odkrywcy_kosmosu.pdf

(124 KB) Pobierz
Retoryka w szkole – rzut oka na doświadczenia zagraniczne
Przedszkole.
Moje 5 lat
S CENARIUSZE LEKCJI
O DKRYWCY KOSMOSU B EATA L EWICKA
Czesław Cyrański
ODKRYWCY KOSMOSU
Beata Lewicka
Cele:
zdobycie wiedzy o zdrowym stylu życia, ocenianie zachowań służących i zagrażających zdrowiu,
budzenie zaciekawienia światem,
poznanie planet Układu Słonecznego,
ocenianie postaw innych ludzi,
rozwijanie ekspresji plastycznej.
Metody pracy: elementy metody kinezjologii edukacyjnej, zadań stawianych do wykonania, pokaz,
opowiadanie, rozmowa.
Formy pracy: grupowa, zbiorowa.
Przebieg zajęć
1. Nauczycielka zaprasza dzieci w podróż kosmiczną - ćwiczenia ułatwiające koncentrację i właściwe ro-
zumienie informacji według Metody Dennisona:
zakładanie nogawek kombinezonu kosmicznego (luźne skłony)
zakładanie butów (pompowanie piętą - pozycja stojąca, tułów wyprostowany, jedna noga ustawiona
30 cm za drugą, pięta tylnej nogi nad podłogą, wdech, wydech - pięta obniżona do podłogi przy
jednoczesnym zgięciu kolana nogi przedniej, powtarzamy kilka razy)
zapinanie rękawów (aktywna ręka)
start rakiety kosmicznej (luźny skłon)
podziwianie widoków z otaczającej przestrzeni kosmicznej (sowa - jedną ręką chwytamy mocno
mięśnie przeciwległego barku, głowę zwracamy powoli do prawego ramienia i robimy wdech, po-
tem do lewego - płynny wydech z wydawaniem dźwięku).
2. „Przelot” nad planetami Układu Słonecznego - utrwalenie nazw planet. Przeliczanie planet.
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21985587.001.png
Przedszkole.
Moje 5 lat
S CENARIUSZE LEKCJI
O DKRYWCY KOSMOSU B EATA L EWICKA
Czesław Cyrański
3. Odkrycie i zwiedzanie nieznanej planety.
Nauczycielka przypomina dzieciom o konieczności przedstawienia się mieszkańcom nieznanej pla-
nety (miasto, numer przedszkola itp.).
Przedszkolaki słuchają opowiadania nauczycielki i oglądają ilustracje.
Planeta, którą odwiedzamy jest wspaniałym miejscem. Pełno na niej robotów i maszyn zasilanych prą-
dem, które ułatwiają życie mieszkańcom, a nawet ich zastępują. Dzieci nie muszą wcześnie wstawać i
biec do szkoły. Śpią tak długo, jak im się podoba, a gdy już wstaną, robot-niania przenosi je do fotela.
Inny robot już ścieli łóżko, następny przynosi śniadanie i nawet wkłada kanapkę do ust, a kolejny włą-
cza telewizor. Dzieci cały dzień spędzają w fotelu, bo robot-nauczycielka przychodzi do domu i uczy je
pod warunkiem, że mają na to ochotę. A dzieciaki siedzą w fotelach i robią się coraz grubsze, grubsze i
grubsze. Nie potrafią już same się ubrać, zjeść, nie potrafią już nawet biegać. Pewnego dnia stała się
straszna rzecz. Zabrakło prądu ...
Przedszkolaki zastanawiają się, co działo się na planecie, kiedy zabrakło prądu. Jak wyglądało życie
mieszkańców? Oceniają ich styl życia przed awarią.
Burza mózgów - wymyślanie nazwy planety.
Nauczycielka rozmawia z dziećmi, zadaje pytania, aby sprowokować je do dyskusji:
- Czy chciałbyś mieszkać na takiej planecie? Uzasadnij swoje zdanie.
- Czy zdobycze techniki mogą całkiem zastąpić ludzi?
- Jakie zdobycze techniki ułatwiają ludziom życie?
- Co moglibyśmy zabrać z tej planety na Ziemię?
4. Zabawa ruchowa Ufoludki i roboty .
5. Powrót na Ziemię.
6. Stwarzanie sytuacji problemowej - rozmowa na temat:
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21985587.002.png
Przedszkole.
Moje 5 lat
S CENARIUSZE LEKCJI
O DKRYWCY KOSMOSU B EATA L EWICKA
Czesław Cyrański
6. Stwarzanie sytuacji problemowej - rozmowa na temat:
Jak powinna wyglądać zdrowa planeta i jak powinni zachowywać się jej mieszkańcy?
7. Praca w zespołach - malowanie farbami na temat:
Wymarzona planeta
więcej na stronie internetowej http://www.mac.pl/
21985587.003.png 21985587.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin