Wyświetlacz w OpluCzęsto powraca sprawa wyświetlacza w Oplu. I nie chodzi tu tylko o to jakie radia współpracują ale też o to jak podłączyć radio fabryczne do takiego wyświetlacza gdy ktoś wyciął kostkę ISO. Dlatego postanowiłem tą sprawę zbadać dokładniej i wyniki zamieścić na stronie. Wiadomo już jest, że transmisja danych odbywa się po zmodyfikowanej magistrali I2C. Modyfikacja polega na dodaniu sygnału zezwolenia MRQ. Do podłączenia z wyświetlaczem potrzeba więc 3 przewodów danych, masa i zasilanie już są tam a potrzeba tylko jeszcze przewodu informującego wyświetlacz, że radio jest włączone (zmiana wyświetlania z daty na radio). Dokonuje się tego podając sygnał sterowania anteną automatyczną i podłączenie to je s t fabrycznie wykonane. Zatem do dzieła. Na początek przedstawię to co wiem a potem dalszy tryb postępowania. Opis dotyczy wyświetlaczy standardowych stosowanych w latach 1992-2004.
Sprawa pierwsza. Złącze w radiuStarsze radio (ewentualnie starsze złącze w samochodzie)
Złącze A- zasilanie
Złącze C- wyświetlacz i inne
1. SVC
niebiesko-czerwony
1. SDA
brązowy z czarnym p.
2. masa SCV
brązowo-fioletowy
2. SCL
brązowy z czerwonym p.
3. -
-
3. GND
brązowy cienki
4. +12V ACC
czarny
4. MRQ
brązowy z szarym p.
5. ster. A.A.
czerwono-biały
5. -
6. podświetlenie
szaro-zielony
6.
brązowy z fioletowym p.
7. +12V PERM
czerwony
7. -
8. masa
brązowy
8. -
9. -
10. -
Kolory przewodów z oryginalnych kabli w Oplu. Dla najważniejszego złącza dla nas, czyli C sam spisałem z oryginalnej kostki, którą widziałem na giełdzie i sprawdziłem dla drugiej, którą kupiłem dla pewności. Ważna sprawa, która wyjaśni się dalej. Opis kolorów w wersji podstawowej ale to nie ma znaczenia w tym przypadku. Złącze B - głośniki nas nie interesuje w tym przypadku dlatego opis jego pomijam aby nie zaciemniać opisu. Nowsze radio lub nowszy samochód (z dużą dziurą na radio)
Złącze C (rozszerzenie - wyświetlacz, telefon, zmieniacz)
styk
sygnał
kolor przewodu
5
SCL
żółty z białym paskiem
8
MRQ
fioletowy
11
SDA
zielony z białym paskiem
Reszta jest już klasycznie (szczegóły w opisach złącz ISO, złącze Opel CAR2003 a sprawdzone też dla CDR2005). Kolorki na podstawie materiałów przysłanych (zdjęcie, opis).Złącze w Kenwood KDC-8070R, KRC-877R i KMD-PS970R
1
żółty
2
biały
3
4
nie podłączone
obudowa
masa
ekran przewodu
Podaję kolory dlatego, że to złącze (żeńskie, widok od strony łączenia) wisi na dość cienkim przewodzie ekranowanym, który lubi się urywać (a radia te też już do najmłodszych nie należą). Aby wyświetlacz działał poprawnie należy pamiętać także o przewodzie sterującym data/radio. Sprawa druga. Złącze w wyświetlaczuWyświetlacz standardowy Astra I, Corsa IWidok złącza w wyświetlaczu od strony przyłączania
Styk
Sygnał
Kolor przewodu
+12V z akumulatora
NTC
niebieski
masa zasilania
niebieski z białym paskiem
+12V po stacyjce
6
oświetlenie
szary z zielonym paskiem
7
?
szary z czarnym paskiem
+12V po włączeniu radia
czerwony z szarym paskiem
9
brązowy z czerwonym paskiem
10
brązowy z szarym paskiem
brązowy z czarnym paskiem
12
niebieski z czerwonym paskiem
Opis (kolorki) na podstawie kostki w oryginalnym wyświetlaczu przerysowany dzięki uprzejmości osoby sprzedającej części na giełdzie w Elizówce. Podłączenia bez opisu tyczą się czujnika temperatury (a może też i gołoledzi) i nas nie dotyczą. Jakby ktoś chciał sobie uruchomić termometr w wyświetlaczu to między przewód niebieski a niebieski z białym paskiem należy podłączyć termistor NTC o rezystancji w pobliżu 0 stopni około 15 kiloomów. Wyświetlacz w Omega lub Vectra
1,5,8
+12V
Opis dostałem. Dotyczy tylko wyświetlacza bez komputera (ten z komputerem ma inaczej podłączane zasilanie i chyba większą 28 stykową kostkę). Numeracja zgodna z fabryczną. W wyświetlaczu jest żółte złącze a opis (numeracja) znajduje się na czarnej obudowie. Przełączanie radio/data odbywa się stykiem 8 w wyświetlaczu. Sprawdziłem na wyświetlaczu punktowym (dot-matrix) z Omegi i ładnie smigało. Dla zainteresowanych styk 3 i 4 to styki do termometru (po dołączeniu termistora NTC, który w okolicach 0 stopni ma 15kOm mamy termometr). Wyświetlacz w Astra II, Corsa II, Zafira, Agila
+12V po stacyjce (kl. 15)
czarny grubszy
radio/data
czerwony z białym paskiem grubszy
+12V z akumulatora (kl. 30)
czerwony grubszy
moduł kontroli
szary z żółtym paskiem grubszy
brązowy grubszy
DIAG
brązowy z białym paskiem
sygnał prędkości
Nareszcie zakupiłem sobie taki wyświetlacz do zabawy. Na dodatek w dobrym stanie i oryginalną kostką podłączeniową. A co też ważne z aktywną obsługą radia i synchronizacją zegara z RDS. Sprawa trzecia. Jak połączyćTo najlepiej wyjaśni rysunek (dla wyświetlacza w Astra I i złącza starszego radia):Ogólnie:Co trzeba podłączyć:
radio
wyświetlacz
co to jest
szyna zegara
szyna danych
zezwolenie
sterowanie anteną autom.
sterowanie załączaniem
przełącza data/radio
Sprawa czwarta. Co z tego wynikaŁączymy, sprawdzamy i powinno działać. Jeżeli nie podłączymy czujnika temperatury to na części wyświetlacza go obsługującej będziemy mieli wskazanie --.-°C ale to nie ma wpływu na resztę wskazań (takie wskazanie można spotkać w niektórych "lekko uszkodzonych" i naprawionych Oplach :). Spotkałem się z kilkoma rodzajami wyświetlacza (w nawiasie model i numer katalogowy Opel):
· Astra I, ...
hellrider.gang