mba-box.pdf
(
200 KB
)
Pobierz
dointer
SPIS
Wprowadzenie
1
1. Innowacja
W jaki sposób dochodzi do przełomu?
15
2. Zrównoważenie i środowisko
Firma, która robi tylko pieniądze, to kiepska firma
51
3. Finanse i rachunkowość
Utracona niewinność
−
rzetelna wiedza o liczbach
i ich znaczeniu
85
4. Strategia
Pamiętaj, by skręcić w dobrą stronę
−
o znaczeniu
kierunku strategicznego
133
5. Zarządzanie
Dostawać pieniądze za sukcesy innych
191
TRE
´
CI
6. Zasoby ludzkie
Dlaczego mózgi przebijają mięśnie?
253
7. Jak być liderem
I przeżyć, aby o tym opowiedzieć
323
8. Marketing
„Dowiedz się, czego chcą i jak to chcą otrzymać
−
353
9. Komunikacja
„Głupiec gada, a mędrzec mówi”
419
10. Pomiędzy ustami a brzegiem pucharu
Dobre pomysły, które nie wypaliły
449
Przypisy
467
Autorzy tekstów
471
Podziękowania
487
Indeks
489
i daj im to w taki właśnie sposób”
1. Innowacja
W jaki sposób dochodzi do przełomu?
zamiastoddać go
do fachowca. Samochód był importowany, tani. Ponieważ me-
chanika, z jaką miałem wcześniej do czynienia, nie zrobiła na
mnie wrażenia swą potęgą intelektualną, doszedłem teoretycz-
nie do wniosku, że mógłbym się uporać z tym zadaniem.
Ponieważ byłem studentem i to na dodatek ze sporym
zacięciem do książek, udałem się najpierw do biblioteki, znalaz-
łem podręcznik użytkownika mojego samochodu i zacząłem
czytać, jak wykonać zamierzoną pracę. Kiedy doszedłem do
części traktującej o gaźniku, osłupiałem. W ciągu roku od wy-
produkowania mojego samochodu jego producentNissan
wprowadził cztery bardzo ważne modyfikacje do gaźnika tego
modelu. Każda z nich poprawiała oszczędność paliwa i moc
silnika. Ale zestaw części zamiennych do każdego z tych gaź-
ników był inny! Bez rozkładania samochodu na części
−
co
wykluczyłoby możliwość wyjazdu do sklepu z częściami
−
nie
potrafiłem stwierdzić, jaki zestaw powinienem kupić.
Dawno temu, w ciemnych wiekach mojej młodości, będąc stu-
dentem bez grosza przy duszy, postanowiłem kiedyś podjąć
wyzwanie naprawy gaźnika w samochodzie
−
16
MBA
−
Praktyczne idee najt˛˙szych umysłów biznesu
wprowadzał w nim prawdziwe
innowacje. Zakładałem naiwnie, że po wprowadzeniu jakiegoś samo-
chodu na rynek producentpozostawia go samemu sobie.
Innowacja jestjednak intrygująca. To prawda, wielu z nas uwiel-
bia majstrowanie przy czymś. Ale żeby inżynierowie z dużej japońskiej
firmy samochodowej? Dlaczego oni majstrowali?
Z upływem czasu zacząłem doceniać to, co Dean Kamen, wynalaz-
ca i autor pierwszego materiału w tym rozdziale, przyjmuje za oczywiste
samo przez się. Innowacja dla samej innowacji nie jestzbytproduktyw-
nym sposobem wykorzystania czasu czy pieniędzy. Ale innowacja, która
poprawia jakąś funkcję produktu, dzięki czemu zaspokaja on jakąś po-
trzebę klienta, to bardzo mądry sposób wykorzystania kapitału.
Zapisało mi się to mocno w umyśle dzięki przykładowi histo-
rycznemu. Kiedy wraz z synem byliśmy na wycieczce w Colonial
Williamsburg w Wirginii, zwiedziliśmy magazyn broni brytyjskich od-
działów. Nasz przewodnik, ubrany jak brytyjski żołnierz, wyjaśnił
nam, że podstawowa ówczesna broń, mianowicie muszkiet, była pro-
dukowana przez niemal 200 lat. W ciągu tego czasu wytwarzano go
ręcznie w chłopskich chatach i małych warsztatach prawie bez żad-
nych zmian. Potem, jakiś czas po amerykańskiej rewolucji, muszkiet
zarzucono, wprowadzając nową broń palną.
Muszkiet tak długo utrzymywał się w produkcji po prostu dlatego,
że spełniał oczekiwania. Aż do amerykańskiej wojny o niepodległość
i amerykańskiego wynalazku masowej produkcji standardowy brytyjski
muszkietnie miał sobie równych, a brytyjskie imperium właściwie nie
miało rywali. Dlaczego zatem majstrować przy czymś udanym?
Dziś jednak, w świecie zaciekłej konkurencji, konieczne jestod-
krywanie i zaspokajanie potrzeb klientów. Może to oznaczać doskona-
lenie projektu gaźnika, wtryskiwacza paliwa, czy nawet usługi oferowa-
nej cztery lub więcej razy rocznie. Rzecz w tym, że nic nie pozostaje zbyt
długo statyczne
−
a już najmniej sposób, w jaki staramy się zadowolić
klientów. Bez innowacji klient zapewne zostawi nas daleko za sobą.
J.K.
Pamiętam, że byłem wtedy zdumiony faktem, że producent stale
modyfikował swój tegoroczny model
−
LUDZIE NIE KUPUJA˛ WYNALAZKÓ W
ANI TECHNOLOGII, LECZ
INNOWACJE
ROZWIA˛ ZUJA˛ CE ICH PROBLEMY
Dean Kamen
sięcioleciu takiego zainteresowania jak innowacja. W kształ-
towanym przez globalizację krajobrazie wciąż nasilającej się konkuren-
cji firmy nieustannie wydawały ogromne sumy na poszukiwania kolej-
nej najlepszej rzeczy
−
czy to produktu, czy usługi. „Innowacja albo
oto nowe hasło olbrzymiej liczby sektorów przemysłowych,
ale nawetw sektorach „miękkich” większość firm wciąż chełpi się zaan-
gażowaniem w prace badawczo-rozwojowe.
Pomimo tego wzrostu zainteresowania innowacją i zalewu no-
wych produktów i usług, które bez końca napływają na rynek, innowa-
cja wciąż nie jestnależycie zrozumiana. Najlepszy przedsiębiorca na
−
Ż
adne być może spośród zadań firmy nie budziło w minionym dzie-
śmierć”
Plik z chomika:
psotnica23
Inne pliki z tego folderu:
oblicza-zdrady.pdf
(194 KB)
porady-finansowe.pdf
(920 KB)
praca-za-granica.pdf
(353 KB)
remont_malowanie.pdf
(753 KB)
skumar-2.pdf
(339 KB)
Inne foldery tego chomika:
Filmy Wszech Czasów (najlepsze w Historii kina
!NIESPODZIANKA GIFY!
!NIESPODZIANKA GIFY!(1)
!NIESPODZIANKA GIFY!(2)
!NIESPODZIANKA GIFY!(3)
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin