RAFAL_PAWLUCKI koncepcja bydowy.pdf

(1187 KB) Pobierz
248570674 UNPDF
Koncepcja budowy
silnika Stirlinga
Rafał Pawłucki
gr.UOŚ 2005/06
248570674.004.png
Koncepcja budowy silnika Stirlinga
Twórca pierwszego silnika
Wielebny dr Robert Stirling,
żyjący w latach 1790 do 1878,
ur. w Szkocji w hrabstwie Perthshire.
W wieku 26 lat stworzył „ekonomizer”,
a następnie przedstawił patent na silnik cieplny
o zamkniętej komorze roboczej.
Obecnie wszystkie silniki cieplne, w których
gaz wykonuje pracę w zamkniętej przestrzeni
nazywamy silnikami Stirlinga
248570674.005.png 248570674.006.png
Koncepcja budowy silnika Stirlinga
Istota wynalazku
Na początku XIXw. zaczęto na szeroką skalę użytkować silniki parowe,
które stanowiły rewolucyjny krok na przód w procesach uzyskiwania energii
mechanicznej.
Silniki te miały jednak poważną wadę (spowodowane to było głównie
czynnikami: niski stan techniki tamtych czasów, materiały nieokreślonej
jakości, brak całkowitego zrozumienia procesów w nich zachodzących),
bardzo często eksplodowały czyniąc ogromne straty ludzkie oraz materialne.
R.Stirling postanowił ograniczyć zużycie paliwa do procesów cieplnych
poprzez przenoszenie traconej energii na początek procesu, gdzie była ona
odzyskiwana. Urządzenie (które dziś nazywamy pompą ciepła) nazwał
„ekonomizerem”.
W niedługim czasie skonstruował i opatentował urządzenie przetwarzające
energię cieplną na mechaniczną. Silnik ten powstał na bazie ekonomizera
przystosowanego do odwróconego działania.
248570674.007.png
Koncepcja budowy silnika Stirlinga
Istota wynalazku c.d.
Silnik znamienny był tym, że do swojej pracy wykorzystywał gaz roboczy
zamknięty w jednej komorze, przetłaczany od strony „ciepłej” do „zimnej”,
pobierając i oddając tym samym energię.
W pierwowzorze silnik składał się z jednego cylindra w którym poruszały się
dwa tłoki (jeden z racji swojej funkcji nazwany wypornikiem), połączone za
pomocą mechanizmu dźwigniowego z kołem zamachowym, przesunięte w fazie
o ćwierć obrotu.
Ponieważ ciśnienie średnie gazu roboczego było na poziomie atmosferycznego,
silnik był całkowicie bezpieczny.
Dzięki tej podstawowej zalecie szybko znalazł zastosowanie przede wszystkim
do napędu pomp pompujących wodę z szybów górniczych.
248570674.001.png
Koncepcja budowy silnika Stirlinga
Schemat pierwszego silnika Stirlinga
248570674.002.png 248570674.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin