Kazimierz Wierzynski.doc

(74 KB) Pobierz

Kazimierz Wierzyński – Wybór poezji

 

I. Wiadomości biograficzne.

Kazimierz Wierzyński urodził się 27 sierpnia 1894 r. w Drohobyczu jako najmłodszy z rodzeństwa. Do 1912r. rodzina miała na nazwisko Wirstlein (ojciec był z rodziny pochodzenia niemieckiego), a później zmienili je na Wierzyńskich. Pod tym nazwiskiem poeta debiutował wierszem Hej, kiedyż, kiedyż!... w drohobyckiej jednodniówce 1863, którą współredagował jego brat, Bronisław.

Poeta walczył na froncie podczas I wojny światowej. Był w obozie jenieckim, skąd uciekł do Kijowa. Latem 1918r. wrócił do Warszawy. Poznał Staffa, Tuwima i Lechonia. Występował w kawiarni „Pod Picadorem”, w 1919r. debiutował tomikiem Wiosna i wino.

Szybko stał się jednym z czołowych twórców „Skamandra” (oprócz niego: Iwaszkiewicz, Lechoń, Słonimski, Tuwim).

·         1926-1931 redagował „Przegląd Sportowy”, a w 1931-1932 - „Kulturę”

·         1928 – przyznano mu złoty medal na Konkursie Literackim IX Igrzysk Olimpijskich w Amsterdamie za tomik Laur olimpijski.

·         1932 – został teatralnym recenzentem „Gazety Polskiej”.

·         1933 – debiut prozatorski, zbiór opowiadań Granice świata.

·         1935, 1936 – nagrody Polskiej Akademii Literatury (Złoty Wawrzyn i za całokształt).

·         1938 – zastąpił w Polskiej Akademii Literatury zmarłego Leśmiana.

·         II wojna światowa – emigracja we Francji, Portugalii, Brazylii, a od 1941r. – w USA.

·         Od 1943 – redagował „Tygodnik Polski” w Nowym Jorku.

·         1944 – Pobojowisko – tom opowiadań o kampanii wrześniowej.

Wojna to okres niezwykle płodny dla poety – wydał 5 tomów poezji, głównie o tematyce patriotycznej. Jednak klęski rodaków oraz wieści o śmierci najbliższych w kraju, pogłębiały jego depresję. Zaczął wtedy pracować nad biografią Chopina.

·         1949 – Życie Chopina

·         1951 – tomik Korzec maku, inicjujący drugi, powojenny okres twórczości.

·         Lata 50-te, 60-te – 6 tomów liryków i 2 książki prozą.

·         Połowa lat 60-tych – przeprowadzka do Europy (Londyn, Włochy).

·         13 lutego 1969 – poeta umiera.

 

Eseistyka Wierzyńskiego:

·         Wyczucie życia przyrody,

·         Wrażliwość na urodę widzialnego świata,

·         Spostrzegawczość przy charakterystyce postaci,

·         Spore umiejętności komentowania dzieł sztuki.

Język prozy – swobody i precyzyjny, różnorodny i bogaty. Ulubiony rozmiar – krótkie teksty, najwyżej kilkunastostronicowe.

 

II. Okres międzywojenny.

 

Zabawa i poezja. Wiersze z tego okresu to swoisty przewrót: ekstatyczna radość, alogiczność i fantastyka, zabawa i gra. Najwyraźniej w konstrukcji podmiotu lirycznego.

 

Wiosna i wino oraz Wróble na dachu

·         „Ja” liryczne: autoironia, dystans wobec siebie i swej działalności, elementy groteskowego przedstawiania własnej roli i zadań (Przyjaciołom, Zielono mam w głowie). Podmiot liryczny jako beztroski i radosny inscenizator oryginalnych widowisk, zdarzeń, gier. Człowiek zabawy. Sprawca bezsensownych działań.

·         motyw dziecięcości (Filozofia), który jest próbą powrotu do pierwotności, czystości, możliwie najpełniejszego zjednoczenia z naturą. Ale to też rodzaj zabawy, stwarzanie nowego świata iluzji.

·         Parodystyczne naśladowanie świata – najbardziej w tomie Wróble na dachu, (Pieśń wagabundy, Ballada)

·         Usiłowania niszczycielski, tendencje anarchistyczne (Pandora – monolog kogoś oszołomionego poczuciem własnej wszechmocy)

·         Zniknięcie indywiduum, rozpłynięcie się osobowości w żywiole życia. Ekstatyk jednoczy się z potężnym strumieniem biologicznego życia.

·         Związek transu i naśladowania – najczęściej naśladowana bywa energetyczno-kreacyjna działalność przyrody, często spontaniczne zachowanie dziecka lub demiurga, wręcz szamanizm (Grzmi – popis irracjonalnej żywiołowości)

·         Zabawa oparta na zasadach umowy podjętej przez jej uczestników – Inwokacja, Śpiew dionizyjski – pokora wobec wspaniałej i pięknej natury. Ujawnia się kreowanie natury na dzieło artystyczne.

Mechanizmy zabawy:

·         Występuje też druga osoba, do której skierowany jest monolog.

·         Zestawienie opozycji słownych niespotykanych w mowie potocznej i przekształcanie konstrukcji idiomatycznych („wciąż śpiewają me łabędzie”)

·         Zaskakujące rymy, gry słowne, kojarzenie wyrazów na zasadzie podobieństwa dźwiękowego

·         Dobór demonstracyjnie błahych tematów, humorystyczne traktowanie motywów.

·         Zachowanie tradycyjnej wersyfikacji.

Wiersze te były wyrazem uniwersalnej potrzeby gry i zabawy, apologią ludycznej sfery kultury. Zabawa istnieje poza kategoriami prawdy i fałszu, dobra i zła.

Po latach poezji patriotycznej Wierzyński zaprezentował wiersze bez słów: „Polska”, „ojczyzna”, „naród”. Poezja dzięki temu staje się najbardziej polska, jeśli przestaje mówić o Polsce, bo dzięki swej rozrzutności, bezinteresowności, oderwaniu od spraw praktycznych, świadczy o normalnym, wieloaspektowym funkcjonowaniu nowej kultury.

 

W następnych tomach poeta odszedł od poezji ludycznej.

- Wielka Niedźwiedzica (1923) i Pamiętnik miłości (1925) – wiersze melancholijne, poważne, smutne.

- Laur olimpijski (1927) – wątki strukturalne i filozoficzne. Opiewani są zwycięzcy i sławni mistrzowie sportu lat dwudziestych. Przeniesienie akcentu z rywalizacji, czyli pokonywania współzawodnika, na pokonywanie przeszkód i osiągnięcie postawionych celów – przekraczania możliwości własnego organizmu, praw rządzących czasem i przestrzenią. Dorównanie fenomenom przyrody jest miarą piękna i celem wysiłku (Defilada atletów, Bieg na przełaj). Miejsce żywiołowej zabawy zajmuje zorganizowana gra, wymagająca samodyscypliny i wielkiego wysiłku. Bohater zindywidualizowany – konkretne osoby wymienione z nazwiska.

 

Podróże w czasie i przestrzeni.

Rozmowa z puszczą – tomik poświęcony miastu.

Pieśni fantastyczne (1929) – przedstawione miasto jest nieznane ówczesnym warszawiakom i czytelnikom literatury w ogóle. Wizja miasta w siedmiu dużych utworach była nową propozycją artystyczną.

·         Pesymistyczna ocena nowoczesnej cywilizacji.

·         Ukazywanie jej dehumanizujących procesów.

·         Ciemna tonacja emocjonalna.

·         Eksplorowanie sfer podświadomości.

·         Irracjonalność obrazowania.

·         Krytyczna postawa wobec nowoczesnego człowieka i społeczeństwa.

·         Tomik bliski ekspresjonizmowi – upodobanie do wiersza wolnego, formy hymniczne, katastroficzna wizja świata, ton profetyczny.

·         Kontrast między naturalistyczno-trupim życiem realnym mieszkańca metropolii współczesnej a kolorową sferą wyobraźni i snów.

·         Bohaterowie – najnieszczęśliwsi członkowie wielkomiejskiej społeczności, zamieszkujący sutereny i poddasza. Samotność w obcym tłumie. Nieludzkość bohatera. Człowiek urzeczowiony, wyobcowany z procesów życiowych. Nie mogąc zmienić układów materialnych dookoła niego, przebudowuje swoją przestrzeń percepcyjną – pracą świadomości zmienia ulicę w wąwóz, miasto – w potok kamieni (świat halucynacji - Film)

·         Miasto prezentowane w zszarzałej kolorystyce, podkreślenie jego starości, bylejakości, obrzydliwości.

·         Obiekty uwagi bohaterów: szubienica, kostnica, mury, loch, gnój, pajęczyna (Pieśń o szarości życia).

·         Wyobraźnia i sny – obrazy koncentrują się wokół trzech centrów:

o       Erotyka – Pieśń o nocach przespanych

o       Podróże do egzotycznych krajów, w głąb czasu lub przyszłość

o       Przygoda, niebezpieczna gra

·         Fascynacja brzydotą nowoczesnej cywilizacji!

 

Gorzki urodzaj – najobszerniejszy z tomów Wierzyńskiego okresu XX-lecia.

·         Motyw podróży – poetyckie relacje z wędrówek po świecie i po Polsce.

·         Zmysłowe piękno natury.

·         Zdarza się motyw nieodwołalnej utraty kraju lat dziecinnych.

·         Poematy amerykańskie – New York, Miasta i ludzie – śmiała metaforyka.

·         Formotwórcza sprawność autora – najbardziej charakterystyczna cecha tomiku – klasyczna kompozycja, kunszt poetycki, oryginalność przenośni, równowaga elementów plastycznych, muzycznych i logicznych.

·         Utwory wizyjno-katastroficzne pisane techniką zbliżoną do awangardowej.

 

Wolność tragiczna (1936)

·         Bohaterem wszystkich utworów jest Józef Piłsudski.

·         Reprezentuje dzieje Polskich od powstania styczniowego do 1935r, a raczej historię walki jednostki z przeciętnością i biernością społeczeństwa. Najpierw jest kształtowanie idei w biografii jednostki, potem narzucenie tej wizji bardziej energicznym grupom, a wreszcie – decyzja walki zbrojnej o wolność.

·         Bohater nazwany Wielkim Realistą, bo droga do wolności Polski to droga wielkości i jest to wizja realistyczna. Wola tej wielkości ma charakter patetyczny, a nawet bezlitosny. Jest to bezwzględna gra, w której idzie o pokonanie przeciwnika, a wygraną ma być istnienie w historii. (Noc narodowa, Belweder).

·         Bohater ma rangę proroka. Jest to wzór osobowy człowieka czynu historycznego, łączącego idealizm z realizmem.

·         Krytyka polskiego sentymentalizmu (Ojczyzna chochołów)

·         Sytuacja konfliktu bohatera ma rodowód romantyczny.

·         Poeta jest rzecznikiem istotnych interesów narodowych. Podejmuje sprawy społecznie ważne. Działa poprzez słowo.

 

Kurhany

·         Przekazanie misji przywódczej wielkiej sztuce.

·         Bohaterami są artyści, wielką pracę przemiany psychiki narodowej wykonują arcydzieła sztuki.

·         Osiem dużych poematów o harmonijnej budowie, bliskie Drugiej Awangardy.

 

Patriotyczne wiersze z przełomu sierpnia  września 1939r. kończą międzywojenny i krajowy okres pisarskiej działalności Wierzyńskiego.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Utwory z lat 1914-1939

 

1.      Wielka niedźwiedzica [cz.1.]

Wszystkimi słowy

Wszystkimi słowy, które od nas biegną

Jak głos w pustyni, w niezgłębione dno

Tak długo życiu mówimy, dlaczego,

Aż raz się śmierci zapytamy: co?

 

2.      Wiosna i wino

Zielono mam w głowie

Zielono mam w głowie i fiołki w niej kwitną,

Na klombach mych myśli sadzone za młodu,

Pod słońcem, co dało mi duszę błękitną

I które mi świeci bez trosk i zachodu.

 

Obnoszę po ludziach mój śmiech i bukiety

Rozdaję wokoło i jestem radosną

Wichurą zachwytu i szczęścia poety,

Co zamiast człowiekiem, powinien być wiosną.

 

Jestem, jak szampan

Jestem, jak szampan lekki, doskonały,

Jak koniak mocny, jak likier soczysty,

Jak miód w szaleństwie słonecznym dostały

I wyskokowy, jak spirytus czysty.

 

Królestwo moje na całym jest świecie

I mój alkohol wszystkie pędzą czasy,

Znacząc na sercach, jak na etykiecie,

Gwiazdami markę trunku pierwszej klasy.

 

Grzmi!

Grzmi!

Wiosenna zawierucha!

Deszcz, jak z cebra, leje,

Bryzga, bucha!

Ohej, ohej!

Co tu się dzieje?!

Wiosenna zawierucha!

 

Rozbieram się do naga

I przez okno wyskakuję,

Goły,

Szalony i wesoły,

- Cud! –

W ulewę daję nura,

Deszcz mię tnie i smaga,

Porywa wichura

I nosi po ogrodzie!

Kąpię się, kąpię

W piorunach, wichrze, wodzie!

Ohej! O hurra!

 

Skaczę, ślizgam się, wariuję,

Krzyczę, wichr ustami łapię,

Z powietrzem się mocuję,

Na drzewa drapię.

Spadam z nich i tańczę na murawie,

Kręcę się, kręcę wkoło,

- Wir! –

Aż wywracam się, jak długi,

I tarzam się po trawie!

Ohej!, ohej!

 

Deszcz mię tnie i smaga,

Bajecznie dmie wichura,

- Jak bosko, pysznie i wspaniale! –

Elektryczność piorunów dostaje się do krwi!

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin