METODYKA GŁĘBSZA ĆW.doc

(34 KB) Pobierz

METODYKA GŁĘBSZA ĆW. 5

 

Młodzież z głębszą niepełnosprawnością intelektualną na drodze dorosłości             I. Fornalik

Autorka artykułu stara się odpowiedzieć na dwa ważne pytania:

- czy i w jakim stopniu młodzież z ni ma możliwości podejmowania aktywności seksualnej?

- czy i w jakim stopniu młodzież z ni może realizować swoja płciowość przez tworzenie związków uczuciowych z płcią przeciwną?

Autorka przeprowadziła badania dotyczące rozwoju psychoseksualnego na grupie 100 nastolatków z ni ( 50 osób mieszkających z rodzina i 50 z dps-u ) .

 

AKTYWNOŚĆ SEKSUALANA MŁODZIEŻY Z GŁĘBSZĄ NI

Pewnym jest fakt że u młodzieży bez względu na stopień ni pojawia się i rozwija potrzeba seksualna. Dowodem tego są wszystkie obserwowalne  przejawy seksualności. Przeanalizujmy różne formy zachowań seksualnych. Początkowo jest to odkrywanie własnego ciała i własnej seksualności- masturbację. Kolejnym etapem jest wkroczenie partnera, zachowania seksualne przybierają postać pettingu oraz współżycia seksualnego.

 

WYNIKI BADAŃ AUTORKI

Liczba osób, które podjęły:

- masturbację-27chlopców i 13 dziewcząt

- petting- 11 chłopców i 1 dziewczyna

- inicjację seksualną-5 chłopców

- współżycie po inicjacji- 3 chłopców

Najczęściej podejmowaną formą aktywności seksualnej jest masturbacja( 40% badanych osób). Należy tutaj jednak wspomnieć iż rodzice i opiekunowie często ukrywają fakt podejmowania masturbacji przez młodzież. Tutaj pojawiają się kolejne pytania:

- jakie przyczyny leżą u źródła podejmowania zachowań autoerotycznych?

 

Masturbacja pojawia się jako:

a)      Rozwojowa aktywność wieku adolescencji

b)      Zastępcza forma realizacji potrzeby seksualnej

c)      Forma zaspokojenia „głodu emocjonalnego”

d)      Forma zaspokojenia ”głodu stymulacji”

- co sprawia że dla większość osób z głębszym stopniem ni masturbacja jest jedyna forma ekspresji seksualnej?

Zarówno młodzież jak i dorośli z głębsza ni nie mają możliwości przejścia do kolejnego kroku w rozwoju aktywności seksualnej, którym są zachowania seksualne z udziałem partnera.

 

Analizując literaturę przedmiotu możemy wyróżnić następujące przyczyny:

1)      Pogląd społeczeństwa o aseksualności osób z ni

2)      Pogląd społeczeństwa o skłonnościach do dewiacji osób z ni

3)      Brak edukacji seksualnej w stosunku do osób z ni

4)      Utrzymywanie osób z ni w pozycji dzieci

5)      Postawy ochraniające przed konsekwencjami współżycia seksualnego osób  z ni

6)      Brak lub zawężony kontakt z płcią przeciwną co ogranicza możliwość nawiązania kontaktów heteroseksualnych

7)      Brak możliwości zaaranżowania sytuacji intymnych z uwagi na warunki życia osoby z ni

8)      Zatrzymanie się na etapie zainteresowania własnym ciałem

9)      Ograniczenia znalezienia partnera z uwagi na inne sprzężenia i zmniejszone poczucie swojej atrakcyjności

Największy jednak wpływ na ograniczenie aktywności seksualnej ma lęk rodziców i opiekunów osób z ni przed konsekwencjami współżycia osób z ni.62% rodziców i opiekunów jest przeciwna podjęciu współżycia seksualnego przez swoje dzieci lub podopiecznych. 25% rodziców i opiekunów twierdzi iż problem nie dotyczy ich dzieci lub podopiecznych.

Warte zauważenia jest iż wśród 12 osób, które podjęły pieszczoty z partnerem aż 9osób podjęło je z partnerem tej samej płci a wśród osób, które rozpoczęły współżycie aż 3 z 5 osób podjęło je z osobą tej samej płci również z ni. Podjęcia aktywności z osoba tej samej płci jest zastępczą formą realizacji potrzeby seksualnej ze względu a brak preferowanego partnera.

Ponad połowa (57%) badanych nastolatków ujawniała zainteresowanie osobami płci przeciwnej, pierwsza miłość przeżyło 22% badanych a sympatie posiadało 11% badanych.

 

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin