logika.teoria.pdf

(320 KB) Pobierz
22913934 UNPDF
Rqfuvcy{ rqrtcypgiq tq|woqycpkc
Nqikmc
Nqikmc , to nauka o poprawnym rozumowaniu.
Fakt, że tylko poprawne rozumowanie pozwala człowiekowi na podstawie dostępnych mu
przesłanek wyciągać kolejne, prawdziwe wnioski, spostrzegli już starożytni. Dziś często przy-
tacza się dokonania Arystotelesa , który sformułował kilka podstawowych zasad poprawnego
rozumowania, na przykład:
V Zasada sprzeczności – „dwa twierdzenia względem siebie sprzeczne nie mogą być
równocześnie prawdziwe”.
V Zasada wyłączonego środka – „z dwóch zdań sprzecznych jedno musi być prawdziwe,
a drugie fałszywe” (trzeciego wyjścia nie ma: tertium non datur ).
Zasady logicznego rozumowania, które wykorzystuje się do rozwiązywania problemów ma-
tematycznych nazywane są logiką matematyczną .
Nie będziemy tu omawiać zasad logiki matematycznej w sposób zbyt formalny. Omówimy
najczęściej spotykane w praktyce przykłady zastosowania zasad poprawnego rozumowania.
W języku matematycznym, podobnie, jak i w języku potocznym, mamy do czynienia ze zda-
niami prostymi i złożonymi. W odróżnieniu od języka potocznego nie możemy sobie pozwa-
lać na dowolność w interpretacji tych zdań. Nie może być takiej sytuacji, że wypowiedziane
zdanie jest przez dwie osoby rozumiane w zupełnie odmienny sposób. Zawsze ocena danej
wypowiedzi może być tylko jedna. Z tego też powodu przyjęto omówione niżej zasady.
30 W{ekg urlpkmc
W{ekg urlpkmc kk
Dwa zdania połączone spójnikiem „i” nazywamy koniunkcją zdań . Koniunkcję zdań p, q mo-
żemy zapisać na kilka sposobów:
Û
Û
Û
,
Û
Koniunkcję zdań p, q uznajemy za zdanie prawdziwe tylko wtedy, gdy jednocześnie są
prawdziwe p oraz q .
Nqikmc
330
30
W{ekg urlpkmc
22913934.005.png 22913934.006.png 22913934.007.png
Wycik rtcmv{e|pg
V Zapisanie obok siebie dwóch zdań (nawet bez oddzielającego je przecinka), to zapisa-
nie koniunkcji. Gdy piszemy obok siebie dwa zdania – przekazujemy tym samym in-
formację, że są one jednocześnie prawdziwe .
V Przykład: rozwiązując równanie
− + =
nie możemy pisać
= , =
, gdyż zmienna x nie może jednocześnie przyjmować dwóch różnych wartości.
Należy ponumerować rozwiązania:
= , = −
lub użyć (omówionej w dalszym
tekście) alternatywy :
= = −
.
V Dwa lub więcej zapisów połączonych nawiasem klamrowym jest koniunkcją . Jeżeli
zobaczymy zapis:
− =
, nie należy panikować.
Zapisy
− =
oraz
połączone są spójnikiem „ i ”, czyli szukamy takich
, które spełniają jednocześnie równanie i nierówność.
Wobec tego należy rozwiązać osobno równanie i nierówność, a następie wyznaczyć
te wartości niewiadomej, które spełniają tak równanie, jak i nierówność.
40 W{ekg urlpkmc
W{ekg urlpkmc nwd
nwd
Dwa zdania połączone spójnikiem „lub” nazywamy alternatywą zdań . Alternatywę zdań p, q
możemy zapisać na dwa sposoby:
Û
Alternatywę zdań p, q uznajemy za zdanie prawdziwe, gdy jest prawdziwe co najmniej jed-
no z nich (jedno lub obydwa) .
Wycik rtcmv{e|pg
Nie należy mylić alternatywy „lub” z tzw. alternatywą wykluczającą: „albo”.
Alternatywa wykluczająca: „p albo q” jest zdaniem prawdziwym, gdy prawdziwe jest do-
kładnie jedno ze zdań (stąd jej nazwa: jedno wyklucza drugie) .
Przykłady:
V Gdy zapiszemy
< >
, to mamy na myśli zbiór liczb rzeczywistych bez
, również mamy na myśli zbiór liczb rzeczy-
wistych bez zera. Jak widać efekt „działania” spójników „lub” oraz „albo” czasami
może być taki sam.
< >
wartości
440
40
W{ekg urlpkmc
nwd
Û
zera. Gdy zapiszemy
22913934.008.png
, to mamy na myśli zbiór wszystkich liczb rzeczy-
wistych (każda liczba rzeczywista spełnia co najmniej jeden z tych warunków).
V Gdy zapiszemy
> − <
> − <
, to mamy na myśli zbiór
−∞ , − , ∞
,
bo tylko liczby z tego zbioru spełniają dokładnie jeden z podanych warunków.
50 W{ekg
W{ekg mqpuvtwmelk
mqpuvtwmelk lggnk
lggnk È vq
vq È
Zdanie złożone zapisane słownie „ jeżeli p to q ” lub symbolicznie „
” nazywamy impli-
kacją zdań p, q.
Stwierdzamy w ten sposób, że jeżeli jest spełnione zdanie p, to wtedy jest również spełnione
zdanie q. Wypowiadając implikację, domyślnie nie rozpatrujemy sytuacji, gdy zdanie p nie
jest prawdziwe (wtedy q może sobie być jakie chce).
Wobec tego implikacja zdań „jeżeli p to q” jest fałszywa tylko wtedy, gdy p jest prawdziwe,
a q jest fałszywe .
Wycik rtcmv{e|pg
V W postaci implikacji zapisywane są twierdzenia matematyczne.
Jeżeli trójkąt jest trójkątem prostokątnym o przyprostokątnych długości
i
, oraz
przeciwprostokątnej długości
, to
+ =
” - to znane Ci twierdzenie Pitagora-
sa.
V Implikacja często nazywana jest wynikaniem , a o zdaniu
mówimy: „ z p wynika
≠ ⇒ >
q ”. Dla przykładu podamy zdanie
. Jest to twierdzenie, które mó-
nie jest zerem wynika, że jego kwadrat jest dodatni (twierdzenie jest
niekompletne, bo brakuje określenia, co się kryje pod symbolem
(domyślamy się,
że
oznacza liczbę rzeczywistą).
60 W{ekg
W{ekg mqpuvtwmelk
mqpuvtwmelk „… yvgf{ k v{nmq yvgf{. if{
yvgf{ k v{nmq yvgf{. if{ ÈÑ
nazywamy równoważnością zdań p, q.
Równoważność zdań uznajemy za zdanie prawdziwe, gdy zachodzi jedno z dwojga:
- obydwa zdania są prawdziwe,
- obydwa zdania są fałszywe.
V Gdy zapiszemy
550
50
W{ekg
mqpuvtwmelk
lggnk
vq
wi: z faktu, iż
660
60
W{ekg
mqpuvtwmelk
yvgf{ k v{nmq yvgf{. if{
Zdanie złożone zapisane na jeden z trzech sposobów:
Û p wtedy i tylko wtedy, gdy q
Û p jest równoważne q
Û
22913934.001.png
Wycik rtcmv{e|pg
to stwierdzamy, że podane dwa równania poza wyglądem niczym się nie różnią: mają
taką samą dziedzinę i ten sam zbiór rozwiązań .
V Użycie równoważności jest często stosowanym sposobem zapisywania twierdzeń ma-
tematycznych, np.: „funkcja liniowa jest funkcją rosnącą wtedy i tylko wtedy, gdy
współczynnik kierunkowy w równaniu funkcji liniowej jest liczbą dodatnią”.
Taki zapis oznacza, że prawdziwe są twierdzenia:
„jeżeli funkcja liniowa jest funkcją rosnącą, to współczynnik kierunkowy w równaniu
funkcji liniowej jest liczbą dodatnią”
oraz twierdzenie odwrotne:
„jeżeli współczynnik kierunkowy w równaniu funkcji liniowej jest liczbą dodatnią, to
funkcja liniowa jest funkcją rosnącą”.
70 W{ekg mqpuvtwmelk
W{ekg mqpuvtwmelk fnc mcfgiq
fnc mcfgiq ÈÑ
Zdanie zapisane w jednej z postaci:
Û dla każdego x: warunek(x)
Û dla wszystkich x: warunek(x)
Û dla dowolnego x: warunek(x)
(zamiast x może być użyta dowolna inna zmienna) nazywamy kwantyfikatorem ogólnym .
Zdanie z kwantyfikatorem ogólnym uznajemy za prawdziwe, gdy warunek(x) jest spełniony
przez wszystkie rozpatrywane wartości zmiennej x .
Wycik rtcmv{e|pg
V Twierdzenia matematyczne często zapisywane są za pomocą kwantyfikatora ogólne-
go. Przykładowo twierdzenie:
∈ ⟹
można zapisać słownie:
kwadrat każdej liczby rzeczywistej jest nieujemny, lub:
V To zdanie złożone dobrze opisuje jego nazwa: równoważność . Zdania są równoważ-
ne: „równa waga” dwóch zdań oznacza dokładnie tyle, że wypowiadając jedno, czy
drugie zdanie, wypowiadamy „ to samo, tylko w innej postaci” . Jeżeli zapiszemy:
− = ⟺ =
770
70
W{ekg mqpuvtwmelk
fnc mcfgiq
22913934.002.png 22913934.003.png
80 W{ekg mqpuvtwmelk
W{ekg mqpuvtwmelk kuvpkglg vcmk
kuvpkglg vcmk È . g
. g ÈÑ
Zdanie zapisane w jednej z postaci:
Û istnieje taki x, że warunek(x)
Û
(zamiast x może być użyta dowolna inna zmienna) nazywamy kwantyfikatorem szczegóło-
wym .
Zdanie z kwantyfikatorem szczegółowym uznajemy za prawdziwe, jeżeli co najmniej jedna
wartość x spełnia warunek(x) – jedna lub więcej, a w skrajnym przypadku nawet wszystkie.
Wycik rtcmv{e|pg
V Gdy używamy kwantyfikatora szczegółowego, nie musimy wskazywać elementu, któ-
ry jak stwierdzamy: istnieje.
Takich elementów może być wiele, może też istnieć tylko jeden. Ilość jest nieważna.
Stwierdzamy tylko, że nie można powiedzieć, iż elementów spełniających podany wa-
runek(x) nie ma.
90 Vtwfpc u|vwmc |crt|ge|cpkc
Vtwfpc u|vwmc |crt|ge|cpkc
Często musimy czemuś zaprzeczyć. Piszemy:
o
− ≠
( nie jest równe)
o
− ≱
( nie jest większe lub równe)
( nie należy do…)
Wbrew pozorom zaprzeczanie nie jest łatwe (oczywiście - poprawne zaprzeczanie), a ilość
popełnianych przy tym błędów to potwierdza.
\crt|ge|cpkg mqpkwpmelk
Kiedy podane zdanie jest fałszywe, czyli dla jakich wartości
prawdziwe jest zdanie:
„nieprawda, że
∈ >
?
Skoro koniunkcja jest prawdziwa tylko wtedy, gdy prawdziwe są obydwa połączone
spójnikiem „ i ” zdania, to fałszywa jest w pozostałych trzech przypadkach:
a) gdy zachodzą:
,
>
b) gdy zachodzą:
,
c) gdy zachodzą:
,
80
880
W{ekg mqpuvtwmelk
kuvpkglg vcmk
. g
Wycik rtcmv{e|pg
990
90
o
Rozpatrzmy koniunkcję:
∈ >
22913934.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin