymi opisanymi elementami. Za każdym razem gdy kluczyk zapłonu jest ustawiony w położeniu wyłączonym(OFF), todrzwi automatycznie odblokuwują się. Za każdym razem gdy kluczyk zapłonowy jest włączony w położenie włączone(ON) - drzwi automatycznie zablokują się. Aby włączyć pracę blokowania/odblokowania - należy odpowiednio zaprogramować centralę.

Wybór pasywnej/aktywnej blokady drzwi : Program 5

Gdy wybrano aktywną blokadę drzwi, to będą się one blokować jedynie po użyciu transmitera. Alarm pracujący w trybie pasywnego uzbrojenia, po 30 sekundowym cyklu uzbrajania - nie zablokuje drzwi.

              Gdy wybrano pasywną blokadę drzwi, to będą się one blokować zarówno po użyciu transmitera jak i po 30 sekundowym cyklu samo uzbrajana.

Aby załączyć blokowanie drzwi  w chwili włączania systemu , należy odpowiednio ustawić program 5.

Wybór uzbrojenia: aktywne / pasywne : Program 6             

Ten układ alarmowy może być zaprogramowany dla pracy albo w systemie zabezpiczającym uzbrajanym PASSIVE (pasywnie) lub ACTIVE (aktywnie).

Jako alarm PASSIVE (pasywny) system będzie automatycznie uzbrajał się przez około 30 sekund po wyłączeniu kluczyka zapłonowego i zamknięciu drzwi (uzbrajanie jest zawieszone do momentu zamknięcia ostatnich drzwi w pojeździe). Układ ten chroni pojazd na wypadek gdybyś zapomniał uzbroić system używając transmitera. Gdy do alarmu podłączono blokadę drzwi - to drzwi będą działały zgodnie ze stanem programu 5. Jako alarm ACTIVE (aktywny) system może być uzbrojony tylko przez nadajnik pilotowy. Nie wystąpi tutaj rezerwowe automatyczne uzbrojenie. Aby system działał jako alarm PASSIVE (pasywny) – przełącz program 6.

Wybór czasu na wyłączenie czujnika: Program 7

              Program ten pozwala na ustawienie czasu na wyłaczenie czujnika dołączonego do specjalnego gniazda centrali:

- przez pierwsze 5 sekund po uzbrojeniu alarmu

- przez cały czas po uzbrojeniu alarmu.

Wybór wyłącznik awaryjny kodowany/ nie kodowany: pętla szara

Zwarta pętla oznacza że wyłaczenia awaryjnego alarmu można dokonać wyłacznie poprzez wprowadzenie indywidualnego kodu. Rozwarta - że wyłaczenia alarmu można dokonać tylko za pomocą wyłacznika awaryjnego.

Wybór : spadek napięcia - pętla zielona

              Ten system alarmowy może być połączony aby pracował jako układ wykrywania spadku napięcia lub systemu oprzewodowanego. Jako system wykrywania spadku napięcia - alarm będzie uruchamiał się przy włączeniu odbiornika energii elektrycznej (żarówka itp.). Aby wyłączyć czujnik wykrywania spadku napięcia należy przeciąć zieloną pętlę.

Jako system oprzewodowany  - alarm będzie uruchamiał się za każdym razem, gdy zostaną otwarte drzwi, maska silnika lub pokrywa bagażnika - poprzez bezpośrednie połączenie (oprzewodowanie) do wyłączników. Oznacza to, że jeśli lampka oświetlenia wewnętrznego jest przepalona lub gdy bezpiecznik tego układu jest przepalony - to alarm będzie kontynuował ochronę wszystkich punktów wejściowych.

UWAGA: Gdy wybrano uzbrojenie"pasywne" i "wykrywanie spadku napięcia" - to musicie oprzewodować wyłącznik kołkowy drzwi kierowcy - w przeciwnym razie uzbrojenie  pasywne nie zostanie pobudzone.

KANAŁ 2 - wyjście:

              System ten posiada dodatkowe wyjście do sterowania nowymi elementami.

Wyjście to jest niezależnym kanałem z nadajnika i jest sterowane przez mniejszy przycisk na nadajniku (wciśnij i przytrzymaj 3s.) . Jest to opóźniony impuls masowy trwający 1 s.  (maksymalnie 300 mA) i może być stosowany do sterowania/kontroli:

*dodatkowego przekaźnika zwalniającego pokrywę bagażnika

*dodatkowego zdalnego rozrusznika AS-9151

*dodatkowego podnoszenia szyb AS-9153.

Wyjścia  : sterowanie centralnym zamkiem:

              Ten system daje sygnały wyjściowe zarówno (+) i (-) blokady drzwi - dla bezpośredniego połączenia większości fabrycznie zamontowanych przekaźników sterowania centralnym zamkiem. Regulacja czasowa tych wyjść jest ustawialna na impulsy o długości 1 sekundy lub 3,5 sekund. Wyjścia blokady drzwi posiadają zdolność prądową wynoszącą 300mA -tak więc przekaźniki zewnętrzne muszą być stosowane w obwodach przełączających  wytrzymujących więcej niż 300 mA, lub w obwodach sterowania blokady drzwi 4- lub 5- przewodowych z polazyzacją odwrotną.

Dla uproszczenia oprzewodowania tych obwodów stosowany jest interfejs blokady drzwi AS-9159.

 

Montaż  głównych  elementów:

Moduł sterowniczy:

             Wybierz położenie montażowe wewnątrz kabiny pasażerskiej (w górnej części za tablicą rozdzielczą) i umocuj go przy pomocy dwóch śrub znajdujących się na wyposażeniu układu. Moduł Sterowniczy może też być zamocowany przy pomocy przewodów - w miejscu jego montażu. Nie montować modułu sterowniczego w komorze silnika, gdyż nie jest  to układ wodoszczelny.  Należy unikać montażu układu bezpośrednio na fabrycznie zamontowanych elementach elektronicznych. Elementy te bowiem mogą spowodować interferencję częstotliwościową - a w efekcie osłabienie zakresu działania nadajnika i przerywaną pracę układu.

SYRENA

             Wybierz położenie montażowe w części gdzie znajduje się silnik - która jest dobrze chroniona od dostępu od spodu pojazdu ! Unikaj rejonów, gdzie zbiera się woda. Część sygnałowa syreny musi być zwrócona w dół po zamontowaniu, aby zapobiec zbieraniu wody.Zamontuj syrenę w wybranym miejscu - przy pomocy śrub i wspornika znajdujących się na wyposażeniu.

Wyłącznik palcowy pokrywy silnika i bagażnika:

              Wyłącznik palcowy służy do zabezpieczania komory silnika i bagażnnika pojazdu.Wyłącznik ten musi być zamontowany i zmasowany z metalową powierzchnią pojazdu. Ważne jest, aby położenie zostało wybrane w miejscu gdzie nie będzie zbierała się i przepływała woda. Należy też unikać miejsc odpwowych, ścieków i ścian błotników w komorze silnika i bagażnika.Wybierz miejsce, które jest chronione przez uszczelnienia gumowe, gdy pokrywa silnika lub bagażnika jest zamknięta.Wyłącznik palcowy może być zamontowany z użyciem wsporników znajdujących się na wyposażeniu lub bezpośrednio z zastosowaniem wywierconych otworów o średnicy 8,2mm. Należy pamiętać, że przy prawidłowym montażu tłok pracujący wyłącznika powinien obniżać się przynajmniej o 1/4", gdy pokrywa silnika lub bagażnika jest zamknięta.

Dioda zamontowana na tablicy rozdzielczej:

              Mała dioda elektroluminescencyjna znajduje się na wyposażeniu układu. Daje ona użytkownikowi wizualną informację o stanie pracy układu alarmowego. Dioda ta powinna być zamontowana na tablicy rozdzielczej tak, aby  była łatwo widoczna z zewnątrz pojazdu oraz, aby nie odrywała uwagi kierowcy.Gdy miejsce zamontowania diody zostało wybrane - należy sprawdzić czy za płytą tablicy rozdzielczej nie biegną przewody elektryczne w tym miejscu, czy będzie do nich dostęp, oraz czy nie nastąpi uszkodzenie instalujących elementów  przy wprowadzeniu diody do paneli.Nawierć otwór o średnicy 15/64 i  przeprowadź czerwony i niebieski przewód od diody przez ten otwór od czołowej strony paneli. Mocno wciśnij korpus diody w otwór - aż do jej solidnego osadzenia.

Przełącznik serwisowy:

              Wybierz żądane miejsce dla zamontowania tego wyłącznika , który jest łatwo dostępny dla kierowcy pojazdu.Ten wyłącznik nie musi być ukryty, jakkolwiek ukrycie wyłącznika jest zawsze zalecane. Wyłącznik ten może być zamontowany poniżej tablicy rozdzielczej z zastosowaniem wspornika znajdującego się na wyposażeniu lub zamontowany w otworze o średnicy 1/4 " wykonanym w tablicy rozdzielczej . Należy sprawdzić czy za tablicą rozdzielczą występuje wystarczający luz dla umieszczenia korpusu wyłącznika i sprawdzić czy wiercenie nie uszkodzi istniejących elementów- jakie przechodzą przez tablicę.Niezależnie od tego jaka matoda  jest stosowana- należy upewnić się, że tylna część wyłącznika posiada dostęp dla doprowadzenia przewodów.

 

Oprzewodowanie systemu:

Czerwony bezpiecznikowy przewód (VOLTAGE SENSING) - odczyt  spadku napięcia :

Przewód ten należ podłączyć do przewodu + 12 V akumulatora samochodowego. Przewód służy do zasilania systemu alarmowego. W zastosowaniach z wykrywaniem spadku napięcia  - im bliżej baterii jest przyłączony czerwony obwód wykrywania spadku napięcia. Przesuwając ten punkt połączenia panelu bezpiecznikowego - zwiększymy czułość, a połączenie z bezpiecznikiem oświetlenia wewnętrznego w pojeździe da maksymalną czułość obwodu wykrywania spadku napięcia.

Czerwony przewód bezpiecznikowy (HARDWIRE) + 12V prądu stałego akumulatora samochodowego.

+12 V zasilania dla przekaźnika kierunkowskazów wewnątrz centrali.

żółty przewód - +12V po załączeniu stacyjki

Przewód ten należy podłączyć do przewodu na którym pojawia się i nie zanika +12V  po załączeniu stacyjki w pozycję zapalenia kontrolek na desce rozdzielczej.

Czarny przewód - masa

Podłącz ten przewód do stałej, metalowej części karoserii. Nie pomyl tego przewodu z cienkim przewodem antenowym, który jest wyprowadzony niezależnie z modułu kontrolnego.

Jasno-zielony przewód  ( Strefa 1 natychmiastowego uruchomienia - sterowany impulsami masowymi )

              Jest to przewód uruchomienia natychmiastowego. Ten przewód powinien być zarezerwowany dla połączenia z odatkowymi urządzeniami uruchamiającymi - takimi jak czujniki ruchu i/ lub czujniki uderzeniowe.

Przewód fioletowy (+) wyłączniki drzwiowe sterujące (+).

              Jeżeli wyłącznik lampki oświetlenia wewnętrznego od drzwi pojazdu posiada wyjście +12V gdy drzwi są otwarte, to musisz podłączyć ten przewód do dodatniego wyjścia jednego z wyłączników drzwiowych. W większości przypadków przewód fioletowy będzie musiał być jedynie podłączony do wyłącznika drzwiowego - bez względu na to, ile wyłączników drzwiowych posiada pojazd.

Ostrzeżenie!!! Nie wolno stosować fioletowego pprzewodu gdy pojazd posiada wyłączniki drzwiowe typu uziemionego (zmasowanego)- patrz BROWN WIRE( brązowy przewód).

Brązowy przewód (-) wyłączniki drzwiowe sterujące masą (-).             

              Jeżeli wyłączniki lampki oświetlenia wewnętrznego od drzwi pojazdu posiadają wyjście  zmasowane ( - ) gdy drzwi są otwarte  (większość) - musisz połączyć ten przewód do ujemnego wyjścia jednego z wyłączników drzwiowych. W większości przypadków brązowy przewód będzie musiał być podłączony do jednego wyłącznika drzwiowego - niezależnie od tego jak dużo drzwi jest w samochodzie.

Ostrzeżenie!!! Nie wolno stosować brązowego przewodu, gdy pojazd posiada wyłączniki drzwiowe z wyjściem typu + 12V (patrz przewód fioletowy).

Przewód biały z czarnym paskiem. Wyjście dodatnie do syreny.

SYRENA Z WŁASNYM ZASILANIEM:

Połącz przewód biało-czarny z przewodem sterowania syreny (biało-czarny). Pozostałe  przewody syreny przedłuż i podłącz do zasilania i masy w wiązce głównej centrali alarmu. Wszystkie przewody poprowadź poprzez uszczelnienie gumowe w przegrodzie ogniotrwałej pomiędzy komorą silnika i kabiną .

SYRENA ZWYKŁA:

Poprowadź ten przewód poprzez uszczelnienie gumowe w przegrodzie ogniotrwałej-do syreny alarmowej. Połącz przewód biało-czarny z dodatnim przewodem syreny (czerwony). Przykręć czarny przewód masujący syreny do masy podwozia.

Przewód pomarańczowy: 300 mA wyjście zmasowane, gdy układ jest uzbrojony.

              Ten przewód służy do sterowania przekaźnikiem odcinającym rozrusznik oprzewodowanym w konfiguracji "NORMALNIE ZAMKNIETEJ"(NC). Aby oprzewodować przekaźnik w konfiguracji NORMALNIE ZAMKNIETEJ należy wykonać następujące połączenia:

Zacisk przekaźnikowy 86 : Połącz z przewo...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin