HISTORIA WYCHOWANIA
Wykład 1: 4 X 2007
Florian Znaniecki-1930
Wychowanie- zespół czynności
Grupa społeczna à inna grupa społeczna
-wywołać
-zachamować
-zmodyfikować
Zachowanie
↓ ↓
Teraz W przyszłości
Motywy wychowania:
-egoizm (aby młodsi troszczyli się w przyszłości o starszych)
Zadania historii wychowania
Koncepcje
Programy
Poglądy
Instytucje osoby
Szkoły pedagogowie
Przytułki myśliciele
Zakłady poprawcze nauczyciele
Przedszkola wychowawcy
Uniwersytety
Początki historii wychowania jako nauki
Ojciec historii wychowania- CHRISTIAN SCHWARZ (1766-1837)
Znany z wydania ERZIEHUNGSLEHRE- dla historii wychowania ważny jest podręcznik- GESCHIHTE DER ERZIEHUNG
Twórcą polskiej historii wychowania- Hugo Kołłątaj (1750-1812) „stan oświecenia w Polsce w latach panowania Augusta III” ( w formie gawęd opisywał stan edukacji )
Jan Śniadecki (1756-1830)- biografie postaci osób istotnych dla historii wychowania, np.
Kopernik
Kołłątaj
Poczobut-Odlaniecki(reformator Akademii Wileńskiej!)
Rozkwit historii wychowania w międzywojniu
Dlaczego warto studiować historię wychowania?
1. dzięki historii wychowania łatwiej jest zrozumieć współczesne kierunki pedagogiczne
2. dzięki historii wychowania łatwiej odróżnić pedagogiczne plewy od ziarna
3. studiując historię wychowania zdobywamy dużą wiedzę pedagogiczną
4. dzięki historii wychowania łatwiej odnaleźć swoją misję pedagogiczną
GRECJA
Okres HELLEŃSKI rok 338p.n.e(bitwa pod Cheroneą) HELLENISTYCZNY
HELLEŃSKI(KLASYCZNY)
Polis- miasto, państwo
Związek między polis
Wspólne ideały wychowawcze
HOMER (800-724 p.n.e)
- Iliada
- Odyseja
Pisane wierszem „ku pokrzepieniu serc”
Ideały wychowawcze były przekazywane poprzez charakterystykę bohaterów
Achilles
- wysportowany
-silny
-heroiczny, odważny, waleczny
- przystojny
-szlachetny
-uparty
-świetnie zbudowany
kalos- piękny, agathos- dobry
Kalos Kai[1] agatos- kalokagatia- ideał wychowania w starożytnej Grecji, wzorowany na pięknym i dobrym Achillesie
Sztuka, muzyka, religia, poezja, śpiew, teatr, sztuka wpływały na piękno duszy
ARETE[2]- cnota oznaczała w Grecji przebojowość
Dzielność etyczna
Kalokagatię jako ideał realizowano inaczej w róznych POLIS (inaczej kładziono nacisk na piękno i dobro, czasem chciano je równoważyć)
MODEL SPARTAŃSKI
Sparta- powstała w X w. p.n.e. w wyniku napadu DORÓW, pow-8,5km²
VI-IVw. P.Ch. –czasy świetności
SPARTIACI
PERIOJKOWIE
Chłopi, rzemieślnicy bez praw obywatelskich
HELOCI
Niewolnicy
SPARTIACI dominowali nad periojkami i helotami, dlatego byli surowo wychowywani aby Móc sobie z nimi poradzić
DZIECI SĄ WŁASNOŚCIĄ PAŃSTWA
GERUZJA rada starszych w starożytnej Sparcie, główny organ władzy w oligarchii spartańskiej. W jej skład wchodziło dwóch królów (którzy dziedziczyli tę funkcję, była to pozostałość z czasów, gdy Spartą rządzili dwaj królowie), oraz 28 starszych obywateli - gerontów. Byli oni wybrani przez Zgromadzenie Ludowe z grona obywateli powyżej 60 roku życia, najczęściej należeli do warstwy najbogatszych. Swą funkcję sprawowali dożywotnio.
Geruzja decydowała o życiu lub śmierci noworodka
TAJGETOS (2404m) pasmo gór, w którym zabijano słabe noworodki
Jeśli dziecko zostało uznane za zdrowe, zostawało oddawane ojcu z zaznaczeniem że należy ono do państwa, ojciec wychowywał je do siódmego roku życia.
W ósmym roku życia dziecko trafiało do szkoły mającej charakter tresury wojskowej, uczono dzieci bycia narzędziem państwa. Kładziono nacisk na sport i śpiew, mniej na czytanie.
18-20r.ż. EFEBIA
20-30 r.ż. służba wojskowa
Po ukończeniu służby Spartiata miał obowiązek ożenić się i przysporzyć Sparcie nowych obywateli.
WYKŁAD 2, 18 X 2007
Kobiety- podobne wychowanie, często musiały coś dźwigać, walczyć między sobą, były piękne, chodziły nago, aby wzbudzić w mężczyznach chęć posiadania dzieci
LAKONIA-obszar którego stolicą była Sparta. Uczono tam mówić w możliwie jak najkrótszy i zwięzły sposób, nie tracono czasu na rozmowy, stąd do dziś nazwa LAKONICZNEJ MOWY.
Spartanie zabijali dzieci i niewolników.
SYSTEM ATEŃSKI
Ateny: pow-2,5tys km²
Demokracja (demos- władza, kratos-lud)
Do głosowania miał prawo każdy wolny obywatel.
SOLON- założyciel szkoły
Szkoły prywatne (8-18lat)
W pierwszych latach uczono czytania, pisania, rachunków, muzyki
Po reformie Solona- także poezji.
Ćwiczenia gimnastyczne
↓
Gimnazjon
Palestra (sala gimnastyczna)
18-20 r.ż. EFEBIA(poprzedzała przyjęcie do wojska)
Szkoła ateńska nie wychowywała moralnie, zajmowała się tylko kształceniem.
Wychowanie należało do PAIDAGOGOS pais-chłopiec ago-prowadzę
Paidagogos to niewolnik, który prowadził dziecko do szkoły i niósł jego przybory, zajmował się jego wychowaniem, wprowadzał w życie rodzinne i kulturalne państwa.
Paidagogos był dobrze wykształcony, miał własną rodzinę, jednocześnie był niewolnikiem.
Niewolnicy nie mieli ludzkich imion- przybierali imiona zwierzęce
SOKRATES (469-399r. p.n.e)
Bywa porównywany do Chrystusa- był wędrującym mędrcem, o którym wiemy tylko z dzieł jego uczniów- Ksenofonta, Platona i Arystofanesa.
W siedemdziesiątym roku swojego życia został oskarżony o bezbożność i psucie młodzieży i skazany na śmierć przez wypicie cykuty.
METODA SOKRATEJSKA
Sokrates dzielił ludzi na mądrych i niemądrych
Wobec ludzi mądrych stosował metody:
- heurystyczną, majeutyczną, akuszerki
Zakładał że mądrzy ludzie mają wiedzę moralną, o życiu
Twierdził, że pomaga odkryć wiedzę.
Wg Sokratesa mądry człowiek ma świadomość swojej niewiedzy, mądry jest tylko Bóg.
Wobec ludzi niemądrych stosował metody:
-elenktyczną, ironii, zbijania
Zaczepiał głupców i udawał głupca, zadawał pytania, zbijał odpowiedzi i pozostawiał ich zmieszanych
Rozmowy z ludźmi uważał za swoją misję.
KONCEPCJA CNÓT(Arete) cnoty są dziedziczne, wg Sokratesa można się ich nauczyć.
Zło pochodzi od nieznajomości dobra.
CNOTA= WIEDZA
INTELEKTUALIZM ETYCZNY- wiedza na temat cnotliwego życia, co jest dobre, a co złe.
CO WARTO ZACHOWAĆ Z SOKRATESA?
® postawa otwarcia, pogląd że od każdego można się czegoś nauczyć
® uczciwość intelektualna. Pokazanie drugiej osobie błedności w myśleniu
® w każdym człowieku tkwi dobro, trzeba mu je tylko pokazać.
WYKŁAD 3, 8 XI 2007
PLATON (427-347 p.ch.)
§ wywodził się z arystokracji
§ zachowały się wszystkie jego pisma
§ poruszył w swych dziełach prawie wszystkie problemy filozoficzne
§ założyciel AKADEMII PLATOŃSKIEJ (386) w gaju Akademosa, która przetrwała ponad 900 lat
§ twierdził że świat materialny to odbicie świata idei, który istnieje gdzie indziej
§ dusza istniała w świecie idei, z którego została strącona i uwięziona w ciele
§ 4 cnoty kardynalne:
1. roztropność
2. sprawiedliwość
3. wstrzemięźliwość
męstwo – powinny kierować duszą
§ opisał ustrój idealnego państwa, składającego się z trzech warstw:
v FILOZOFÓW -rządzących
v STRAŻNIKÓW- obrońców
v ŻYWICIELI- rolników, rzemieślników, kupców
Edukacji wymagają tylko filozofowie i strażnicy, żywiciele mają tylko jedną funkcję.
§ EDUKACJA
Ø Państwo troszczy się o dziecko już w łonie matki. (był zwolennikiem kontrolowania czasu narodzin)
Ø Podobnie jak w Sparcie, dzieci selekcjonowano
Ø Po selekcji dziecko oddawano pod opiekę niani, która była wskazywana przez państwo. ( matka tylko je karmiła)
Ø 3-6 r.ż. „przedszkole” (koedukacyjne)
Dziecko jest sprawdzane pod kątem ewentualnych zdolności.
Postulował maksymalne rozwijanie zdolności.
Ø 6-9 r.ż. podział dziewczynek i chłopców (bo wcześniej nie widzą różnicy)
Ø 9-17 r.ż. Szkoła
-ważne kształcenie z matematyki, astronomii, muzyki(harmonii) – wg niego rozwijały duszę.
- wychowanie fizyczne
Ø 17-20 r.ż. EFEBIA- przysposobienie wojskowe.
(jeśli ktoś był dobry z matematyki- kształcił się dalej przez 15 lat)
Ø 35-50 r.ż. praktyczne nauczanie jak zarządzać państwem.
Jego wizja opisana w „Państwie” i „Prawie” nigdy nie została wprowadzona w życie.
Platon był idealistą
* Koncepcja ciała, duszy i cnoty
* Akademia Platońska
* Koncepcja państwa
ARYSTOTELES (384-322)
* Uczeń Platona, ostatni z filozofów
* Wykładał w Akademii
* Początkowo idealista, popierający Platona, później radykalnie zmieniony w realistę.
§ ...
johnnny_bravo