logika.teoria.pdf
(
320 KB
)
Pobierz
22913934 UNPDF
Rqfuvcy{ rqrtcypgiq tq|woqycpkc
Nqikmc
Nqikmc
, to nauka o poprawnym rozumowaniu.
Fakt, że tylko poprawne rozumowanie pozwala człowiekowi na podstawie dostępnych mu
przesłanek wyciągać kolejne, prawdziwe wnioski, spostrzegli już starożytni. Dziś często przy-
tacza się dokonania
Arystotelesa
, który sformułował kilka podstawowych zasad poprawnego
rozumowania, na przykład:
V
Zasada sprzeczności
– „dwa twierdzenia względem siebie sprzeczne nie mogą być
równocześnie prawdziwe”.
V
Zasada wyłączonego środka
– „z dwóch zdań sprzecznych jedno musi być prawdziwe,
a drugie fałszywe” (trzeciego wyjścia nie ma:
tertium non datur
).
Zasady logicznego rozumowania, które wykorzystuje się do rozwiązywania problemów ma-
tematycznych nazywane są
logiką matematyczną
.
Nie będziemy tu omawiać zasad logiki matematycznej w sposób zbyt formalny. Omówimy
najczęściej spotykane w praktyce przykłady zastosowania zasad poprawnego rozumowania.
W języku matematycznym, podobnie, jak i w języku potocznym, mamy do czynienia ze zda-
niami prostymi i złożonymi. W odróżnieniu od języka potocznego nie możemy sobie pozwa-
lać na dowolność w interpretacji tych zdań. Nie może być takiej sytuacji, że wypowiedziane
zdanie jest przez dwie osoby rozumiane w zupełnie odmienny sposób. Zawsze ocena danej
wypowiedzi może być tylko jedna. Z tego też powodu przyjęto omówione niżej zasady.
30
W{ekg urlpkmc
W{ekg urlpkmc
„
kk
”
Dwa zdania połączone spójnikiem
„i”
nazywamy
koniunkcją zdań
. Koniunkcję zdań p, q mo-
żemy zapisać na kilka sposobów:
Û
Û
∧
Û
,
Û
Koniunkcję zdań p, q uznajemy za zdanie prawdziwe tylko wtedy, gdy jednocześnie są
prawdziwe p oraz q
.
Nqikmc
330
30
W{ekg urlpkmc
Wycik rtcmv{e|pg
V
Zapisanie obok siebie dwóch zdań (nawet bez oddzielającego je przecinka), to zapisa-
nie koniunkcji.
Gdy piszemy obok siebie dwa zdania – przekazujemy tym samym in-
formację, że są one jednocześnie prawdziwe
.
V
Przykład: rozwiązując równanie
− + =
nie możemy pisać
= , =
, gdyż zmienna x nie może
jednocześnie
przyjmować dwóch różnych wartości.
Należy ponumerować rozwiązania:
= ,
= −
lub użyć (omówionej w dalszym
tekście)
alternatywy
:
=
= −
.
V
Dwa lub więcej zapisów połączonych nawiasem klamrowym jest koniunkcją
. Jeżeli
zobaczymy zapis:
− =
≤
, nie należy panikować.
Zapisy
− =
oraz
≤
połączone są spójnikiem „
i
”, czyli szukamy takich
, które spełniają
jednocześnie
równanie i nierówność.
Wobec tego należy rozwiązać osobno równanie i nierówność, a następie wyznaczyć
te wartości niewiadomej, które spełniają tak równanie, jak i nierówność.
40
W{ekg urlpkmc
W{ekg urlpkmc
„
nwd
nwd
”
Dwa zdania połączone spójnikiem
„lub”
nazywamy
alternatywą zdań
. Alternatywę zdań p, q
możemy zapisać na dwa sposoby:
Û
Alternatywę zdań p, q uznajemy za zdanie prawdziwe, gdy jest prawdziwe co najmniej jed-
no z nich (jedno lub obydwa)
.
∨
Wycik rtcmv{e|pg
Nie należy mylić alternatywy „lub” z tzw. alternatywą wykluczającą: „albo”.
Alternatywa wykluczająca: „p albo q” jest zdaniem prawdziwym, gdy prawdziwe jest do-
kładnie jedno ze zdań (stąd jej nazwa: jedno wyklucza drugie)
.
Przykłady:
V
Gdy zapiszemy
< >
, to mamy na myśli zbiór liczb rzeczywistych bez
, również mamy na myśli zbiór liczb rzeczy-
wistych bez zera. Jak widać efekt „działania” spójników „lub” oraz „albo” czasami
może być taki sam.
< >
−
wartości
440
40
W{ekg urlpkmc
nwd
Û
zera. Gdy zapiszemy
, to mamy na myśli zbiór wszystkich liczb rzeczy-
wistych (każda liczba rzeczywista spełnia
co najmniej jeden
z tych warunków).
V
Gdy zapiszemy
> − <
> − <
, to mamy na myśli zbiór
−∞
, −
∪
, ∞
,
bo tylko liczby z tego zbioru spełniają
dokładnie jeden
z podanych warunków.
50
W{ekg
W{ekg mqpuvtwmelk
mqpuvtwmelk
„
lggnk
lggnk
È
vq
vq
È
”
Zdanie złożone zapisane słownie „
jeżeli p to q
” lub symbolicznie „
⇒
” nazywamy
impli-
kacją
zdań p, q.
Stwierdzamy w ten sposób, że jeżeli jest spełnione zdanie p, to wtedy jest również spełnione
zdanie q. Wypowiadając implikację, domyślnie nie rozpatrujemy sytuacji, gdy zdanie p nie
jest prawdziwe (wtedy q może sobie być jakie chce).
Wobec tego
implikacja zdań „jeżeli p to q” jest fałszywa tylko wtedy, gdy p jest prawdziwe,
a q jest fałszywe
.
Wycik rtcmv{e|pg
V
W postaci implikacji zapisywane są twierdzenia matematyczne.
„
Jeżeli
trójkąt jest trójkątem prostokątnym o przyprostokątnych długości
i
, oraz
przeciwprostokątnej długości
,
to
+
=
” - to znane Ci twierdzenie Pitagora-
sa.
V
Implikacja często nazywana jest
wynikaniem
, a o zdaniu
⇒
mówimy: „
z p wynika
≠ ⇒
>
q
”. Dla przykładu podamy zdanie
. Jest to twierdzenie, które mó-
nie jest zerem wynika, że jego kwadrat jest dodatni (twierdzenie jest
niekompletne, bo brakuje określenia, co się kryje pod symbolem
(domyślamy się,
że
oznacza liczbę rzeczywistą).
60
W{ekg
W{ekg mqpuvtwmelk
mqpuvtwmelk
„…
yvgf{ k v{nmq yvgf{. if{
yvgf{ k v{nmq yvgf{. if{
ÈÑ
nazywamy
równoważnością
zdań p, q.
Równoważność zdań uznajemy za zdanie prawdziwe, gdy zachodzi jedno z dwojga:
-
obydwa zdania są prawdziwe,
-
obydwa zdania są fałszywe.
⟺
V
Gdy zapiszemy
550
50
W{ekg
mqpuvtwmelk
lggnk
vq
wi: z faktu, iż
660
60
W{ekg
mqpuvtwmelk
yvgf{ k v{nmq yvgf{. if{
Zdanie złożone zapisane na jeden z trzech sposobów:
Û
p wtedy i tylko wtedy, gdy q
Û
p jest równoważne q
Û
Wycik rtcmv{e|pg
to stwierdzamy, że podane dwa równania poza wyglądem niczym się nie różnią:
mają
taką samą dziedzinę i ten sam zbiór rozwiązań
.
V
Użycie równoważności jest często stosowanym sposobem zapisywania twierdzeń ma-
tematycznych, np.: „funkcja liniowa jest funkcją rosnącą wtedy i tylko wtedy, gdy
współczynnik kierunkowy w równaniu funkcji liniowej jest liczbą dodatnią”.
Taki zapis oznacza, że prawdziwe są twierdzenia:
„jeżeli funkcja liniowa jest funkcją rosnącą, to współczynnik kierunkowy w równaniu
funkcji liniowej jest liczbą dodatnią”
oraz twierdzenie odwrotne:
„jeżeli współczynnik kierunkowy w równaniu funkcji liniowej jest liczbą dodatnią, to
funkcja liniowa jest funkcją rosnącą”.
70
W{ekg mqpuvtwmelk
W{ekg mqpuvtwmelk
„
fnc mcfgiq
fnc mcfgiq
ÈÑ
Zdanie zapisane w jednej z postaci:
Û
dla każdego x: warunek(x)
Û
dla wszystkich x: warunek(x)
Û
dla dowolnego x: warunek(x)
(zamiast x może być użyta dowolna inna zmienna) nazywamy
kwantyfikatorem ogólnym
.
Zdanie z kwantyfikatorem ogólnym uznajemy za prawdziwe, gdy warunek(x) jest spełniony
przez wszystkie rozpatrywane wartości zmiennej x
.
Wycik rtcmv{e|pg
V
Twierdzenia matematyczne często zapisywane są za pomocą kwantyfikatora ogólne-
go. Przykładowo twierdzenie:
∈ ⟹
≥
można zapisać słownie:
kwadrat
każdej
liczby rzeczywistej jest nieujemny, lub:
≥
∈
V
To zdanie złożone dobrze opisuje jego nazwa:
równoważność
. Zdania są równoważ-
ne: „równa waga” dwóch zdań oznacza dokładnie tyle, że wypowiadając jedno, czy
drugie zdanie, wypowiadamy „
to samo, tylko w innej postaci”
. Jeżeli zapiszemy:
− = ⟺ =
770
70
W{ekg mqpuvtwmelk
fnc mcfgiq
80
W{ekg mqpuvtwmelk
W{ekg mqpuvtwmelk
„
kuvpkglg vcmk
kuvpkglg vcmk
È
. g
. g
ÈÑ
Zdanie zapisane w jednej z postaci:
Û
istnieje taki x, że warunek(x)
Û
(zamiast x może być użyta dowolna inna zmienna) nazywamy
kwantyfikatorem szczegóło-
wym
.
Zdanie z kwantyfikatorem szczegółowym uznajemy za prawdziwe, jeżeli co najmniej jedna
wartość x spełnia warunek(x)
– jedna lub więcej, a w skrajnym przypadku nawet wszystkie.
Wycik rtcmv{e|pg
V
Gdy używamy kwantyfikatora szczegółowego, nie musimy wskazywać elementu, któ-
ry jak stwierdzamy: istnieje.
Takich elementów może być wiele, może też istnieć tylko jeden. Ilość jest nieważna.
Stwierdzamy tylko, że nie można powiedzieć, iż elementów spełniających podany wa-
runek(x) nie ma.
90
Vtwfpc u|vwmc |crt|ge|cpkc
Vtwfpc u|vwmc |crt|ge|cpkc
Często musimy czemuś zaprzeczyć. Piszemy:
o
− ≠
(
nie
jest równe)
o
− ≱
(
nie
jest większe lub równe)
(
nie
należy do…)
Wbrew pozorom zaprzeczanie nie jest łatwe (oczywiście - poprawne zaprzeczanie), a ilość
popełnianych przy tym błędów to potwierdza.
∉
\crt|ge|cpkg mqpkwpmelk
Kiedy podane zdanie jest fałszywe, czyli dla jakich wartości
prawdziwe jest zdanie:
„nieprawda, że
∈ >
”
?
Skoro koniunkcja jest prawdziwa tylko wtedy, gdy prawdziwe są obydwa połączone
spójnikiem „
i
” zdania, to fałszywa jest w pozostałych trzech przypadkach:
a)
gdy zachodzą:
∉
,
>
b)
gdy zachodzą:
∈
,
≯
c)
gdy zachodzą:
∉
,
≯
80
880
W{ekg mqpuvtwmelk
kuvpkglg vcmk
. g
Wycik rtcmv{e|pg
990
90
o
Rozpatrzmy koniunkcję:
∈ >
Plik z chomika:
laczek777
Inne pliki z tego folderu:
funkcja_liniowa,okregi.pdf
(85 KB)
funkcja.potegowa.wykladnicza.logarytmiczna.pdf
(95 KB)
funkcja.kwadratowa.pdf
(68 KB)
ciagi.pdf
(89 KB)
arkusze.zadania.6-10.pdf
(176 KB)
Inne foldery tego chomika:
GIMNAZJUM 1 , 2 , 3
jęz niemiecki podreczniki
Język angielski
Język Angielski(1)
Język Francuski
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin