wyświetlacz w oplu.doc

(266 KB) Pobierz

Wyświetlacz w Oplu

Często powraca sprawa wyświetlacza w Oplu. I nie chodzi tu tylko o to jakie radia współpracują ale też o to jak podłączyć radio fabryczne do takiego wyświetlacza gdy ktoś wyciął kostkę ISO. Dlatego postanowiłem tą sprawę zbadać dokładniej i wyniki zamieścić na stronie. Wiadomo już jest, że transmisja danych odbywa się po zmodyfikowanej magistrali I2C. Modyfikacja polega na dodaniu sygnału zezwolenia MRQ. Do podłączenia z wyświetlaczem potrzeba więc 3 przewodów danych, masa i zasilanie już są tam a potrzeba tylko jeszcze przewodu informującego wyświetlacz, że radio jest włączone (zmiana wyświetlania z daty na radio). Dokonuje się tego podając sygnał sterowania anteną automatyczną i podłączenie to je s t fabrycznie wykonane. Zatem do dzieła. Na początek przedstawię to co wiem a potem dalszy tryb postępowania. Opis dotyczy wyświetlaczy standardowych stosowanych w latach 1992-2004.

Sprawa pierwsza. Złącze w radiu
Starsze radio (ewentualnie starsze złącze w samochodzie)
 

Złącze A- zasilanie

Złącze C- wyświetlacz i inne

1. SVC

niebiesko-czerwony

1. SDA

brązowy z czarnym p.

2. masa SCV

brązowo-fioletowy

2. SCL

brązowy z czerwonym p.

3. -

-

3. GND

brązowy cienki

4. +12V ACC

czarny

4. MRQ

brązowy z szarym p.

5. ster. A.A.

czerwono-biały

5. -

-

6. podświetlenie

szaro-zielony

6.

brązowy z fioletowym p.

7. +12V PERM

czerwony

7. -

-

8. masa

brązowy

8. -

-

 

 

9. -

-

 

 

10. -

-

Kolory przewodów z oryginalnych kabli w Oplu. Dla najważniejszego złącza dla nas, czyli C sam spisałem z oryginalnej kostki, którą widziałem na giełdzie i sprawdziłem dla drugiej, którą kupiłem dla pewności. Ważna sprawa, która wyjaśni się dalej. Opis kolorów w wersji podstawowej ale to nie ma znaczenia w tym przypadku. Złącze B - głośniki nas nie interesuje w tym przypadku dlatego opis jego pomijam aby nie zaciemniać opisu.

Nowsze radio lub nowszy samochód (z dużą dziurą na radio)
 

Złącze C (rozszerzenie - wyświetlacz, telefon, zmieniacz)

styk

sygnał

kolor przewodu

5

SCL

żółty z białym paskiem

8

MRQ

fioletowy

11

SDA

zielony z białym paskiem

Reszta jest już klasycznie (szczegóły w opisach złącz ISO, złącze Opel CAR2003 a sprawdzone też dla CDR2005). Kolorki na podstawie materiałów przysłanych (zdjęcie, opis).

Złącze w Kenwood KDC-8070R, KRC-877R i KMD-PS970R
 

styk

sygnał

kolor przewodu

1

SCL

żółty

2

MRQ

biały

3

SDA

czerwony

4

nie podłączone

-

obudowa

masa

ekran przewodu

Podaję kolory dlatego, że to złącze (żeńskie, widok od strony łączenia) wisi na dość cienkim przewodzie ekranowanym, który lubi się urywać (a radia te też już do najmłodszych nie należą). Aby wyświetlacz działał poprawnie należy pamiętać także o przewodzie sterującym data/radio.

Sprawa druga. Złącze w wyświetlaczu
Wyświetlacz standardowy Astra I, Corsa I

Widok złącza w wyświetlaczu od strony przyłączania

Styk

Sygnał

Kolor przewodu

1

+12V z akumulatora

czerwony

2

NTC

niebieski

3

masa zasilania

brązowy

4

NTC

niebieski z białym paskiem

5

+12V po stacyjce

czarny

6

oświetlenie

szary z zielonym paskiem

7

?

szary z czarnym paskiem

8

+12V po włączeniu radia

czerwony z szarym paskiem

9

SCL

brązowy z czerwonym paskiem

10

MRQ

brązowy z szarym paskiem

11

SDA

brązowy z czarnym paskiem

12

?

niebieski z czerwonym paskiem

Opis (kolorki) na podstawie kostki w oryginalnym wyświetlaczu przerysowany dzięki uprzejmości osoby sprzedającej części na giełdzie w Elizówce. Podłączenia bez opisu tyczą się czujnika temperatury (a może też i gołoledzi) i nas nie dotyczą. Jakby ktoś chciał sobie uruchomić termometr w wyświetlaczu to między przewód niebieski a niebieski z białym paskiem należy podłączyć termistor NTC o rezystancji w pobliżu 0 stopni około 15 kiloomów.

Wyświetlacz w Omega lub Vectra
 

styk

sygnał

1,5,8

+12V

2

masa

9

SCL

10

MRQ

11

SDA

Opis dostałem. Dotyczy tylko wyświetlacza bez komputera (ten z komputerem ma inaczej podłączane zasilanie i chyba większą 28 stykową kostkę). Numeracja zgodna z fabryczną. W wyświetlaczu jest żółte złącze a opis (numeracja) znajduje się na czarnej obudowie. Przełączanie radio/data odbywa się stykiem 8 w wyświetlaczu. Sprawdziłem na wyświetlaczu punktowym (dot-matrix) z Omegi i ładnie smigało. Dla zainteresowanych styk 3 i 4 to styki do termometru (po dołączeniu termistora NTC, który w okolicach 0 stopni ma 15kOm mamy termometr).

Wyświetlacz w Astra II, Corsa II, Zafira, Agila
 

styk

sygnał

kolor przewodu

1

+12V po stacyjce (kl. 15)

czarny grubszy

2

radio/data

czerwony z białym paskiem grubszy

3

+12V z akumulatora (kl. 30)

czerwony grubszy

4

moduł kontroli

szary z żółtym paskiem grubszy

5

NTC

niebieski z białym paskiem

6

masa zasilania

brązowy grubszy

7

NTC

niebieski

8

DIAG

brązowy z białym paskiem

9

sygnał prędkości

niebieski z czerwonym paskiem

10

SCL

brązowy z czerwonym paskiem

11

SDA

brązowy z czarnym paskiem

12

MRQ

brązowy z szarym paskiem

Nareszcie zakupiłem sobie taki wyświetlacz do zabawy. Na dodatek w dobrym stanie i oryginalną kostką podłączeniową. A co też ważne z aktywną obsługą radia i synchronizacją zegara z RDS.

Sprawa trzecia. Jak połączyć
To najlepiej wyjaśni rysunek (dla wyświetlacza w Astra I i złącza starszego radia):

Ogólnie:
Co trzeba podłączyć:

radio

wyświetlacz

co to jest

SCL

SCL

szyna zegara

SDA

SDA

szyna danych

MRQ

MRQ

zezwolenie

sterowanie anteną autom.

sterowanie załączaniem

przełącza data/radio


Sprawa czwarta. Co z tego wynika
Łączymy, sprawdzamy i powinno działać. Jeżeli nie podłączymy czujnika temperatury to na części wyświetlacza go obsługującej będziemy mieli wskazanie --.-°C ale to nie ma wpływu na resztę wskazań (takie wskazanie można spotkać w niektórych "lekko uszkodzonych" i naprawionych Oplach :).
Spotkałem się z kilkoma rodzajami wyświetlacza (w nawiasie model i numer katalogowy Opel):

·         Astra I, ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin